Програма спецкурсу з екології "Основні аспекти сталого розвитку"

Про матеріал

У навчальних програмах з усіх предметів виокремлено наскрізну змістову лінію "Екологічна безпека та сталий розвиток". Програма спецкурсу "Основні аспекти сталого розвитку " націлена на формування в учнів екологічної свідомості і активної життєвої позиції у вирішенні питань сталого розвитку суспільства.

Перегляд файлу

Основні аспекти сталого розвитку

рограма спецкурсу для 10-11 класу)

Бердоус Наталія Олексіївна,

                                                           вчитель біології та екології

Концепція сталого розвитку була запропонована в 1987р. Всесвітньою комісією з довкілля та розвитку як інтегрований підхід до процесу прийняття рішень та формування політики, в якому захист довкілля і довгострокове економічне зростання розглядаються як взаємозалежні і взаємодоповнюючі.

Учасники Йоганнесбурзького саміту вирішили “активно розвивати і зміцнювати пов’язані між собою та підтримуючі одне одного ключові компоненти сталого розвитку – економічний розвиток, соціальний розвиток та охорону, відтворення навколишнього середовища – на місцевому, національному, регіональному і глобальному рівнях”. Це рішення покладене в основу переходу України на засадах сталого розвитку.Серед основних пріоритетів національної стратегії переходу до сталого розвитку визначено формування свідомого громадянина з сучасним прогресивним світоглядом. Тому актуальним є введення в старших класах спецкурсу “Основні аспекти сталого розвитку”.

Мета спецкурсу:

  •                   розвиток цілісного уявлення про сучасні проблеми суспільства;
  •                   формування системи знань про сталий розвиток і його шляхи;
  •                   формування поняття про екологічно-економічні пріоритети розвитку суспільства;
  •                   розвиток сучасного світогляду і почуття відповідальності за майбутнє суспільства

Основними формами і методами роботи спецкурсу є лекції, дискусії, практичні роботи, семінари.Основними формами перевірки знань учнів можуть бути захисти проектів, виступи на семінарах, оформлені висновки практичних робіт, тестування.

 

 

Тематичний план курсу „Основні аспекти сталого розвитку”

(32 години плюс 2 години резерву)

Тема

Норми навчальної роботи

Теоретична частина

Практична частина

Вступ

3

3

 

Національний шлях до сталого розвистку

5

3

2

Стратегічні пріорітети сталого розвитку України в економічній сфері

3

2

1

Стратегічні пріорітети сталого розвитку України в соціальній сфері

3

2

1

Стратегічні пріорітети сталого розвитку України в екологічній сфері

3

2

1

Національна екологічна стратегія України в контексті переходу до сталого розвитку

12

5

7

Узагальнення знань і формування висновків

3

3

 

Разом

32

 

 

 

Зміст навчального матеріалу

Вступ (3 год.)

Поняття сталого розвитку. Питання термінології та предмета сталого розвитку. Шлях до сталого розвитку в світі.

Національний шлях гармонізації і життєдіяльності

суспільства і переходу до сталого розвитку. (5 год.)

Конференція ООН з навколишнього середовища та розвитку (Ріо-де-Жанейро. 1992р.). Світовий саміт зі сталого розвитку (Йоганнесбург. 2002р.).Концепція сталого розвитку України. Комплексна програма впровадження на національному рівні рішень Всесвітнього саміту зі сталого розвитку.

Практичні роботи

  1. Ознайомлення з основними заходами Комплексної програми.
  2. Ознайомлення з концепцією сталого розвитку.

Стратегічні пріоритети сталого розвитку України в

економічній сфері (3 год.)

    Утвердження механізмів, які мають забезпечити надійні гарантії не лише остаточної стабілізації економіки, а й утворення необхідних передумов її прискореного зростання. Впровадження науково-технологічних інновацій, опанування та послуговування новітніми методами управління, як головним чинником сталого економічного розвитку(зміна моделі виробництва і споживання).  Здійснення активної аграрної політики. Зміцнення економічних передумов для глибокої перебудови соціальної сфери.

Практичні роботи

  1. Опрацювання документів Комплексної програми в економічній сфері.

Стратегічні пріоритети сталого розвитку України

в соціальній сфері (3 год.)

Зростання інтелектуального потенціалу нації, інтенсивний розвиток освіти, особливо екологічних знань.

Запобігання збіднінню населення шляхом перебудови соціальної сфери, реформування системи оплати праці, скорочення безробіття, вдосконалення механізмів надання державної соціальної допомоги, запровадження системи загальнообовязкового державного соціального страхування. Поліпшення становища дітей, молоді, жінок, сімї.

Здійснення скоординованих кроків, спрямованих на поліпшення охорони здоровя населення, зниження смертності та подовження тривалості життя. Зміцнення позицій середнього классу.

Практичні роботи

  1. Опрацювання документів Комплексної програми в соціальній сфері.

Стратегічні пріоритети сталого розвитку України

в екологічній сфері (3 год.)

Гарантування екологічної безпеки ядерних обєктів і радіаційного захисту населення та довкілля, зведення до мінімуму негативного впливу наслідків катастрофи на Чорнобильській АЕС та небезпеки інших АЕС.

Поліпшення екологічного стану річок України, зокрема басейну Дніпра, та якості питної води.

Стабілізація та поліпшення екологічного стану в містах і промислових центрах Донецько-Придніпровського регіону. Будівництво нових та реконструкція діючих потужностей комунальних очисних каналізаційних споруд. Запобігання забрудненню Чорного та Азовського морів і поліпшення їх екологічного стану.

Формування збалансованої системи природокористування та екологізації технологій у промисловості, енергетиці, будівництві, сільському господарстві, на транспорті. Збереження біологічного та ландшафтного різноманіття, розвиток природно-заповідної справи, покращення екологічного стану агроландшафтів.

Практичні роботи.

  1. Опрацювання документів Комплексної програми в екологічній сфері.

Національна екологічна стратегія України

в контексті переходу до сталого розвитку (12 год.)

Економічна спадщина та екологічні наслідки. Сучасні природно-техногенні процеси в Україні.

Практичні роботи.

  1. Визначення негативних показників здоров’я населення.
  2. Агроекологічна оцінка грунтів.
  3. Вивчення основних показників мінерально-сировинної бази.
  4. Аналіз проблем лісових ресурсів.
  5. Аналіз проблем водних ресурсів.
  6. Аналіз проблем атмосферного повітря.
  7. Визначення шляхів відтворення біорізноманіття.

Узагальнення знань і формування висновків. (3 год.)

Перспективи економічного і соціального розвитку України в контексті рішень Всесвітнього саміту в Йоганнесбурзі.

Основні вимоги до знань та вмінь

Учні повинні знати і розуміти поняття:

  •                   сталий розвиток;
  •                   стратегічні пріоритети сталого розвитку в соціальній, економічній та екологічній сфері;
  •                   сучасні природно-техногенні процеси  в Україні;
  •                   основні цілі національної екологічної стратегії;
  •                   основні документи по сталому розвитку.

Учні повинні вміти:

  •                   грамотно працювати з науково-популярною літературою і документами;
  •                   логічно аналізувати карти;
  •                   готувати реферати і складати проекти;
  •                   здійснювати порівняльний аналіз інформації, закладеної в картах, схемах, таблицях, робити висновки і пропозиції;
  •                   знаходити аргументи і факти з наукової, довідникової, популярної літератури на підтвердження основних положень теорії спецкурсу та власних проектів. 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Екологія, Планування
Додано
20 квітня 2020
Переглядів
660
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку