Навчальна програма для технологічного профілю навчання за спеціалізацією «Автосправа»
авторИ:
Шестаковський Леонід Львович – директор Степанівського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Чернігівської області;
Полюхович Ігор Васильович – заступник директора з навчально-виробничої роботи Степанівського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Чернігівської області;
ЗА РЕДАКЦІЄЮ:
Юрженка Володимира Васильовича – голови робочої групи із розроблення робочих програм «Технології 10–11 клас Профільний рівень» для учнів 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, професора кафедри теорії і методики технологічної освіти Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», доктора педагогічних наук, професора.
Пояснювальна записка
Вступ
Програма технологічного профілю навчання за спеціалізацією «Автосправа» призначена для формування ключових і предметної проектно-технологічної компетентностей старшокласників; подальшого свідомого вибору професії слюсаря з ремонту автомобілів, водія або споріднених професій; реалізації проектно-технологічної діяльності в соціально-комунікативній взаємодії з іншими.
Головною метою спеціалізації «Автосправа» є формування проектно-технологічної компетентності старшокласників, що спрямована на реалізацію їхнього творчого потенціалу, готовність і здатність ефективного пошуку і застосування потрібних знань, умінь, способів діяльності, свідомого професійного самовизначення, самоідентифікації і самовираження.
Завдання спеціалізації «Автосправа»
Основні підходи до побудови і реалізації змісту навчальної програми за спеціалізацією «Автосправа»:
Національна спрямованість – формування уявлення про автотранспортну галузь України, як ціннісний компонент української і світової економіки.
Компетентнісна спрямованість – надання процесу профільного навчання технологій предметно-діяльнісного, практико-орієнтованого характеру, забезпечення формування ключових, галузевих і предметної компетентностей, досягнення прогнозованих освітніх результатів.
Професійна спрямованість – засвоєння професійних знань про українську автотранспортну галузь в ринкових умовах; створення умов для об’єктивованої оцінки професійних потреб і можливостей старшокласника.
Культурологічна спрямованість – формування сучасної проектно-технологічної культури учнів на основі мотивації самоактуалізації (реалізації творчого потенціалу в процесі створення виробів), розвиток творчого мислення, цілісного уявлення про світ у єдності його природничого, національного, соціального, виробничого та інших складників.
Методологічна спрямованість – оволодіння методологією проектно-технологічної діяльності, що дає змогу набуття досвіду ефективної організації власної діяльності в умовах повсякденного життя та сучасного виробництва, а також соціально й професійно важливих якостей.
Коротка характеристика структури і змісту навчальної програми. Сучасне виробництво організовується процесами, а не окремими операціями, як це було в технократичному індустріальному суспільстві. Ці процеси тлумачаться як цілісні виробничі цикли (проекти), які організовуються для отримання певних якісних результатів зі встановленими рамками часу, витрат засобів і ресурсів.
Такі реалії зумовлюють зміну акцентів технологічної освіти старшокласників з операційної технологічної діяльності з результатом: техніко-технологічні знання, уміння та навички на процесуальну проектно-технологічну діяльність з прогнозованими результатами: зовнішніми освітніми продуктами – створеними особистісно і соціально значущими художньо-матеріальними виробами, матеріалами особистого портфоліо та внутрішніми освітніми продуктами – індивідуальним рівнем сформованості предметної проектно-технологічної компетентності, яка характеризує готовність і здатність до засвоєння, осмислення і творення виробничої культури рідного народу, відповідальності за продуктивність і наслідки власної діяльності.
Програма «Автосправа» розроблена відповідно до концепції змісту технологічної освіти, що відображає соціальний досвід людства в контексті культури організації виробництва на основі проектів як завершених циклів проектно-технологічної діяльності, в якій формується предметна проектно-технологічна компетентність.
Зміст програми забезпечує засвоєння старшокласниками базових знань, умінь, компетенцій сфери виробництва, послідовне й поетапне оволодіння особливостями організації сучасного виробництва на основі структури проектно-технологічної діяльності. Передбачено обов’язкове виконання проектів, реалізацію індивідуальних освітніх траєкторій.
Програма має таку структуру:
Вступ.
Розділ 1. Охорона праці.
Розділ 2. Будова автомобіля.
Розділ 3. Правила дорожнього руху.
Розділ 4. Матеріалознавство.
Розділ 5. Комп’ютерна діагностика автомобіля.
Розділ 6. Робота з електронними версіями програм «Будова і основи технічного обслуговування сучасного автомобіля».
Розділ 7. Технічне обслуговування автомобіля.
Розділ 8. Організація автосервісу.
Під час вступу старшокласники ознайомлюються з спеціалізацією «Автосправа», з метою, завданнями і змістом її вивчення, що забезпечує позитивну мотивацію навчання і цілепокладання щодо одержання очікуваних освітніх результатів.
Перший розділ програми містить відомості про поняття охорони праці і виробничої санітарії оволодівши якими старшокласники формують шанобливе й бережливе ставлення до життя і здоров`я людини, стають носіями культури автотранспортної галузі, здатними самостійно створювати оригінальні вироби.
Зміст і структура наступних розділів програми створюють умови для виконання проектів, реалізації потенціалу форм інноваційних виробничих процесів: проектування, тобто виявлення проблем, створення образу майбутнього виробу та визначення засобів і способів його виготовлення; технології реалізації, тобто виготовлення спроектованого особистісно й соціально значущого виробу; рефлексії, тобто усвідомлення смислу, основ і наслідків діяльності, самооцінювання, презентація і рекламування освітніх результатів.
Зміст програми, що вибудовується за структурою проектно-технологічної діяльності, має дві форми прояву: реальну і понятійну. З одного боку організація власної проектно-технологічної діяльності забезпечує здатність розв’язувати реальні проблеми, з іншого – для успішного її здійснення потрібно набути відповідні знання про означену діяльність – в поняттях, правилах, нормах.
Програма є відкритою системою, живим організмом, який адаптується до місцевих, національно-регіональних особливостей автотранспортної галузі України, умов профільного навчання конкретного навчального закладу, потреб, інтересів і можливостей старшокласників.
Спеціалізація «Автосправа» обирається старшокласниками самостійно, що забезпечує формування позитивної мотивації навчання, можливість побудови власної освітньої траєкторії, досягнення й об’єктивоване самооцінювання очікуваних результатів.
Очікується, що старшокласники, які здобудуть сучасну технологічну освіту під час вивчення спеціалізації, ефективно долучатимуться до соціально-економічного життя країни, будуть здатні ініціювати розвиток сфер виробничої діяльності, в яких вони братимуть участь на основі сформованої проектно-технологічної компетентності, що забезпечить їхню підприємливість, адаптивність, мобільність і конкурентоздатність на ринку праці.
В рамках військово-патріотичного виховання та з метою знайомства учнів з військовою технікою можна доповнити навчальну програму з розділу «Будова автомобіля» додатково включивши в навчальні теми вивчення особливостей будови та роботи вузлів та агрегатів військової колісної техніки.
Програма розрахована на два роки навчання. Відповідно до типового навчального плану в структурі 11-річної школи для вивчення технологічного профілю навчання у 10-11 класах відводиться 6 академічних годин на тиждень, відповідно – 210 годин на рік в кожному з класів. Вивчення кожної теми передбачає виконання практичних робіт. Навчальний заклад має право, відповідно до наявної матеріальної бази, регіональних умов тощо, самостійно вносити зміни в тематичний план та програму до 20 відсотків у межах загального часу.
