Вступ 4
Висновки 20
Бібліографічний список 23
Метод проектів виник наприкінці ХІХ століття у США. В його основі, відобразилися ідеї американського філософа та педагога Дж. Дьюї. Він вважав, що освіта повинна давати не лише знання, що знадобляться у майбутньому, але й уміння та навички, що вже сьогодні допоможуть дитині розв’язати нагальні життєві проблеми. Таким чином Дж. Дьюї докорінно змінив підхід до трактування ролі навчання. Він переконував: освітній заклад повинна стати тим місцем, де людина вчитиметься долати труднощі, спілкуватися, здобувати необхідні знання, досліджувати навколишній світ. В.Х. Кілпатрик був переконаним – навчання стає успішним лише тоді, коли підпорядковується нахилам дитини та уникає примусу. Сам термін «метод проектів» учений тлумачив як «цільовий спосіб ставитись до дітей таким чином, щоб пробуджувати в них все найкраще, а потім дозволяти їм повірити у себе якомога сильніше».
Українські педагоги почали застосовувати метод проектів ще на початку 20-х років ХХ століття. Цей період був своєрідним часом шкільних експериментів: учителі широко застосовували на практиці найновіші системи, форми та методи навчання, у тому числі й проектування.
Інтерес педагогів саме до цього методу був зумовлений тим, що у його основі було залучення учнів до навколишнього життя, вихованні в них таких якостей як самостійність та ініціативність. Метод проекту розглядався як дієвий засіб розвитку творчих здібностей, підготовки вихованців до професійної діяльності. До роботи над проектом, як правило, залучалась велика кількість дітей.
Тривалий період метод проектування зазнав забуття, оскільки, сам процес навчання трактувався виключно як спосіб передачі знань. І лише з середини 90-х років цей метод знову починає привертати увагу українських педагогів та стає об’єктом досліджень науковців.
Сучасні вчені трактують метод проектів як «відкриту педагогічну систему, яка містить певну сукупність взаємопов’язаних засобів, методів і процесів, необхідних для створення організованого та цілеспрямованого педагогічного впливу на формування особистості студента».
Отже, аналізуючи історію виникнення та становлення методу проектів, можна дійти висновку, що такий метод навчання є дієвим механізмом розвитку індивідуальних здібностей школярів.
У професійній педагогічній діяльності кожного педагога поєднуються нормативні елементи, що базуються на педагогічній нормі, стандарті, а також – інноваційні, створені у процесі власного педагогічного пошуку. Метод проектів, який, без сумніву, є інновацією у практичній діяльності педагога, сприяє розвитку індивідуальних талантів кожного школяра, а також допомагає навчити учнів активно здобувати нові знання, творчо застосовувати їх.
Поняття «метод проектів» трактується науковцями по-різному: як комплексний метод навчання; як педагогічна технологія; як конкретна практична робота вчителя, спрямована на формування у школярів певної системи навичок та вмінь. Розглянемо детальніше кожне із цих визначень.
У основі розуміння методу проектів як комплексного методу навчання є бачення проектної діяльності як сукупності методичних прийомів, переважно пошукового характеру, спрямованих на досягнення певної навчальної мети.
Проектно-технологічна діяльність – це комплексний процес, який формує в учнів загальнонавчальні вміння, основи технологічної грамоти, культуру праці і спрямований на оволодіння ними способами перетворення матеріалів, енергії, інформації, технологіями їх обробки.
Проект – це спеціально організований вчителем і самостійно виконаний учнями компстудентівлекс дій, що завершується результатом, створенням творчого продукту. Щоб домогтися такого результату, необхідно навчити самостійно мислити, знаходити і вирішувати проблеми, залучаючи з цією метою знання з різних галузей, уміння прогнозувати результати і можливі наслідки різних варіантів рішення, здатність встановлювати причинно-наслідкові зв’язки .
Проектна технологія – практичне спрямування особистісно орієнтованого трудового навчання в процесі конкретної навчально-трудової діяльності учня, на основі його вільного вибору та з урахуванням його особистих інтересів. У свідомості студента суть проектної технології відображається так: «Я знаю, для чого мені потрібно все, що я пізнаю, і де я можу ці знання застосувати».
Метод проектів, за умови, що він застосовується у межах певного предмету, є сукупністю «прийомів, операцій оволодіння деякою галуззю практичного або теоретичного знання, тієї чи іншої діяльності; шлях пізнання, спосіб організації процесу пізнання».
В «Українському педагогічному словнику» метод проектів визначається як спосіб організації навчання, під час якого «учні набувають знань і навичок у процесі планування й виконання практичних завдань-проектів».
Отже, узагальнюючи всі наукові підходи до тлумачення самого поняття методу проектів, можна виокремити принаймні три основні визначення цього методу. А саме:
Виділяють декілька основних складових методу проектів. По- перше, це самостійна діяльність учнів (індивідуальна, парна чи групова), яку вони виконують упродовж визначеного відрізку часу. Окрім цього, це розв’язання певної проблеми, що передбачає використання різноманітних методів, засобів навчання, інтегрування знань, умінь із різних галузей науки, техніки та творчості. І, нарешті, це реальні результати виконання проекту.Метод проектів як педагогічна система виконує ряд основних функцій. Зокрема, дидактичну, пізнавальну, виховну, соціалізуючу та розвивальну. Дидактична функція проектування передбачає вироблення в студентів уміння конструювати свої знання, ознайомлення їх з різними способами опрацювання інформації. Окрім цього, в учнів формується вміння презентувати результати свої роботи, а також виробляються навички самоорганізації.
Пізнавальна функція методу проектів полягає у підвищенні мотивації до отримання нових знань. У школярів формуються вміння продукувати, аргументувати та захищати свої ідеї.
Розвивальна функція проектування передбачає виконання таких завдань, як розвиток творчих і дослідницьких здібностей кожного школяра, формування комунікативних умінь та навичок, розвиток у дитини критичного мислення, навичок аналізу та рефлексії.
Виховна функція має на меті спонукати дітей до самодисципліни та відповідальності, виховати у них загальнолюдські цінності.
Соціалізуюча функція методу проектів полягає в формуванні у здобувачів освіти таких важливих навичок, як спілкування у соціумі, вироблення самостійного погляду на події та явища, осмислення своїх можливостей та усвідомлення власної ролі під час роботи у команді.
1.2 Практика використання методу проектів у навчанні історії
В Україні проектне навчання використовується переважно у вигляді методу самонавчання учнів як підготовчий етап для значущого в межах теми уроку.
Проекти, що виконуються в рамках навчального процесу, можна класифікувати за декількома ознаками.
За типом продукту, що є результатом проектної діяльності, їх можна розділити на:
Залежно від кількості навчальних предметів, охоплених проектом, проекти можна розділити на:
За тривалістю виконання проекти можна розділити на:
1) короткострокові (міпі-проекти ,що розраховані на термін від одного до декількох уроків);
3) середньострокові (звичайні проекти, що розраховані на термін від місяця до декількох місяців);
2) довгострокові (макропроекти, розраховані на термін від півроку до кінця навчального року).
Залежно від кількості учасників проекти поділяються на:
За характером контактів проекти поділяються внутрішні та міжнародні. На практиці частіше доводиться мати справу зі змішаними типами проектів. Метод проектів може використовуватися вчителями як під час позаурочної роботи, так і безпосередньо на заняттях. Підготовка та проведення таких занять, як семінарське заняття, студентська конференція, узагальнення знань також можуть бути варіантом застосування проектної технології, якщо передбачають розв'язання студентом або групою студентів будь-якої значущої проблеми з використанням різноманітних методів, засобів навчання, а також інтегрування знань, умінь з різних предметних областей.
У цьому сенсі можна говорити про проектний урок (так званий міні-проект) як одиницю побудови розвивального навчання у середніх і старших класах загальноосвітньої школи. Тоді цикл проектної діяльності являє собою комплекс занять, а його елементи, у свою чергу, можуть виявлятися як окремі уроки. Такі заняття включають чотири типи ситуацій розвитку: актуалізації і проблематизації; концептуалізації; програмування або планування й рефлексивно-експертної ситуації.
Реально за 40-45 хвилин вдається реалізувати лише той або інший «етап» навчального заняття: здійснити кількісну та якісну оцінку наявної освітньої ситуації, сформулювати проблему й т. д. Звідси, на практиці типи проектних уроків відповідають ситуаціям розвитку:
Якщо вдається реалізувати всі процедури проектування, маємо урок-проект. Структура побудови проекту залежить від типу проекту, специфіки навчального предмета, авторських педагогічних розробок конкретної теми проектів. Тому для різних видів проектів може передбачатися різна кількість етапів. Проте якщо їх уніфікувати, то можна виокремити 5 етапів проектної діяльності. Послідовність етапів роботи над проектом відповідає етапам продуктивної пізнавальної діяльності: проблемна ситуація — проблема, виявлена в ній та усвідомлена людиною, — пошук способів розв'язання проблеми — рішення. Етапи роботи над проектом можна подати за такою схемою:
1. Пошуковий:
- визначення теми проекту;
- пошук і аналіз проблеми;
- постановка мети проекту.
2. Аналітичний:
- збір і вивчення інформації;
- аналіз наявної інформації;
- пошук оптимального способу досягнення мети проекту (аналіз альтернативних рішень), побудова алгоритму діяльності;
- складання плану реалізації проекту: покрокове планування робіт;
- аналіз ресурсів.
3. Практичний:
- виконання запланованих технологічних операцій;
- поточний контроль якості;
- внесення (за необхідності) змін у роботу.
4. Презентаційний:
- підготовка презентаційних матеріалів;
- презентація проекту;
- вивчення можливостей використання проекту.
5. Контрольний:
- аналіз результатів виконання проектів;
- оцінювання якості проекту.
Педагог та адміністрація коледжів мусять здійснювати моніторинг результатів навчальної діяльності. Зміст кожного з етапів проектної діяльності визначає ті параметри, на яких будується моніторинг, зокрема: поява нових проектних груп; поява й виявлення нової проблематики; виникнення нових способів відносин, нових ролей у проекті.
Схема моніторингу проектної діяльності передбачає:
За результатами такого аналізу можна вибудувати припущення про тенденції в реалізації проектної діяльності.
Роль студентів у роботі над проектом принципово змінюється: вони виступають активними його учасниками, а не пасивними статистами. Іншими словами, здобувач освіти стає суб'єктом пізнавальної діяльності. При цьому студенти вільні у виборі способів і видів діяльності для |досягнення поставленої мети. їм ніхто не нав'язує, як і що робити.
Із самого початку студент опиняється в ситуації невизначеності, але саме це й активізує його пізнавальну активність. З іншого боку, ситуація невизначеності під час виконання проекту викликає в учнів специфічні складності, які мають об'єктивний характер.
Практика засвідчує, що студентам складно:
Подолання цих труднощів є однією з провідних дидактичних цілей методу проектів. При цьому в студентів виробляється власний аналітичний погляд на інформацію, і вже не діє задана вчителем Оцінна схема: «це правильно, а це — ні».
Роль студента під час виконання проекту змінюється залежно від етапів роботи. Але на всіх етапах він приймає рішення. Варто пам'ятати, що право вибору, надане учневі, не є тільки фактором мотивації , а й засобом формування почуття причетності.
Оцінювання проектної діяльності.
Дуже важливо визначити параметри зовнішнього оцінювання проектів. Для конкретного проекту необхідно зазначити перелік критеріїв оцінювання й заздалегідь оголосити їх студентам на перших етапах проектування. Дослідники технології проектування пропонують такі параметри зовнішнього оцінювання проектів:
За допомогою зовнішньої оцінки проектів можна відстежувати їх ефективність, збої, необхідність своєчасної корекції. Характер цієї оцінки багато в чому залежить від типу, теми, змісту проекту, умови проведення. Якщо це дослідницький проект, то він обов'язково включає етапність проведення, причому успіх усього проекту залежить від правильно організованої роботи на окремих етапах.
Результати проектування мають бути певним чином оформленими. Виникає необхідність окремого визначення критеріїв оцінювання оформлення й виконання проекту:
Наскільки б якісно не був оформлений проект, дуже важливо якісно його презентувати, захистити. М. Чанова пропонує такі критерії оцінювання захисту проекту:
Практичне використання.
На своїх уроках я періодично використовую метод проектів.
Цей метод допомагає забезпечити розвиток творчої ініціативи, самостійності студентів і сприяти здійсненню безпосереднього зв'язку між набуттям студенми знань і вмінь та застосуванням їх у розв'язанні практичних завдань. Адже мета проектів – створення умов для самонавчання студентів, збудження їхньої ініціативи, інтересів й особистих устремлінь.
1.3 Технологія веб квестів у проектній діяльності
Перед сучасною освітою стоїть завдання пошуку нових видів і форм організації навчальної діяльності. Відповідні зміни в системі освіти вимагають навичок неперервного навчання, пізнавальної діяльності, колективних форм навчання і передавання знань. Всі ці фактори зумовили появу і розвиток: електронного навчання (e-learning), мобільного навчання (m-learning), змішаного навчання (blended learning); всепроникаючого навчання (u-learning).
Веб квест — це формат заняття з орієнтацією на розвиток пізнавальної, дослідницької діяльності учнів, на якому основну частину інформації здобуто через ресурси Internet.
Веб квест — це вид Internet-проекту, який дає учням можливість ефективно використовувати інформацію, знайдену в мережі. У ході організації роботи студентів над веб квестами реалізують наступні цілі:
Методичний потенціал веб квест технологій:
Розрізняють два типи веб квестів:
В літературі також існує два варіанти розуміння веб квестів:
1. Веб квест по типу «методу проектів» – просліджуються основні етапи методу проектів: всі учасники об’єднуються в групи (історики,журналісти дослідники, дизайнери, літератори тощо); кожна група отримує своє проблемне завдання, а також набір веб ресурсів, з якими вони будуть працювати; кожна група виконуючи завдання повинна створити новий веб-продукт (презентацію,, блог, віртуальний словник тощо). Основний акцент в такому виді веб квесту: вирішення проблемного питання/завдання за допомогою аналізу веб-ресурсів та створення нового веб продукту.
2. Веб квест по типу «змагання» – вчитель створює цікавий сюжет; учні (індивідуально або колективно, згідно сюжету) проходять завдання (пошук інформації, розкриття таємниці тощо); всі завдання виконуються для отримання мети (відгадати пароль, знайти скарби тощо). Основний акцент в такому виді веб-квесту: пошук відповідей за допомогою аналізу Інтернет-джерел.
Необхідно зазначити, що один той самий квест може бути класифікований за кількома параметрами одночасно.
Веб квести якнайкраще підходять для роботи в міні-групах, проте існують і призначені для роботи окремих студентів. Веб квест може торкатися одного предмета або бути міжпредметним. Дослідники зазначають, щ о в другому випадку ця робота найефективніша. Розробником веб квеста як навчального завдання є Берні Додж. Ним визначені наступні види завдань для веб квестів:
заданих умов.
Створення та проведення квестів – нескладний процес, який не потребує завантаження додаткових програм,або набуття специфічних технічних знань та навичок. Потрібен лише комп’ютер із доступом до мережі Інтернет і творче мислення. Отже,
Крок 1: визначте тему.
Крок 2: оберіть сайт для створення веб квесту.
Крок 3: надайте завдання, обрав одну із форм:
Крок 4: придумайте систему оцінювання.
Крок 5: знайдіть джерела інформації, якими користовуються студентами для пошуку відповідей.
Крок 6: маючи на аркуші приблизний план і основну інформацію приступайте до розміщення веб квесту на сайті.
Структура веб квесту:
Етапи роботи над веб квестом:
1) пошук інформації по конкретній темі;
2) розробка структури сайту;
3) створення матеріалів для сайту;
4) доопрацювання матеріалів для сайту.
Модель сучасного падагога передбачає готовність до використання нових технологій,здатність постійно навчатись і бути в постійному творчому пошуку.
Давня мудрість говорить: « Хто стоїть на місці, той відстає ». А хто не хоче відставати, мусить рухатися вперед, і не зупинятися, досягнувши вершини, а підійматися вище. У цьому й полягає основна місія сучасного учителя.
Проект «Скарби України» – це творчий проект, розрахований на студентів 2 курсу, передбачає дослідницьку діяльність з метою підвищення мотивації освітньої діяльності, розвитку критичного мислення, аналізу, систематизації наявних знань та формування конкретних практичних навичок.
Проект веб квест пропонується учням, студентам, вчителям для поглиблення свого інтелектуального рівня.
Адреса: https://markovuchnatasha.wixsite.com/my-site-1
Адреса розміщення роботи:
Висновки
Проектна технологія дає відповідь на запитання, як (за допомогою яких методів, прийомів, засобів) досягти поставленої мети на певному уроці, визначаючи певну послідовність застосування різноманітних моделей особистісно орієнтованого навчання.
Модель особистісно орієнтованого навчання – це самий короткий шлях від початкових умов до запланованих результатів. У змісті такої моделі закладено комплекс методів і засобів навчання, але головне місце в ній належить особистості учня. Саме студент повинен стати суб’єктом процесу пізнання. Тому методи й засоби навчання проектної технології повинні бути спрямованими на вирішення головної мети – розвиток особистості через залучення його до проектної діяльності, що передбачає самостійну роботу над проектом.
Для ефективного використання проектної технології обов’язковою є наявність постійного зворотного зв’язку, коригувань подальшої діяльності. Тому, з точки зору практичного впровадження проектної технології, суттєвим її елементом є таке планування або прогнозування навчальних і практичних результатів.
Основні завдання навчального проекту:
1. Не лише передати студентам суму тих чи інших знань, а навчити здобувати ці знання самостійно, вміти застосовувати їх для розв'язання нових пізнавальних і практичних завдань.
2. Сприяти студентові у здобутті комунікативних навичок, тобто здатності працювати у різноманітних групах, виконуючи всілякі соціальні ролі (лідера, виконавця, посередника тощо).
3. Розширити коло спілкування дітей, знайомство з іншими культурами, різними точками зору на одну проблему.
4. Прищепити студентам уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирати необхідну інформацію, вміти її аналізувати з різних точок зору, висувати різні гіпотези, уміти робити висновки.
Метод проектів включає в себе сукупність дослідницьких, пошукових проблемних методів, творчих за своїм змістом.
Таким чином, використання методу проектів сприяє розвитку соціально активного, освіченого громадянина України, формує життєві компетентності студентів за допомогою рефлексії їхніх дій, оскільки саме вони допомагають учням проявити вміння і здібності у дорослому житті при спробі почати власну справу, орієнтуватися в сучасному суспільстві, приймати правильні рішення в нестандартних ситуаціях, аналізувати й контролювати власну діяльність, розв'язувати проблеми, працювати в команді, брати участь як у малому бізнесі, так і в суспільних проектах.
Проектна діяльність дозволяє комбінувати і поєднувати формальні знання з практичним досвідом. Вона в своїй основі розрахована на гнучку організацію процесу навчання студентів. Впровадження в навчальну діяльність компетентнісного підходу через використання методу проектів дозволило підвищити якість виконання творчих проектів.
Наведена модель навчання охоплює формування та розвиток всіх ключових компетентностей студента, комплекс яких є центральним в системі компетентнісного підходу.
Спрямування сучасної освіти на профільне навчання робить знання і застосування методу проектів надзвичайно, актуальним, адже метод проектів максимально наближує до реальних потреб життя, сприяє формуванню необхідних компетентностей та професійному самовизначенню студентів.
Викладач повинен не лише добре знати свій навчальний предмет, а й бути компетентним в інших галузях науки, бачити точки їх зіткнення, добре знати своїх учнів, їхні можливості, інтереси, бажання. Особливу роль відіграють креативні здібності викладача, його творчий потенціал, досвід творчої діяльності.
Метод проектів завжди зорієнтований на самостійну діяльність студентів, яка реалізується як в індивідуальній, так і в парній, груповій діяльності, що завжди передбачає розв'язання проблеми: з одного боку — використання сукупності різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого — необхідність інтегрування знань, уміння використовувати знання з різних галузей науки, техніки тощо.
Останнім часом метод проектів переживає друге народження як ефективне доповнення до інших педагогічних технологій, що сприяють формуванню особистості — суб'єкта діяльності і соціальних стосунків. Використання методу дає змогу реалізувати особистіснодіяльнісний і особистісно орієнтований підходи в освіті студентів. Це забезпечує позитивну мотивацію і диференціацію в навчанні, активізує творчу діяльність учнів під час виконання проекту.
Цінність технологічного проектування полягає в тому, що саме ця діяльність привчає дітей до творчої, систематичної і самостійної роботи, виховує у них працелюбність, прагнення до створення нового або вдосконалювати вже існуюче, дає змогу побачити практичне застосування набутих знань, мотивує до вибору професії. Задача педагога – забезпечити найбільшу ефективність кожного уроку. Щоб навчати творчості, учитель повинен сам творчо підходити до підбору форм і методів навчання, здійснювати постійний пошук нових шляхів у технологічній методиці навчання, запроваджувати ігрову діяльність, інтерактивну техніку, проблемне навчання. Творчим кредо викладача повинні стати слова В. Сухомлинського: «Будьте caмi шукачами, дослідниками. Не буде вогника у вас – вам ніколи не запалити його в інших».
Бібліографічний список
1