Програ для факультативу з " Географії " 10 клас

Про матеріал
Програма з географії для факультативу ,використовується вчителем географії в 10 класі .назва " Політична географії " .допомагає удосконалити знання учнів для підготовки зо ЗНОз географії
Перегляд файлу

10 (11) класи (17 год)

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Пропонований курс за вибором «Політична географія» є пред- метноорієнтаційним курсом. Курс доцільно вивчати в 10 (11) класах загальноосвітніх закладів суспільно-гуманітарного профілю. Він знайо­мить учнів з важливими проблемами політичної географії, політології.

Мета курсу - дати учням знання про територіальні аспекти по­літичної сфери суспільного життя, вплив політичних чинників на роз­виток і розміщення об’єктів економіки, життя і діяльність людей, міжнародне співробітництво в різних сферах людського життя.

Завдання курсу:

  • ознайомити учнів з науковими основами політичної географії;
  • розглянути історичні етапи розвитку політичної географії, вне­сок українських вчених у розбудову політичної географії;
  • показати геополітичну картину світу, її роль у формуванні но­вої української ідентичності, залежність зовнішньої політики держа­ви і міжнародних відносин від системи політичних, економічних, еко­логічних, воєнно-стратегічних та інших взаємозв’язків;
  • розкрити особливості суспільного і державного устрою, форми правління та адміністративно-територіального устрою країн світу.
  • розкрити географічні аспекти міжнародних відносин, важливі по­літичні та еколого-політичні процеси, осередки міжнародної напруженості;
  • навчити аналізувати зміни на політичній карті світу, пробле­ми економічного і політичного співробітництва окремих країн, сві­тових політичних процесів, а також політичних процесів, що відбу­ваються в Україні;
  • репрезентувати геополітику як науковий напрям, що вивчає залежність зовнішньої політики держави і міжнародних відносин від впливу географічних і політичних чинників, які визначають поло­ження держави чи регіону;
  • оцінити геополітичне положення України на макро-, мезо- і мікрорівнях;
  • ознайомити з таким напрямком політичної географії, як елек­торальна географія, що розглядає питання проведення виборів і передвиборчих кампаній;
  • визначити вплив географії партійно-політичних сил країни і в тому числі політичних партій, і рухів на політичне громадське життя.

Розподіл годин курсу є орієнтовним. Учитель може вносити до на­вчальної програми зміни. Програма розрахована на 17 год, з них 2 год - систематизація, узагальнення які доцільно використати для проведен­ня конференцій, захисту проектів з проблем політичної географії.

Вивчення курсу доцільно здійснювати впродовж І семестру в 10 або 11 класі (1 год./тижд.).


Зміст програми


з/п

К-сть

год.

Зміст навчального матеріалу

Навчальні досягнення учнів

 

 

 

Вступ (1 год.)

Політична географія як нау­ка. Рівні дослідження полі­тичної географії: глобаль­ний і регіональний (макрорівень), окремих країн (мезорівень), окремих районів, міст (мікро-рівень). Місце курсу в системі соціально- економічних (суспільних), географічних дисциплін; зв’язки курсу з іншими су­спільними науками, у тому числі з політологією, соціо­логією, історією; зміст по­няття «політика», сучасні завдання політичної гео­графії.

Сучасний стан політичної географії в Україні

Учень:

  • знає, що вивчає курс «По­літична географія»;
  • пояснює значення політич­ної географії для пізнання навколишнього світу;
  •                    називає відомих учених, що досліджували питання політичної географії

 

5

 1. Сучасна політична кар­та світу

Формування сучасної полі­тичної карту світу. Поняття якісних та кількісних змін на політичній карті. Об’єкти політичної карти: «держа­ва», «країна», «територія», «кордони», «протекторат», «залежна територія». Політико-географічне поло­ження країни (глобальний, регіональний, сусідський аспекти, наявність виходу до моря, використання міжнародних транспортних шляхів).

Географічний простір дер­жави: державна територія,

Учень:

  •   розрізняє поняття: держа­ва, територія, колонія, про­текторат, підопічна терито­рія, суверенітет, кордон дер­жавний, кордон політичний, акваторія, аероторія, полі- тико-географічне положен­ня, монархія, республіка, унітарна держава, складна держава, федеративна дер­жава, конфедерація, демок­ратичний правовий режим, тоталітарний режим, авто­ритарний режим;
  •    пояснює динаміку змін на політичній карті; гео­графічні основи федераліз­му, унітарності країн;

 

з/п

К-сть

год.

Зміст навчального матеріалу

Навчальні досягнення учнів

 

 

етнічні землі, акваторія, аероторія. Особливості дер­жавної території: конфігу­рація, форма, компактність, географічний центр. Столиця - головний полі­тичний центр держави. Кла­сифікація столиць за похо­дженням, розташуванням, функціями (родові, історич­ні, стабільні, ситуаційні, штучні, центральні, пери­ферійні, приморські; одно-, багатофункціональні). Політичні кордони. Кла­сифікація кордонів за кон­фігурацією, походженням, історією, функціями (при­родні, геометричні, етнографічні, колоніальні, сухопутні, морські. Прикордонні суперечки. їх типи.

Форми правління (монар­хія, республіка) та держав­ний устрій. Поняття і фор­ми сучасного федералізму (унітарна держава, федера­тивна держава, конфедерація). Державно-правовий режим (демократичний, тоталіта­рний, авторитарний), його географічне поширення. Практична робота № 1. Геополітичне положення України.

вплив державних кордонів на державний і політичний розвиток прикордонних те­риторій;

  •    називає найвідоміші дер­жави світу;
  •   уміє користуватися ма­теріалами довідників; зна­ходити на карті незалежні держави та залежні воло­діння;
  •   характеризує політико - географічне положення країн;
  •   аналізує матеріали засо­бів масової інформації

 

3

2. Групування і типологія країн світу

Групування і типологія країн світу за кількісними та якісними показниками: географічним, економіко-гео-

Учень:

•характеризує рівень еко­номічного та політичного розвитку окремих країн; показує на карті найбільші та найменші країни за площею

з/п

К-сть

год.

Зміст навчального матеріалу

Навчальні досягнення учнів

 

 

графічним, політико-геогра- фічним положеннями, ве­личиною території, кількі­стю населення, типом від­творення населення, його національним складом, рів­нем урбанізації, природно- ресурсним потенціалом, рівнем соціально-економіч­ного розвитку та господар­ською спеціалізацією в між­народному поділі праці, за рівнем сформованості ор­ганізаційно-управлінських структур, структурою гос­подарства країни Практична робота № 2. Позначення на контурній карті високорозвинених країн світу, НІК

та кількістю населення; приморські, острівні, напів­острівні, країни-архіпелаги, країни, що позбавлені ви­ходу до моря; країни, що найкраще і найгірше забез­печені природними ресур­сами, високорозвинені кра­їни, середньорозвинені та країни, що розвиваються, найбідніші країни;

уміє користуватися різни­ми джерелами знань про країни

 

2

3. Суверенні держави та найважливіші міжнарод­ні організації

Права та обов’язки незалеж­ної держави як суб’єкта міжнародного права. Най­важливіші міжнародні ор­ганізації: Організація Об’єд­наних Націй (ООН), спеціа­лізовані організації ООН - з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО), з промислового розвитку (ЮНІДО), Продовольча і сільськогосподарська ор­ганізація (ФАО), Міжнаро­дна організація праці (ІЛО), Міжнародний банк рекон­струкції та розвитку (МБРР), Міжнародний ва­лютний фонд (МВФ), Євро­пейський банк реконструк-

Учень:

пояснює роль міжнародних організацій у розв’язанні проблем міжнародного спів­існування;

знає права та обов’язки су­веренної держави; називає найвпливовіші орга­нізації.


з/п

К-сть

год.

Зміст навчального матеріалу

Навчальні досягнення учнів

 

 

ції та розвитку (ЄБРР), Північноамериканський договір про вільну торгів­лю (НАФТА), Організація африканської єдності (ОАЄ), Рада Європи, Європейсь­кий парламент, Співдруж­ність незалежних держав (СНД), Європейський Со­юз (ЄС), Асоціація держав Північно-Східної Азії (АСЕАН), Організація кра- їн-експортерів нафти (ОПЕК),СОТ, Чорномор­ська зона економічного співробітництва (ЧЗЕС). Поділ міжнародних орга­нізацій за функціональни­ми особливостями (загаль­нополітичні, військово-по­літичні, економічні, валют- но-фінансові, історико-тра- диційні, інтелектуально- аналітичні тощо) та прос­торовими межами функціо­нування (глобальні, регіо­нальні, субрегіональні) Участь України в роботі міжнародних організацій Практична робота № 3. Аналіз зовнішніх зв ’язків України.

 

 

3

4. Геополітика як скла­дова частина політичної географії

Поняття «геополітика». Ти­пологія міжнародних конф­ліктів. Геополітичні про­блеми контролю над моря­ми та океанами, суходолом, сировинними ресурсами, аерокосмічним простором.

Учень:

  •   розуміє поняття: геополі­тика, життєвий простір, національна безпека, націо­нальні інтереси, сфера впли­ву, географічний простір держави, міжнародний конфлікт;
  •   розрізняє напрями геопо­літики;

з/п

К-сть

год.

Зміст навчального матеріалу

Навчальні досягнення учнів

 

 

«Гарячі точки», міжнародні конфлікти на карті планети. Погляди на геополітику М. Грушевського, Ю. Ли­пи, С. Рудницького. Сучасні геополітичні про­блеми України (відкритість території, роль Чорного та Азовського морів, особливо­сті природних умов; Україна на перехресті геополітичних інтересів сусідніх держав) Геополітичні доктрини Ук­раїни. Роль геополітичного положення у розв’язуванні сучасних економічних, дип­ломатичних, політичних проблем, реалізація комп­лексних галузевих програм, міждержавного співробіт­ництва, політичної стабілі­зації. Геополітичні фактори зовнішньополітичної діяль­ності сучасної України. Практична робота№ 4. Позначення на контур ній карті «гарячих точок» планети.

  •   характеризує сучасні проблеми геополітичних досліджень та геополітичні проблеми України на сучас­ному етапі;
  •   аналізує чинники, що впливають на світовий ста­тус держави

 

1

5. Електоральна географія один з напрямків розвит­ку політичної географії

Типи виборчих систем: ма­жоритарна, пропорційна, змішана. Чинники, що впли­вають на політичну ситуа­цію в країні: історико-геогра­фічні, демоетнічні, класово- соціальна структура насе­лення, політико-та економі- ко-географічне положення. Сучасна політична ситуа­ція в Україні (за результа-

Учень:

  • розуміє поняття: електо­ральна географія, політична партія, громадсько-політич­ний рух, сепаратизм;
  • називає основні партії Украї­ни та мету їхньої діяльності;
  • називає і показує на карті країни, в яких має місце явище сепаратизму;
  • аналізує політичну ситуа­цію в окремих країнах, ре­гіонах за різноманітними джерелами інформації.

 

з/п

К-сть

год.

Зміст навчального матеріалу

Навчальні досягнення учнів

 

 

тами останніх виборів). Ос­новні партії України.

 

 

2

Систематизація та узагаль­нення вивченого

 

 

1

Узагальнення

Учень:

  • розуміє основні поняття курсу;
  • уміє робити узагальнення та висновки

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Закон України «Про об’єднання громадян» від 16.06.1992 № 2460-ХІІ // www. гаdа.gov.uа
  2. Голіков А.П., Олійник Я.Б., Степаненко А.В. Вступ до еко­номічної і соціальної географії. - К: Либідь, 1996. - С. 206-232.
  3. Заставний Ф.Д. Географія України. У 2-х кн.: Навчальний посібник. - К - Львів: Світ, 1993. - 142 с.
  4. Кубійович В.М. Наукові праці том 1. // упорядник О. Шаблій. - Париж-Львів: Фенікс, 1996. - С. 415-419,441-454,464—506.
  5. Масляк , П. О. Країнознавство : підручник / П. О. Масляк. - К.: Знання, 2008 . - 292 с.
  6. Масляк П.О., Дахно 1.1. Економічна і соціальна географія сві­ту. - К.: Вежа, 2004. - 279 с.
  7. Олійник Я.Б., Степаненко А.В. Вступ до соціальної географії. - К.: Знання, 2000. - С. 15-35,55 - 125.
  8. Пістун М.Д. Основи теорії суспільної географії. - К.: Вища школа. - С. 46-62.
  9. Соціально-економічна географія України / за ред. О.І. Шаблія.
  10.   Топузов О.М., Тименко Л.В. Економічна і соціальна геогра­фія світу: Підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закладів. - К: Зодіак-ЕКО, 2005.-208 с.
  11. Юрій М.Ф.Політологія. Підручник К.: Дакор. - 2006
  12. Юрківський В.М. Країни світу. -К.: Либідь, 2001. - 366 с.
  13. Яценко Б.П. Економічна і соціальна географія зарубіжних країн: Підруч. для 10 кл. - К: АртЕк. 2004. - с. 248 с.
  14. Радионова И.А. Зкономическая география и региональнаяээк зкономика Пособие для студентов вузов - М. Московский лицей, 2002.

 

docx
Додано
8 вересня 2020
Переглядів
2632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку