Додаток 7
Програма з арт-терапії
«КАЛЕЙДОСКОП ДИТЯЧИХ МРІЙ»
Пояснювальна записка
Пропонована програма передбачає навчання і виховання дітей 6-7 років без особливих потреб і побудована з урахуванням їхніх вікових особливостей.
Головною задачею програми є розвиток пізнавальних можливостей першокласників.
Розвивальна задача програми передбачає психологічний і художньо-естетичний розвиток дитини, оволодіння елементарними практичними вміннями й навичками.
Виховною метою є формування інтересу до виготовлення художніх виробів, до свого краю, до регіональних традицій та оберегів, дбайливе ставлення до виробів як результату людської діяльності, виховання культури та естетики праці.
Програма має такі задачі:
1. Формувати вміння дбайливо ставитись до власного здоров’я та здоров’я інших
2.Формувати вміння продуктивно співпрацювати з однокласниками в колективі.
3. Формувати планувати і виконувати необхідні дії до виконання потрібного завдання, контролювати та оцінювати свої результати
4. Формувати вміння орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства.
Головна мета використання арт – терапії у роботі – гармонізація розвитку особистості через розвиток уміння самовираження та самопізнання.
Результати використання методів арт – терапії:
Програма складається з таких розділів:
«Барвиста палітра»;
«Розумний пластилін»;
«Слухняні пальчики»;
«Паперові фантазії»;
«Чарівна книга».
Зміст програми
Тема |
Мета |
Форми, методи, прийоми роботи |
І розділ. «Барвиста палітра» |
||
«Мій настрій» |
Познайомити із значенням кольору як засобу вираження настрою, стимулювати позитивні емоції |
Індивідуальний малюнок, дидактичні вправи |
«Моя школа» |
Формувати навички групової роботи, розвивати бажання робити добро, повагу до інших |
Колективний малюнок, дидактичні ігри |
«Чарівна долонька» |
Формувати почуття успіху, розвивати уяву, образне сприйняття, мислення, креативність, зняти м’язову напругу |
Індивідуальний малюнок, пальчикова гімнастика |
«Пори року» |
формувати ціннісне ставлення до природи, вчити доброзичливості, розвивати комунікативні навички |
Колективний малюнок, дидактичні ігри |
«Незвичайне місто алфавіт» |
Закріпити поняття про вивчені букви, розвивати креативне мислення, виховувати впевненість у своїх силах |
Колективний малюнок під музичний супровід |
«Мій літній відпочинок» |
Познайомити з правилами відпочинку влітку, розвивати комунікативні навички, виховувати ціннісне ставлення до себе |
Колективний малюнок під музичний супровід |
«Подарунок для матусі» |
Познайомити з технікою малювання кавою, розвивати позитивні емоції, виховувати почуття прекрасного |
Малювання кавою, читання віршів |
«Моя Україна» |
Формувати почуття національної свідомості, виховувати ціннісне ставлення до рідного краю, розвивати моторику руки |
Колективний малюнок під музичний супровід |
ІІ розділ. «Розумний пластилін» |
||
«Золота осінь» |
Познайомити з сезонними явищами природи, розвивати фізичні вміння та навички, формувати почуття дружби |
Екскурсія до парку, збирання природного матеріалу, рухливі ігри |
«Лісова школа» |
Познайомити з властивостями пластиліну, вчити послідовно виконувати дії під час виготовлення виробів, розвивати творчу уяву, сприяти згасанню гіперактивності |
Ліплення тварин з використанням природного матеріалу |
«Пластилінові картини» |
Познайомити з технікою малювання пластиліном, формувати творчу активність, розвивати моторику руки, |
Сюжет. ліплення, пальчикова гімнастика |
«Коли в калини іменини» |
Познайомити з українською символікою, формувати ціннісне відношення до українських традицій, розвивати моторику руки, виховувати естетичний смак |
Ліплення народ. символу України, музична фіз.хвилинка |
«Пасхальне курчатко» |
Познайомити з пасхальними традиціями, розвивати моторику руки, виховувати естетичний смак |
Ліплення, перегляд презентації |
ІІІ розділ. «Слухняні пальчики» |
||
«Зимовий сон» |
Формувати ціннісне відношення до природи, розвивати уяву, сприяти формуванню естетичної культури. |
Аплікація з використанням підручного матеріалу, кольорового паперу, читання віршів |
«Сніговик» |
Вчити розміщувати предмети на аркуші, створювати об’ємні композиції, формувати естетичну культуру |
Аплікація з використанням вати, кольор. паперу під муз. супровід |
«Кумедний песик» |
Формувати почуття успіху, розвивати орієнтацію в просторі, виховувати охайність |
Аплікація з серветок під муз. супровід |
«Казкові герої» |
Закріпити знання про казки, розвивати увагу, пам’ять, виховувати дружні взаємини |
Аплікація, слухання музики |
«Геометрія перетворень» |
Закріпити знання про геометричні фігури, розвивати креативне мислення, виховувати естетичний смак |
Аплікація, малювання |
«Гість-радість у домі українця» |
Познайомити з народними традиціями українського народу, формувати морально-етичні загальнолюдські цінності, розвивати творчий потенціал, виховувати повагу до себе та інших людей |
Аплікація, слухання музики |
«Золота рибка» |
Формувати почуття успіху, Розвивати окомір, виховувати естетичний смак |
Аплікація, слухання музики |
«Весняний букет» |
Познайомити з сезонними явищами природи, формувати ціннісне ставлення до природи, розвивати моторику руки |
Аплікація, Читання віршів |
ІV розділ «Паперові фантазії» |
||
« Веселий папуга» |
Познайомити з технікою орігамі, послідовністю дій під час згинання паперу, вчити створювати найпростіші вироби, розвивати увагу, виховувати естетичний смак |
Орігамі, малювання |
«Дарунки лісу» |
Формувати навички поведінки в довкіллі, розширювати знання про світ грибів, розвивати моторику руки, виховувати естетичний смак |
Орігамі, малювання |
«Новорічні прикраси» |
Познайомити з новорічними традиціями різних країн, розвивати пам’ять, виховувати охайність |
Орігамі, аплікація |
«Мешканці моря» |
Розширити знання про морських мешканців, розвивати творчі здібності, виховувати естет. смак |
Орігамі, малювання |
«Домашні улюбленці» |
Розширити знання про свійських тварин, розвивати моторику руки, виховувати охайність |
Орігамі, малювання |
V розділ. «Чарівна книга» |
||
В.Нестайко «Пригоди у лісовій школі» |
Формувати уявлення про школу, познайомити з правилами поведінки під час перебування в школі, розвивати соціально-комунікативні навички, виховувати дружелюбність |
Читання, малювання |
В.Сухомлинський «Квітка сонця» |
Формувати позитивні якості людини, розвивати мовлення, виховувати почуття поваги до оточуючих |
Читання, малювання |
І.Роздобудько «Про Б.Паскаля, В.Моцарта, Г.Андерсена, К.Білокур, Ч.Чапліна. |
Познайомити з життям та творчістю видатних людей. Розвивати уяву, творче мислення, розширювати кругозір, виховувати повагу до видатних людей. |
Читання, Малювання Дидактичні ігри. |
О.Іваненко «Маленьким про великого Тараса» |
Познайомити з життям та творчістю видатної людини України, Розвивати мовлення, виховувати почуття прекрасного |
Читання, Дидактичні ігри |
Ключові компетентності |
|
Методи арт-терапії |
Вміння вчитися |
Учень уміє вчитися, якщо він визначає сам або приймає мету, яку ставить вчитель, відповідно до неї планує і виконує необхідні дії, контролює та оцінює свої результати |
Ізотерапія, Техніка орігамі, техніка пластилінографія |
Загально-культурна |
Здатність учня аналізувати та оцінювати досягнення національної та світової культури, орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства, застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності |
Ізотерапія, Казкотерапія,
|
Громадянська |
Здатність активно, відповідально та ефективно реалізувати права та обов’язки з метою розвитку демократичного суспільства |
Казкотерапія |
Здоров’я-збережувальна |
Здатність застосовувати в умовах конкретної ситуації сукупність здоров’язбережувальних компетенцій, дбайливо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших |
Ігротерапія, Казкотерапія |
Інформаційно-комунікаційна |
Здатність використовувати Інформаційно-комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих завдань |
Ізотерапія, Ігротерапія ( комп’ютерні ігри) |
Соціальна |
Здатність продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції у колективі |
Ізотерапія, Ігротерапія (групові форми роботи) |