Сьогодні океани - це середовище мільйонів форм життя: від бактерій до блакитних китів, а також головний чинник екології, клімату та погоди нашої планети. Вода Світового океану впливає на формування вітрів, тимчасово перетворюється на хмари або лід та єднає земні полюси за допомогою глибоководних течій. Усі ці процеси відбивають особливу роль води у поглинанні та переміщенні сонячної енергії навколо нашої планети.
Слово "Океан" прийшло до нас від імені давньогрецького бога Оheanoz, володаря водної стихії. Так стародавні греки називали безперервну водну оболонку Землі, що немовби величезна ріка обтікала світ з усіх боків. Звідси й з’явилося поняття "Світовий океан".
Справедливо інколи кажуть, що нашу планету правильніше було б називати не Землею, а Океаном. І справа не тільки в тому, що вода покриває майже 3/4 поверхні земної кулі і в Світовому океані зосереджено 96,5% всієї вологи планети.
У Світовому океані розчинена велика кількість газів і солей. Якщо добути з води всі солі, то ними можна вкрити поверхню суходолу шаром завтовшки біля 200 м.
Кисню в океані в два рази більше, ніж азоту. Їх співвідношення у воді 1: 2, в той час як у повітрі 1: 4. Достаток кисню та солей - сприятлива основа для розвитку життя. Тому життя, як вважають еволюціоністи, не тільки виникло в океані, але й виявилось більш розвинутим, ніж на суходолі.
Морські промисли з давніх-давен служили важливою галуззю господарської діяльності людини. Але величезні резерви біологічних ресурсів Світового океану ще слабо освоєні. Морські промисли ще слабо розвинуті і добувається тільки те, що вдається знайти в прибережних океанічних просторах. І це в той час, коли з 63 класів тварин, відомих на земній кулі, в океанах нараховується 51 клас від найдрібніших одноклітинних до гігантських китів.
Вже зараз розвивається морське фермерство для розведення риб, морських ссавців, безхребетних і водоростей. Тільки таким шляхом можна забезпечити продуктами харчування з кожним роком зростаюче населення Землі.
У Світовому океані зосереджені величезні, по суті кажучи, невичерпні енергетичні ресурси. Це в першу чергу паливо для атомних електростанцій: уран, радій, важка вода. Вже почала використовуватись енергія припливів. Робляться спроби освоїти енергію хвиль, морського прибою, течій тощо.
Цими гострими проблемами аж ніяк не вичерпується та роль, яку океан відіграє в житті та господарській діяльності людини. Можна також нагадати про перспективи використання опріснених морських вод для задоволення "водної спраги" планети. Ускладнюються задачі навігаційного забезпечення зростаючого флоту, що займається морськими промислами, перевезенням масових вантажів, пасажирів, охороною територіальних вод.
Зараз жодна держава, якою б вона малою чи великою не була, не може обмежитись вивченням природи тільки своєї країни. Запаси природних ресурсів та їх розміщення, темпи їх відновлення, а також формування навколишнього середовища залежить від процесів, що протікають на обширах планети, а нерідко і всієї земної кулі. Цим і визначається прагнення до проведення глобальних досліджень об’єднаними силами та засобами багатьох держав світу.
Головна задача освоєння Світового океану полягає в тому, щоб на базі його величезних природних ресурсів створити таке ж високо розвинуте господарство, як і на суходолі, і яке буде основою існування людства. Морські промисли, подібно мисливству, повинні бути замінені гарно організованим морським фермерством. Воно потрібно також для вирощування і культивації водоростей, молюсків і ракоподібних. Рибальство буде повністю витіснене рибоводством. Морське тваринництво дозволить розводити морських котиків, каланів, тюленів, моржів і китів.
Таким способом може бути отримана значна кількість продуктів харчування, кормів для домашньої худоби та птиці, а також різноманітна сировина для багатьох видів промисловості. Морська енергетика, морська хімія, морська гірничо-видобувна та переробна промисловості стануть важливими галузями господарської діяльності людей.
Сонце надає океану блакитний відтінок
Однією з найбільш характерних рис океану є його безмежна блакить, яка безперервно розвивається, стелиться і перетворюється в хвилі. Колір - результат того, що промені сонця (червоні і помаранчеві) поглинаються поверхнею води. Тут синява починає брати своє. Оскільки ці світлові хвилі можуть просуватися далі, океан буде здаватися все більш синім по мірі вашого занурення.
В океані є інтернет
Якби ви могли побачити кілометри кабелю, що перетинає океани світу, це виглядало б як гігантська підводна павутина. Телекомунікаційні компанії таким чином підтримують міжнародний зв'язок. Вони подають кабелі вниз на плоскі ділянки дна. Деякі з них потребують захисного шару, щоб акули його не пошкодили.
Еверест з легкістю би помістився в Маріанській западині
Найглибше місце в океані набагато глибше, ніж ви можете уявити. Це Маріанська западина, яку приховує Світовий океан. Всередині западини є долина, відома як Challenger Deep, яка простягається приблизно на 11 кілометрів в глибину. Для порівняння: вся гора Еверест (8.8 кілометрів) могла б легко розміститися там. Манчестерські дослідження не просунулися далі, ніж на 10.9 кілометрів в глибину - рекорд, поставлений двома океанографами в 1960 році. У 2012 році Джеймс Кемерон досліджував приблизно ту ж глибину в сольній місії.
Звук здатний проникати на неймовірну глибину
Звуки можуть подорожувати в найглибші досліджені зони. Адже одного разу дослідники опустили підводний мікрофон (гідрофон), майже до нижньої досліджуваної точки Маріанської западини. Вони хотіли побачити, які звуки він міг би вловити. Після того, як на обладнання був здійснений величезний тиск (приблизно 1.25 тонн на квадратний сантиметр) і воно не вибухнуло, вчені записали звуки землетрусу від вусатих китів, які пропливали поруч, і інший шум.
В океані знаходиться приблизно 20 млн. тонн золота
Якщо ви сподіваєтеся на удачу в пошуках незайманого золота, не чекайте, що Світовий океан вам допоможе. Ви можете розграбувати затонулий корабель, але ви ніколи не зможете зібрати 20 мільйонів тонн золота, яке, за оцінками, знаходяться у воді. Все тому, що воно настільки розчинене, що вимірюється в мікроскопічних частинках. Один літр морської води може дати вам приблизно 0,000000013 грам золота.
Ми не знаємо нічого про більшу частину морського життя
Розмір і тиск води наче змовилися обмежити наші можливості по освоєнню океану. За оцінками, ми визначили лише третину можливого морського життя, що ховається під водяною гладдю. Можливо, більшість із них - дрібні організми. Але цілком ймовірно, що деякі кити та інші види ссавців ще не виявлені. Але ми прогресуємо: кожен рік описується в середньому 2000 нових видів.
Більшість вивержень вулканів проходить під водою
До 80% вивержень вулканів залишаються непоміченими для земних мешканців. Все тому, що виверження відбувається під водою. За оцінками, всього під водою знаходиться один мільйон вулканів. Деякі з них вимерлі, а деякі цілком собі активні. І ось останні вивергають розплавлену гарячу лаву прямо в Світовий океан. Незважаючи на високу температуру, поблизу таких вулканів все-таки можна зустріти життя. Дослідники вважають, що в цих районах є невідкриті види морських істот, які невразливі до суворих умов. Включаючи температуру води вище 400 градусів Цельсія.
Риби поїдають тонни пластику
Щороку в Світовий океан зливається більше семи мільярдів тонн пластику. Не дивно, що пластик став небажаним доповненням до дієти риб. Риби в північній частині Тихого океану проковтують від 12 000 до 24 000 тонн пластику кожен рік.
Найдовший гірський ланцюг на землі знаходиться під водою
Найдовший гірський ланцюг у світі - Серединно-океанічний хребет. До речі, він майже повністю знаходиться в океані і простягається на відстань 65 000 кілометрів. Кажуть, що цей ланцюг вивчений менше, ніж поверхня Венери і Марса.
Під водою більше артефактів, ніж у всіх музеях світу
Близько 1000 аварій кораблів сталися далі національного морського заповідника Флорида-Кіс, деякі якраз в межах заповідника. Останнім часом були створені й інші підводні музеї. До речі, в Середземному морі затоплена бронзова статуя «Христос з Безодні».
Найбільшою рибою Світового океану являється китова акула. Окремі особини цього виду мали довжину 12,65 метра і досягали маси понад 21,5 тонни. Хоча існують також непідтверджені дані про існування ще більших особин. Сьогодні китові акули мешкають у всіх тропічних та помірно-теплих морях. Водночас найменшою рибою в Світовому океані вважається Schindleria brevipinguis, яка мешкає в коралових лагунах Бар'єрного рифу. Рибки цього виду можуть досягати лише 8,4 мм у довжину.
На глибині понад 1000 метрів від поверхні океану, в зоні, куди не проникає сонячне світло і де мало їжі, мешкають химерні риби, найчастіше зі страхітливим зовнішнім виглядом. За відсутності світла вони мають маленькі очі (або взагалі їх не мають), повільно плавають і ніколи не ганяються за своєю здобиччю, щоб зберегти енергію в умовах з недостатньою кількістю їжі. Ці риби просто чекають на свою здобич або заманюють її за допомогою спеціальної «вудки». Більшість глибоководних риб невеликі – великим тут не прогодуватись, однак животи багатьох з них можуть роздуватись, вміщуючи більше їжі, ніж важить сама риба. Найпоширеніші глибоководні риби входять до родин Gonostomatidae та Lophiidae – останні відомі також як морські чорти. А найбільш глибоководною рибою визнана Abyssobrotula galatheae, яка була знайдена в жолобі Пуерто-Ріко на глибині 8370 метрів.
Відомі випадки, коли в океані утворювалось «хибне дно». Вперше про нього дізнались в 1942 році, коли декілька фахівців з акустичного зондування виявили в океані на глибині 300-450 метрів дивний прошарок, який відбивав звукові хвилі. Причому пізніше було виявлено, що вночі цей шар піднімався до поверхні моря, а вдень – опускався на глибину. Тоді й стало ясно, що «хибне дно» може бути утворене живими організмами, які уникають денного світла.
З'явилось безліч припущень, які саме організми створювали «хибне дно». Але зрештою виявилось, що це робили кальмари. Адже в зграях вони вміють розподілятися рівномірно, і таким чином здатні сформувати собою щільну масу, яка може стати перешкодою для звуку.
Відомі випадки, коли в океані утворювалось «хибне дно». Вперше про нього дізнались в 1942 році, коли декілька фахівців з акустичного зондування виявили в океані на глибині 300-450 метрів дивний прошарок, який відбивав звукові хвилі. Причому пізніше було виявлено, що вночі цей шар піднімався до поверхні моря, а вдень – опускався на глибину. Тоді й стало ясно, що «хибне дно» може бути утворене живими організмами, які уникають денного світла.
Гвардійська ЗОШ I-III ступенів
Інтегрований урок
з природознавства та трудового навчання
у 4-А класі
За темою:
Навчальний проект за вибором учнів
«Земля – планета «Вода»
( природа океанів)
Вчитель: Могилян Л.В.
Інтегрований урок у 4-А класі
(Природознавство та трудового навчання)
Тема. Презентація навчального проєкту «Земля – планета « Вода»
(природа океанів). Підводний світ океанів (ліплення різноманітних риб).
Мета: формувати природознавчу компетентність учнів:
формувати ключові компетентності: уміння вчитися користуватися фізичною картою півкуль та глобусом, працювати з ними (формувати навички самостійного користування різними словниками, довідковою літературою та вміти правильно вибирати правильну довідкову інформацію з інтернету), працювати творчо з пластиліном та глиною;
загальнокультурну (виховувати культуру мовлення та толерантне спілкування; сумлінно та креативно ставитися до роботи; розвивати зацікавленність до вивчення природознавства, трудового навчання, географії, біології);
здоров’язбережувальну (сприяти гармонійному розвитку учнів);
соціальну (формувати вміння толерантно працювати у парах та групах, індивідуально; бережливе ставлення до природи, економне використання води);
інформаційно-комунікативну (формувати комунікативні вміння учня орієнтуватися в інформаційному просторі і оперувати різною інформацією) .
Очікувані результати:
учень (учениця) вміє аналізувати місцезнаходження океанів на карті, за атласом (знати особливості кожного океану), знаходити додаткову інформацію про океани та їх дослідження, працювати в парі і групі;
володіє навичками дослідницької та пошукової роботи.
Обладнання: фізична карта півкуль, атлас, мультимедійна презентація, презентації учнів, картки для роботи в групах, в парах, індивідуально, підручник з природознавства для 4 класу, фотоілюстрації , відеоматеріали, пластилін.
Опис проєкту: «Земля – планета « Вода» (природа океанів).
Тип проєкту: дослідницько-пошуковий, груповий.
Об’єкт пізнання: Світовий океан.
Мета проєкту: розвиток дослідницьких, пізнавальних інтересів та креативних здібностей учнів.
Навчальні предмети: природознавство, трудове навчання.
Форма проведення: презентація-подорож.
Термін виконання: короткотривалий.
Освітній продукт: фото, відео, ілюстрації, цікавий матеріал про океани, презентації учнів.
Ключове питання:
- Що ж таке Світовий океан?
- Яке значення має для людей Світовий океан?
І етап підготовчий
1. Обговорення у класі мети проєкту.
2. Висловлення міркувань щодо направлень проєкту, форми подання .
3. Об’єднання учнів у групи, ознайомлення із завданнями.
І група Кореспонденти (інтерв'ю) групи «Тихий океан»: дізнатися про історію океану, цікаві факти про рослинний та тваринний світ, запаси корисних копалин .
ІІ група Кореспонденти (інтерв'ю) групи «Атлантичний океан»: відшукати легенду про океан, цікаву інформацію про рослинний і тваринний світ, видобуток корисних копалин .
ІІІ група Кореспонденти (інтерв'ю) групи «Індійський океан»: прочитати історію відкриття океану, вивчити рослинний та тваринний світ, запаси корисних копалин.
IV група Кореспонденти (інтерв'ю) групи «Північний Льодовитий океан»: прочитати інформацію про відкриття океану, вивчити рослинний та тваринний світ океану, запаси корисних копалин, цікаві факти.
V група Кореспонденти (інтерв'ю) групи «Екологи»: дослідити екологічний стан Світового океану, його економне використання, бережливе ставлення до запасів океану.
ІІ етап – реалізація проєкту
1. Представлення результатів роботи (презентація наукової інформації про океани).
2. Збір малюнків, фото, відео, ілюстрацій.
3. Презентації дитячих робіт.
ІІІ – презентація проєкту
1. Представлення результатів роботи на уроці природознавства.
2. Захист проектів.
3. Оцінка власної роботи та робіт інших виконавців проєкту.
4. Аналіз пошукової та дослідницької діяльності. Висновки.
Під час роботи над проєктом учитель виконує такі функції: сам є джерелом інформації; координує весь процес; підтримує й зацікавлює учнів; контролює виконання поставлених завдань за часом; допомагає правильно зорієнтуватися в інформаційному просторі;підтримує невпинний зворотний зв'язок, щоб вчасно допомогти учням у роботі над проєктом.
Хід уроку
І. Організаційний момент. (1 хв)
(Учні налаштовуються на урок. Повторюють девіз уроку).
Учитель.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень.( 1 хв)
(Учні повідомляють спостереження за погодою :число, день тижня, рік, стан неба, вітер, температура повітря, опади).
Сонячна, безхмарна погода, яка сприяє веселому настрою і творчій роботі на уроці.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. (1 хв)
Учитель.
Він запрошує нас трішки помандрувати.
А куди саме ми дізнаємося, коли відгадаємо загадку.
Ці суперводойми -
Всі на глобусі знайдем ми,
Тому що в цілому світі
Їх небагато – лише чотири.
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку. (2 хв)
(Вчитель повідомляє тему уроку.
Учні висловлюють про свої сподівання на уроці)
- Урок у нас сьогодні проходитиме у вигляді казкової мандрівки, з нашим мультяшним героєм « Капітошкою». Ми здійснимо мандрівку до Світового океану, який повинні добре вивчити та проаналізувати. Ви добре підготувалися до нашої віртуальної мандрівки на океани. Переглянули різні джерела інформації (Інтернет-ресурси, енциклопедії, наукову літературу), намалювали малюнки, підібрали фото і відеоматеріали, підготували розповіді про дослідження, світ океанів. Кожна група продемонструє свої знання нашому гостеві і поділиться враженнями про вивчені океани.
Тема нашого уроку «Земля – планета « Вода»
- Давайте спробуємо побудувати асоціативний кущ зі словом « Океан»?
«Асоціативний кущ» зі словом «Океан».
відпочинок погода кисень
рослини Океан корисні копалини
тварини їжа водний шлях
Вправа «Очікування»
- Що ви чекаєте від нашої казкової мандрівки?
- Чому вона навчить кожного з нас?
- Вирушаймо у подорож .
- А подорожувати ми будемо на хмаринці .
V. Робота над навчальною темою ( 5 хв)
Світовий океан займає 2/3 поверхні Землі. Середня глибина 4 кілометри. На Землі — чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський і Північний Льодовитий. Вода в океанах солона. Якби, наприклад, випарити солі, розчинені в океанічній воді, то вони вкрили б дно Світового океану шаром завтовшки 60 м, а сушу — 153 м. З поверхні океанів випаровується значна кількість води. З водяної пари утворюються хмари. Вони переносяться вітром у різні місця Землі, і там випадають опади. Світовий океан збагачує повітря киснем, адже в ньому росте безліч зелених водоростей. А ще він зігріває планету. Як це відбувається? У теплі пори року вода океанів і морів повільно вбирає сонячне тепло і довго його утримує. У холодну пору вода так само повільно віддає тепло, нагріваючи повітря, яке рухається на материки.
Україна розташована далеко від океану. Але він все одно впливає на її клімат. Якби не було океану, то в Україні був би такий же клімат, як в Арктиці. Світовий океан зігріває повітря і утримує тепло. Ми належимо до басейну Атлантичного океану.
2) Робота з картою та атласом ( робота в парах)
Карта + Атлас.
Діти відшукують на карті та атласі 4 океани.
Робота з фізичною картою півкуль.
Наносять на карті півкуль вивчені океани
(простим та кольоровими олівцями).
3) Перегляд відеофільму «Світовий океан» (4 хв)
4). Презентація результатів роботи груп (інтерв᾽ю кореспондентів)
Метод «Ажурна пилка»
Презентація кореспондентів групи «Тихий океан» (2 хв)
(Вчитель вмикає презентацію Зенченка Микити)
Учень1:
Тихий океан - це найдавніший океан нашої планети. Його значна частина знаходиться у жаркому тепловому поясі. У Тихому океані зосереджена найбільша кількість островів.
Учень 2:
В тихий океан входить 25 морів. Екваторіальне розміщення тихого океану робить його велетенським нагромаджувачем тепла і найтеплішим океаном.
Учень 3:
Кораловим рифом називається обмілина, що утворилась внаслідок життєдіяльності коралових поліпів - морських організмів з твердим вапняковим скелетом. Часто корали поселяються на схилах згаслих підводних вулканів. Тоді утворюються коралові острови - атоли.
Учень 4:
Багато видів риб і тварин які поширені в Тихому океані, мають промислове значення. У північній частині океану поширені лососеві риби - лосось, кета, горбуша. У центральній частині багато тунця і оселедця. Біля західного узбережжя - анчоусів. Риба є кормовою базою для птахів.
Учень 5:
Тихоокеанське узбережжя Південної Америки подекуди вкрите численними колоніями птахів (бакланів, пеліканів, пінгвінів). В океані водяться також ссавці - кити, дельфіни, морські котики, морські бобри.
Учень 6:
На Тихий океан припадає половина світового вилову риби. В окремих частинах океану (біля США, Австралії) видобувають нафту, кам'яне вугілля, металеві руди.
Презентація кореспондентів групи «Атлантичний океан» (2 хв)
(Вчитель вмикає презентацію Зенченка Микити)
Учень 1:
Учень 2:
Свою назву він отримав на ім'я титана атланта (по грецькій міфології, тримаючого на своїх плечах небесне зведення). В різний час його називали по-різному: "Море за Геракловими стовпами", "Атлантік", "Західний океан", "Море мороку" і т. д. Назва "Атлантичний океан" вперше з'явилася в 1507 році на карті Вальдзе-Мюллера, з тих пір назва затвердилася в географії.
Учень 3:
Вміст солей у водах Атлантики складає в середньому 35,4%, що більше, ніж солоність Тихого, Індійського і Північного Льодовитого океанів.
Учень 4:
Органічний світ Атлантичного океану за видовим складом бідніший, ніж Тихого. Це пояснюється геологічною молодістю першого і дещо прохолоднішими кліматичними умовами. Але, незважаючи на обмежену кількість видів, запаси риби та інших морських тварин у цьому океані досить значні.
Учень 5:
Найсприятливіші умови життя багатьох видів риб склались у північній та північно-західній частині океану, де змішуються потоки теплих і холодних течій. Тут промислове значення мають тріска, оселедець, морський окунь, скумбрія, мойва. У північному субтропічному поясі знаходиться Саргасове море, відоме велетенськими саргасовими водоростями.
Учень 6:
Історично склалося, що Атлантичний океан давно став місцем інтенсивного рибальства і звіропромислу на китів, тюленів, моржів. Більша частина вилову риби припадає на північну частину океану. Крім риби в океані добувають крабів, кальмарів, омарів, устриць, лангустів.
Презентація кореспондентів групи «Індійський океан» (2 хв)
(Вчитель вмикає презентацію Зенченка Микити)
Учень 1:
Презентація кореспондентів групи «Індійський океан» (2 хв)
(Вчитель вмикає презентацію Зенченка Микити)
1. Цікаві факти з історії океану. (Учень коментує відео)
Учень 1:
Приступимо до роботи.
Перш за все приготуйте робоче місце. Ліпити на незастеленому столі не можна, обов'язково накрийте його клейонкою. Покладіть на неї дощечку для ліплення.
Крок 1. Починаємо ліплення зі скочування кульок з жовтого пластиліну. Нам знадобиться 24 кульки, по 6 кульок однакового розміру від найменших до найбільших. Від розміру кульок буде залежати розмір майбутньої рибки. Всі жовті кульки перетворяться в риб'ячу луску. І ще знадобиться одна найбільша жовта кулька, з якої ми зробимо голову рибки.
Крок 2. Ще ми приготуємо 5 червоних кульок для хвоста і плавників, 2 білих і 2 чорних для очей золотої рибки. Подивіться, якого приблизно розміру повинні бути всі кульки
Крок 3. Беремо три червоних кульки і розминаємо їх в однакові круглі коржі. Намагаємося, щоб вони не були занадто тонкими. Потім з'єднуємо їх у вигляді незамкнутого трикутника, тобто крайні коржі між собою не з'єднуємо. З них вийде хвіст рибки.
Крок 4. Всі жовті кульки поступово розминаємо в такі ж коржі-лусочки. Одну з шести найменших лусочок укладаємо на хвіст так, щоб вона опинилася в центрі між трьома червоними коржиками. Ця луска повинна закрити краї всіх трьох коржів. Ще дві маленькі лусочки укладаємо на першу зліва і справа. Злегка притискаємо деталі, щоб вони не розпалися.
Крок 5. Перевертаємо виріб і прикріплюємо три маленькі лусочки до хвоста зі зворотного боку у такий же спосіб.
Крок 6. Тепер кріпимо лусочки більшого розміру, по три з кожного боку. З'єднуємо їх так, щоб вони трохи закривали край попереднього ряду і між собою розташовувалися поступово. Спочатку з одного боку, потім перевертаємо рибку і повторюємо процес. Не забуваємо притискати лусочки, щоб вони міцно приліпилися.
Крок 7. Потім прикріплюємо наступні три лусочки побільше, але тільки з одного боку рибки.
Крок 8. Перевертаємо рибку на інший бік і прикріплюємо до крайньої лусочки третього ряду червоний коржик на місці, де у рибок зазвичай ростуть плавники, з внутрішньої сторони. Зверху на нього ліпимо третій ряд лусочок.
Крок 9. І нарешті, у такий же спосіб закріплюємо останній, четвертий ряд лусочок з двох сторін рибки. Бачите, плавник опинився всередині між лусочками. Залишилося прикріпити голову і другий плавник.
Крок 10. Щоб зробити голову рибки, розминаємо найбільшу жовту кульку пластиліну в досить великий круглий коржик. Разом з головою ми закріпимо і другий плавник, тому останню червону кульку пластиліну теж перетворюємо на круглий коржик. Потім акуратно піднімаємо однією рукою верхній шар лусок і в отвір укладаємо край голови.
Крок 11. Між верхнім та нижнім краями луски поруч з головою прикріплюємо другий плавник.
Крок 12. У цілому, рибка готова. Залишилося прикріпити очі і прикрасити плавники і хвіст. Очі робимо в такому порядку: розминаємо білі пластилінові кульки в круглі коржі, на них щільно закріплюємо маленькі чорні кульки, щоб вони теж злегка приплюснулися. І вже в такому вигляді обидва ока ліпимо до голови з двох сторін.
Крок 13. Підтримуючи край голови зі зворотного боку, вирізаємо стекою трикутник для рота рибки.
Крок 14. Переходимо до хвоста. Пальцями однієї руки знизу підтримуємо хвіст рибки, а іншою рукою за допомогою стеки робимо невеликі надрізи по краю хвоста у напрямку до центру. На кожній частині хвоста досить зробити по три надрізи. При бажанні краї надрізів можна трохи розсунути стекою, щоб зробити хвіст пишнішим.
Крок 15. На плавниках робимо такі ж надрізи.
Крок 16. Рибка готова, і тепер її можна помістити в справжній акваріум. Для цього візьміть аркуш зеленого паперу, щоб оформити задню стінку акваріума. Водорості можна зробити з гнучких зелених йоржиків, закрутивши їх в пружинки на олівець або просто кілька разів зігнувши в різні боки. А закріпити їх у вертикальному положенні можна за допомогою кульок з чорного пластиліну. Ось така золота рибка вийшла! Загадуйте свої бажання, і рибка обов'язково їх виконає.
VІІІ. Узагальнення та систематизація знань (7 хв).
1) Метод «Мікрофон». Діти передають один одному мікрофона після продовження фрази «Світовий океан дає людям ………….»
2) Тестова перевірка знань учнів: «Океани Землі».
а) 4;
б) 3;
в) 6.
2. Великі простори води, що вкривають земну поверхню, називають ………. .
а) озерами;
б) річками
в) океанами .
3. Яка вода в океанах?
а) солона;
б) прісна;
в) в деяких прісна, а в деяких солона.
4. Який океан - найхолодніший і найменший за розмірами?
а) Індійський;
б) Північний Льодовитий;
в) Тихий океан.
5. Який океан найтепліший?
а) Тихий;
б) Атлантичний;
в) Індійський.
6. Який океан розташований тільки у східній півкулі?
а ) Атлантичний;
б) Індійський ;
в) Тихий.
7. Який третій за розмірами океан?
а) Атлантичний;
б) Індійський;
в) Тихий.
8. Який найглибший і найбільший океан на Землі?
а) Тихий;
б) Атлантичний;
в) Індійський.
9. На островах якого океану існують колонії моржів і тюленів, пташині базари?
а) Північного Льодовитого;
б) Атлантичного;
в) Індійського.
10. Що є головною окрасою Індійського океану?
а) водорості;
б) молюски;
в) коралові рифи.
11. Чому водорості мають різний колір (зелений, бурий, червоний)?
а) фарби не вистачає;
б) риби винні;
в) сонце неоднаково освітлюєю.
12. Яку користь приносить Світовий океан?
а) дає нафту і сіль;
б) приносить дощі і бурі;
в) дає кисень і обігріває планету
(Вірні відповіді: а, в, а, б, в, б, б, а, а, в, в, в).
IX. Підсумок уроку. Рефлексія (1 хв)
Вчитель.
Дорогі діти! Ось ми і більше дізналися про Світовий океан. Час нам повертатися до рідної домівки. Наша подорож завершилася.
X. Домашнє завдання (1 хв).
Творче завдання. Написати про свої враження з віртуальної подорожі на тему « Підводний світ океанів».
Повторити вивчений матеріал «Океани». Підготуватися до перевірної роботи.