Програма виховної роботи "Дорожчої нема..."

Про матеріал
Програма з виховної роботи для учнів 1 - 4 класів "Дорожчої нема..." створена для формування в дітей патріотичної свідомості, для виховання любові до рідного краю.
Перегляд файлу

             

 

 

                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма

 

виховної   роботи    з   учнями  1 – 4  класів

 

 

 

 

 

                          Автор:

                                                                                     Боровик Тетяна Василівна,

                                                                                     вчитель початкових класів

 Лукашівського НВК

 

 

 

 

 

 

 

 

                                     Пояснювальна записка

 

                                                                 Людське безсмертя з роду і до роду

                                                                 Увись росте з коріння родоводу.

                                                                 І тільки той, у кого серце чуле,

                                                                 Хто знає, береже минуле

                                                                 І вміє шанувать сучасне, -

                                                                Лиш той майбутнє

                                                                Вивершить прекрасне.

 

  Сучасний зміст виховання в Україні – це науково обґрунтована система загальнокультурних і національних цінностей та відповідна сукупність соціально значущих якостей особистості, що характеризують її ставлення до суспільства і держави, інших людей, природи,мистецтва, самої себе. Виховання здійснюють для ідентифікації виховання із загально визначеними цінностями і якостями. Система цінностей і якостей особистості розвивиється і виявляється через її власне ставлення.

  Молодший шкільний вік є важливим у становленні особистості дитини, бо саме тоді закладаються основи особистісного розвитку учнів початкової школи.

  Учити учня бути Людиною необхідно так само, як учать мови чи математики. Адже, як зауважив В.О.Сухомлинський, важливо, щоб людина не виросла із кригою у серці, і саме в молодшому шкільному віці душа дитини відкрита до емоційних впливів.

  Одне з головних завдань національної школи України – формування особистості з глибоко усвідомленою громадянською позицією, науковим світоглядом, високим почуттям національної гордості. Національний компонент освіти включає в себе знання рідної мови і літератури, історії, народних звичаїв і традицій, особливостей культури, усної народної творчості, природи своєї землі, краєзнавства. У процесі ознайомлення з культурою українського народу формуються громадянські позиції школярів. Патріотизм виявляється в любові до свого народу, повазі до українських звичаїв і обрядів, відчутті своєї належності до України, усвідомленні спільної власної долі з долею Батьківщини, досконалому володінні українською мовою.

  Головною метою програми є наступність у вихованні в учнів почуття патріотизму, національної самосвідомості, любові до рідної землі, свого народу, до членів своєї родини.

  У 1–2 класах учням подаються початкові відомості з на доступному для цього віку рівні.

 Передбачається освоєння таких розділів: 

  • «Рідну землю, де живем, Україною зовем!»;
  • «Хата моя, біла хата, рідна моя сторона...»;
  • «Українська садиба»;
  • «Родовід»;
  • «Я в цім світі не один»;
  • « Як добре жити на землі!»;
  • «Скарби мого народу».

     У 3 – 4 класах учні  детальніше знайомляться із святами, звичаями, традиціями наших предків, дізнаються про особливості трудової діяльності та відпочинку у різні пори року.

Передбачається освоєння таких розділів: 

  • «Твій рідний край»;
  • «Світлиця»;
  • «Родовід»;
  • «Осінні мелодії»;
  • «Зимонько-снігуронько»;
  • «Весняні голоси»;
  • «Красне літечко»;
  • «Скарби народу».
  1. клас  

 

                         Рідну землю, де живем, Україною зовем!

 

  Ми живемо в Україні. Україна – наша держава. Ти наше диво калинове, кохана українська мово. Народи, які населяють Україну. Вірші, пісні, прислів’я про Батьківщину.

 

Форми виховних справ: години спілкування «Земля, на якій я народився», «Я – громадянин України», заочна екскурсія «Мальовнича Україна», виставка малюнків «Моя Батьківщина», аукціон прислів’їв та приказок, розучування пісень про Україну.

 

 

                         Хата моя, біла хата, рідна моя сторона...

 

  Село (місто), в якому ти народився. Його краєвиди, річки, ліси, гаї, найстаровинніші будинки, пам’ятники. Рослини моєї вулиці.

 

Форми виховних справ: екскурсія рідним селом (містом), «Люби і знай свій рідний край», підготовка фотовиставок «Земле рідна», години спілкування «Річка мого краю», «Пам’ятники нашого села», «Найстаріша споруда нашого села», збір і виготовлення гербарію «Рослини моєї вулиці».

 

                                              Українська садиба

 

  Українська хата, кількість кімнат у хаті. ЇЇ значення у житті людини. Скарби бабусиної скрині – краплини мудрості. Традиції та звичаї українського народу.

  Домашні тварини – маленькі друзі членів родини. Легенди, перекази, пісні, прислів’я, приказки про домашнє вогнище.

 

Форми виховних справ: свято «Хата моя, біла хата», конкурс «Скарби бабусиної скрині», виставка родинної творчості, години спілкування «Віночок вити», «Хліб у нашому домі», «Народні звичаї та традиції» (за циклами).

 

                                                       Родовід

 

  Моя сім’я. Що таке родина, рідня, рід? Шануй батька й неньку – буде тобі скрізь гладенько. Бабусині казочки, дідусева мудрість. Художні твори про взаємини між членами родини. Улюблені пісні, казки, домашні ремесла твоєї родини.

 

Форми виховних справ: година спілкування «Шануй батька й неньку – і буде тобі гладенько», виставка малюнків та фотографій «Моя родина», обговорення художніх творів, конкурс «Чи знаєш ти українські народні казки», «Моє родовідне дерево».

 

                                            Я в цім світі не один

 

  Ти живеш серед людей. Чарівні слова відкривають серця. Секрети ввічливої людини. Я і мій клас. Я і мої друзі. Земля – це наша велика сім’я, і жити на ній ми повинні у дружбі та злагоді. Художні твори про відносини між людьми, ввічливість, чемність, дружбу.

 

  Форми виховних справ: «Свято ввічливих малят», години спілкування «Земля – наш рідний дім», заочні подорожі до країн світу, виставка дитячої творчості «Ми всі талановиті», читання та обговорення творів, конкурс «Чи знаєш ти приказки та прислів’я про дружбу, ввічливість, чемність»,

                                      

                              Як добре жити на землі!

 

  Подорож у Країну Доброти.  Бджілка мала, а й та працює. Книжкова лікарня. Зустріч пернатих друзів. Ми за них відповідаємо. Загадки, прислів’я, приказки та вірші про природу.

Форми виховних справ: акція «Листя», «Чисте подвір’я», робота книжкової лікарні, години спілкування «Тварини нашої родини», «Бережімо рідну природу», свято зустрічі птахів, конкурс малюнків, фотографій, екскурсії в природу, конкурс «Чи знаєш ти загадки?».

 

                                         Скарби мого народу

 

  Дитячі народні ігри, іграшки, дитячий фольклор. Розучування дитячих ігор і пісень.

 

Форми виховних справ: години спілкування «Я – дитина України», розучування дитячих ігор, виставка творчості «Іграшки своїми руками»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. клас

 

                           Рідну землю, де живем, Україною зовем!

 

  Державні символи України (прапор, герб, гімн). Народні символи. Українська мова – державна мова України. Назва краю, де ти живеш (Київщина), його багатства і культурні цінності. Пояснення назви.

 

Форми виховних справ: години спілкування «Історія української символіки», «Всім серцем любіть Україну свою», «Наша мова солов’їна», конкурс на кращого читця віршів про мову, Україну, заочна екскурсія «Подорож  Київщиною», Уроки пам’яті.

 

                              Хата моя, біла хата, рідна моя сторона...

 

  Моя маленька Батьківщина. Дім наш – рідна хата. Легенди, перекази про село (місто), пояснення його назви. Письменники мого краю, їх твори для людей. Відомі люди села. Шануймо працю людей.

 

Форми виховних справ: зустріч з відомими людьми села, години спілкування «Що я знаю з історії села», «Вулиця, на якій я живу», «Письменники рідного краю», «Цікаві люди мого села», конкурс «Люби і знай свій рідний край», бесіди «Людина та її справа», екскурсія до краєзнавчого музею.

 

                                               Українська садиба

 

  Традиційна українська садиба, її оформлення. Житло українців у минулому. Старовинні речі хатнього вжитку. Прикрашування і оздоблення оселі килимами, рушниками, скатертинами, духмяними травами і квітами. Традиційні орнаменти і кольори. Український рушник як символ і оберег.

 

  Форми виховних справ: свято «Український рушник», години спілкування «Обереги моєї родини», виставка сімейних реліквій – предметів народного вжитку, екскурсія до музеїв під відкритим небом,

 

            Родовід

 

  Моя сім’я. Традиції та реліквії моєї родини. Шануй батька і матір. Батько – глава сім’ї. Як Батьківщина й сонечко над нами, отак і мама на Землі одна. Мамині колисанки. Професії моїх батьків. Рушник моєї бабусі.

  Традиції сімейного виховання. Шанобливе ставлення до старших. Усна народна творчість про правду і кривду в житті і про відносини в сім’ї.

 

Форми виховних справ: свято «Мамо моя рідненька…», виставка «Традиції та реліквії моєї родини», години спілкування «Любіть Україну», «Професії моїх батьків»,  «Шануймо сивину рідних», «Пам'ять живе у нас», запис прислів’їв та приказок про сім’ю, родину, батька, матір, бібліотечні уроки, творчий проект «Моє родовідне дерево», конкурс творів «Мої батьки – найкращі у світі».

 

                                         Я в цім світі не один

 

  Не страшні нам перешкоди. Дружба – велика сила. Кого з друзів ти візьмеш у подорож? Дбай про інших.

  Школа гарної поведінки. Будьмо вихованими. У Країні Добрих і Ввічливих Людей. Свято Ввічливих малят. Художні твори на теми виховання.

Форми виховних справ: Свято Ввічливих малят, конкурс малюнків «Космічні фантазії», години спілкування «Мої права та обов’язки»,

                                   Як добре жити на землі!

 

  Як добре жити на землі і яке то щастя мати над головою мирне синє небо. Усім відома істина стара – людина починається з добра!

  Землю сонце прикрашає, а людину – праця. Нам без книг ніяк не можна. Віч-на-віч з природою.

  Художні твори про чуйність, співчуття, повагу до старших, дружбу і працьовитість.

 

Форми виховних справ: акція «Діти, допоможіть дітям», «Турбота», «Птах року», «Збережи ялинку», «Кращий зелений клас», бібліотечні уроки, робота Книжчиної лікарні, години спілкування «Найкраща музика – жива природа», «Червона книга України», «Бути добрим потрібно», конкурс малюнків «Ми тут живемо», бесіди «Збираємось в природу».

 

                                     Скарби мого народу

 

    Дитячі обрядові пісні (колискові, колядки, щедрівки, веснянки). Народні скоромовки, забавлянки, лічилки.

  Наша мова – мова солов’їна... Вірші, прислів’я і приказки про мову.

 

Форми виховних справ: свято «Мужай, прекрасна наша мово», розучування колядок та щедрівок, конкурс на кращого читця, години спілкування «Мова і я», свято української пісні, години спілкування «Народні символи України», «Пам'ять житиме в віках».

 

 

 

 

 

 

  1. клас


 

                                            Твій рідний край

 

 

   Київ – столиця України. Легенди про походження  міста. Інші найбільші і найстаріші міста України. Народні традиції в архітектурі. Історичні пам’ятки краю.

   Народні  засоби пересування (вози, сани, човни). Чумацький промисел. Ярмарки і базари України.

 

 Форми виховних справ: години спілкування «Моя земля, земля моїх батьків», «Я – громадянин України», заочна екскурсія «Мальовничий Київ», виставка малюнків «Моя Київщина», аукціон прислів’їв та приказок, розучування пісень про Україну, участь у пошуковій експедиції «Моя Батьківщина – Україна», свято «Український марафон».

 

Світлиця

 

   Народні обряди, пов’язані із будівництвом житла. Традиційна українська садиба, присадибна ділянка, господарчі споруди, криниця на подвір’ї.

   Стіл, його призначення в оселі. Хліб-сіль на столі. Традиційний український одяг. Сорочка-вишиванка в національному вбранні українців.

  

Форми виховних справ: свята «Земля на зернятці стоїть...», «Хліб – найбільше багатство», «Українська вишивка»,  запис приказок та прислів’їв про хліб, зустріч із визначними майстрами художньої вишивки . замальовка української вишивки, житла, свято «Хата моя, біла хата», запис вірувань українського народу, зв’язаних із хатою, проект «Сучасна хата українця», пізнавальна година «Гість – радість у домі», виставка «Рушник моєї бабусі ..

 

 

 

Родовід

 Найближча спорідненість людей (рідні сестри і брати, двоюрідні, дядько,тітка). Імена і прізвища в родині, їх походження. Родове дерево сім’ї. Обов’язки членів родини. Трудові форми колективної взаємодопомоги (толока).

 

Форми виховних справ: складання родовідного дерева, запис легенд та переказів роду, конкурс малюнків «Моя родина», конкурс фотографій «Із родини йде життя дитини», з’ясування походження родинного прізвища, свято «Наші імена», проведення класної толоки – прибирання території, очищення джерел, спортивні змагання «Мама, тато, я – дружна сім’я», проект «Бабусина скриня», «Сила й слава твого роду», «традиції та реліквії моєї родини».

 

Осінні мелодії

 

    Квіти осені. Осінній пізньоцвіт. Розповіді про окремі дерева: яблуню, калину, клен.

   Осінні народні звичаї і свята: Кузьми-Дем’яна (14 листопада), Михайла (21 листопада). Осінь у народній пісні і поезії.

 

Форми виховних справ: Свято квітів, конкурс на кращу осінню композицію, конкурс малюнків «Осінній пізньоцвіт», пошукова робота – збір   матеріалу про поширені дерева України, розучування пісень та віршів про осінь, Свято осені, Свято Урожаю, екскурсії «Осінніми стежками  рідного краю», проект «День Архістратига Михаїла».

 

 

Зимонько-снігуронько

 

   Птахи взимку. Лісові мешканці.

   Зимові народні звичаї і свята. «Щедрий вечір, добрий вечір!». Новорічні віншування і щедрівки (13 – 14 січня). Кутя. Водохреща (18 – 19 січня).

 

Форми виховних справ: свято «Звичаї українського народу», розучування колядок та щедрівок, конкурс малюнків «Зимонька-чарівниця», свято зимуючих птахів, допомога зимуючим птахам, свято «А у нас на Україні», проект «Колядки на Україні», пізнавальна година «Прийдуть три празники в гості» огляд «Як зимують лісові мешканці», запис фольклорних творів зимового циклу.

 

Весняні голоси

 

   Весна в народних переказах і уяві. Весняні народні прикмети. Урочиста зустріч весни, весняні хороводи. Повінь.

   Весняні народні звичаї і свята: Великдень, Проводи як поминки померлих.

 

Форми виховних справ: запис народних прикмет весни, оформлення альбому  «Прикметі вір, але перевір», «Свято зустрічі птахів», трудові десанти, виготовлення шпаківень,  проект «Великодні дзвони», конкурс писанок, конкурс «Візерунки Великодня», традиції народу у день Провід, розучування хороводів, пісень-танців, конкурс малюнків «А вже весна, а вже красна».

 

Красне літечко

 

   Літні місяці: червень літо зарум’янив; липень – маківка літа; серпень – вінець літа. Мальва як символ України.

   Літні народні звичаї і свята: Петра (12 липня), Івана Купайла (7 липня). Народні приказки, прислів’я та загадки про літо.

 

Форми виховних справ: вивчення народних приказок, прислів’їв, загадок, оформлення альбому «Літо – чарівна пора»,  свято «Ой на Івана, на Купала...», проект «Літні місяці», запис фольклорних творів, свято «Квіти – очі природи», конкурс малюнків «Літо, літечко».

 

Скарби народу

 

   Рідне слово як диво калинове в житті дитини. Особливості місцевої говірки. Вірші, приказки, прислів’я про рідну мову.

 

Форми виховних справ: вивчення народних приказок, прислів’їв, загадок, оформлення альбому «Живи, прекрасне наше слово», пошукова робота «Говірка нашого села»,  години спілкування «Історія української символіки», «Всім серцем любіть Україну свою», «Наша мова солов’їна», конкурс на кращого читця віршів про мову, Україну, конкурс власного вірша,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. клас


 

Твій рідний край

 

   Історико-етнографічні райони (Середня Наддніпрянщина, Волинь, Прикарпаття, Полтавщина тощо), особливості їх природи, культури і побуту.

Вулиця і куток, де я народився. Сусіди по вулиці, старовинні будинки, відомі люди.

Особливості народної архітектури, традиційні промисли і ремесла мого краю (гончарство, ткацтво, різьбярство). З історії рідного краю (давні предки українців – слов’яни, народні герої, князі, гетьмани, українське козацтво). Українські Роксолани (Маруся Богуславка, Маруся Чурай, Настя Лісовська).

 

Форми виховних справ: години спілкування «Земля, на якій я народився», «Я – громадянин України», заочна екскурсія «Мальовнича Україна», виставка малюнків «Моя Батьківщина», аукціон прислів’їв та приказок, розучування пісень про Україну, години спілкування «Історія української символіки», заочна екскурсія «Подорож  Київщиною», Уроки пам’яті, участь у історико-географічній пошуковій експедиції «Історія міст і сіл України», оформлення альбому «Як у нас на Україні», проект «Українські Роксолани», свято   «Козацькому роду нема переводу», усний журнал «Як жили і воювали козаки», «Козак – це вільна людина», спортивні змагання «Козацькі забави», проекти: «Народні герої України», «Гетьмани, гетьмани…», «Князі Київської Русі».

 

Світлиця

    Українська піч з розмальованими квітами та півням, шанобливе ставлення до неї. Предмети, якими користувалась господиня біля печі. Традиційна українська кулінарія. Обрядова їжа (паска, кутя, коливо). Покуть, його обладнання. Домашня праця в оселі.

 

Форми виховних справ: проект «Бабусин рушник  в сучасній оселі»,  Школа вмілих господарів, свято «Трудова біографія моєї родини», година спілкування «Чекаємо батьків з роботи», конкурс «Іграшки своїми руками»,  конкурсна програма «Господар і господарочка»,  свято «Традиційна українська кухня», пізнавальна година «Ой на покуті стояли…», обмін думок «А моя бабуся робить так», проект «Українська піч».

 

Родовід

   Твої найближчі родичі (дядина, невістка, зять, братова тощо). Традиційні сімейні обряди  (народини, хрестини, весілля, поховальний обряд, вшанування предків). Традиційні домашні заняття в сім’ї: землеробство, рільництво. Знаряддя праці. Допоміжні види господарської діяльності (бджільництво, скотарство, рибальство, мисливство). Збирання грибів та ягід.

 

Форми виховних справ: година спілкування «Мої обов’язки в родині», свято «Професії моїх батьків», проект «традиційні види господарської діяльності українців», запис переказів, легенд про сімейні обряди, конкурс фотографій «Родина, родина, від батька до сина …»,  проект «Знаряддя праці».

 

Осінні мелодії

   Відліт птахів у теплі краї. Розповіді про окремих птахів: шпака, журавля, гайворона.

   Осінні народні свята: Покрова (14 жовтня), храмове свято, Пилипівіка (27 листопада).

Форми виховних справ: виставка «Подарунки осені»,спортивні змагання «Старти золотої осені», Свято квітів, конкурс «Щедрі дари осені», «Осінній дивограй», проект «Перелітні птахи», свято «Покровонько, Покровонько…»,

екологічними стежками осені.

 

 

Зимонько-снігуронько

 

   Зима в народній уяві. Зимові народні прикмети. Зимові дитячі розваги. Народні звичаї і свята взимку: Стрітення (15 лютого), Масляна. Новий рік у слов’ян та інших народів.

 

Форми виховних справ: свято «У всі пори року прекрасна земля», конкурс «Замість ялинки – зимовий букет», запис зразків фольклору « Краса зими у пісні й слові», виставка малюнків «Малюємо разом зиму», музичний фольклор зими «Народні звичаї», Свято Стрітення, проект «Народні звичаї і свята взимку».

 

Весняні голоси

 

   Весняні місяці: березень – світанок року: сонячний квітень; буйнолистий травень.

   Весняні народні звичаї і свята: Весняна сівба, Весняні молодіжні і дитячі гуляння. Прислів’я, приказки, загадки про весну.

 

Форми виховних справ: запис прислів’їв, приказок загадок про весну, мандрівка «Екологічна стежка», свято «Зустріч пернатих друзів», Туристична прогулянка до чистих джерел, екологічна вікторина, акція «Першоцвіти просять допомоги», акція «Посаджу дерево», конкурс фото «Природа і фантазія», проект «Весняні місяці», трудові десанти.

 

Красне літечко

 

Розповідь про літні квіти (чорнобривці), рослини (соняшник), дерева (дуб, тополя, липа). Цілюще чар-зілля.

Літні народні звичаї і свята: Ілля-громовик (2 серпня), Спасівка (14 – 28 серпня).  Літо в народній пісні і поезії.

 

Форми виховних справ: година споглядання «Милуйся красою рідної природи», проект « Квітковий календар», проект «Лікарські рослини рідного краю», бесіда «На квіти чарівні подивись», гра-мандрівка «У лісі казкових дерев», виставка малюнків «Барви веселки», конкурс «Аптека бабусі Медуниці», свято «Я вклоняюсь тобі, пшеничне колосся», акція «Жива липка хай росте», пошукова робота «Квіти у творах мистецтва».

 

Скарби народу

 

   Стародавні вірування українців. Багатство уснопоетичної творчості українського народу. Народний театр (вертеп). Народне образотворче мистецтво. Народні умільці рідного краю. Кобзарі, лірники України.

   Відомі культурні діячі твого краю. Тарас Шевченко – великий народний поет, співець України.

 

Форми виховних справ: година спілкування  «Земля-годувальниця», проект «Краса і багатство усної народної творчості», запис зразків фольклору, дослідження «Народні художники України»,  свято «Тарас Шевченко – великий син України», свято «А ми тую славу України …», участь у пошуковій експедиції «Моя Батьківщина – Україна».

 

 

 

doc
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку