Проектна робота. Тема роботи: «Планети сонячної системи»

Про матеріал
Наша проектна робота спрямована на створення та дослідження планет Сонячної системи. Так як, в наш час в астрономії відкрито нові об’єкти (чорні діри, нейтронні зорі), виявлено несподівані властивості в багатьох уже відомих тіл, створено умови для прямого дослідження ряду об’єктів Сонячної системи тощо. І що більше астрономи стикаються з невідомим і відкривають нове, то більше з’являється запитань, які потребують відповіді. Сучасна астрономія вивчає досить далекі космічні об’єкти, і разом з тим вона не відірвана від Землі. Для людства важливо досліджувати активність Сонця і його вплив на земні процеси.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Департамент гуманітної політики Вінницької ОДА

Навчально-методичного центру ПТО Вінницької області

Державний навчальний заклад

«Барський професійний будівельний ліцей»

 

 

 

Тема роботи: «Планети сонячної системи»

Номінація «STEM- проект: від ідеї до втілення»

 

 

2022 рік

ТЕМА ІННОВАЦІЙНОЇ РОЗРОБКИ: Розробка моделі планет Сонячної системи та дослідження природних умов на них.

Назва навчального закладу: Державний навчальний заклад «Барський професійний будівельний ліцей».

АДРЕСА: 23000,  Вінницька область, м.Бар, вул. Григоровичів-Барських,5, (04341) 2-20-44, e-mail: barbydlizey@ukr.net.

 

Керівник авторського колективу представленої інноваційної роботи: Шиндилюк Анатолій Вікторович - В.о директора ДНЗ «Барський ПБЛ», тел.(04341) 2-20-44.

 

АВТОРСЬКИЙ КОЛЕКИВ: Кузьменко В.В. - заступник директора ДНЗ «Барський ПБЛ»,Курта В.В. –методист ДНЗ «Барський ПБЛ», Мініна О.Г.викладач ДНЗ «Барський ПБЛ»,Іздепська В.Ю., - викладач ДНЗ «Барський ПБЛ».

НОМІНАЦІЯ: «STEM- проект: від ідеї до втілення»

АКТУАЛІЗАЦІЯ: Реформа освіти передбачає, зокрема, посилення розвитку науково-дослідницької роботи у навчальній діяльності. Такий підхід сприятиме розвитку здобувачів освіти дослідно-експериментальної, конструкторської, винахідницької компетентностей, передбачає принципово іншу підготовку фахівців, які проявили б обізнаність та гнучкість мислення, засвоєння передових технологій, вміння поєднувати знання і різних галузей наук. Тому саме із STEM-освітою пов’язують підготовку висококваліфікованих фахівців. Використання технологій STEM-освіти стимулює інтерес учнів до теоретико-прикладних аспектів навчальних дисциплін. Зокрема фізики та астрономії, сприяє розвитку креативного мислення, формує у них як у суб’єктів навчального процесу компетентності дослідника-експериментатора.

Мета STEАM-освіти полягає у цілеспрямованому створенні зв'язків між навчальним процесом і практикою в аспекті розвитку природних здібностей дитини, рівень яких визначатиме її успішну самореалізацію як під час навчання, так у вільний час. Здобувач освіти не просто вчиться генерувати цікаві ідеї, але й відразу втілює їх у життя, навчається планувати свою діяльність, виходячи з поставленого завдання і наявних ресурсів, що обов'язково стане йому в нагоді у реальному житті [4]. 

В основі STEАM-навчання лежить ідея, щоб здобувач освіти від бажання зробити конкретний практичний продукт приходить до необхідності вивчення теорії, в тому числі і підвищуючи свої знання, комп’ютерну грамотність, а ще застосовує практичну майстерність та певні технологічні прийоми.

Одним із напрямів STEM-навчання є мейкерство (від англ. «make» – робити, створювати). Використовуючи технології в освітній сфері, дозволяють сучасним винахідникам створювати речі, які кардинально можуть змінити ставлення до навчання: зацікавити, поєднувати та експериментувати. Мейкери можуть творити і втілювати власні ідеї, реалізувати свої фантастичні проєкти. Але майбутні таланти не розвиваються самі по собі, а об’єднуються у команди та реалізують задумане.

Наша проектна робота спрямована на створення та дослідження планет Сонячної системи. Так як, в наш час в астрономії відкрито нові об’єкти (чорні діри, нейтронні зорі), виявлено несподівані властивості в багатьох уже відомих тіл, створено умови для прямого дослідження ряду об’єктів Сонячної системи тощо. І що більше астрономи стикаються з невідомим і відкривають нове, то більше з’являється запитань, які потребують відповіді. Сучасна астрономія вивчає досить далекі космічні об’єкти, і разом з тим вона не відірвана від Землі. Для людства важливо досліджувати активність Сонця і його вплив на земні процеси.

Важливими завданнями даного проекту з астрономії є пояснення та прогнозування астрономічних явищ, наприклад сонячних і місячних затемнень, появи періодичних комет, проходження поблизу Землі астероїдів, великих метеорних тіл або ядер комет тощо. Астрономія вивчає фізичні процеси, що відбуваються в надрах планет, на поверхні та в їхніх атмосферах, щоб краще зрозуміти будову й еволюцію нашої планети. Вісім великих планет (серед яких Земля), карликові планети, їхні супутники, астероїди, метеорні тіла, комети, міжпланетний пил і польові форми матерії разом із Сонцем становлять гравітаційно пов’язану Сонячну систему. Дослідження руху небесних тіл дає змогу з’ясувати питання про стійкість Сонячної системи, про ймовірності зіткнення Землі з астероїдами та ядрами комет. Не втрачає актуальності відкриття нових об’єктів Сонячної системи й вивчення їхнього руху.

Важливими є знання процесів, що відбуваються у Сонці, і прогнозування їхнього подальшого розвитку, адже від цього залежить існування всього живого на Землі. Вивчення еволюції інших зір і порівняння їх із Сонцем допомагають пізнати етапи розвитку нашого світила.

СТИСЛИЙ ОПИС ПРОЕКТУ: Даний проект присвячений проблемі використання людством ресурсів інших планет Сонячної системи. Під час його виконання здобувачі освіти зроблять модель Сонячної системи проведуть дослідження даних хімічного складу та природних умов, що склалися на планетах Сонячної системи. Результати опрацюють за допомогою електронних таблиць Excel та оформлять у вигляді публікації у Publisher. Також знайдуть у різних джерелах та запропонують до розгляду проекти освоєння планет та їх супутників Сонячної системи, створять WIKI-статтю з обміну інформацією з проблеми. Крім цього учні вивчать умови на планетах нашої системи з метою придатності для проживання людини. Результати представлять у вигляді презентації.

МЕТА ПРОЕКТУ:

Навчальна: Довести, що Сонячна система - не випадкове скупчення різних небесних тіл, а саме система, відкриті закономірності будови якої свідчать про те, що входять до її складу небесні тіла утворилися в результаті природного еволюційного процесу. Довести на основі аналізу природи планет обох груп, що тільки на Землі склалися умови, які підходять для виникнення і розвитку життя (відповідний хімічний склад атмосфери і температурний режим , наявність води). Ввести поняття: планети-гіганти, кільця планет - гігантів. Зацікавити здобувачів освіти спостереженнями Юпітера і його супутників (неозброєним оком і в телескоп). Переконати їх у тому, що вивчення планет і та супутників в кінцевому рахунку дозволяє краще вивчити Землю.

Виховна: Сприяти формуванню екологічного мислення здобувачів освіти. Сприяти формуванню таких світоглядних ідей, як причинно-наслідкові зв'язки (на прикладі умов, від яких залежать температурний режим і характер зміни пір року на планетах), пізнаваність світу і його закономірностей (на прикладі пізнаваності закономірностей в Сонячній системі і дослідження природи планет), обумовленість розвитку науки потребами виробництва (на прикладі порівняльної планетології). Естетично виховувати, знайомлячи їх з красою і стрункістю Сонячної системи, різноманітністю природи вхідних в неї планет і супутників. Земля не просто одна з планет Сонячної системи , а унікальна планета - єдина в Сонячній системі , на якій можливі існування і розвиток вищих форм життя , людство зобов'язане ретельно берегти від руйнування і знищення комплекс природних умов на нашій планеті, який утворює «екологічну нішу» розуму в межах Сонячної системи (збереження земної природи - важлива естетико - екологічна проблема).

Розвиваюча: Формування вміння у великому матеріалі виділити головне (основні особливості групи планет). Формування вміння аналізувати матеріал, що міститься в довідкових таблицях, і на його основі формулювати логічні висновки. Створювати планети та всі елементи до моделі, зачіпаючи виробниче навчання та гуртки образотворчого мистецтва. Для розвитку пізнавальних інтересів і здібностей здобувачів освіти акцентувати їх увагу на впровадження в освітній процес елементів STEM- освіти. Для розвитку найбільш підготовлених учнів  професії «Офісний службовець (бухгалтерія). Операторів комп’ютерного набору» виготовити буклети, презентацій, виступи з повідомленнями та доповідями про природу планет і досягнення в освоєнні космічного простору, самостійні спостереження планет. Для виготовлення самого макету планет Сонячної системи розвивали свої творчі та професійні навички учні професії «Верстатник деревообробних верстатів. Столяр будівельник»

ЗАВДАННЯ ПРОЕКТУ:

● реалізація наскрізного навчання з теми проекту;

● стимулювання пізнавальної активності;

● формування ключових та предметних компетентностей;

● розвиток творчих та дослідницьких здібностей, критичного мислення;

● створення умов для самореалізації особистості учнів;

● виховання свідомого ставлення до себе, довкілля, оточуючих людей.

ТИП ПРОЕКТУ: практико-орієнтований, учнівський

ТЕРМІН РЕАЛІЗАЦІЇ: листопад-грудень 2021 року

УЧАСНИКИ ПРОЕКТУ: здобувачі освіти у ДНЗ «Барський професійний будівельний ліцей» із професій «Офісний службовець (бухгалтерія). Оператор комп’ютерного набору» та «Верстатник деревообробних верстатів. Столяр будівельник»

ТВОРЧА ГРУПА

Іздепська В.Ю. – викладач математики, фізики та астрономії у Державному навчальному закладі «Барський професійний будівельний ліцей»,

кваліфікаційна категорія «спеціаліст першої категорії»,

стаж роботи 13 років.

Мініна О.Г. - викладач фізики та астрономії у Державному навчальному закладі «Барський професійний будівельний ліцей»,

кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії»,

стаж роботи 42 років.

Ющик Н. К. - викладач хімії у Державному навчальному закладі «Барський професійний будівельний ліцей»,

кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії»,

стаж роботи 43 років.

Мікшакова Л.В. – майстер виробничого навчання в групі «Офісний службовець (бухгалтерія). Оператор комп’ютерного набору» у Державному навчальному закладі «Барський професійний будівельний ліцей»,

12 тариф розряд,

стаж роботи 11 років.

Коваль О.В. – майстер виробничого навчання в групі «Верстатник деревообробних верстатів. Столяр будівельний»  у Державному навчальному закладі «Барський професійний будівельний ліцей»,

14 тариф розряд,

стаж роботи 40 років.

Бурняшова Л.В. – керівник аматорський гуртка учнівської творчості «Умілі руки» у Державному навчальному закладі «Барський професійний будівельний ліцей»,

стаж роботи 10 років

ФАСИЛІТАТОРИ ПРОЕКТУ: вчителі фізики та астрономії, математики, хімії, інформатики, майстер виробничого навчання з професії «Верстатник деревообробних верстатів. Столяр будівельний» та майстер  виробничого навчання із професії «Офісний службовець (бухгалтерія). Оператор комп’ютерного набору», керівник гуртка «Умілі руки»

СИНХРОНІЗОВАНІ ПРЕДМЕТИ:

● фізика та астрономія,

● математика,

● інформатика,

● хімія,

● виробниче навчання професії «Офісний службовець (бухгалтерія). Оператор комп’ютерного набору»,

● виробниче навчання професії «Верстатник деревообробних верстатів. Столяр будівельник»,

● аматорський гурток учнівської творчості «Умілі руки».

 

ЕТАПИ ПРОЕКТУ:

  1. Організаційно-підготовчий етап:

● обрали теми проекту;

● обрали групи для діяльності проекту;

● визначили мету, завдання, очікувані результати та практичний продукт проекту.

  1. Організаційно-виконавчий етап:

● синхронізація програм, інтегрування предметів;

● створення календарного плану реалізації проекту;

● розробка методичного супроводу проекту

  1. Етап реалізації проекту: робота а планом.
  2. Підсумковий етап

● систематизація і оформлення матеріалів;

● презентація і аналіз отриманих результатів;

● презентація моделі Сонячної системи.

Синхронізація програм

в рамках STEM-проекту «Планети .Сонячна система»

Предмет

Тема уроку

Завдання в проекті

Результат з предмету (продукт)

Фізика та астрономія

Сонячна система

Описують загальну будову Сонячної системи, порівнюють розміри Сонця та планет, пояснюють причини руху небесних тіл, розрізняють небесні тіла

Макет моделі Сонячної системи.

Виробниче навчання професії «Офісний службовець (бухгалтерія). Оператор комп’ютерного набору»

1. Пошук інформації в Інтернеті. 2.Опрацювання текстових даних.

3. Виготовлення буклету в програмі Publisher.

4. Створення презентації в PowerPoint..

 

Використовуючи мережу Інтернет шукають, завантажують, зберігають інформацію. Опрацьовують текстові данні та виготовляють презентації і буклет- реклами «Планет Сонячної системи»

Таблиця «Характеристики планет»

Математика

Відрізок. Вимірювання відрізків.

Геометричні кути в просторі.

Ймовірність подій.

Додавання комбінаторних чисел

Зображають відрізка даної довжини. Вимірюють довжини відрізків. Порівнюють геометричні фігури

 

Створення частин макету Сонячної системи (у масштабі) – нитки-відстані від Сонця до планет. Підбирають кулі відповідного розміру.

Допомагають у створення форми оцінювання, де прораховують максимальну та мінімальну кількість балів

Гурток учнівської творчості

Живопис

Складання віршів.

Читання поезії

Використовуючи властивості кольору (насиченість, світлота, відтінок), передаючи об’єм предметів кольором відтворюють красу навколишнього світу. Складання віршів, підбір тематичних загадок та цікавої усної творчості.

Створення частин макету Сонячної системи- розфарбовані кулі планет і Сонця.

Розробка сценарію проведення «хвилини відпочинку» та цікавої інформації з даної теми

Виробниче навчання професії «Верстатник деревообробних верстатів. Столяр будівельник»

Технологія обробки деревинних матеріалів (фанера)

Технологія виготовлення дерев’яних куль відповідного розміру

Добирають інструмент та матеріали для виробу, визначають необхідну кількість матеріалу. Виготовляють виріб. Працюють на деревообробному-точильному станку

Складання технологічної карти виробу. Створення частини макету Сонячної системи – небесного диска

Хімія

Хімічний склад речовин

Провести консультацію та допомогти скласти таблицю «Хімічний склад планети»: в атмосфері, на поверхні та в ядрі

Створення таблиць в буклеті

 

Вступна частина. На початку проектної роботи, під час уроку астрономії, проводимо бесіду круглого стола, де обговорюються такі запитання

Ключове запитання

Якими ресурсами Сонячної системи Людство могло б скористатись?

Тематичні запитання

Чи впливає місце розташування планети відносно Сонця на її фізичні параметри?

Які проблеми та перспективи освоєння планет та їх супутників у Сонячній системі?

На яких планетах Сонячної системи могло б зародитись життя?

 

Змістові запитання

Як виникли планети навколо Сонця?

У чому полягає подібність і несхожість планет земної групи?

Чому планети-гіганти виділені в окрему групу?

Що собою являють Велика Червона Пляма на Юпітері та канали на Марсі?

Які корисні копалини і на яких планетах є?

Які проблеми транспортування корисних копалин з інших планет?

На яких планетах сонячної системи є вода і кисень?

Яка «погода» на планетах Сонячної системи?

Продовжуючи свій урок, вчитель мотивує учнів до навчальної діяльності у вигляді  гри-кросворду, що дозволяє повторити пройдений матеріал.

 

 

Т

Е

Л

Е

С

К

О

П

 

 

 

 

 

 

 

А

С

Т

Р

О

Л

О

Г

І

Я

 

 

К

А

Л

Е

Н

Д

А

Р

 

 

 

 

 

 

А

С

Т

Р

О

Н

О

М

І

Я

 

 

 

 

 

 

В

С

Е

С

В

І

Т

 

 

 

 

 

 

А

С

Т

Р

О

Н

О

М

 

Г

А

Л

А

К

Т

И

К

А

 

 

 

 

  1.     Прилад, який допомагає спостерігати найвіддаленіші об’єкти? (Телеско́п) 
  2.     Що допомагає передбачати майбутнє життя людини? (Астроло́гія)
  3.     Список днів  з поділом на тижні й місяці? (Календа́р)
  4.     Наука, яка вивчає Сонце й зорі? (Астрономія)
  5.     Як називають все що розташовано  на Землі та за її межами?(Всесвіт)
  6.     Вчений, який досліджує космічний простір? (Астроном)
  7.     Зоряна система – це? (Галактика)

В "Астрономічному кросворді" отримуємо слово «Планети», яке стимулює нас на проектну-практичну роботу. Обирають три групи «Теоретики», «Практики» та «Художники» виходячи з професій, на яких вони навчаються.

  1.  «Практики» це- «Верстатник деревообробних верстатів. Столяр будівельник», які виготовляють макет планет Сонячної системи із деревини.
  2. «Теоретики» це - «Офісний службовець (бухгалтерія). Оператор комп’ютерного набору», що вивчають будову, склад, розміри та всю інформацію по планетам. Вони розробляють презентації та буклет, які продемонструють на захисті проектної роботи.
  3. «Художники» це – учні, які вільний від навчання час, проводять у гуртку  творчості та таланту. В даному випадку вони допоможуть розмалювати планети відповідними кольорами та відтінками. на захисті проектної роботи розроблять цікавий сценарій віршами та загадками.

Учні ознайомлюються із темою проектної робити, де чітко описані основні кроки, графік виконання та кінцеві терміни виконання проекту. Команда «Теоретиків» діляться на 5 підгруп по 2 чоловіка (за інтересами), за власним бажанням вибирають теми із запропонованим вчителем та починають працювати. Викладачі та майстри постійно контролюють процес роботи, допомагають розібратись з інформацією та її обробкою.

 

«Теоретики»

«Практики»

«Творчість»

1 тиждень

Практична робота «Пошук, завантаження та збереження інформації в мережі Інтернет»

Практична робота «Пошук, завантаження та збереження інформації в мережі Інтернет, в підручниках виробничого навчання»

Практична робота «Пошук, завантаження та збереження інформації в мережі Інтернет

2 тиждень

Практична робота «Опрацювання текстових даних»

Практична робота «Виготовлення  дерев’яних куль відповідного розміру, що будуть представлені як планети «Сонячної системи».

Практична робота «Опрацювання текстових даних»

3 тиждень

Виготовлення буклетів в програмі Publisher. Створення презентації в PowerPoint.

 

Практична робота «Виготовлення моделі небесного диску»

Розпис моделей планет за допомогою фарб

4 тиждень

Збереження та вивчення інформації. Підготовка до виступу

Практична робота «Створення моделі Сонячної системи»

Розробка в сценарії хвилини творчості

Захист проектної роботи

(кінцевий результат)

Один буклет та чотири презентації

Макет планет Сонячної системи

Вірш, загадки

 

ОЦІНЮВАННЯ. Упродовж всього проекту проводиться оцінювання. Для оцінювання навчальних потреб учнів, їх попередніх знань і упереджень щодо використання статистики на початку вивчення теми організоване обговорення ключового запитання, викладач пропонує учням розроблену ним таблицю для визначення рівня знань учнів щодо вивчення нової теми. На кожному з етапів роботи над проектом учні шукають та опрацьовують інформацію з різних джерел мережі Інтернет, заповнюють при цьому контрольний список для оцінки. Це сприяє розвитку їх самостійності у навчанні та формує в них самоспрямованість. Оцінювання здійснюється і вчителем на основі опитування, для визначення обізнаності учнів з питань проекту та перегляду продуктів діяльності учнів. Всі оцінки вносяться в спеціальний бланк, який вони отримали на початку проектної роботи. ДОДАТОК 1.

Виробниче навчання для професії «Офісний службовець (бухгалтерія). Оператор комп’ютерного набору»

Майстер виробничого навчання Мікшакова Л.В.

Тема: Пошук інформації в Інтернеті. Опрацювання текстових даних. Виготовлення буклетів в програмі Publisher. Створення презентації в PowerPoint.

Мета: формувати вміння шукати, завантажувати та зберігати дані отримані в мережі Інтернет, закріпити уміння і навички роботи в текстовому редакторі, навчити працювати  з програмою Publisher в процесі створення різноманітної друкованої продукції - буклетів, відпрацювання та вдосконалення учнями прийомів роботи з презентаціями в програмі PowerPoint; формування учнями умінь підбирати та систематизувати матеріал для створення видавничої продукції; виховувати інформаційну культуру, вміння працювати в групі, формувати вміння дотримуватися безпеки при роботу за комп’ютером, у мережі Інтернет.

Практична робота

1.Інструктаж з ТБ Майстер виробничого навчання проводить бесіду із учнями щодо безпеки і правил роботи в мережі Інтернет.

2.Організаційна частина. Поділ на групи та розподіл завдань. Складання плану роботи

3. Виконання практичної частини. Пропонує учням використовувати Інтернет-технології для спільного використання (створення, редагування) з іншими учнями документів та інших електронних ресурсів (зокрема текстових файлів, електронних таблиць, презентацій) як в режимі реального часу, так і відстроченого в часі.

Завдання 1.

1.В мережі Інтернет знайти інформацію про основні характеристики планет Сонячної системи, Сонце, зорі.

2.Завантажити та зберегти отриману інформацію.

Завдання 2. Використовуючи текстовий редактор та дані отримані з мережі Інтернет скласти порівняльну таблицю характеристик небесних тіл: зорі й планети.

Характеристики

Зорі

Планети

Форма

Куляста

Куляста

Склад

Газові

Мають тверді елементи

Рух

Не рухомі

Рухаються навколо зорі та навколо осі

Світіння

Самосвітні

Світить відбитим світлом

Температура

Гарячі

Холодні

 

Завдання 3. Створити буклет в програмі Publisher, у якому досліджувати метричні характеристики планет, їх хімічний склад та  фізичні умови на планетах. ДОДАТОК 2.

Завдання 4. Розробити та естетично оформити презентації створенні в програмі PowerPoint з таких тем:

     Перша група – «Сонце – центр сонячної системи» .ДОДАТОК 3;

     Друга  група – «Планети земної групи» ДОДАТОК 4;

     Третя група – «Планети гіганти». ДОДАТОК 5;

     Четверта група «Галактика, астероїди та комети». ДОДАТОК 6.

4. Підсумок практичної роботи - презентації та буклети роботи здобувачів освіти, які зберігаються на комп’ютері та демонструються під час проведення проектного заходу.

Математика

Викладач: Іздепська В.Ю.

Тема. Відрізок. Вимірювання відрізків. Геометричні кути в просторі. Ймовірність подій. Додавання статистичних чисел

Мета: повторити поняття відрізок, сформувати вміння зображувати відрізки, повторити співвідношення між основними одиницями вимірювання відрізків. Розвивати просторове уявлення розміщення планет навколо сонця. Вимальовувати картину розмірів на пропорцій планет гігантів та карликових планет. Допомогти скласти таблицю оцінювання та прорахувати всі можливі варіанти отримання оцінок учнем.

Практична робота

1.Актуалізація опорних знань

2.Аналіз завдань практичної роботи.

3.Забезпечення учнів необхідними інструментами та матеріалами.

4.Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи.

5. Добір необхідних матеріалів та інструментів.

6.Самостійне виконання учнями завдань практичної роботи.

- вимірювання необхідної довжини та виготовлення нитяних відрізків.

-розглядання розмірів планет та підбір куль відповідного розміру, зменшених у кілька тисяч раз.

7.Здійснення вчителем поточного інструктажу (індивідуального, групового).

8. Складання таблиць оцінювання результатів роботи. Прораховування ймовірність різних варіантів отримання своїх балів та переведення їх в оцінки.

9. Підбиття підсумків практичної роботи:

- демонстрація робіт учнів;

- аналіз недоліків у результатах роботи та їх усунення;

- оцінювання результатів роботи.

 

Виробниче навчання для професії «Верстатник деревообробних верстатів. Столяр будівельник»

Майстер виробничого навчання Коваль В. П.

Тема. Технологія обробки деревинних матеріалів (фанера) Технологія виготовлення дерев’яних куль відповідного розміру

Мета: засвоєння знань про породи деревини та її будову, асортимент, процес виготовлення шпону, фанери, ДВП та їх призначення; формування умінь здійснювати вибір матеріалу для виготовлення виробу, розраховувати його необхідну кількість; засвоєння знань про технологічну послідовність виготовлення виробу; формування практичних умінь та навичок роботи з лобзиком, з деревообробним-точильним станком та шліфувальною машиною

Практична робота

«Виготовлення моделі небесної підставки та планет Сонячної системи»

Обладнання та матеріали: Зразки порід деревини, зразки деревинних матеріалів (фанера різної товщини, ДВП, дерево), мультимедіа проектор, електронна презентація, ручний лобзик, деревообробний-точильний станок та шліфувальна машина, рубанок, метр, олівець, шліфувальний папір, свердло, стамес.

Вступний інструктаж. Інструкція при стругані деревини та при роботі на шліфувальних машинах.

Завдання 1. Послідовність виконання роботи

1. Розглянути зразки різних порід деревини.

2. Порівняти текстуру зразків із текстурою порід деревини, зображених у зразку.

3. Ознайомитися із зразками шпону та фанери.

4. Виготовлення технологічної карти.

Завдання 2

Підбір матеріалів для моделі небесної підставки та самих куль.

Матеріали: зразки деревинних матеріалів, технологічна карта, ескіз моделі.

Послідовність виконання роботи

  1. Розгляньте уважно ескіз свого виробу. Із зразків матеріалів доберіть саме ті, що підходять вам з якістю та фактурою.
  2. Використовувати спосіб різання із зняттям стружки: це пиляння, стругання, довбання, свердлення, шліфування.
  3. У стамесок, призначених для різьблення, фаску знімають під кутом 18-20°. Різати деревину стамескою під таким кутом заточення набагато легше
  4. Отвори діаметром до 5 мм висвердлюють свердлилкою. Стрижень, а разом з ним і свердло, обертають шляхом переміщення вгору і вниз нарізної ручки. Для свердлення глибоких отворів використовують бурав що являє собою стрижень з вушком для ручки, яка розташована в його верхній частині, і з гвинтовым свердлом на другому кінці.
  5.  Доберіть оздоблювальні матеріали відповідно до ескізу: фарби, пензлик, клей, папір тощо
  6.  Розрахуйте витрати фанери, розклавши шаблони на заготовці.
  7.  Оздоблення моделі.

Послідовність виконання роботи на шліфувальній машині

1. Перед початком роботи слід перевірити надійність болтових з’єднань, стан кабелю та вмикача;

2. При випробуванні машини на холостому ходу барабан не повинен торкатися оброблюваної поверхні;

3. Підлога, призначена для шліфування, повинна бути чистою, без цвяхів, оскільки виступаючі шляпки можуть порвати стрічку; 

4. Перед початком роботи машину вмикають з піднятим над підлогою барабаном, бо при дотику можливий поштовх і машину може висмикнути з рук, а це може призвести до її поломки чи травми працюючого;

5. При роботі електрошліфувальною машиною з вузькою стрічкою, призначеною для обробки вузьких місць, слід дотримуватись наступних правил:

- не вмикати двигун, коли машина знаходиться на оброблювальній поверхні;

- шліфувальна стрічка повинна мати достатній натяг, аби на початку роботи вона торкалась підлоги всією своєю робочою поверхнею;

- шліфувальна поверхня повинна бути чистою, рівною, без цвяхів

Підбиття підсумків практичної роботи

- демонстрація робіт учнів;

- аналіз недоліків у результатах роботи та їх усунення;

- оцінювання результатів роботи.

 

Гурток учнівської творчості «Умілі руки»

Керівник: Бурняшова Л.В.

Тема. Живопис. Розпис моделей планет за допомогою фарб. Читання поезій. Складання віршів

Мета: вчити передавати чарівний світ природи засобами кольору і техніки; розвивати спостережливість, творчу уяву; передавати стан природи, враження від спостережень навколишнього світу; удосконалювати зорову пам’ять, образне мислення, фантазію; виховувати самостійність в роботі, бажання створити прекрасне навколо себе.

Практична діяльність учнів

Інструктаж

1. Визначення теми Відбираємо матеріали, які доцільно використати.

2. Композиційне розміщення Обираємо формат відповідно до сюжетного задуму. Визначаємо розміри та пропорції предметів. Стежимо за рівновагою предметів.

3. Конструктивна побудова предметів Виявляючи конструктивну форму предметів, уважно перевіряємо конструкцію предметів.

4. Образний зміст Передаємо образність, цілісність групи предметів; об’єм та освітлення, настрій. У цьому допомагають графічні засоби виразності.

5. Осмислення та виконання завдання

6. Фото зробленої роботи та літературний вечір поезій віршів про планети Сонячної сисеми.

Фізика та астрономія

Викладачі: Мініна О.Г.. Іздепська В.Ю.

Тема. Сонячна система. Планети. Відмінності між планетами.

Мета: формувати в учнів уявлення про планети Сонячної системи; вміння описувати будову Сонячної системи; пояснювати різницю в тривалості року на різних планетах; дослідили рух планет по орбітах.

Розвивати спостережливість, мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, уміння порівнювати, аналізувати й робити висновки. вчитись працювати в групі, команді;

Виховувати інтерес до вивчення природничо-математичних наук. 

Очікувані результати: вивчають назви планет Сонячної системи, описують її будову, пояснюють чому на різних планетах різна тривалість року;

- досліджують рух планет по орбітах;

- створюють 3D модель Сонячної системи.

Інновації: STEM- технологія, технологія розвитку критичного мислення, ІКТ, медіа технологій, інтерактивних технології. Технологія виготовлення моделі Сонячної системи.

Інноваційна ідея: інтеграція знань з астрономії, інформатики, математики, виробничого навчання та творчості.

Основні поняття і терміни: Сонячна система, планети, орбіта, планети земної групи, планети - гіганти, малі небесні тіла.

Обладнання: Комп'ютери, мультимедійне обладнання, Інтернет, відео, інтерактивні вправи, фотографії планет Сонячної системи, підручник з астрономії 11 клас Сиротюк В.Д., Мірошниченко Ю.Б. Матеріали для виготовлення макету Сонячної системи 3D (дерев'яні кульки різного діаметру, пластилін, фарби, кольоровий папір, клей).

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Що таке Всесвіт?

2. З чого складається Всесвіт?

III. Мотивація навчальної діяльності.

IV. Вивчення нового матеріалу

Значення Сонця Вчитель. Сонце – джерело світла і тепла на Землі. Яке значення в житті рослин, тварин має Сонце? Чому я назвала Сонце зіркою? Учні знаходять відповіді на питання. Сонце це і є зоря, яка знаходиться найближче до нас, від усіх зірок, яких в нашій Галактиці налічується понад 150 мільярдів. Так само, як і всі інші зорі, воно є велетенською розжареною, газовою кулею. Діаметр Сонця – 1 390 600 км . Температура на поверхні Сонця близько 6000 С. Звичайно при такій температурі, всі речовини з яких складається Сонце перебувають в газоподібному стані.

Перегляньте відео «Сонячна система – цікаві факти» та дати відповіді на питання: Чому Сонце називають розжареною кулею? Як ви гадаєте чому планета Земля обертаючись навколо Сонця не отримує ушкоджень?

Робота в групах «Теоретиків»

1) На початковому етапі роботи над проектом учням пропонується ознайомитись з буклетом з теми, який повинен зацікавити учнів і спонукати їх до проектної діяльності з теми.

2) Наступним етапом є виявлення знань учнів з навчальної теми, яке проводиться у вигляді демонстрацій своїх презентацій:

     Перша група – «Сонце – центр сонячної системи» .ДОДАТОК 3;

     Друга  група – «Планети земної групи» ДОДАТОК 4;

     Третя група – «Планети гіганти». ДОДАТОК 5;

     Четверта група «Галактика, астероїди та комети». ДОДАТОК 6.

Під час виступу кожної групи основний акцент робиться на формування в учнів вмінь професійної спрямованості. Для залучення учнів до оцінювання використовуються форми самооцінки. Також в ході виконання проекту формується карта пам’яті, яка є результатом асоціативного куща. Вчитель приймає участь в проектній діяльності в ролі спостерігача, координатора, консультанта.

В хвилинах відпочинку між презентаціями групи «Творчість», читають нам вірші та демонструють картинки планет Сонячної системи

На підсумковому етапі учні групи «Практик» демонструють продукт свого професійного виду, для цього показують модель планет Сонячної системи. Оцінювання проводять власне самі учні, що досягається за допомогою заповнення бланків оцінювання. Також для виявлення рівня засвоєння знань вчитель пропонує учням вихідне тестування.

  1. Групи здають свої роботи та проводиться оцінювання їхньої праці. Обчислюють всі зароблені бали в оцінку за урок

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Спільне обговорення етапів проекту на кожному предметі, презентація відповідних результатів.

2. Створення 3D моделі Сонячної системи та її презентація.

VІ. Підсумок уроку

 

 

ВИСНОВКИ

В даний час молодь не приваблюють точні науки, такі як математика, фізика та астрономія. Ця проблема гостро стоїть у світі та в Україні. І щоб привернути їхню увагу та зацікавити, необхідно проводити та навчати учнів новими технологіями та напрямками, тобто розвивати STEАM-грамотність. А в подальшому провести зміни існуючих програм та методики навчання, а можливо і форм навчання так, щоб STEАM-освіта могла бути застосована не тільки на рівні окремих елементів, а в повному обсязі притаманних їй можливостей.

Таким чином можна зробити висновки, що:

Проектна робота такого типу вирішує деякі завдання. А саме підвищує рівень математичного мислення, поглиблює теоретичні знання фізики, розвиває професійні навички своєї професії, а головне сприяє виникненню пізнавального інтересу учнів до астрономії.

Використовуючи такий метод робити на уроках, ми активізуємо здобувачів освіти в певні види діяльності:

     робота з відстаючими з астрономії;

     робота зі учнями, які цікавляться даним предметом;

     робота з розвитку пізнавального інтересу до космічних глибин.

Майбутні таланти не розвиваються самі по собі. Вони зростають в певних умовах та обставинах. У закладах освіти необхідно створити мейкерські STEM-простори, де діти зможуть в урочний та позаурочний час займатися конструюванням, моделюванням, робототехнікою, дизайном, дослідженнями тощо. Яким він повинен бути? Однозначної відповіді немає. Але має бути таким, щоб було доступним, цікавим, пізнавальним, захоплюючим, багатогранним та сучасним, які привернуть увагу наших учнів.

І тоді успішно запрацює STEАM-освіта, яка виховає, розвине та навчить усіх здобувачів освіти грамотності та впевненості, щоб стати успішними людьми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

Оціночна таблиця: ПРЕЗЕНТАЦІЯ

Група____________________

Тема проектної діяльності___________________________________

 

п/п

Прізвище,

ім’я учня

Створення слайдів

Організація

Зміст

Сума балів

 

Оцінка за 12 бальною шкалою

 

 

 

1

2

3

4

вч

1

2

3

4

вч

1

2

3

4

вч

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№п/п

Створення слайдів(найбільша кількість балів-24)

Максимум

1

Перший слайд з назвою

4

2

Мінімум 6 слайдів

4

3

Використання різних можливостей PowerPoint (зміна слайдів, звук, графіка, тощо)

12

4

Бібліографія

4

 

№п/п

Організація (найбільша кількість балів-16)

Максимум

1

Текст добре читається, ідеї записані в певному рядку

4

2

Дотримано загальний стиль презентації

4

3

Є логікав представлені слайдів

4

4

Презентація візуально приваблива

4

 

№п/п

Зміст (найбільша кількість балів -20)

Максимум

1

Наявність текстових даних

5

2

Проілюстрованність інформації фотографіями та прикладами

5

3

Наявність висновків та їх обґрунтованість

5

4

Представлені всі учасники групи і описано, який вклад зробив кожен

5

 

Кількість набраних балів

1-

5

6-10

11-15

16-20

21-25

26-30

31-35

36-40

41-45

46-50

51-55

56-60

Відповідний бал

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

Оціночна таблиця: ПУЛІКАЦІЯ

Група____________________

Тема проектної діяльності___________________________________

 

п/п

Прізвище,

ім’я учня

Створення публікації

Зміст

Організація

Сума балів

 

Оцінка за 12 бальною шкалою

 

 

 

1

2

3

4

вч

1

2

3

4

вч

1

2

3

4

вч

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№п/п

Створення публікації

(найбільша кількість балів-15)

Максимум

1

Чи легка ваша публікація для сприйняття?

5

2

Чи ефективно використовується робоче поле

5

3

Чи доповнюють зміст публікації графіка, малюнки?

5

 

№п/п

Зміст (найбільша кількість балів-25)

Максимум

1

Наукова обґрунтованість викладеного матеріалу

5

2

Чи повністю розкрите дане питання?

5

3

Чи відповідає викладений матеріал темі роботи?

5

4

Наведення реальних прикладів по викладеному матеріалу

5

5

Можливість використання матеріалу для написання інших робіт

5

 

№п/п

Організація (найбільша кількість балів -20)

Максимум

1

Чи є інформація цікавою та пізнавальною для інших?

5

2

Чи підсумовує публікація важливу інформацію?

5

3

Немає граматичних та орфографічних помилок. Весь текст грамотно побудований

5

4

Наявність посилання на зовнішні ресурси

5

 

Кількість набраних балів

1-

5

6-10

11-15

16-20

21-25

26-30

31-35

36-40

41-45

46-50

51-55

56-60

Відповідний бал

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

Оціночна таблиця: МАКЕТ

Група____________________

Тема проектної діяльності___________________________________

 

п/п

Прізвище,

ім’я учня

Створення макету, сценарію

 

                 Зміст

 

Сума балів

 

Оцінка за 12 бальною шкалою

 

 

 

1

2

3

4

вч

1

2

3

4

5

6

7

8

вч

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№п/п

Оформлення макету, сценарію

(найбільша кількість балів-20)

Максимум

1

Чи легка ваш сценарій для сприйняття?

5

2

Ефективність використання робочого поля

5

3

Чи доповнюють зміст вашої розробки ?

5

4

Чи працюють усі посилання?

5

 

№п/п

Зміст (найбільша кількість балів-40)

Максимум

1

Чи відповідає викладена інформація темі роботи?

5

2

Чи є інформація цікавою та пізнавальною для інших?

5

3

Немає граматичних чи орфографічних помилок.

5

4

Весь текст на сторінці грамотно побудований.

5

5

Наявність посилання зовнішніх ресурсів

5

6

Можливість використання викладеного матеріалу

 

7

Наукова обґрунтованість викладеного матеріалу

 

8

Представлені всі учасники групи і описано, який вклад зробив кожен

 

 

Кількість набраних балів

1-

5

6-10

11-15

16-20

21-25

26-30

31-35

36-40

41-45

46-50

51-55

56-60

Відповідний бал

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

 

ДОДАТОК 2. БУКЛЕТ

 

 

 

ДОДАТОК 3

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 7


Віршик про Меркурій

– Ти близько до сонця, товаришу мій?

– Спитала Венера-сусідка,

–– Мабуть припікає у п’яти тобі,

Тому і кружляєш так швидко?

 

Віршик про Венеру

Планета Венера — «сестричка Землі»,

Проте лише розміром схожі вони.

Бо Сонце близенько, немає води,

І жити на ній не зможемо ми.

 

Вірш про Землю

Блакитні простори, зелені ліси

—Ніде не знайдеш ти такої краси.

У космосі є ще багато планет,

Немає лишень життя там прикмет.

Ти наша домівка, планета Земля,

Ти гарна і зблизька, красива здаля.

Дивуються інші планети всі щиро:

«Яка ж ти, сестричко, блакитно-вродлива!

 

Віршик про Нептун

— Всі кажуть, що я планета буранів,

Вітрів, штормів та страшних ураганів.

Але ж і мені треба чимось займатись,

Не завжди у космосі є з ким погратись.

 

Віршик про Сатурн

Раз Сатурн об’ївся тортом

Й вирішив зайнятись спортом.

Крутить кільця без кінця,

Щоб мати вигляд молодця.

А сусід Уран регоче:

«Струнким стати братик хоче!»

Віршик про Уран

— Я зовсім не ледар

— Уран запевняв.

–Я вдачу таку від народження мав.

Лежу я на боці, бо важко мені,

Летіти доводиться навіть у сні.

Але я чудове забарвлення маю,

І синьо-зеленим я в небі кружляю.

 

Вірш про Марс

Грізний Марс, немов вогонь,

Сяє нам вночі.

З ким ти знову посваривсь,

Що почервонів?

А секрет твій знаю я,

Друже, охолонь.

Це звичайнісінька іржа,

А не страшний вогонь!

 

Віршик про Юпітер

«Я найбільший серед вас»,

— Вихвалявсь Юпітер так.

«Я, як Сонце, величезний,

Маю супутників безмежно.

Кільця є, як у Сатурна, Урагани, як в Нептуна».

Відповідь дає Земля: «Так, ти, брате, не маля

— В тебе є всього багато,

Лиш життя нема де взяти.

Роздивись свої простори

— Де моря, ліси чи гори?

Перестань себе хвалити,

З іншими навчись дружити!»

Сонячна система, її склад. Навчальне відео для дітей. Природознавство  четвертий клас. ЯДС. - YouTube

docx
Додано
24 лютого
Переглядів
224
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку