Основні теоретичні поняття. Проект ( з лат. projectus, в буквальному перекладі – кинутий вперед). Навчальний проект – це форма організації занять, яка передбачає комплексний характер діяльності всіх його учасників щодо отримання освітньої продукції за певний проміжок часу – від кількох уроків до кількох місяців. Навчальний проект – це будь-яка діяльність, виконана від “щирого серця” з високим ступенем самостійності групою дітей, об’єднаних в даний момент загальним інтересом. (У. Килпатрік)
Ідея включення проектної діяльності в освітній процес була запропонована американським педагогом і філософом Джоном Дьюї більше століття тому. Він зазначав, що мотивація до діяльності робить пізнавальний процес природним і значущим для кожної дитини. Педагоги усіх країн світу спостерігають педагогічний феномен: чим наполегливіше дорослі навчають дитину, тим менше вона цього хоче. Дьюї казав : "Дитина – постійно діяльний організм , який сам дає хід закладеним у нього здібностям. Роль же вихователя зводиться до того, щоб дати правильний напрямок його діяльності ".
Вперше у вітчизняній педагогіці актуальність цієї проблеми вивчав А. Макаренко, який в результаті своєї новаторської педагогічної діяльності дійшов висновку про проектування особистості як суб’єкта педагогічної праці. Таку думку не раз висловлював В. Сухомлинський, багатогранну педагогічну спадщину якого проймає ідея проектування людини.
Мета проектної технології: - підвищення мотивації навчання- розвиток в учнів комунікативних навичок, умінь працювати в різноманітних групах, виконувати соціальні ролі - розвиток критичного мислення - орієнтування в інформаційному просторі - застосування знань на практиці - створення позитивної атмосфери.
Переваги проектного навчаннядля учнів: традиційна аудиторія перетворюється у відкритий навчальний простір, в якому учні рухаються у власному темпі; у процесі виконання проекту виникає потреба в самонавчанні та самовдосконаленні; навчання на основі запам’ятовування та повторення переходить до інтеграції, відкриття та презентації набутих знань; учні мають можливість проходити всі етапи “виробництва”: від ідеї, створення моделі майбутнього продукту до його реалізації.
ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ: надає вчителям можливість вибудувати позитивну історію стосунків з учнями за нових умов; підібрати учням ролі, підкресливши їхні індивідуальність і природні таланти. Звичайно, на фоні очевидних переваг існує й певна небезпека застосування проектного навчання: виникає ризик не виконати навчальну мету і не досягти результатів. Але цього можна уникнути, якщо раціонально спланувати процес.
Класифікація проектів. Ознака Види проектів. За методом чи видом діяльностіДослідницькі, творчі, пригодницькі, рольово – ігрові, практико – орієнтовні, інформаційні, (навчально-телекомунікаційні)За видом координаціїБезпосередній, прихований учасник проекту. За характером контактів. Внутрішній (локальний) , регіональний, міжнародний. За кількістю учасників. Персональний, парний, груповий, колективний. За часом проведення. Короткостроковий (2-6 уроків), середньостроковий (від тижня до місяця), довгостроковий, епізодичний. За змістовним аспектом проекту. Літературні, природничо – наукові, екологічні, мовні,культурологічні, рольово – ігрові, спортивні, історичні, музичні
ЗА ДОМІНУЮЧИМ ВИДОМ ДІЯЛЬНОСТІ:дослідницький проект (це найскладніший проект, обрана тема повинна бути актуальною, а мета – чіткою, наприклад, історія екзамену);пошуковий проект ( анкетування, складання таблиць, діаграм);творчий проект (результатом такого проекту можуть бути: газета, літературна збірка, відеофільм, свято, вистава тощо);рольовий або ігровий проект (розподіляються ролі, наявні елементи костюмів, створюється певна ігрова ситуація);практичний проект (наприклад, модель діючого механізму, створена своїми руками розвиваюча гра).
Алгоритм розробки проектного завдання для вчителя 1. Визначити вид і місце проектної задачі. Стартова, поточна або підсумкова. 2) Монопредметна або тематична задача - вбудовується в тематичне планування робочої програми за обраним предметом; 3) Міжпредметна задача - знайти точки перетину галузей знань в декількох предметах, для проведення виділяються окремі години навчального плану даного класу; 4) одновікових або міжвікової - знайти точки перетину галузей знань в одному (монопредметна) або декількох (міжпредметна) предметах з урахуванням принципу концентричного освоєння предметного змісту. 2. Сформулювати (для себе) діагностичну мету проектної задачі. 3. Сформулювати проблему (умова завдання).
4. Скласти систему взаємопов'язаних сюжетом завдань (інструкцію). Врахувати, що рухатися від завдання до завдання можна як послідовно, так і вибірково (в залежності від підготовленості групи). 2) Запланувати відволікаючі маневри, що створюють різні перешкоди для вирішення поставленого завдання (можливо відсутність). 3) Скласти заключне «ключове» завдання так, щоб воно було загальної «складанням», що дозволяє зібрати разом все те, що виконала група в окремих завданнях (готовий до презентації продукт). 5. Продумати форму рефлексії (усно, письмово, в групі, перед класом ...).6. Продумати форму подання готового продукту (рішення задачі). 7. Продумати форму оцінки (хто, коли і як (за якою формою) оцінює).
Алгоритм рішення проектної задачі для учня Визначити роль кожного учасника групової роботи. 2. Ознайомитися з умовою завдання. 3. Обговорити організацію роботи в групі за рішенням проектної задачі. 4. Ознайомитися з інструкцією (змістом завдань). 5. Виконати завдання, сформульовані в інструкції. 6. Підготуватися до презентації рішення проектної задачі. 7. Пред'явлення готового продукту. 8. Рефлексія своєї діяльності (з виходом на причини). 9. Оцінювання свого продукту за формою (кожного, групи в цілому, взаємо- самооцінку між групами).
Планування проекту. Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою. Вибір учнями теми індивідуальних (групових проектів). Обдумування шляхів вирішення проблеми. Формування груп для проведення дослідження. Визначення форми презентації результатів. Визначення критеріїв оцінювання проектної діяльності учасників.
Практично - виконавчи. ЙВиконання проекту. Збір інформаціїАналіз інформаціїта формулюваннявисновків. Оформленнярезультатів Виставка, газета, журнал, довідник, діюча форма гри, колекція, костюм,модель, музичний твір, навчальний посібник, екскурсія, мультимедійний продукт,оформлення кабінету, постановка, свято, прогноз
Реалізація проекту. Складання учнями плану роботи над проектом. Визначення джерел інформації, способів її збору та аналізу. Розподіл обов’язків щодо пошукової діяльності між учасниками проекту. Самостійна пошукова робота учнів. Аналіз та обробка інформації. Виготовлення освітнього продукту.
Заключний. Презентація проекту. Захистпроекту. Оцінкапроекту. Оголошеннярезультатів. Реалізаціяпроекту. Готують проекти до презентації та захисту. Подають критерії оцінки. Презентують і захищають свій проект. Оцінюють проект. Оцінюють презентаціїСтавлять запитання на захисті проектів. УчніВчителі
Основні принципипроектної діяльностіДобровільність вибору виду діяльності кожним школярем. Врахування інтересів та психологічних особливостей певної вікової групи. Посильність роботи, доведення її до логічного кінця. Корисна значимість виконаних проектів. Формування основ культури праці, якісне виготовлення та естетичне оформлення об*єктів Дотримання правил ТБ праці
Результативність застосування проектної діяльностіЕфективне виконання вимог програми. Уміння орієнтуватися в інформаційному просторі (інтернет, енциклопедії, довідники, науково-популярні видання). Набуття навичок самостійності (індивідуальної, в парах, в групах). Формування навичок мислення високого рівня. Розвиток творчості, креативності, самореалізація кожного учня.
Отже, метод проектів дозволяє наблизити навчальний процес до життя, до потреб дітей, навчальний матеріал адаптувати до реальних життєвих ситуацій, а головне – робить навчання молодших школярів цікавим і змістовним, а процес набуття знань простим і доступним.«Навчити дитину вчитися, дати їй уміння, за допомогою яких вона буде самостійно здійматися зі сходинки на сходинку довгого шляху пізнання, - це одне з найскладніших завдань вчителя. Саме у його здійсненні – ключ до тієї педагогічної мудрості, опанування якої робить нашу працю творчою.» В. О. Сухомлинський. Висновок: