Проектна діяльність як один із ефективних методів виховання сучасного школяра.

Про матеріал
Проектна діяльність створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції. Основою методу проектів є розвиток критичного мислення, пізнавальних навичок учнів, умінь самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі. Цей метод завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку вони виконують протягом певного відрізка часу
Перегляд файлу

Проектна діяльність як один із ефективних методів виховання сучасного школяра.

Соціальний педагог в школі здійснює комплекс взаємопов’язаних напрямків діяльності, таких як: виховна, навчальна, розвиваюча, соціокультурна, комунікативна, організаторська тощо. Саме через  проектну діяльність –  як одну  з найперспективніших складових освітнього процесу,  я, соціальний педагог,  реалізовую свої завдання та напрямки у  роботі.

Проектна діяльність створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції.

Основою методу проектів є розвиток критичного мислення, пізнавальних навичок учнів, умінь самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі. Цей метод завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку вони виконують протягом певного відрізка часу. Цей підхід органічно поєднується з груповим (cooperative learning) підходом до навчання. Метод проектів завжди припускає розв’язування деякої проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого – інтегрування знань, умінь із різних галузей науки, техніки, технології, творчих галузей. Результати виконаних проектів повинні бути «відчутними», тобто, якщо це теоретична проблема, то конкретне її розв’язання, якщо практична – конкретний результат, готовий до впровадження.                        

Проект — це метод навчання.

Проект (проектування) — це зміст навчання та виховання. Найбільш сучасні сфери людської діяльності базуються на проектуванні.

Проект — це форма організації навчально-виховного процесу.

Організації проектної діяльності  властиво, що  учасники проектування ніби автоматично, без спеціально означеної дидактичної задачі з боку організаторів засвоюють нові поняття, нові уявлення про різні сфери життя, про виробничі, особисті, соціально-політичні відносини між людьми, нове розуміння змісту тих змін, яких вимагає життя.

Участь у проектній діяльності ставить дітей і дорослих у позицію господаря життя, тобто проектування виступає як принципово інша суб’єктна, а не об’єктна форма участі в соціальній діяльності.

Проектування — це специфічний індивідуально-творчий процес, який вимагає від кожного оригінальних нових рішень і в той же час це процес колективної творчості.                       

Таким чином, проектування може стати засобом соціального й інтелектуально – творчого саморозвитку учнів, вчителів, батьків.

Для успішної реалізації виховного проекту потрібні такі умови:
• наявність значущої у творчому, дослідницькому плані проблеми;
• уміння вчителя ставити ключові та тематичні запитання;
• практична значущість очікуваних результатів

• самостійна робота учнів ;

• структурування змістовної частини проекту (етапи, завдання, розподіл ролей тощо);
• використання дослідницьких методів;
• застосування комп’ютерних технологій (для пошуку інформації,

спілкування з іншими учасниками проекту, створення кінцевого продукту проекту).
Механізм реалізації проектної технології складається з п’яти основних компонентів.
Перша складова — організація стимулюючого інформаційного простору (предметного, соціокультурного, освітнього), для розвитку потенціальних можливостей дитини, його внутрішнього світу.
Друга складова — організація різноманітних видів діяльності як умова самореалізації кожного учня: соціально-комунікативної, суспільно-корисної, ігрової, фізично-оздоровчої, навчально-пізнавальної, науково-дослідницької, художньо-естетичної, туристсько-краєзнавчої, науково-технічної, декоративно-прикладної,еколого-натуралістичної.
Третя складова — організація продуктивного спілкування як умови соціального розвитку учнів, формування позитивної « Я –концепції ».

Навчити учнів спілкуватись, культурі діалогу — копітка та трудомістка діяльність, успіху якої сприяють перш за все інтерактивні форми роботи, тобто ті форми та методи, які забезпечують продуктивну реалізацію проектної технології.
Четверта складова — психолого-педагогічна підтримка вирішення учнями своїх проблем, допомога їм у самопізнанні, самооцінці, самовизначенні та само-актуалізації. Ця складова потребує системного підходу.

Остання (п’ята) складова — підвищення професійної майстерності, проективної культури педагогічних кадрів. Основною рушійною силою в реалізації кожного проекту є вчитель, який усвідомлює свою соціальну відповідальність, постійно турбується за своє особистісне та професіональне зростання.
Проектна діяльність у виховній роботі є:
• шляхом розвитку творчого потенціалу особистості та її самореалізації;
• середовищем, яке розвиває, формує соціальні вміння, навички та сприяє процесу набуття життєвого досвіду;
• засобом перевірки відповідності особистого досвіду потребам особистісної активної ролі в суспільстві;
• творчим звітом про рівень лідерської компетентності.
Упровадження проектної технології у практику виховної роботи було визначено як пріоритетний в організації виховної роботи школи в цілому.

Проектне навчання має безліч варіантів:

за тривалістю роботи над задачею;

за формами організації;

за формами представлення результатів роботи.

Проектна діяльність може здійснюватися за різними напрямками: екологічний, соціальний, історичний, та інші.

Учені-педагоги, які займаються проблемами проектних технологій навчання,

відзначають, що у процесі роботи над проектом відбуваються залучення

учнів у реальну діяльність предметної галузі, з якої виникла сама задача; розвиток навичок самостійної роботи у процесі виконання проекту; розвиток ініціативи та творчості.

Особистість учня розвивається і формується під впливом багатьох факторів: об'єктивних і суб'єктивних, природних і суспільних, внутрішніх і зовнішніх, незалежних і залежних від волі і свідомості людей, які діють інтуїтивно або на науковій основі відповідно до поставленої мети виховання. На сьогодні питанням виховання підростаючого покоління приділяється особлива увага.

Отже, зміст виховної роботи вибудовується на основі гуманізації освітнього процесу, засвоєнні духовно моральних і соціально культурних цінностей. А тому система виховної роботи в навчальному закладі базується на пріоритетних напрямах (моральне, естетичне, екологічне виховання), які забезпечують всебічний розвиток та становлення творчої особистості, яка зможе реалізувати себе в дорослому житті. Під системою виховної роботи розуміють систему взаємопов'язаних виховних заходів, які відповідають поставленій меті. Виховна система навчального закладу будь якого типу і форми власності — це складна психоло - соціологічна і педагогічна сукупність, яка охоплює весь педагогічний процес, інтегруючи навчальну і позаурочну діяльність дітей, спілкування за межами школи, вплив соціального, природного, предметно естетичного середовища.

Діяльність учнів  є багатогранною і різноманітною. І чим ширше коло діяльності, тим багатшим є духовний світ дитини, більше перспектив для формування морального обличчя особистості. Види діяльності не мають певних меж: вони видозмінюються, оновлюються, втрачають свою актуальність чи, навпаки, підвищується їхня пріоритетність.

Позитивний життєвий досвід учнів формується і проектується у процесі вирішення конкретних життєвих ситуацій, які зустрічаються на кожному кроці. Захворів товариш. Немовлята, які залишились без батьківського піклування. Діти з обмеженими можливостями. Ветерани і самотні люди похилого віку. Як допомогти? Перелік подібних ситуацій безмежний, як і безмежне наше життя. Уміння розв'язувати їх, починаючи з найбільш простих до найскладніших, — важлива умова орієнтації людини в будь6яких життєвих ситуаціях, як передбачених, так і непередбачених.

Благодійна проектна діяльність виступає умовою системи виховної роботи в процесі життєдіяльності учнівської молоді та формування відповідних ставлень. І чим відповідальнішою і проблемнішою виявиться благодійна ситуація в очах школярів, тим більше вони витратять енергії і тим якіснішим буде результат.

Адже усвідомлення виникає лише в процесі подолання труднощів, перешкод. Моральна сутність явищ по-справжньому відкривається учням і молоді лише тоді, коли вони самі зуміють подолати труднощі самостійного аналізу і розв'язання моральних проблем. Благодійність є важливою умовою формування і перетворення переконань у благодійні вчинки.

У процесі благодійної проектній  діяльності у дітей формується здатність уявляти себе на місці іншої людини, бачити і вирішувати проблеми, приймати рішення і погоджувати з ними свої дії, утверджуються найкращі людські якості — доброти, милосердя, благочинності тощо.

Таким чином, благодійна проектна  діяльність у нашому навчальному закладі сприяє формуванню у підростаючого покоління гуманістичних і громадянських, моральних і духовних цінностей, визначення мети та змісту життя, дотримання життєвих позицій і переконань, які є основою людського самовизначення у світі. Під різними благодійними акціями  закладений принцип небайдужості, плідна співпраця педагогів, учнів, молоді, громадськості. А втілення в життя благодійних акцій, проектів є підсумком глибокої за змістом виховної роботи, яка здійснюється в нашому навчальному закладі

Сьогодні педагоги мають вирішити нелегке завдання: як зацікавити сучасного школяра, як навчити дітей бути добрими, людяними у нашому бурхливому світі, де часто нав'язуються принципи споживання та анти-моралі, як виховати їх справжніми людьми. Кожен навчальний заклад шукає свої шляхи вирішення цього нелегкого завдання, створює свої виховні методики та системи. Ми переконані, що залучення дітей до проектної діяльності є дієвим елементом виховної роботи, який особливо необхідний і нашим дітям, і нашим навчальним закладам.

Наш навчальний заклад використовує проектний метод виховання.

Учні нашого НВК організовують та реалізовують проекти різних напрямків. Одним із головних напрямків проектної діяльності – є соціальні проекти. Адже, доброчинність є найвищим проявом духовності людини. Але вміння робити добро не виникає в людині само по собі. Потрібно змалку вчити дитину доброчинності і милосердю, виховувати в ній потребу допомагати іншим. Закладені з дитячих років, добро, чесність, людяність, милосердя, відповідальність за свою громаду залишаться з людиною на все її життя.   Саме тому наші учні допомагають дітям, які виховуються в дитячому будинку, обласному міжрегіональному центрі соціально-психологічної реабілітації, дітям –сиротам, дітям позбавленим батьківського піклування,  дітям з особливими потребами, які виховуються при міському центрі реабілітації для дітей-інвалідів,  піклуються про людей похилого віку, ветеранів ВВВ, ветеранів праці, допомагають бійцям, які воюють в Східних областях(зоні АТО), їхнім сім’ям, сім’ям переселенцям з зони АТО, вшановують пам'ять загиблих у роки Голодомору та під час війни, дбають про екологію, відроджують і зберігають мистецькі цінності, національні традиції, народні ремесла, пам'ятники рідного краю.

Дуже часто учнівські благодійні проекти привертають увагу громади міста  до невирішених питань. Проекти організовані нашими учнями піднімають та вирішують найболючіші проблеми суспільства, а навчальний заклад стає справжнім осередком громадського руху. Юних благодійників підтримують батьки, місцеві органи влади та просто небайдужі громадяни нашого міста.

 

doc
Додано
1 квітня 2019
Переглядів
2200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку