Тема: Зроби свідомий вибір
Цілі: ознайомити учнів із різноманіттям професій, допомогти виявити здібності до певного виду діяльності, визначити суспільну значущість обраної професії, виховати повагу до різних типів діяльності.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова компетентність,уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентності, інноваційність.
Обладнання: тест, інформаційні буклети, мережа Інтернет, сайти https://hryoutest.in.ua; https://kariera.in.ua; https://www.work.ua; http://profi.dcz.gov.ua; https://nus.org.ua; https://naurok.ua
Методи і прийоми: бесіда, розповідь вчителя, тестування.
Тип уроку: тренінг.
Хід уроку:
І. Оголошення теми і мети уроку з мотивацією.
«Вибери професію, яку ти любиш, і тобі не доведеться працювати жодного дня в твоєму житті»
Конфуцій
Вступне слово вчителя
Скоро ви отримаєте атестат, і доведеться приймати рішення щодо свого майбутнього. Адже можна продовжити навчання у школі, піти у ПТУ та здобути практичні фахові навички та досвід, якого бракує іншим, піти у ВНЗ та здобути корисні знання й розширити свій кругозір, чи відразу влаштуватись на роботу й відчути незалежність від батьківського гаманця. То який шлях обрати? Якщо вчитись далі, то як дізнатись, до якої сфери діяльності ти схильний, щоб не помилитися у своєму виборі? Хто може допомогти тобі з’ясувати, куди йти далі, щоб у майбутньому не заповнити нішу безробітних або працюючих не за фахом? Сподіваюсь, що сьогоднішній урок допоможе вам прийняти правильне рішення.
Що ж потрібно для того, щоб зробити свій професійний вибір? Щоб вибрати свою справу розумно, потрібно для початку розібратися у собі. Зараз я розповім про основні типи професійної діяльності людини.
ІІ. Обговорення майбутньої професії з учнями.
1. ЯК ПРАВИЛЬНО ОБРАТИ ПРОФЕСІЮ!?
Перший крок. Визначтеся з напрямом професійної діяльності, де можна застосувати те, що вмієте робити, що подобається, що добре виходить.
Другий крок. Після уподобання певних напрямів професійної діяльності є необхідність ознайомитися зі змістом тієї чи іншої професії. Для цього пропонуємо зайти на сайт державної служби зайнятості і, використовуючи вкладинку “Професії від А до Я”, за алфавітним порядком знайти потрібні професії. Є й інші сайти, де також можна ознайомитися з описами професій. Якщо немає можливості вийти в мережу Інтернет, Ви можете завітати до найближчого центру зайнятості.
Третій крок. З’ясуйте, що Ви вмієте робити, що у Вас добре виходить. Для цього складіть перелік, де по пунктам розпишіть те, що Ви можете, умієте, що подобається робити, за що хвалять батьки, друзі. Якщо це складно зробити самотужки, попросіть допомогти друзів, знайомих, батьків або зверніться до психолога у школі чи профконсультанта центру зайнятості.
Четвертий крок. З урахуванням Ваших здібностей, можливостей і побажань визначте професії, які Вам підходять.
П’ятий крок. З’ясуйте, який існує попит на професії та спеціальності, що Вам рекомендовані за результатами тестування. Для цього відвідайте сайти з пропозиціями роботи за визначеними професіями чи спеціальностями: trud.gov.ua, work.ua, rabotaslando.com.ua, rabota.ua, job.ukr.net, hh.ua та ін. Якщо попит незначний або відсутній, тоді продовжуйте пошуки і з’ясовуйте, в яких ще професіях можна реалізувати свої здібності, можливості і прагнення. Тобто, вивчайте суміжні професії. Доцільним буде відвідування профконсультанта центру зайнятості, який допоможе розширити коло прийнятних професій чи спеціальностей.
Шостий крок. Визначте,які уміння, навички необхідні для побудови успішної кар’єри. Для цього проаналізуйте вакансії за обраною професією чи спеціальністю на сайтах: trud.gov.ua, work.ua, rabotaslando.com.ua, rabota.ua, job.ukr.net, hh.ua та ін.
Визначте, які вимоги до освіти і досвіду роботи, переліків професійних навичок (компетенцій) та особистісних якостей, пред’являють роботодавці.
Отриманий перелік особистісних якостей порівняйте з тими якостями, що проявляються у Вас вже зараз. Розвивайте необхідні якості!
Доцільно сформувати вміння: самостійно приймати рішення і нести за них відповідальність; знаходити спільну мову з різними людьми; володіти іноземними мовами; уміти працювати з різними комп’ютерними програмами тощо. У цьому Вам допоможе відвідування різноманітних гуртків за професійним спрямуванням, активна участь в організації та проведенні шкільних заходів, тематичних дискусіях, тощо.
2. Класифікація професій
У багатьох країнах намагалися й намагаються створити класифікацію професій. Найефективнішою психодіагностикою є методика Джона Голланда. Він виділяє шість типів особистості: реалістичний, інтелектуальний, соціальний, конвенційний, підприємницький, артистичний. Відповідно до зазначених типів особистості виділено і шість типів професійного середовища з аналогічними назвами.
3. Перегляд відео про названі типи особистості на сайті https://hryoutest.in.ua
4. Розповідь про специфіку професійних середовищ із використанням інформаційних буклетів (див. додаток 1)
ІІІ. Тестування з визначення типу особистості і типу інтелекту.
Виконання тесту на порталі за покликанням https://hryoutest.in.ua/profession-test
Ви пройдете два етапи тестування - визначення типу особистості і типу інтелекту. Всього буде поставлено до десяти питань на кожному етапі, але система інколи може ставити уточнюючі питання для більш точного результату.
Після завершення тестування система покаже ваші провідні типи особистості та інтелекту, а також у відповідності до них згенерує професії, які найбільше тобі підходять. Всі ці дані будуть автоматично збережені у твоєму Особистому профілі на Порталі.
ІV. Обговорення результатів
V. Підсумок уроку
VІ. Висновок вчителя
Вибір професії — це важка справа. Потрібно враховувати дуже багато: ваші здібності, можливості, потенційний рівень доходу, престижність професії і ваш інтерес до неї. Варто подумати також і про спосіб життя, про те, де ви хочете жити. Гроші — це не все. Душевне задоволення від роботи є не менш важливим, ніж рівень доходу. Пам'ятайте - найкраща професія враховує Ваші інтереси (чим Ви хочете займатись), нахили і здібності (що у Вас якнайкраще виходить і до чого Ви здібні).
Джерела:
Додаток 1
1