Резерв часу вчитель використовує на свій розсуд, для більш поглибленого вивчення окремих тем і розділів.
Під час роботи потрібно звертати увагу на дотримання учнями правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог.
ЗАГАЛЬНИЙ ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН. 10-11 класи
№ з/п |
Назва розділів |
К-сть год орієнтовна |
Автосправа. 10 клас |
||
1 |
Вступ. Основи виробничої діяльності |
6 |
2 |
Розділ 1. Охорона праці |
30 |
3 |
Розділ 2. Будова автомобіля |
84 |
4 |
Розділ 3. Правила дорожнього руху |
60 |
5 |
Розділ 4. Матеріалознавство |
18 |
|
Резерв |
12 |
|
Всього |
210 |
Автосправа. 11 клас |
||
1 |
Вступ |
6 |
2 |
Розділ 1. Комп’ютерна діагностика автомобіля |
36 |
3 |
Розділ 2. Робота з електронними версіями програм «Будова і основи технічного обслуговування сучасного автомобіля» |
12 |
4 |
Розділ 3. Технічне обслуговування автомобіля |
78 |
5 |
Розділ 4. Організація автосервісу |
24 |
6 |
Проект |
30 |
|
Резерв |
24 |
|
Всього |
210 |
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН. 10 КЛАС
№ з/п |
Розділи і теми |
|
К-сть год орієнтовна |
||
1 |
Вступ. Основи виробничої діяльності |
6 |
|
Всього: |
6 |
2 |
Розділ 1. Охорона праці |
30 |
|
Тема 1.1. Правові та організаційні основи охорони праці |
|
|
Тема 1.2. Правила охорони праці у галузі транспортного господарства |
|
|
Тема 1.3. Охорона навколишнього середовища |
|
|
Тема 1.4. Основи пожежної безпеки |
|
|
Тема 1.5. Основи електробезпеки |
|
|
Тема 1.6. Основи гігієни праці, виробничої санітарії. Медичні огляди |
|
|
Тема 1.7. Надання першої допомоги потерпілим при нещасних випадках |
|
|
Всього: |
30 |
3 |
Розділ 2. Будова автомобіля |
84 |
|
Тема 2.1. Загальна будова автомобілів |
|
|
Тема 2.2. Загальна будова і принцип роботи двигуна. |
|
|
Тема 2.3. Кривошипно-шатунний механізм. |
|
|
Тема 2.4. Механізм газорозподілу |
|
|
Тема 2.5. Система охолодження. |
|
|
Тема 2.6. Мастильна система. |
|
|
Тема 2.7. Система живлення двигунів. |
|
|
Тема 2.8. Система запалювання. |
|
|
Тема 2.9. Електрообладнання автомобіля |
|
|
Тема 2.10. Трансмісія автомобіля. |
|
|
Тема 2.11. Ходова частина |
|
|
Тема 2.12. Рульове керування. |
|
|
Тема 2.13. Гальмівна система. |
|
|
Тема 2.14. Кузов автомобіля. Додаткове обладнання. |
|
|
Всього: |
84 |
4 |
Розділ 3. Правила дорожнього руху |
60 |
|
Тема 3.1. Загальні положення, терміни та визначення, обов’язки та права учасників дорожнього руху |
|
|
Тема 3.2. Регулювання дорожнього руху |
|
|
Тема 3.3. Порядок руху |
|
|
Тема 3.4. Особливі умови дорожнього руху |
|
|
Тема 3.5. Додаткові вимоги Правил дорожнього руху |
|
|
Всього: |
60 |
5 |
Розділ 4.Матеріалознавство |
18 |
|
Тема 4.1. Класифікація матеріалів |
|
|
Тема 4.2. Чавуни та сталі |
|
|
Тема 4.3. Кольорові метали , їх сплави. |
|
|
Тема 4.4. Класифікація діелектриків |
|
|
Тема 4.5. Паливномастильні матеріали |
|
|
Всього: |
18 |
|
Резерв: |
12 |
|
Разом: |
210 |
Програма. Автосправа. 10 клас
Дата пров |
К-сть год |
Очікувані результати (компетенції) |
Зміст навчального матеріалу |
|
6 |
Вступ. Основи виробничої діяльності |
|
|
|
Діяльнісний компонент Ознайомлюється з засадами сучасного виробництва. Знаннєвий компонент Характеризує трудові процеси і професії, об’єкти праці, матеріали, інструменти; Пояснює мету вивчення спеціалізації «Автосправа» Ціннісний компонент Характеризує українську автомобільну галузь як ціннісний компонент української і світової економіки Виявляє й оцінює власний рівень проектно-технологічної компетентності. Характеризує перспективи власного професійного шляху Визначає професійно важливі якості водія Формулює ставлення до об`єкту праці |
Вступ. Мета та завдання курсу. Його наступність із трудовим навчанням у 5-9 класах. Узагальнення знань, отриманих учнями на уроках трудового навчання в основній школі про різні професії, об’єкти праці, матеріали, інструменти, обладнання. Історія автомобілебудування. Ознайомлення учнів з засадами сучасного автомобільного виробництва. Кваліфікаційна характеристика водія Практична робота: 1. підготовка реферативного виступу з історії автомобілебудування 2.Семінарське заняття: «Історія автомобілебудування» 3. Ознайомлення з методиками тестування та визначення профпридатності до професії водія. Основи виробничої діяльності. Основні відомості про виробництво Сутність процесу виробництва. Роль виробництва в житті людини. Основна мета виробництва. Структурні елементи виробництва: техніка технологія, економіка. Маркетинг, менеджмент. Організаційна структура СТО. Профінформація: Автомобільні заводи України Безпека праці в шкільних майстернях Правові та організаційні основи охорони праці. Безпека праці в галузі. Пожежна безпека та електробезпека на робочих місцях. Причини травматизму. Перша допомога при нещасних випадках. Засоби надання першої допомоги. Медична аптечка, її вміст, призначення, правила користування. Інструктаж з Т.Б. та П.Б. на робочих місцях. Безпека праці в шкільній майстерні. |
|
|||
|
|||
|
30 |
Розділ 1.Охорона праці |
|
|
|
Діяльнісний компонент Організовує робоче місце для вибраного виду проектної діяльності. Знаннєвий компонент Пояснює значення охорони праці Називає причини травматизму Знає загальні правила безпечної праці в шкільних майстернях; інструкцію з ТБ на робочих місцях. Ціннісний компонент Характеризує правові та організаційні основи охорони праці; Прогнозує соціальну значущість охорони праці Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 1.1. Правові та організаційні основи охорони праці Зміст поняття “Охорона праці”, соціально-економічне значення охорони праці. Закон України про охорону праці, Кодекс законів України про працю, Закон України про охорону здоров’я населення, Закон України про пожежну безпеку, законодавство про охорону природи і навколишнього середовища. Основні завдання системи стандартів безпеки праці: зниження і усунення небезпечних та шкідливих виробничих факторів, створення ефективних засобів захисту працюючих. Галузеві стандарти. Відповідальність за порушення законодавства про працю, правил та інструкцій з охорони праці. Інструктування з безпеки праці. Алкоголізм і безпека праці. Основні причини травматизму і професійних захворювань на виробництві. Розслідування та облік нещасних випадків на виробництві, професійних захворювань і професійних отруєнь. |
|
|
Діяльнісний компонент Описує вимоги безпеки під час перевірки технічного стану автомобільної техніки та усунення несправностей перед початком роботи Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Знаннєвий компонент Наводить приклади робіт з підвищеною небезпекою Розрізняє види небезпечних зон при обслуговуванні техніки Пояснює правила охорони праці в автомобільній галузі. Оцінно-ціннісний компонент Обговорює вимоги охорони праці у навчально-виробничих приміщеннях навчальних закладів
|
Тема 1.2. Правила охорони праці у галузі транспортного господарства Загальні питання безпеки праці. Перелік робіт з підвищеною небезпекою при обслуговуванні і експлуатації автомобілів. Вимоги безпеки праці при обслуговуванні і експлуатації автотранспорту, та при використанні при цьому механізмів, обладнання та устаткування. Зони небезпеки при експлуатації та обслуговуванні автомобілів, механізмів та устаткування. Світлова і звукова сигналізації. Попереджувальні надписи. Сигнальні фарбування. Знаки безпеки. Небезпечність та шкідливість речовин і матеріалів, що використовуються в автотранспорті. Засоби індивідуального захисту від небезпечних і шкідливих виробничих факторів: спецодягу, спецвзуття, пристосування, оснастки, спецінструменти. Обов’язковий комплект необхідних запчастин, пристосувань, інструментів, речовин і матеріалів, необхідних для безпечної експлуатації автомобілів. Вимоги охорони праці у навчально-виробничих приміщеннях навчальних закладів. |
|
|
Діяльнісний компонент Аналізує роль людини в охороні навколишнього середовища Добирає процедури екологічного моніторингу Знаннєвий компонент Називає шляхи забезпечення охорони навколишнього середовища власниками автомобільного транспорту та підприємствами автомобільної галузі. Ціннісний компонент Висловлює ставлення до охорони навколишнього середовища Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 1.3. Охорона навколишнього середовища Нормативно-правові акти у сфері охорони навколишнього середовища. Забезпечення охорони навколишнього середовища власниками автомобільного транспорту та підприємствами автомобільної галузі.
|
|
|
Діяльнісний компонент Здійснює аналіз організації пожежної охорони в галузі. Розробляє організаційні та технічні протипожежні заходи Знаннєвий компонент Характеризує особливості гасіння пожежі на об’єктах даної галузі. Пояснює характерні причини виникнення пожеж Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 1.4. Основи пожежної безпеки Характерні причини виникнення пожеж. Організаційні та технічні протипожежні заходи. Пожежна сигналізація. Організація пожежної охорони в галузі. Пожежонебезпечні роботи та матеріали у галузі автомобільного транспорту. Вогнегасильні речовини та матеріали. Пожежна техніка для захисту об’єктів. Особливості гасіння пожежі на об’єктах даної галузі. |
|
|
Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел інформації Знаннєвий компонент Характеризує особливості ураження електрикним струмом Пояснює чинники впливу на ступінь ураження людини електричним струмом Називає класифікація виробничих приміщень щодо небезпеки ураження працівників електричним струмом. Описує безпечні методи звільнення потерпілого від дії електричного струму Ціннісний компонент Характеризує колективні та індивідуальні засоби захисту від ураження електричного струму. Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 1.5. Основи електробезпеки Особливості ураження електричним струмом. Вплив електричного струму на організм людини. Можливі ураження електричним струмом при роботі автомобільного транспорту. Механізми та вузли автомобіля, небезпечні з точки зору ураження електричним струмом. Безпечні прийоми роботи. Безпечні методи звільнення потерпілого від дії електричного струму. Класифікація виробничих приміщень відносно небезпеки ураження працюючих електричним струмом. Колективні та індивідуальні засоби захисту від ураження електричного струму. Робота з переносними електросвітильниками. Захист від статистичної електрики. |
|
|
Діяльнісний компонент Розрізняє основні гігієнічні особливості праці за даною професією. Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Знаннєвий компонент Оцінює шкідливі виробничі чинники Аналізує основні гігієнічні особливості праці Називає перелік професій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним медичним оглядам, вікові категорії працівників. Ціннісний компонент Характеризує значення опалення, вентиляції та кондиціонування повітря виробничих, навчальних та побутових приміщень для здоров’я людини Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 1.6. Основи гігієни праці, виробничої санітарії. Медичні огляди Поняття про виробничу санітарію як систему організаційних гігієнічних та санітарно-технічних заходів. Фізіологія праці. Основні гігієнічні особливості праці за даною професією. Вимоги до опалення, вентиляції та кондиціонування повітря виробничих, навчальних та побутових приміщень. Правила експлуатації систем опалення та вентиляції. Види освітлення. Природне освітлення. Штучне освітлення. Правила експлуатації освітлення. Санітарно-побутове забезпечення працюючих. Щорічні медичні огляди неповнолітніх, осіб віком до 21 року |
|
|
Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Знаннєвий компонент Характеризує послідовність, принципи й засоби надання першої допомоги. Називає склад медичної аптечки, призначення, правила користування. Уміє користуватись аптечкою. Ціннісний компонент Характеризує особливості відпрацювання техніки надання допомоги Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів |
Тема 1.7. Надання першої допомоги потерпілим при нещасних випадках Послідовність, принципи й засоби надання першої допомоги. Дії у важких випадках. Основні принципи надання першої допомоги: правильність, доцільність дії, швидкість, рішучість, спокій. Засоби надання першої допомоги. Медична аптечка, її склад, призначення, правила користування. Лабораторно-практичні роботи 1. Відпрацювання техніки зупинки кровотечі, накладання пов'язок, надання першої допомоги. 2. Відпрацювання техніки надання допомоги: послідовність дій надання допомоги. 3. Напрацювання навичок надання першої допомоги. |
|
84 |
Будова автомобіля |
|
|
|
Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Знаннєвий компонент Розрізняє класифікацію автомобілів Характеризує призначення, розташування та взаємодія основних агрегатів та механізмів автомобіля. Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 2.1. Загальна будова автомобілів. Класифікація автомобілів. Загальна будова автомобіля. Призначення, розташування та взаємодія основних агрегатів та механізмів автомобіля.
|
|
|
Діяльнісний компонент Досліджує різні джерела інформації для вивчення загальної будови двигуна Досліджує доцільність використання двигунів з різним об’ємом двигуна у різних сферах діяльності Знаннєвий компонент Розпізнає основні поняття роботи двигуна внутрішнього згоряння Називає призначення і класифікацію двигунів Оцінно-ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 2.2. Загальна будова і принцип роботи двигуна. Призначення і класифікація двигунів. Загальна будова двигуна (механізми та системи). Основні поняття роботи двигуна внутрішнього згоряння: верхня та нижня мертві точки, хід поршня, радіус кривошипа, об’єм камери згорання, робочий та повний об’єм циліндра, літраж двигуна, ступінь стиску. Багатоциліндрові двигуни. |
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Пояснює призначення кривошипно-шатунного механізму та його будову Характеризує взаємодію деталей кривошипно-шатунного механізму Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості |
Тема 2.3. Кривошипно-шатунний механізм. Призначення кривошипно-шатунного механізму та його будова (рухомі та нерухомі деталі). Взаємодія деталей кривошипно-шатунного механізму. Кріплення двигуна до рами або підрамника автомобіля. Лабораторно-практичні роботи: 1. Будова та робота деталей групи остова кривошипно-шатунного механізму. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. 2. Будова та робота деталей групи поршня, шатуна та колінчатого вала кривошипно-шатунного механізму. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. |
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Пояснює призначення механізму газорозподілу та його будову Характеризує взаємодію деталей механізму Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості |
Тема 2.4. Механізм газорозподілу. Призначення та класифікація механізмів газорозподілу. Будова та принцип дії механізмів газорозподілу з шестеренчастим, ланцюговим та пасовим приводом. Лабораторно-практична робота: Будова та робота газорозподільного механізму. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. |
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Пояснює призначення системи охолодження та її будову Характеризує взаємодію деталей системи Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості |
Тема 2.5. Система охолодження. Розподіл теплоти, що утворилась внаслідок згоряння паливо-повітряної суміші. Тепловий баланс двигуна. Призначення та класифікація систем охолодження. Будова та робота системи рідинного охолодження. Призначення приладів системи рідинного охолодження, місце їх встановлення та кріплення. Лабораторно-практична робота: 1. Будова та робота системи рідинного охолодження. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. |
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Пояснює призначення системи мащення та її будову Характеризує взаємодію деталей системи Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості |
Тема 2.6. Мастильна система. Поняття пpо теpтя у машинах. Види теpтя: сухе, piдинне, напiвpiдинне. Умови, що забезпечують piдинне теpтя. Основнi властивостi мастильних матерiалiв, їх марки. Необхідність мащення поверхонь тертя. Способи подачі масла до поверхонь тертя. Суть комбінованої системи мащення. Будова та робота системи. Розміщення приладів системи. Лабораторно-практична робота: Будова та робота системи мащення. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. |
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Пояснює призначення системи живлення та її будову Характеризує взаємодію деталей системи Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості |
Тема 2.7. Система живлення двигунів. Призначення системи. Будова та робота системи живлення двигунів. Розміщення та кріплення приладів системи. Будова і принцип дії найпростіших приладів системи: паливного бака, паливних та повітряного фільтрів, глушника шуму відпрацьованих газів. Впускні та випускні патрубки. Лабораторно-практичні роботи: 1. Будова та робота системи подачі та очистки палива. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. 2. Конструктивні особливості систем живлення двигунів. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. |
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Пояснює призначення системи запалювання та її будову Характеризує взаємодію деталей системи Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості |
Тема 2.8. Система запалювання. Призначення та класифікація систем запалювання. Будова і принцип дії системи запалювання. Лабораторно-практична робота 1. Будова приладів системи запалювання. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням.
|
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Пояснює призначення системи електрообладнання та її будову Характеризує взаємодію деталей системи Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості |
Тема 2.9. Електрообладнання автомобіля Призначення, розміщення та кріплення приладів електрообладнання автомобіля: акумуляторної батареї, генератора, стартера, контрольно-вимірювальних приладів, приладів системи освітлення та сигналізації. Лабораторно-практичні роботи 1. Будова джерел електроструму . Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. 2. Будова контрольно-вимірювальних приладів та стартера . Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. 3. Будова приладів освітлення та сигналізації. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. |
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Пояснює призначення трансмісії та її будову Характеризує взаємодію деталей Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 2.10. Трансмісія автомобіля. Призначення та типи трансмісій. Призначення, розміщення та кріплення елементів механічної трансмісії: зчеплення, коробки передач, карданної передачі, головної передачі, диференціалу, півосей. Будова та принцип дії карданної передачі і півосей. Лабораторно-практичні роботи: 1. Будова та робота зчеплення. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. 2. Будова та робота коробки передач. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. 3. Будова та робота роздавальної коробки та коробки відбору потужності. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. 4. Будова та робота карданних передач та проміжних з’єднань. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. 5. Будова та робота головної передачі і диференціала. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. 6. Будова та робота ведучих мостів. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. |
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Пояснює призначення ходової частини та її будову Характеризує взаємодію деталей Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 2.11. Ходова частина. Призначення ходової частини. Призначення, класифікація та будова рам автомобіля (лонжеронної та хребтової). Будова передньої неведучої осі автомобіля. Призначення, будова, місце встановлення та кріплення пружних елементів підвіски автомобіля: ресор, пружин. Призначення та кріплення амортизаторів. Призначення, будова та кріплення дискових і бездискових коліс. Призначення і будова камерних і безкамерних шин, радіальних шин. Лабораторно-практичні роботи: 1. Будова та робота ходової частини . Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. 2. Будова коліс і шин. |
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Пояснює призначення рульового керування та його будову Характеризує взаємодію деталей Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 2.12. Рульове керування. Схема повороту автомобіля. Центр повороту. Рульова трапеція. Призначення та класифікація рульового керування. Загальна будова та принцип дії рульового керування. Місце встановлення елементів рульового керування. Лабораторно-практична робота: 1. Будова та робота рульового керування . Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. |
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Пояснює призначення гальмівної системи та її будову Характеризує взаємодію деталей системи Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 2.13. Гальмівна система. Призначення та класифікація гальмівних систем. Загальна будова гальмівної системи (гальмівні механізми та гальмівні приводи). Будова та робота гальмівної системи з гідроприводом. Будова та робота гальмівної системи з пневмоприводом. Будова та робота стоянкового гальма. Місце встановлення елементів гальмівних систем. Лабораторно-практичні роботи: 1. Будова та робота гальмівної системи з гідроприводом. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. 2. Будова та робота гальмівної системи з пневмоприводом. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням.
|
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Пояснює призначення кузова та додаткового обладнання автомобіля Характеризує взаємодію деталей Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 2.14 Кузов автомобіля. Додаткове обладнання. Призначення та будова кузова і платформи вантажного автомобіля. Будова кузова легкового автомобіля. Основні типи кузовів легкових автомобілів: седан, лімузин, фаетон, кабріолет, універсал, хетчбек. Призначення та будова буксирного пристрою. Додаткове обладнання. Лабораторно-практична робота: 1. Будова та робота додаткового обладнання. Вивчення взаємодії деталей з частковим або повним розбиранням та складанням. |
|
60 |
Правила дорожнього руху |
|
|
|
Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує основні положення терміни та визначення ПДР Називає обов’язки та права водіїв транспортних засобів, пішоходів і пасажирів Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 3.1. Загальні положення, терміни та визначення, обов’язки та права учасників дорожнього руху. Загальні положення, терміни та визначення Значення Правил дорожнього руху відповідно до Закону України «Про дорожній рух» щодо забезпечення порядку та безпеки руху. Загальна структура Правил, значення основних термінів та визначень. Обов’язки та права водіїв транспортних засобів, пішоходів і пасажирів Загальні обов’язки учасників руху: водіїв транспортних засобів, пішоходів, пасажирів, погоничів тварин. Документи, які повинен мати водій при собі. Обов’язки водія для забезпечення безпеки дорожнього руху. Пред’явлення документів працівникам, які здійснюють нагляд за дорожнім рухом. Забезпечення безпеки руху транспортних засобів, обладнаних спеціальними звуковими та світловими сигналами. Обов’язки водіїв у разі дорожньо-транспортних пригод. Обов’язки пішоходів і пасажирів, водіїв мопедів і велосипедів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху. |
|
|
Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує класифікацію засобів регулювання дорожнього руху Розпізнає значення сигналів світлофора та регулювальника Називає експлуатаційні властивості та вимоги, що пред'являються до водіїв різними засобами регулювання дорожнього руху Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 3.2. Регулювання дорожнього руху. Дорожні знаки, їх характеристика. Призначення дорожніх знаків, їх характеристика і класифікація. Попереджувальні знаки. Знаки пріоритету. Заборонні знаки. Наказові та інформаційно-вказівні знаки. Загальні ознаки, назва, призначення, розміщення. Знаки сервісу та таблички до дорожніх знаків. Дорожня розмітка, обладнання, їх характеристика Призначення та види розміток. Горизонтальна розмітка. Вертикальна розмітка. Дії водіїв відповідно до вимог розмітки. Дорожнє обладнання як засіб забезпечення регулюванням дорожнього руху на небезпечних ділянках доріг. Регулювання дорожнього руху за допомогою світлофорів і сигналів регулювальника Призначення, типи та сигнали світлофора. Світлофори особливої форми, їх дія та значення. Значення сигналів світлофорів. Сигнали регулювальника (особи, уповноваженої регулювати дорожній рух), значення сигналів. Сигнали регулювальника та обов’язки учасників руху для їх виконання. Дії водіїв і пішоходів у випадках, коли на перехрестях значення сигналів світлофорів та регулювальника суперечливі. Лабораторно-практичні роботи: 1. Ознайомлення з діями водіїв за конкретних умов дорожнього руху. Формування вміння керуватися знаками і дорожньою розміткою. 2. Ознайомлення з діями водіїв за конкретних умов дорожнього руху. Формування вміння керуватися сигналами світлофора та регулювальника. 3. Розгляд типових дорожньо-транспортних ситуацій з використанням технічних засобів, макетів, стендів при порушені вимог дорожніх знаків, дорожньої розмітки, порушені проїзду сигналів світлофорів та регулювальника. |
|
|
Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує попереджувальні сигнали, види, призначення та вимоги до їх подачі Розпізнає вимоги до розміщення транспортних засобів на проїзній частині залежно від кількості смуг для руху, виду транспортних засобів та швидкості їх пересування. Називає порядок зупинки та стоянки транспортних засобів, безпечні умови проїзду перехресть. Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 3.3. Порядок руху. Порядок руху. Зупинка і стоянка транспортних засобів Попереджувальні сигнали, види, призначення та вимоги до їх подачі. Обов’язки учасників руху відповідно до попереджувальних сигналів. Швидкість руху та дистанція. Вибір водієм безпечних дистанцій та інтервалів між транспортними засобами, що рухаються. Розміщення транспортних засобів на проїзній частині. Обгін, обов’язки водіїв під час обгону. Порядок виконання обгону. Місця, де заборонено обгін. Зупинка і стоянка. Порядок зупинки та стоянки транспортних засобів, безпечні умови. Місця заборони стоянки. Проїзд перехресть Правила проїзду регульованих перехресть. Порядок та черговість руху на регульованих перехрестях. Поняття про нерегульовані перехрестя та їх види. Правила проїзду перехрестя рівнозначних та нерівнозначних доріг. Лабораторно-практичні роботи: 1. Набуття навичок із подачі попереджувального сигналу рукою. Формування навичок правильної орієнтації, оцінювання ситуації та прогнозування її розвитку. Ознайомлення з діями водіїв за конкретних умов дорожнього руху. 2. Набуття навичок з вибору швидкості руху, дистанції, інтервалу, обгону і зустрічного роз’їзду. Формування навичок правильної орієнтації, оцінювання ситуації та прогнозування її розвитку. Ознайомлення з діями водіїв за конкретних умов дорожнього руху. 3. Набуття навичок з правил зупинки та стоянки транспортних засобів. Формування навичок правильної орієнтації, оцінювання ситуації та прогнозування її розвитку. Ознайомлення з діями водіїв за конкретних умов дорожнього руху. 4. Набуття навичок з проїзду регульованих та нерегульованих перехресть. Формування навичок правильної орієнтації, оцінювання ситуації та прогнозування її розвитку. Ознайомлення з діями водіїв за конкретних умов дорожнього руху. |
|
|
Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує різновидності залізничних переїздів та порядок руху на них Розпізнає вимоги до користування світловими приладами, порядок буксирування на гнучкій та твердій зчіпці, перевезення людей і вантажу. Називає порядок руху транспортних засобів на пішохідних переходах та повз зупинки громадського транспорту. Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 3.4. Особливі умови дорожнього руху. Проїзд пішохідних переходів і зупинок транспортних засобів, залізничних переїздів. Переваги маршрутних транспортних засобів Порядок руху транспортних засобів на пішохідних переходах та повз зупинки громадського транспорту. Різновидності залізничних переїздів та порядок руху на них. Обов’язки водіїв у разі вимушеної зупинки на залізничному переїзді. Небезпечні наслідки порушення правил руху на залізничному переїзді. Порядок руху через залізничний переїзд великогабаритних, спеціальних і тихохідних сільськогосподарських машин і механізмів та тракторних поїздів. Перегін тварин через залізничний переїзд. Заборона для водіїв під час проїзду залізничних переїздів. Переваги громадського транспорту, маршрутних транспортних засобів у разі проїзду перехресть та біля зупинок. Рух автомагістралями, порядок руху, маневрування та зупинки, з’їзди з автомагістралей. Рух гірськими дорогами і крутими спусками. Рух та стоянка вночі. Вимоги до користування світловими приладами, протитуманними фарами. Рух транспортних засобів у колонах. Рух у житловій зоні. Буксирування. Порядок буксирування на гнучкій та твердій зчіпці. Буксирування вночі та за інших умов недостатньої видимості. Випадки, коли буксирування заборонено. Навчальна їзда. Вимоги до слухачів та до навчального транспортного засобу. Міжнародний рух. Перевезення людей і вантажу Правила перевезення людей у транспортних засобах. Обов’язки водія під час перевезення людей. Обладнання транспортних засобів розпізнавальними знаками. Заборони під час перевезення людей (у транспортних причепах, напівпричепах, санях). Непередбачені наслідки недотримання правил перевезення людей. Правила завантаження транспортного засобу й умови перевезення вантажів. Особливості перевезення небезпечних вантажів і тари з-під них. Дозвіл на їх перевезення. Особливості перевезення сипучих вантажів. Обов’язки водія під час перевезення вантажів. Лабораторно-практичні роботи: 1. Ознайомлення з діями водіїв за конкретних умов дорожнього руху. Формування вміння при проїзді пішохідних переходів, зупинок транспортних засобів загального користування та залізничних переїздів. 2. Ознайомлення з діями водіїв за конкретних умов дорожнього руху. Формування вміння при русі на автомагістралях, дорогах для автомобілях, в житлових зонах, в колонах, на гірських дорогах, при навчальній їзді та при буксируванні. 3. Формування навичок правильної орієнтації, оцінювання ситуації та прогнозування її розвитку. Ознайомлення з діями водіїв за конкретних умов дорожнього руху. Відпрацювання навичок при перевезені пасажирів та вантажів. |
|
|
Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує додаткові вимоги Правил дорожнього руху Розпізнає вимоги до гальм, рульового керування, коліс, двигуна та трансмісії, зовнішніх освітлювальних приладів, кабіни, кузовів, причепів, напівпричепів та додаткового обладнання. Називає вимоги до обладнання транспортних засобів номерними, розпізнавальними та попереджувальними знаками Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 3.5. Додаткові вимоги Правил дорожнього руху. Номерні, розпізнавальні знаки, написи і позначення; технічний стан і обладнання транспортних засобів. Вимоги до обладнання транспортних засобів номерними, розпізнавальними та попереджувальними знаками, їх нанесення та розміщення на транспортному засобі. Заборони щодо зміни розмірів, форми, позначень, кольору та розміщення номерних знаків. Знаки розпізнавальні, що встановлюють на транспортних засобах. Знак аварійної зупинки, призначення, порядок використання. Загальні відомості щодо технічного стану транспортних засобів. Вимоги до гальм, рульового керування, коліс, двигуна та трансмісії, зовнішніх освітлювальних приладів, кабіни, кузовів, причепів, напівпричепів та додаткового обладнання. Несправності та обставини, за яких водій має прямувати до місця зупинки (стоянки) із дотриманням необхідних запобіжних заходів. Окремі питання організації дорожнього руху Вимоги Правил щодо питань організації дорожнього руху, що узгоджують з органами МВС Лабораторно-практичні роботи: 1. Набуття навичок з оцінки технічного стану та обладнання транспортних засобів. Розгляд типових дорожньо-транспортних ситуацій з використанням технічних засобів, макетів та стендів. 2. Вивчення номерних знаків та написів, обов’язкових для механічних транспортних засобів. |
|
18 |
Розділ 4.Матеріалознавство |
|
|
|
Діяльнісний компонент Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Аналізує властивості різних матеріалів; Знаннєвий компонент Характеризує матеріали, що застосовуються в автотранспорті; Пояснює як класифікуються матеріали; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 4.1. Класифікація матеріалів Класифікація матеріалів за електропровідністю. Класифікація за механічними властивостями матеріалів. Класифікація за фізико – хімічними властивостями матеріалів. Види матеріалів, що застосовуються під час ремонту автомобілів. Класифікація металів. Їх фізико – хімічні властивості.
|
|
|
Діяльнісний компонент Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Аналізує властивості різних матеріалів; Знаннєвий компонент Характеризує матеріали, що застосовуються в автотранспорті; Пояснює як класифікуються матеріали; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 4.2. Чавуни та сталі Застосування чавуну для виготовлення деталей автомобілів. Сталі. Застосування сталі для виготовлення деталей автомобілів. |
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Аналізує властивості різних матеріалів; Знаннєвий компонент Характеризує матеріали, що застосовуються в автотранспорті; Пояснює як класифікуються матеріали; Оволодіває прийомами боротьби з корозією; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 4.3. Кольорові метали , їх сплави. Їх застосування у дротах та кабелях автомобілів. Корозія металів та їх захист. Суть корозії металів. Способи захисту від корозії. Фарби, що застосовуються для фарбування деталей і металоконструкцій автомобілів. Практична робота: 1.Ознайомлення з металами і сплавами, які використовуються в автомобільному транспорті, їх визначення за властивостями та зовнішнім виглядом.
|
|
|
Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Аналізує властивості різних матеріалів; Знаннєвий компонент Характеризує матеріали, що застосовуються в автотранспорті; Пояснює як класифікуються матеріали; Оволодіває прийомами боротьби з корозією; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 4.4. Класифікація діелектриків Рідинні діелектрики. Класифікація, галузь застосування. Оліфи натуральні, напівнатуральні і штучні, їхній склад, властивості і галузь застосування. Фарби, що застосовуються для фарбування деталей і металоконструкцій автомобілів. Вимоги Держстандарту до оліф і фарб. Тверді діелектрики. Класифікація, галузь застосування, характеристики. Скло і фарфор. Каучук і гума, папір, картон. Пластмаси. Основні характеристики пресованих матеріалів і пластмас. Залежність характеристик пластмас від наповнювачів і в’яжучих. |
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Аналізує властивості різних матеріалів; Знаннєвий компонент Характеризує матеріали, що застосовуються в автотранспорті; Пояснює як класифікуються матеріали; Виконує операції з паливно-мастильними матеріалами; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 4.5. Паливномастильні матеріали Паливо, що застосовується для автомобілів. Заходи безпеки під час роботи з етилованим бензином і антифризом. Мастильні матеріали, що застосовуються в механізмах автомобілів. Їхні основні характеристики. Рідинні і консистентні мастила, їхні властивості. Гідрорідини, що застосовуються в гідросистемах, їхні марки і властивості. Практична робота: 1.Ознайомлення з властивостями паливно-мастильних матеріалів та гідрорідин, які використовуються в автомобільному транспорті. |
|
12 |
Резерв часу |
|
|
210 |
Всього |
|
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН. 11 КЛАС
№ з/п |
Розділи і теми |
|
К-сть год |
||
1 |
Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
6 |
|
Всього: |
6 |
2 |
Розділ 1. Комп’ютерна діагностика автомобіля |
36 |
|
Тема 1.1. Основи комп’ютерної діагностики автомобіля. |
|
|
Тема 1.2. Обладнання для комп’ютерного діагностування автомобіля. |
|
|
Тема 1.3. Методика проведення комп’ютерної діагностики. |
|
|
Тема 1.4. Ознайомлення з роботою програм комп’ютерної діагностики автомобіля |
|
|
Всього: |
36 |
3 |
Розділ 2. Робота з електронними версіями програм «Будова і основи технічного обслуговування сучасного автомобіля» |
12 |
|
Тема 2.1. Пошук мультимедійних інструкцій з ремонту та технічного обслуговування сучасних автомобілів. |
|
|
Всього: |
12 |
4 |
Розділ 3. Технічне обслуговування автомобіля |
78 |
|
Тема 3.1. Організація технічного обслуговування автомобілів |
|
|
Тема 3.2. Технічне обслуговування кривошипно-шатунного та газорозподільчого механізмів. |
|
|
Тема 3.3. Технічне обслуговування системи охолодження. |
|
|
Тема 3.4. Технічне обслуговування системи мащення |
|
|
Тема 3.5. Технічне обслуговування системи живлення двигунів |
|
|
Тема 3.6. Технічне обслуговування електрообладнання автомобіля |
|
|
Тема 3.7. Технічне обслуговування трансмісії автомобіля. |
|
|
Тема 3.8. Технічне обслуговування ходової частини. |
|
|
Тема 3.9. Технічне обслуговування рульового керування. |
|
|
Тема 3.10. Технічне обслуговування гальмівної системи. |
|
|
Тема 3.11. Технічне обслуговування кузова та кабіни автомобіля |
|
|
Всього: |
78 |
5 |
Розділ 4. Організація автосервісу |
24 |
|
Тема 4.1. Розвиток автосервісу в Україні |
|
|
Тема 4.2. Особливості продукції автосервісу |
|
|
Тема 4.3. Організація підприємств автосервісу |
|
|
Тема 4.4. Цілі та напрямки діяльності |
|
|
Всього: |
24 |
6 |
Проект |
30 |
|
Резерв: |
24 |
|
Разом: |
210 |
Програма. Автосправа. 11 клас
Дата пров |
К-сть год |
Очікувані результати (компетенції) |
Зміст навчального матеріалу |
|
6 |
Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
|
|
|
Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Досліджує перспективи розвитку автомобільного транспорту в Україні та світі. Узагальнює і систематизує особистий освітній досвід з обслуговування техніки Знаннєвий компонент Характеризує типи професій, трудові процеси, об’єкти праці, матеріали, інструменти; Називає професії типу «Людина – техніка»; Наводить приклади інструментів, вимог до професії автослюсар. Пояснює мету вивчення спеціалізації Ціннісний компонент Характеризує українську автомобільну галузь як ціннісний компонент української і світової економіки Виявляє й оцінює власний рівень проектно-технологічної компетентності |
Вступне заняття. Особистість в умовах сучасного ринку праці Аналіз змісту профільної підготовки школярів у 11 класі. Значення професійного самовизначення для особистості й сучасного суспільства. Типи професій. Професії типу «Людина-техніка». Історія винайдення автомобіля. Історія виникнення автомобільного транспорту та професій водій і автослюсар. Значення автомобільного транспорту для народного господарства. Перспективи розвитку автомобільного транспорту в Україні та світі. Соціально-економічне та господарське значення професії. Роль професійної майстерності в забезпеченні високої якості робіт. Безпека праці школярів у навчальних майстернях. |
|
36 |
Розділ 1. Комп’ютерна діагностика автомобіля |
|
|
|
Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує загальні принципи діагностування автомобіля. Називає принцип комп’ютерного діагностування автомобіля Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Прогнозує соціальну значущість комп’ютерної діагностики автомобіля |
Тема 1.1.Основи Комп’ютерної діагностики автомобіля. Загальна будова автомобіля, класифікація автомобільного рухомого складу. Загальні принципи діагностування автомобіля. Принцип комп’ютерного діагностування автомобіля.
|
|
|
Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує стандарти в автомобільній діагностиці. Називає автомобільні діагностичні сканери та їх типи Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Прогнозує соціальну значущість комп’ютерної діагностики автомобіля |
Тема 1.2. Обладнання для комп’ютерного діагностування автомобіля. Стандарти в автомобільній діагностиці. Автомобільні діагностичні сканери. Протоколи.
|
|
|
Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує методику проведення комп’ютерної діагностики автомобіля Виконує пошук програмного забезпечення діагностики автомобіля за допомогою різноманітних пошукових серверів. Орієнтується в роботі програм комп’ютерної діагностики автомобіля Cascade, ScanMaster. Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Прогнозує соціальну значущість комп’ютерної діагностики автомобіля
|
Тема 1.3. Методика проведення комп’ютерної діагностики автомобіля. Інструкції встановлення діагностичних програм на ПК. Діагностика автомобіля за допомогою ПК та кишенькового комп’ютера. Робота з мультимедійними навчальними програмами з комп’ютерного діагностування автомобіля для початківців. Програмне забезпечення комп’ютерного діагностування. Практичні роботи:
|
|
|
Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує розшифрування діагностичних карт несправностей автомобіля Орієнтується в роботі програм комп’ютерної діагностики автомобіля Cascade, ScanMaster. Називає методику діагностування двигуна автомобіля Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Прогнозує соціальну значущість комп’ютерної діагностики автомобіля |
Тема 1.4. Ознайомлення з роботою програм комп’ютерної діагностики автомобіля. Ознайомлення з роботою програм комп’ютерної діагностики автомобіля Cascade, ScanMaster. Розшифрування діагностичних карт несправностей автомобіля. Основні несправності механізмів та систем двигунів та методи їх усунення. Методика діагностування двигуна автомобіля. Основні несправності генераторів, методи їх усунення. Ходова частина автомобіля. Додаткове обладнання автомобіля. Практичні роботи: 1.Робота з програмами комп’ютерної діагностики автомобіля Cascade, ScanMaster. 2.Пошук інформації про діагностування систем керування двигуном з використання комп’ютерних сканерів. 3.Пошук інформації для діагностування і ремонту ходової частини автомобіля 4.Пошук інформації для діагностування несправностей електрообладнання автомобіля. 5.Пошук інформації для діагностування і ремонту систем опалення та вентиляції автомобіля. |
|
12 |
Розділ 2. Робота з електронними версіями програм «Будова і основи технічного обслуговування сучасного автомобіля» |
|
|
|
Діяльнісний компонент Здійснює пошук мультимедійних інструкцій з ремонту та технічного обслуговування сучасних автомобілів Оформлює пошукові матеріали Знаннєвий компонент Здійснює пошук електронних каталогів запчастин та аксесуарів до автомобіля. Орієнтується в роботі мультимедійних інструкцій з ремонту та технічного обслуговування автомобіля. Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 2.1. Пошук мультимедійних інструкцій з ремонту та технічного обслуговування сучасних автомобілів. Пошук мультимедійних інструкцій з ремонту та технічного обслуговування сучасних автомобілів. Встановлення, запуск та робота з мультимедійними інструкціями з ремонту та технічного обслуговування сучасних автомобілів. Практичні роботи: 1.Пошук електронних каталогів запчастин та аксесуарів до автомобіля. 2.Пошук мультимедійних інструкцій з ремонту та технічного обслуговування сучасних автомобілів. |
|
78 |
Розділ 3. Технічне обслуговування автомобіля |
|
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує поняття технічного обслуговування та його види; Наводить приклади несправностей механізмів і систем автомобіля та робіт з їх технічного обслуговування; Виконує практичні операції з технічного обслуговування; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 3.1. Організація технічного обслуговування автомобілів. Призначення технічного обслуговування. Суть планово-попереджувальної системи. Технологічний процес технічного обслуговування в автотранспортному підприємстві. Особливості процесу на станціях технічного обслуговування. Види технічного обслуговування, загальна їх характеристика та періодичність виконання. Методи організації виробництва ТО. Лабораторно-практична робота
|
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує поняття технічного обслуговування та його види; Наводить приклади несправностей механізмів і систем автомобіля та робіт з їх технічного обслуговування; Виконує практичні операції з технічного обслуговування автомобіля; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів |
Тема 3.2. Технічне обслуговування кривошипно-шатунного та газорозподільчого механізмів. Можливі неполадки кривошипно-шатунного і механізму газорозподілу та способи їх усунення. Загальні відомості про роботи, які виконуються під час проведення технічного обслуговування (регламентні роботи). Лабораторно-практична робота 1. Перевірка стану, кріплення та герметичності механізмів двигуна.
|
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує поняття технічного обслуговування та його види; Наводить приклади несправностей механізмів і систем автомобіля та робіт з їх технічного обслуговування; Виконує практичні операції з технічного обслуговування автомобіля; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів |
Тема 3.3. Технічне обслуговування системи охолодження. Можливі неполадки системи охолодження та способи їх усунення. Загальні відомості про роботи, які виконуються під час проведення технічного обслуговування системи охолодження (регламентні роботи). Промивання системи від накипу та шламу. Лабораторно-практична робота 1.Перевірка герметичності та теплового стану системи охолодження. Промивання системи охолодження від шламу. |
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує поняття технічного обслуговування та його види; Наводить приклади несправностей механізмів і систем автомобіля та робіт з їх технічного обслуговування; Виконує практичні операції з технічного обслуговування автомобіля; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів |
Тема 3.4. Технічне обслуговування системи мащення. Можливі неполадки системи мащення та способи їх усунення. Загальні відомості про роботи, які виконуються під час проведення технічного обслуговування системи мащення (регламентні роботи). Заміна масла, промивання системи та її приладів. Лабораторно-практичні роботи 1.Перевірка герметичності системи мащення, контроль тиску та рівня масла. 2.Заміна масла в двигуні
|
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує поняття технічного обслуговування та його види; Наводить приклади несправностей механізмів і систем автомобіля та робіт з їх технічного обслуговування; Виконує практичні операції з технічного обслуговування автомобіля; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів |
Тема 3.5. Технічне обслуговування системи живлення двигунів. Можливі неполадки системи живлення двигунів та способи їх усунення. Загальні відомості про роботи, які виконуються під час проведення технічного обслуговування системи живлення двигунів (регламентні роботи). Миття приладів. Лабораторно-практична робота 1.Перевірка герметичності системи живлення двигуна, стану паливних та повітряного фільтрів, миття і очистка приладів системи.
|
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує поняття технічного обслуговування та його види; Наводить приклади несправностей механізмів і систем автомобіля та робіт з їх технічного обслуговування; Виконує практичні операції з технічного обслуговування автомобіля; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів |
Тема 3.6. Технічне обслуговування електрообладнання автомобіля. Можливі неполадки електрообладнання автомобіля та способи їх усунення. Загальні відомості про роботи, які виконуються під час проведення технічного обслуговування електрообладнання автомобіля (регламентні роботи). Лабораторно-практична робота 1.Перевірка стану, кріплення та герметичності елементів електрообладнання автомобіля.
|
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує поняття технічного обслуговування та його види; Наводить приклади несправностей механізмів і систем автомобіля та робіт з їх технічного обслуговування; Виконує практичні операції з технічного обслуговування автомобіля; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів
|
Тема 3.7. Технічне обслуговування трансмісії автомобіля. Можливі неполадки агрегатів трансмісії (зчеплення, коробки передач, карданної передачі, головної передачі) та способи їх усунення. Загальні відомості про роботи, які виконуються під час проведення технічного обслуговування агрегатів трансмісії (регламентні роботи). Технічне обслуговування коробки передач, роздавальної коробки, карданної передачі та редуктора головної передачі. Лабораторно-практичні роботи 1.Перевірка герметичності і кріплення систем і агрегатів трансмісії , змащувальні роботи, заміна масла в агрегатах. 2.Вивчення карти мащення автомобіля. |
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує поняття технічного обслуговування та його види; Наводить приклади несправностей механізмів і систем автомобіля та робіт з їх технічного обслуговування; Виконує практичні операції з технічного обслуговування автомобіля; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів |
Тема 3.8. Технічне обслуговування ходової частини. Можливі неполадки ходової частини та способи їх усунення. Технічне обслуговування рами та тягово-зчіпного пристрою. Лабораторно-практична робота 1.Перевірка герметичності і кріплення систем і агрегатів ходової частини, змащувальні роботи.
|
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує поняття технічного обслуговування та його види; Наводить приклади несправностей механізмів і систем автомобіля та робіт з їх технічного обслуговування; Виконує практичні операції з технічного обслуговування автомобіля; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів |
Тема 3.9. Технічне обслуговування рульового керування. Можливі неполадки рульового керування та способи їх усунення. Загальні відомості про роботи, які виконуються під час проведення технічного обслуговування рульового керування (регламентні роботи). Лабораторно-практична робота 1.Перевірка стану, кріплення та герметичності елементів рульового керування.
|
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Знаннєвий компонент Характеризує поняття технічного обслуговування та його види; Наводить приклади несправностей механізмів і систем автомобіля та робіт з їх технічного обслуговування; Виконує практичні операції з технічного обслуговування автомобіля; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів |
Тема 3.10. Технічне обслуговування гальмівної системи. Можливі неполадки гальмівної системи та способи їх усунення. Загальні відомості про роботи, які виконуються під час проведення технічного обслуговування гальмівної системи (регламентні роботи). Перевірка герметичності гідро- та пневмоприводу гальм. Лабораторно-практичні роботи . 1.Перевірка стану, кріплення та герметичності елементів гальмівної системи. 2.Видалення повітря з гідравлічного приводу гальм. |
|
|
Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Знаннєвий компонент Характеризує поняття технічного обслуговування та його види; Наводить приклади несправностей механізмів і систем автомобіля та робіт з їх технічного обслуговування; Виконує практичні операції з технічного обслуговування автомобіля; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів |
Тема 3.11. Технічне обслуговування кузова та кабіни автомобіля Можливі неполадки кузова і кабіни та способи їх усунення. Загальні відомості про роботи, які виконуються під час проведення технічного обслуговування кузова та кабіни (регламентні роботи). Прибирання та мийка кабіни і кузова. Кріпильні та мастильні роботи кузова та кабіни. Лабораторно-практична робота 1.Перевірка стану та кріплення елементів кузова. Прибирання та мийка кузова і кабіни.
|
|
24 |
Розділ 4. Організація автосервісу |
|
|
|
Діяльнісний компонент Узагальнює вплив форм власності на розвиток автосервісу Знаннєвий компонент Пояснює розвиток автомобільного парку. Характеризує поняття автосервісу Оцінно-ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 4.1. Розвиток автосервісу в Україні Розвиток автомобільного парку. Перспективи розвитку автосервісу в Україні. Вплив форм власності на розвиток автосервісу.
|
|
|
Діяльнісний компонент Формулює поняття послуг автосервісу Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Знаннєвий компонент Розрізняє види діагностики Характеризує особливості продукції автосервісу Ціннісний компонент Обґрунтовує значення діагностики, як способу отримання інформації про стан автомобіля. |
Тема 4.2. Особливості продукції автосервісу. Як дізнатися, що автомобіль несправний. Діагностика- спосіб отримання інформації про стан автомобіля. Що запропонувати тому, хто сам ремонтує свій автомобіль. Що таке послуги автосервісу. |
|
|
Діяльнісний компонент Досліджує роботу з ринком Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Знаннєвий компонент Описує підготовку виробництва на підприємстві Характеризує організацію виробничих процесів Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 4.3. Організація підприємств автосервісу. Підприємство як система. Організація виробництва. Робота з ринком. Підготовка виробництва на підприємстві. Організація виробничих процесів. |
|
|
Діяльнісний компонент Визначає цілі та напрямки діяльності Знаннєвий компонент Розрізняє аналіз тенденцій розвитку ринку Характеризує вибір альтернатив розвитку фірми чи СТО. Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 4.4. Цілі та напрямки діяльності. Визначення цілей. Оцінка можливостей та загроз. Аналіз тенденцій розвитку ринку. Вибір альтернатив розвитку фірми чи СТО. Екскурсія на СТО |
|
|
Проект |
30 |
|
|
Резерв часу |
24 |
|
|
Всього |
|
Інструменти та пристосування: водійський інструмент, ключі різного розміру, слюсарний інструмент, штангенінструмент, зразки паливних та мастильних матеріалів, зразки матеріалів, що використовуються в автомобілях, натуральні деталі та вузли автомобілів, моделі, плакати, електронні програми.
Орієнтовний перелік робіт для виконання творчого проекту
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
1