Профілактика та корекція порушень опорно-рухового апарату

Про матеріал

В методичній рекомендації враховані основні завдання фізичного виховання учнів молодших класів. Надано доповнення до програми з урахуванням профілактики та корекції порушень опорно- рухового апарату.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Профілактика та корекція

порушень опорно-рухового апарату

(методична розробка)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Особливості сучасних умов життя, швидкі темпи розвитку техніки, модернізація навчальних та трудових процесів, щоденне зростання інформаційного потоку ставлять до організму учнів високі вимоги.

 Пластичність функціональних систем здоров’я дитини сприяє порівняно швидкій її адаптації до різноманітних впливів зовнішнього та внутрішнього середовищ. Недостатня рухова активність призводить до функціональних порушень, а згодом і до хронічних захворювань. Так, хронічні захворювання носоглотки зустрічаються майже у 30% школярів, зниження зору – у 15-20, порушення постави – у 20-55%.

 Шкільні роки – один з важливих етапів в становленні людини, як активного члена суспільства. В цей період йде швидкий розвиток фізіологічних систем організму, в тому числі й рухового апарату. Ось чому в ці роки повинна бути створена основа для укріплення здоров’я й фізичного удосконалення людини.

 Формування гармонійно розвинутої особливості дітей шкільного віку в процесі фізичного виховання може бути більш успішним при умові застосування засобів та методів фізичної культури.

 Навчання в школі ставить до організму дитини дуже високі вимоги. По-перше, це високе статичне навантаження, яке вимагає спеціальної організації рухового режиму для задоволення природних потреб організму в руках. По-друге, це необхідність засвоювання значної кількості різноманітної інформації та порушення функції здорового апарату внаслідок довготривалої роботи з дрібними предметами під час читання, письма, конструювання. Кожен окремо і всі разом ці чинники є причино розвитку у школярів початкової школи відхилень – порушення постави, зору, артеріального тиску, а також нагромадження завої ваги, що призводить до порушення обміну речовин, знижує захисні сили організму.

 Особливу увагу необхідно приділити фізичному вихованню дітей молодшого шкільного віку. На етапі початкового навчання в школі необхідно

 

 

закласти фундамент основних рухові вміння, навички, знання, так як учбовий процес потребує від дитини значних розумових та нервово-психічної загрузки .

 Займаючись фізичними вправами на уроках лікувальної гімнастики учні отримують міцні знання з питань виховання, гігієни, анатомії та фізичної культури рухів, виховання постави, профілактики плоскостопості. На цих уроках школярі формують рухові вміння та навички, розвиваються фізично й переконуються в тому, що турбота про здоров’я та всебічний фізичний розвиток є не лише їхньою особистою справою, а й громадським обов’язком.

 Програма лікувальної гімнастики різнобічна: виховання загальнолюдської культури; теоретичні відомості з фізичної культури; практичні - загальнорозвивальні вправи  з елементами акробатики, художньої й спортивної гімнастики тощо.

 Основні завдання фізичного виховання учнів 1-4 класів на уроках лікувальної гімнастики:

  • виховання моральних та вольових якостей: дисциплінованості, колективізму, патріотизму, свідомого ставлення до занять, і суспільної власності, сміливості та наполегливості;
  • виховання загальної культури  поведінки,  почуття такту та ввічливості, власної гідності;
  • зміцнення здоров’я;
  • загартування;
  • підвищення фізичної та розумової працездатності;
  • виховання правильної постави та профілактика й корекція плоскостопості,  виховання культури рухів;
  • формування основних рухових умінь і навичок;
  • прищеплення навичок і виховання звичок особистої та громадської гігієни, необхідних у побуті та в навчанні.

 

 

 

 

 Обов’язково на кожному уроці диференційовано підходити до кожної дитини з урахуванням її фізичних можливостей, стану здоров’я, психічно-емоційного стану.

 На уроках лікувальної гімнастики широко подано засоби формування та виховання правильної постави, методику виховання правильного дихання, зміцнення м’язів тулуба , рук, ніг, спини та черевного преса, вправи на розслаблення й самонавіювання.

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА,

 ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ

ЗАНЯТЬ  ЛІКУВАЛЬНОЇ ФІЗКУЛЬТУРИ

 

Для учнів 1-го класу

 Теоретичні відомості

 Виховання моральних якостей, одяг для занять фізичними вправами, гігієнічні заходи під час уроку та після нього (зміна одягу, водні процедури, техніка безпеки). Значення рухового режиму учнів 1-го класу. Виконання ранкової гігієнічної гімнастики та фізкультхвилинок, самоконтроль до і після занять з лікувальної гімнастики.

 Основна гімнастика

 Теоретичні відомості: комплекси вправ ранкової гімнастики, дотримування правильної постави під час стояння, сидіння, ходіння.

 Вправи з вихідного положення лежачи на животі: підведення рук вгору, підведення голови й рук вгору; відведення рук в сторони; махові рухи назад.

 Вправи в положенні лежачи на спині: згинання та випрямлення правої (лівої) ноги, двох ніг разом, підведення та опускання голови, розведення та зведення ніг.

 Елемента танцювальних вправ: кроки з підскоком, кроки «полька», кроки на високих носках, ритмічні вправи по колу, по діагоналі зали тощо.

 Навчання правильному диханню – повному (змішаному).

 

   Танцювальні кроки

 Ходьба під рахунок вчителя з різними рухами (плескання в долоні, підійманням рук догори, опусканням їх донизу, розведенням в сторони).

 

 Танцювальна «доріжка» - кроки «польки», «галопу», «вальсу», «в’юнця».

 

 Матеріал для розвитку рухових якостей

 Вправи для розвитку спритності, швидкості, точності, сили, гнучкості, формування правильної постави, пози. (Це загально розвиваючі вправи: вправи з предметами; рухливі та козацькі ігри «Сокіл», «Крес», «Розніжка», комплекси вправ ритмічно-танцювальної гімнастики, хореографії, акробатики).

  Орієнтовані домашні завдання

  1.          Ходьба з дотриманням постави з різними положеннями рук.
  2.          Підскоки на місці з м’яким приземленням.
  3.          Самостійне поєднання вивчених рухів (танцювальні вправи).
  4.          Виконання спеціальних вправ ранкової гігієнічної гімнастики, які були вивчені на уроках. Виконувати дихальну гімнастику.

Уміння та навички

 Різні види бігу та ходіння з обов’язковим збереженням правильної постави. Стрибки: підскоки, послідовні стрибки з м’яким приземленням.

 

 

 

 

 

Для учнів 2-го класу

 Теоретичні відомості

 Подальший розвиток рухових якостей учнів 2-го класу, виховання правильної постави, розвиток уваги та загальної культури поведінки. Гігієна для школярів, загартування (повітрям, сонцем, водою).

 Виконання комплексу вправ ранкової гігієнічної гімнастики та домашніх завдань, самоконтроль.

 Основна гімнастика

 Комплекс вправ ранкової гімнастики, лікувальної гімнастики та фізкультпауз під час готування домашніх завдань, самоконтроль частоти серцевих скорочень на 10сек.

 Повтори шикування в колону по одному та виконання команд «рівняйсь», «струнко», «вільно», «праворуч», «ліворуч», «кругом». Перешикування в коло, взявшись за руки. Повороти на місці переступанням.

 Загальнорозвиваючі вправи (з предметами та без предметів). Різі види ходьби (на носках, на п’ятах, у напівприсіді, в присіді, на колінах). Нахили й повороти тулуба. Рухи ногами (вперед, назад, в сторони). Рухи руками в основних напрямках (кругові рухи). Танцювально-ритмічні вправи на місці та в русі по залу (по колу). Різноманітні вправи з вихідного положення: лежачи на спині, лежачи на животі.

 Лазіння та пере лазіння

 Лазіння в упорі стоячи на колінах по матах, килимах, лавах; ходіння через мотузок, натягнутий на висоті 15 см над лавою. Стійка на носках; рівновага на лівій (правій) нозі.

 

 

 

 

 

 

 

 Лазіння та перелазіння  

 Лазіння в упорі стоячи зігнувшись по похилій лаві (під кутом 20 градусів)  з перелазінням на гімнастичну стінку. Перелазіння через перешкоди. Різні види лазіння по гімнастичній стінці.

 Рівновага 

 Ходьба по гімнастичній лаві, дошці з підкиданням та ударами м’яча об підлогу, з переступанням через м’ячі, мотузки, канат.

 Танцювальні вправи

 Танцювальний «мотузок», кроки «польки», «гопака», «в’юнця», «вальсу», «рок-н-ролу» з підскоками, поворотами.

 Матеріали для розвитку рухливих якостей

 Вправи для подальшої рухливості – гнучкості в суглобах, хребта, для розвитку загальної витривалості, для розвитку маси та сили м’язів (гімнастичні вправи, біг, рухливі ігри, різні види ходьби – багаторазове виконання вправ з великою швидкістю та збільшеною амплітудою).

 Орієнтовані домашні завдання

  1.               Індивідуальні комплекси вправ для формування правильної постави та корекції склепінь ступней (згідно з результатами тестування учнів)
  2.               Вправи з бігу зі зміною напрямку руху.
  3.               Провести вдома 5 вивчених ігор (за участю батьків, друзів).

Вимоги до учнів

  1.               Уміти виконувати індивідуальний комплекс вправ, дихальну гімнастику.
  2.               Уміти оцінювати свій фізичний стан, стан здоров’я.

Ігри

Теоретичні відомості: значення ігор для всебічного розвитку дитини.

 

Для учнів 3-го класу

 Теоретичні відомості

 Руховий режим учнів 3-го класу, правильна постава та правильне дихання. Подальший розвиток основ загальної фізичної підготовки, всебічний розвиток школяра. Гігієна рухової активності. Правила і методика загартування. Виконання комплексу вправ лікувальної гімнастики для правильної постави.

 Основна гімнастика

 Комплекси вправ лікувальної гімнастики, ритмічно-танцювальної гімнастики. Самоконтроль під час занять фізичною культурою.

 Уміння та навички

 Загальнорозвиваючі вправи біля опори та без неї, вправи на гнучкість, розтягування, підскоки, вправи для рівноваги, вправи для тулуба (хвилі, нахили, повороти), вправи на розслаблення.

 Танцювальні кроки та комбінації

 Різні види ходьби, бігу.

 Дихальні вправи: типи дихання (грудне,  черевне, мішане). 

 

 

 Вправи на розслаблення проводяться в положенні лежачи, сидячи. Темп повільний.

 Вправи з предметами. Вправи з великим м’ячем: передача м’яча двома руками через невелику відстань (0,5-0,7 м).

 Лазіння та перелазіння: по прямій в упорі стоячи на колінах на відстані 4 м. Лазіння вгору та вниз по гімнастичній стінці різними способами.

 Рівновага: ходіння по лаві – звичайним кроком, правим (лівим) боком, у напівприсяді, пересування в упорі стоячи на колінах.

 Матеріал для розвитку рухливості в суглобах, гнучкості, формування правильної постави, корекція склепінь ступней.

 Орієнтовані домашні завдання

  1.          Ходьба з дотриманням правильної постави.
  2.          Комплекс вправ ранкової гімнастики (до 12 вправ).
  3.          Індивідуальні завдання згідно з тестуванням учнів.

Вимоги до учнів

  1. Уміння стояти, сидіти, ходити, зберігаючи правильну поставу.
  2. Уміти виконувати 3-6 вправ, вивчених на уроці.

Рухливі ігри

Теоретичні відомості: значення рухливих ігор для всебічного розвитку та оздоровлення дитини, закріплення вивчених рухів.

Уміння та навички

Ігри «Совонька», «Відгадай за голосом», «М’яч сусідові», «М’яч середньому», «Влучно в ціль».

Матеріали для розвитку рухових якостей

Вправи для розвитку швидкості, спритності, влучності кидання, уваги, орієнтування у просторі та витривалості до невеликих навантажень (використовують біг у різних напрямках х киданням та передачею м’яча).

Орієнтовані домашні завдання

  1.               Провести одну з ігор, вивчених на уроці з рідними або друзями.

Для учнів 4 –го класу

 Теоретичні відомості

 Руховий режим учнів 4-го класу. Гігієна рухової активності. Причини порушення здоров’я. Профілактика захворювань.  Правила і методика загартування. Виконання комплексу вправ лікувальної гімнастики для правильної постави та пласкостопості.

 Основна гімнастика

 Вправи лікувальної гімнастики, ритмічної гімнастики фізкультхвилинок. Вправи з рівноваги. Самомасаж.

 Уміння та навички

 Загальнорозвиваючі вправи, вправи на гнучкість, розтягування, рівновагу. Вправи на розвиток низів тулуба, вправи на розслаблення.

 Лазіння та перелазіння

 Лазіння в упорі стоячи зігнувшись. Повзання на животі та спині. Пролізання під перешкодами.

 Рівновага

 Ходьба та вправи на колоді. Стійка та вправи на набивному м’ячі. Вправи в парах на обмеженій площі.

 Матеріали для розвитку рухливих якостей

 Вправи для подальшої рухливості – гнучкості в суглобах, розтяжки, для розвитку сили м’язів.

 Орієнтовані домашні завдання

  1.          Індивідуальні комплекси вправ на формування правильної постави і профілактики плоскостопості.
  2.          Вправи з розвитку ніг, рук, спини, гребеневого пресу.
  3.          Самоконтроль за станом здоров’я.
  4.          Намагатись знаходити причину поганого самопочуття.

 

 

 

 

Комплекс вправ з лікувальної фізкультури №1

 

 

1-2 кл

3-4 кл

1.

В.п. – основна стійка

1. Піднятися на носки, руки вгору;

2. В.п.

8-10 р.

12-16 р.

2.

В.п. – о.с. руки вгору

1. Руки за голову, лікті в сторону, голову нахилити вперед;

2. В.п.

6-8 р.

10-16 р.

3.

В.п. – руки до плеч, лікті в сторону, ноги нарізь

1. Лікті вперед;

2. В.п.

6-8 р.

10-16 р.

4.

В.п. – ноги  нарізь, кисті в замок перед грудьми

1. Випрямити руки вперед;

2. В.п.

10-12 р.

16-18 р.

5.

В.п. – ноги нарізь, руки вгору, кисті в замок

1-4. Відведення прямих рук назад.

16-20 р.

20-24 р.

6.

В.п. – ноги нарізь, руки перед груддю, з’єднанні

1. Поворот тулуба з відведенням рук вправо;

2. Теж вліво.

10-12 р.

16-18 р.

7.

В.п. – ноги нарізь, руки ззаді з`єданні в  замок

1-3. Нахил вперед, підняти руки;

4.В.п.

6-8 р.

10-12 р.

8.

В.п. –ноги нарізь, руки вгору з’єднанні

1-3. Зігнути руки за голову вправо, покласти долоні на праве плече;

4.В.п.

1-3. Теж вліво

4-6 р.

10-12 р.

9.

В.п.-о.с. руки на пояс

1. Повернути лікті веред;

2. Відвести лікті назад, з’єднати лопатками.

6-8 р.

12-16 р.

10.

В.п. – ноги нарізь, руки в сторони, долонями вгору

1. Відведення рук назад

15-20 р.

25-35 р.

11.

В.п.-о.с. ноги нарізь

1-4. Кругові оберти вперед;

5-8. Теж назад.

6-8 р.

12-16 р.

12.

В.п.-о.с. права рука вгору

1. Зігнути праву та ліву руки за спину, з’єднати;

2-4. Зафіксувати;

5-8. Поміняти руки

4-6 р.

10-12 р.

 

Комплекс вправ з лікувальної фізкультури №2

 

 

1-2 кл

3-4 кл

1.

В.п. – лежачи на спині, руки вгору

1-3. Випрямити руки, ноги, потримати в напрузі.

4.Розслаблння

4-6 р.

8-10 р.

2.

В.п. – лежачи на спині

1. Права рука вгору, ліва-вниз

10-12 р.

16-20 р.

3.

В.п. – лежачи на спині, руки за голову

1. Лікті піджати до голови, ноги зігнути, ступні не відривати від підлоги;

2. В.п.

6-8 р.

12-16 р.

4.

В.п. – теж

1. Підняти праву ногу;

2.-3. Тримати;

4. В.п.

5.-8. Теж лівою ногою

8-10 р.

16-18 р.

5.

В.п. – лежачи на животі, руки під головою

1. Підняти праву ногу;

2. В.п.;

3. Підняти ліву ногу;

4.В.п.

10-12 р.

18-20 р.

6.

В.п. – теж

1.-3. Підняти голову, тулуб, прогнутись, руки відвести назад;

4. В.п.

4-6 р.

8-10 р.

7.

В.п. – лежачи на животі, руки зігнуті в ліктях, долоні на підлозі

1. Випрямити руки, спину прогнути;

2. В.п.

4-6 р.

8-10 р.

8.

В.п.- лежачи на животі, права рука над головою, ліва пряма вгору

1. Підняти голову, ліву руку, праву ногу;

2-3. Тривати;

4.В.п.;

5.-8. З лівої ноги та правої руки

4-6 р.

8-10 р.

9.

В.п. – лежачи на животі, руки вгору

1.-3. Підняти руки та ноги – прогнутись «лодочка»;

4.В.п.

4-6 р.

8-10 р.

10.

В.п. – лежачи на животі, руки зігнути на голові

1.-3. Підняти голову, прогнутись, лопатки звести, утримати;

4. В.п.

4-6 р.

8-10 р.

11.

В.п.- лежачи на животі, руки зігнути, долоні на підлозі

1. Випрямити руки, прогнувшись;

2. Лівою рукою доторкнутись до правого

_

6-8 р.

 

 

 

 

 

Комплекс вправ з лікувальної фізкультури №3 (з гімнастичною палкою)

 

 

1-2 кл

3-4 кл

1

В.п.-о.с. палка в обох руках – внизу

1. Піднятись на носки, руки вгору;

2.В.п.

8 р.

12-16 р.

2

В.п.-о.с. палка за головою

1. Праву ногу в сторону на носок, руки вгору;

2.В.п.;

3.-4. В іншу сторону.

8-10 р.

16-18 р.

3

В.п.-о.с. ноги нарізь, руки вперед

1. Нахил вправо;

2. В.п.;

3.-4. В іншу сторону

8-10 р.

16-18 р.

4

В.п.-о.с. ноги нарізь, рук вгору

1. Нахил вправо;

2.В.п.;

3.-4. В іншу сторону.

6-8 р.

12-16 р.

5

В.п.-о.с. ноги нарізь, палка ззаду, руки прямі

1. Підняти прямі руки, як можна вище, не згинаючи, не нахиляючись вперед;

2. В.п.

8-10 р.

16-18 р.

6

В.п.-о.с. ноги нарізь, палка за головою на печах

1.-8. Повороти вправо, вліво.

8р. х 4

8 р. х 6

7

В.т. – теж

1. Зігнути праву ногу в сторону, доторкнутись до палки;

2. В.п.;

3. Теж лівою ногою;

4. В.п.

6 р

8-12 р.

8

В.п. – ноги нарізь, нахил вперед, палка за головою

1. Випрямити руки вгору, не піднімаючи голови;

2. В.п.

10 р.

16-18 р.

9

В.п. – лежачи на спині, руки вгору

1. Підняти праву ногу, руки вперед, ногою доторкнутись до палки;

2. В.п.;

3. теж лівою ногою.

8-10 р.

18-20 р.

10

В.п. – теж

1. Зігнути ноги, коліна підтягнути, як можна ближче до грудей, палку до колін;

2. В.п.

6-8 р.

16-18 р.

11

В.п. – лежачи на животі, руки вгору

1. Підняти праву пряму ногу;

2.-3. Тримати;

4.  В.п.

6 р.

12-16 р.

 

 

 

 

 

 

Комплекс вправ з лікувальної фізкультури №4 (з м’ячем)

 

 

 

1-2 кл

3-4 кл

1

В.п.-о.с. м’яч в обох руках внизу

1.Руки вгору, піднятись на носки;

2.Руки за голову, перейти на  п’ятки;

3. Руки вгору, перейти на носки;

4. В.п.

8 р.

12 р.

2

В.п. – теж

1. Руки вгору, праву ногу на носок в сторону;

2. В.п.;

3. Теж вліво;

4. В.п.

8 р.

12-16 р.

3

В.п.-о.с. ноги нарізь, руки з м’ячем вперед

1. Нахил вперед, м’яч за голову, лікті в сторони;

2. В.п.

6-8 р.

12-16 р.

4

В.п.-о.с. руки з м’ячем вгору

1. Праву ногу в сторону, нахил вправр;

2. В.п.;

3.-4. Вліво.

6 р.

10-12 р.

5

В.п. – сидячи, м’яч між стопами

1. Нахил вперед, до м’яча;

2. В.п.;

3. Підняти тулуб – прогнутись;

4. В.п.

6 р.

8-12 р.

6

В.п. – теж

1. Зігнути ноги;

4. В.п.

8 р.

16 р.

7

В.п. – лежачи на підлозі, м’яч між ступнями, руки в сторони

1.-2. Підняти ноги вгору;

3.-4. В.п.

6-8 р.

12-14 р.

8

В.п. – лежати на підлозі, ноги разом, руки з м’ячем вгору

1. Махом рук, сісти;

2. Нахил вперед, доторкнутись м’ячем до носків;

3.-4. В.п.

6 р.

8-12 р.

9

В.п. – лежачи на животі, руки з м’ячем вгору

1. Підняти голову, прогнутись, руки підняти з м’ячем;

2.-3. Тримати;

4. В.п.

6 р.

10-12 р.

10

В.п. – теж

1. Підняти праву (ліву) ногу;

2.-3. Тримати;

4. В.п.

8-10 р.

16-18 р.

 

 

Комплекс вправ з лікувальної фізкультури №5 (біля гімнастичної стінки)

 

 

1-2 кл

3-4 кл

1

В.п. – о.с. обличчям до стінки

1.-3. Підняти руки вгору, дотягнутись як можна вище;

4. В.п.

6 р.

10-12 р.

2

В.п.-о.с. спиною до стінки, руки на щаблі на рівні голови

1.-2. Випрямити руки, прогнутись (ноги на місці);

3.-4. В.п.

4-6 р.

8-12 р.

3

В.п.-о.с. обличчям до стінки, на відстані 50-70 см., руки вперед на щаблині

1.-3. Пружинні нахили впред;

4. В.п.

6 р.

10-12 р.

4

В.п. – о.с. боком лівим (правим) до стінки, ліва (права) рука на щаблині на рівні плеч, права (ліва) рука вздовж тулуба

1.-2. Нахил вліво (вправо), тулуб відвести від стінки вправо, ліву (праву) руку випрямити, праву (ліву) руку підняти вгору;

3.-4. В.п.

4 р. вправо

4 р. вліво

8 р.

8 р.

5

В.п. спиною до стінки, руки вгору, триматись за щабель

1. Ноги зігнути;

2. В.п.

8 р.

12-14 р.

6

В.п. – вис на стінці

1. Зігнути праву ногу;

2. В.п.

3. Зігнути ліву ногу;

4. В.п.

8 р.

14-16 р.

7

В.п. – теж

1. Відвести ноги вправо;

2. В.п.;

3. Відвести ноги вліво;

4. В.п.

4р. х4

8 р. х4

8

В.п. – вис обличчям до стінки

1. Відвести праву ногу назад;

2. В.п.

3. Відвести ліву ногу назад;

4. В.п.

6-8 р.

12-14 р.

9

В.п. – теж

1.-3. Відвести ноги назад – прогнутись

4. В.п.

4р.

8-10 р.

10

Лазіння по гімнастичній стінці (вгору-вниз)

6 р.

10-14 р.

 

 

docx
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
2567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку