Профорієнтаційне заняття- тренінг
для учнів 11 класу
Всі ваші мрії можуть збутися,
якщо вистачить сміливості їх здійснити.
Уолт Дісней
Мета: актуалізувати знання підлітків про професії; створити умови для прояву творчого й інтелектуального потенціалу учнів; розширити знання учнів про світ професій, формувати позитивне ставлення до праці, до професійного зростання; спонукати дітей до пошуку інформації про професії, до усвідомленого професійного вибору, наголосити на важливості прийняття правильного вибору фаху для подальшого щасливого життя
Обладнання: робочі листи, аркуші А4, ручки, мультимедійне обладнання для показу презентації
Хід проведення:
«Успіх – це не ключ до щастя.
Щастя – ось ключ до успіху.
Якщо ви любите свою справу, то будете успішні».
Проблема вибору професії є однією з найважливіших у житті людини. Професія дає можливість людині задовольнити основні власні потреби, часто стає основою побудови відносин з людьми, та, найголовніше, дає можливості актуалізувати свої здатності, самореалізуватися.
Існує багато варіантів, але багато випускників все ще не знають, що робити після закінчення школи. Працювати чи навчатися? Університет чи коледж? Спочатку вчитись чи провести рік за кордоном, працюючи? Для того, щоб мати можливість прийняти це рішення, ви повинні знати, якими талантами ви володієте і які речі приносять вам задоволення. Тому що питання подальшого освітнього шляху слід ототожнювати з питанням "Що я можу і чого я насправді хочу?" Щоб ви не впадали у відчай від цих питань, сьогодні ми спробуємо розібратись у собі. І, можливо, саме це допоможе вам знайти правильний шлях.
І. Що можу я сам, і хто мене підтримає. (слайд3)
Найперше, що ми визначимо, це питання: що я можу зробити сам та хто може мене підтримати?
Перш за все покладемося на себе, і визначимо власні дії. Отже, я сам:
Не слід недооцінювати заклади, які підтримують вас у виборі професії. Хто ж і як може вам допомогти?
-Ваші вчителі сприяють у розкритті ваших сильних сторін, навичок та вмінь.
- Підтримають вас у пошуку інформації про світ професій.
- Допоможуть на шляху до вибраної професії.
-Інформують про вимоги/умови.
-Організують «Дні відкритих дверей»
-Надають випробувальні дні.
- інформують про світ професій.
- розповідають про власний досвід.
- підтримують ваше рішення.
-Сервіс ринків праці
-Виставки-ярмарки…
Завдання. Визначити та написати, хто ж є вашими партнерами.
я сам/а; |
у гуртку/спілці; |
у сім’ї; |
з друзями; |
у школі |
Читання Проведення експериментів; Комп’ютер Фотографія; Обладнання кімнат….
|
Танці; музичні інструменти; теніс; червоний хрест; пожежна команда… |
Приготування їжі; випічка; подорожі; догляд за братами й сестрами; догляд тварин… |
Зустріч з друзями; дослідження при роди; походи в кіно/концерти |
Мови, креслення, біологія… |
Наступні питання допоможуть вам:
Завдання. Виберіть із названих інтересів 3, які є для вас найважливішими. Випишіть їх і подумайте, як їх можна описати декількома головними словами.
ІІІ. Визначаємо свої сильні сторони. (слайд5, додаток 1)
Під сильними сторонами розуміють щось, що особливо добре вдається. Оскільки речі, які нам добре вдаються, ми здебільшого також залюбки робимо, то можна себе запитати: що приносить мені задоволення? Чи маю я талант? В чому я обдарований? Багато наших сильних сторін є для нас настільки самі собою зрозумілими, що ми можемо їх не помічати. Тому, додатково, попросіть своїх друзів чи членів родини сказати, які навички ви опанували особливо добре.
Завдання 1.Обдумайте, та запишіть слова, якими можна замінити ще вираз «сильні сторони».
Завдання 2. Прослухайте інформацію про учнів та визначте, який потенціал мають Сашко та Іванка.
Сашко здібний спортсмен. Він із захопленням катається на скейті. При цьому він може годинами відпрацьовувати одні і ті ж трюки. Сашко впевнений, що рано чи пізно він їх опанує.
Іванка вважає, що у неї немає якихось видатних здібностей. Вона вміє багато чого, але особливо добре – нічого. Проте її вчителька думає, що Іванка дійсно різнобічно розвинена людина. Все, за що вона береться, вдається їй –чи то математика, мови , музичні інструменти чи якесь ремесло. Також її соціальні компетенції відмінні.
Завдання 3. Заповніть робочі листи «Сильні сторони»: спочатку оцініть себе самі, а потім попросіть це зробити того, хто вас добре знає.
Для виконання цього завдання спочатку я пропоную вам ознайомитись з картками вмінь та навичок, і вибрати ті, що властиві вам. (Додаток 2. Картки «Що мені добре вдається»)
ІІІ. Мої життєві цінності. (слайд6)
Оксані 19 років. За цей час вона вже отримала професію кондитера та має досвід роботи в маленькому кафе поблизу її дому. Нещодавно Оксана отримала пропозицію від всесвітньо відомого готелю за 200 км. Від рідного дому. З однієї сторони, це дуже гарна захоплююча пропозиція, оскільки вона багато чому навчиться і матиме стабільно високу зарплатню та можливість кар’єрного росту. З іншого боку, їй буде дуже бракувати її родини, особливо маленького брата. Батьки спробували переконати Оксану залишитись вдома, оскільки вона зможе економити на житлі. До того ж батьки покладаються на Оксану, тому що вона доглядає за братом. Дівчина стоїть на роздоріжжі.
Завдання. Дайте відповіді на питання та обґрунтуйте свою думку.
Учитель: ( Додаток 3.«Які цінності для мене важливі?»)
Як ви переконались, ця історія може мати різне продовження. І причиною тому є різні цінності людини. Саме вони визначають наші думки, дії та рішення. Вибір професії є також важливим рішенням. Тому дуже цікаво, які ж цінності будуть впливати на ваш вибір. Щоб визначити це, знайдіть найважливіші для вас цінності. Для цього поставте в таблиці позначки для кожної цінності (від неважливої до дуже важливої). При ваших важливих цінностях подумайте, хто може слугувати вам за приклад та запишіть це.
(слайд 7, додаток 4. «Визначення, які характеризують ваші цінності»)
Тут ви знайдете список можливих означень, які характеризують ваші цінності. Ви можете також додати свої означення, яких тут не вистачає.
Позначте 4-6 пунктів, які для вас особливо важливі і які можуть вплинути на ваш вибір професії. Якщо ви можете вибрати з них 1-2 найважливіші – зафарбуйте їх якимсь особливим кольором.
ІV. Моя професія – моє життя.
1.Подорож у майбутнє. (слайд 8, додаток 5)
Уявіть себе у майбутньому та виготовте креативну карту успіху для вашого життєвого шляху. Ви можете використати малюнки із журналів та рекламних проспектів, малювати чи просто описати. І не забувайте, що багато речей допомагає людині стати щасливою та гармонійною. І не завжди це матеріальні цінності. Пам’ятайте, що ви відповідальні за свої бажання. Вони повинні нести в собі добро.
3.Моя мережа професій. (слайд 9, додаток 6 )А чи знаєте ви професії людей, які для вас важливі? Можливо ви хотіли б брати з когось приклад? Внесіть імена осіб та їхні професії в коло. Можливо, з окремими людьми ви захочете поспілкуватись, щоб дізнатись більше про професії.
4.Анкетування. (Додаток 7)
Пропоную вам вибрати речення, які стосуються вибору вашої майбутньої професії. Прочитайте уважно кожне твердження і визначте, наскільки бажаною буде ця діяльність саме для вас. Дані, отримані в результаті анкетування, допоможуть виявити повноту ваших уявлень про майбутню професію, вашу спрямованість на певний характер трудової діяльності, внутрішні протиріччя у вашому уявленні про майбутню роботу. Ви зможете встановити ступінь відповідності уявлення про майбутню роботу і професію, яку ви вибрали.
Заключне слово класного керівника. (слайд 10)
Вибір професії – складна справа. Коли людина вибирає професію, вона ухвалює важливе рішення. Існує багато цікавих, творчих, необхідних професій, але ж потрібно вибрати саме ту, яка найбільше до душі.
Обираючи будь-яку професію, необхідно зважити всі «за і проти» і вибір цей для кожного індивідуальний. Сподіваюсь, наша зустріч з вами допоможе зробити правильний вибір. А вдома ви зможете обдумати ці питання ще не один раз. І пам’ятайте вислів давньоримського філософа, поета, державного діяча і оратора Сенеки: "Якщо Ви не знаєте, в яку гавань тримати дорогу, то жоден вітер не буде для Вас попутним".
Картки «Що мені добре вдається» Додаток 2
Музика. Я граю на музичному інструменті і можу гарно співати. |
Вміння думати просторово. Я можу читати та розуміти плани кімнат та предметів. |
Охайність. Я можу речі по певній системі сортувати.
|
Розуміння техніки. Я розумію, влаштовані машини чи механічні апарати і як працюють їхні частини. |
Організаторські вміння. Я обдумую точно зараніше все, що я повинен зробити, для того щоб добре виконати завдання. |
Точно виконувати завдання. Я виконую справи сумлінно і, по можливості, без помилок. |
Мовні знання. Я розмовляю добре іноземною мовою. |
Гарні виступи. Я можу вільно виступати перед групою людей і гарно презентувати щось. |
Готовність допомогти. Я надаю допомогу, коли хтось просить. |
Рахунок. Я можу математичні завдання легко вирішувати. |
Досягати мети. Я встановлюю мету і не випускаю її з очей. |
Перевтілення. Мені легко вдається входити в ситуацію чи почуття інших людей. |
Майстерність. Я вмілий у рукоділлі/майструванні. Можу працювати на станках. |
Малювання. Я можу втілити мої фантазії в малюнок. |
Комунікабельність. Я відкритий для нових людей. |
Знання комп’ютера. Я створюю за допомогою Power Point мої презентації |
Вміння концентруватись. Я не відволікаюсь, коли хочу виконати завдання. |
Вміння пристосуватись. Я справляюсь з різними людьми і можу увійти в різні групи.
|
|
|
|
Розуміння тексту. Я добре розумію тексти і можу відразу передати головне.
|
Дослідження Я можу самостійно добути собі інформацію.
|
Надійність. Я дотримуюсь домовленостей. |
Вміння спілкуватися. Я можу добре слухати і гарно висловлюватись. |
Фізичне навантаження. Я можу виконувати виснажливу роботу. |
Загальні знання. Я маю великі знання в різних областях.
|
Відповідальність. Я обмірковую зарані, які наслідки може мати моя поведінка/дія. |
Самостійність. Я сам бачу поле діяльності, і намагаюсь вирішити завдання без сторонньої допомоги. |
Вміння працювати в групі. Я можу разом з іншими вирішувати завдання. Спільна мета є важливіша від моєї власної. |
Неконфліктність. Я можу спілкуватись з людьми, які мають інші думки і пробую знайти спільне рішення. |
Вміння прийняти рішення. Я вмію приймати рішення. |
Готовність навчатись. Я залюбки навчаюсь новому. |
Креативність. Я маю незвичайні ідеї, які відрізняються від інших. |
Цікавість. Я спостерігаю за моїм оточенням і залюбки відкриваю щось нове.
|
Дисципліна. Я можу дотримуватися вказівок |
Власна ініціатива. Я сам активний і подаю ідеї, щоб щось змінити. |
Впевненість. Я впевнений у собі і представляю свою думкую
|
… |
Додаток 1. «Мої сильні сторони»
Додаток 3. «Які цінності для мене важливі?»
|
|
|
|
|
|
||
№ |
Мої цінності |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Приклад для мене |
1 |
Друга/подругу мати, яким я зможу довіряти |
|
|
|
|
|
|
2 |
Чіткі правила, на які я можу орієнтуватись |
|
|
|
|
|
|
3 |
Вільний простір, у якому я можу працювати |
|
|
|
|
|
|
4 |
Проводити час з людьми, які для мене важливі |
|
|
|
|
|
|
5 |
Самому тримати своє життя в руках |
|
|
|
|
|
|
6 |
Насолоджуватись життям |
|
|
|
|
|
|
7 |
Люди, на яких я можу покластись |
|
|
|
|
|
|
8 |
Можливість забезпечити себе фінансово |
|
|
|
|
|
|
9 |
Мати успіх та бути відомим |
|
|
|
|
|
|
10 |
Справи доводити до кінця |
|
|
|
|
|
|
11 |
Мати підхід до інших людей |
|
|
|
|
|
|
12 |
Мати якнайбільше гарантій |
|
|
|
|
|
|
13 |
Мати багато друзів, які сприймають мене таким, який я є. |
|
|
|
|
|
|
14 |
Мати можливість жити по моїй релігії |
|
|
|
|
|
|
15 |
Мати гарне сімейне життя |
|
|
|
|
|
|
16 |
Допомагати людям, які цього потребують. |
|
|
|
|
|
|
17 |
Переслідувати мету |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 4. «Визначення, які характеризують ваші цінності»
Тут ви знайдете список можливих означень, які характеризують ваші цінності. Ви можете також додати свої означення, яких тут не вистачає.
Позначте 4-6 пунктів, які для вас особливо важливі і які можуть вплинути на ваш вибір професії. Якщо ви можете вибрати з них 1-2 найважливіші – зафарбуйте їх якимсь особливим кольором.
|
|
Додаток 5 . Подорож у майбутнє.
Уявіть себе у майбутньому та виготовте креативну версію вашого життєвого шляху. Ви можете використати малюнки із журналів та рекламних проспектів, малювати чи просто описати.
Так хочу я жити…. |
Через 2 роки |
Через 10 років |
Навчання та професія
|
|
|
Партнерство та родина
|
|
|
Житло
|
|
|
Вільний час та хобі
|
|
|
Додаток 6. Професії близьких мені людей.
Додаток 7. Анкетування.
Я хотіла б/хотів би професію, при якій я …. |
Зовсім не бажана |
Більш за все - не бажана |
Бажана |
Дуже бажана |
… переважно працюватиму на природі |
|
|
|
|
… працюватиму в приміщенні, в залі іт.д. |
|
|
|
|
… зможу з технікою працювати. |
|
|
|
|
… зможу працювати в бюро за комп’ютером |
|
|
|
|
… працюватиму фізично. |
|
|
|
|
… займатимусь обробкою матеріалів (деревина, метал, кераміка….) |
|
|
|
|
…буду багато працювати з іншими людьми. |
|
|
|
|
… працюватиму з рослинами чи тваринами. |
|
|
|
|
… допомагатиму іншим людям, доглядатиму їх |
|
|
|
|
… підтримуватиму інших людей при навчанні. |
|
|
|
|
… проводимо експерименти та робитиму оцінювання. |
|
|
|
|
… зможу застосувати мій талант до мов. |
|
|
|
|
… працюватиму з продуктами харчування чи готуватиму їжу. |
|
|
|
|
… щось створюватиму і зможу бути креативним. |
|
|
|
|
… щось продаватиму і консультуватиму. |
|
|
|
|
… плануватиму, вестиму обчислення, конструюватиму. |
|
|
|
|
… обслуговуватиму людей. |
|
|
|
|
… муситиму працювати з великою точністю. |
|
|
|
|
… щось монтуватиму чи будуватиму. |
|
|
|
|
… працюватиму в індустрії краси чи моди. |
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
Висновок. Для мене важливо:
|