«Конспект виховної години для 2-го класу на тему "Лялька-мотанка як оберіг українців."»

Про матеріал

Навчити виготовляти ляльку – мотанку з ниток. Розвивати бажання творити ляльки своїми руками, мілку моторику кінцівок рук. Створити затишне спілкування за виготовленням ляльки-мотанки.Виховувати любов до рукоділля, традицій свого народу. Розвивати у дітей естетичний смак.

Перегляд файлу

Тема: Лялька-мотанка як оберіг українців

Автор : Тахтарова Ірина Сергіївна

Заклад: Розливенська ЗОШ І-ІІІ ст..

Спрямування: Виховна година 2 кл

Мета: Навчити виготовляти ляльку – мотанку з ниток. Розвивати бажання творити ляльки своїми руками, мілку моторику кінцівок рук. Створити затишне спілкування за виготовленням ляльки-мотанки.Виховувати любов до рукоділля, традицій свого народу. Розвивати у дітей естетичний смак. Виховувати повагу до духовних цінностей свого народу . Пробудити в учнів почуття гідності, патріотизму і любові до України.

Матеріали та інструменти: ножиці, нитки, картон.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Я думаю, що сьогодні ви дізнаєтеся багато цікавого й корисного. Людина за своєю природою дизайнер. Усе, що її оточує і чого торкаються її руки, вона намагається зробити красивим. Сподіваюся, до таємниці творчості доторкнемося і ми з вами.

II. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок

1. Відгадування загадки

Замість справжньої дитини      

є у кожної дівчини, 

її пестять, одягають,       

спати ввечері вкладають.

І годують її смачно –

дуже мамі вона вдячна.

(Лялька)

 «Хто у лялечки не грав ,той і щастя не мав.» - так казали наші пращури. Лялечка символ дитячих радощів та забав, спогадів дитинства та дорослого життя з давніх давен наших предків українців. Ляльці мотанці -5 тисяч років. Щоб зробити лялечку використовували: дерев’яну палицю , качан кукурудзи, траву , солому , звичайну ложку, тканину . Старовинна лялька була оберегом, або ігрова , або подарунком, ще мала навчаючу роль.                                                               

 III. Мотивація навчальної діяльності

- Сьогодні ми навчимося виготовляти ляльку-мотанку. Дізнаємося про історичне минуле цієї цікавої іграшки.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь учителя.

   Давним-давно люди вірили в незвичні явища, які відбувалися навколо них, і вважали, що на все є воля Божа. І, намагаючись захистити себе від грому, блискавки, посухи, заливних дощів, буревію, злого ока, наші пращури придумували різноманітні обереги. Вони вірили, що обереги допоможуть їм, на них вони молилися і в них просили порятунку. Саме так з’явилися перші невеличкі фігурки, які зображували різних божеств.                                                                                                Найбільш шанованими жіночими божествами були Лада і Леля - мати й дочка. Лада - богиня, яка породжує все живе, а Леля - богиня весни, відродження, вона захищає все, що породила мати.                                                         Слово «Леля» схоже за звучанням із сучасним «ляля». Саме від імені цієї богині походить назва сучасної іграшки. А оскільки «леліяти» означає «оберігати», то лялька в родині сприймалася як оберіг.                                                       - Ляльки-мотанки виготовляють із клаптиків тканини та ниток, звідси й назва - «мотанка». Цю ляльку ніколи не шиють голкою. Вона є оберегом, у який закладено основи сім’ї. Саморобні ляльки робили безликими, тільки малювали замість обличчя хрест або ромб. За старовинним повір’ям, лялька з очима могла нашкодити дитині, зурочити її. Хрест символізує рух Сонця по небосхилу. Чотири сектори - чотири пори року, чотири стихії (земля, повітря, вода, вогонь), чотири сторони світу.                                                                                      З давніх-давен мотанки вважали своєрідними оберегами. У кожній українській родині мати знала, як зробити для дітей ляльку-мотанку. Мотанки успадковували доньки від матері й зберігали їх до народження першої дитини. Основні елементи ляльки-мотанки                                                                  У давні часи ляльку-мотанку дарували по особливих випадках. Оберіг у вигляді дитину клали в колиску немовляти. Дівчина шила собі ляльку і зберігала її до весілля, щедро прикрашаючи до торжества. Для достатку в домі всередину мотанки загортали шерсть, монети або зерно. У звичаях та традиціях нічого не буває просто так. Ось і цього оберегу кожна з деталей щось символізує або відповідає за одну з життєвих сфер.

Спідниця – символ землі.

В сорочці відображено зв’язок часів: від минулого до майбутнього.

Стрічка чи хустка – небесний елемент.

Хрест на обличчі – священний християнський символ, самий потужний елемент у оберіг.

Рада. Щоб в будинку було щастя, ляльку-мотанку потрібно ставити на стіл, комод в кутку кімнати, кріпити над входом.

Лялька- пеленашка-Цих ляльок у родині робили найпершими, подружжя клало такий оберіг до себе у ліжко, щоб з`явилася дитина.

Лялька-торохкунець. Коли дитина вже могла тримати в руці невеличкий предмет, то найперше їй давали саме цю ляльку, наповнюючи її горохом з яєчною шкаралупою

Лялька-трав’янка. Щоб дитина спокійно спала вночі, ляльку наповнювали духмяними травами.

Лялька-княгиня (наречена). Лялька нібито привертала багатого нареченого. Україні народну ляльку робили з соломи, тканини, шматочків старого одягу, ниток. Спосіб простий - перекручування й перев'язування тканини. Ляльок-мотанок або не одягали або шили їм одяг. Іноді це були мініатюрні народні костюми, традиційні для тієї чи іншої місцевості. Колись такі ляльки робили всюди: наші прапрабабусі інших ляльок і не знали.

Ляльки-нерозлучники. Виготовляли дівчину та хлопця на весілля. Вони символізували щастя й довге подружнє життя молодої пари.

Лялька-козачок. Їх виготовляли для хлопчиків. Це символ мужності, відваги, охоронця.

Лялька-мотанка Берегиня-Традиційна лялька-мотанка в жіночому обличчі з вираженою грудьми, вбрана у яскравий одяг. Цей оберіг вішають у кутку будинку для захисту від негативу

2.Фізкультхвилинка

3. Повторення правил безпечної поведінки з ножицями класти ножиці так, щоб вони не звисали з столу;

  не залишати ножиці в розкритому вигляді;

  не тримати ножиці кінцями вгору;

 передавати ножиці кільцями вперед.

V. Демонстрування та аналіз зразка

Пояснення послідовності виконання роботи за технологічною карткою.

VI. Практична робота

Учні виконують роботу за інструктивною карткою самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.

VII. Підсумок уроку

- Що на уроці вам сподобалося найбільше?

- Яку ляльку називають мотанкою?

- Назвіть види ляльок-мотанок, які запам’ятали.

1. Виставка та оцінювання робіт учнів

2. Прибирання робочого місця

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

«Ляльки- мотанки. Обереги для вашого дому» Тарасова О.А. Видавництво:АССА Харків 2010р.

«Українські обереги своїми руками.» Лукашенко Т.,Видавництво:Віват 2015р., 224

«Обереги .Ляльки-мотанки» Долгова В.О. Видавництво:АССА Харків 2014р. 64 ст.

«Народні звичаї та обряди». Ворожейкіна О.М. Харків Видавнича група «Основа» 2010 , 223 ст.

 

 

.

 

docx
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
2339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку