Відділ освіти Гребінківської ОТГ
Саливінківська гімназія
Навчальна програма «ЕТИКА. 5-6 класи (інтегрований курс)»
(укладач: вчитель історії та правознавства Савченко І.П.)
«Рекомендовано рішенням педагогічної ради від ……………..»
(Протокол № ……..)
Пояснювальна записка
І
Навчальна програма відображає засадничі ідеї Державного стандарту базової середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 30. 09. 2020 р. № 898), з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87) та положення концепції «Нова українська школа» (2016 р.).
Мета базової середньої освіти, передбачає розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу.
Навчальна програма інтегрованого курсу «Етика» для 5-6 класів спрямована на реалізацію вказаної мети, визначає орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів навчання з соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі, зміст та види навчальної діяльності учнів, що спрямовані на реалізацію очікуваних результатів.
Метою соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі є розвиток особистості учня, який здатний до самоусвідомлення, гармонійної соціальної і міжособистісної взаємодії, спрямованої на збереження власного здоров’я та здоров’я інших осіб, дбає про безпеку, виявляє підприємливість та професійну зорієнтованість для забезпечення власного і суспільного добробуту.
Відповідно до мети соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі метою інтегрованого курсу «Етика» є формування самозарадності учнів через активну громадянську позицію, підприємливість, етичну поведінку, відповідальність за добробут, здоров’я, безпеку та навколишнє середовище, крізь призму фізичного, психічного, духовного та соціального розвитку.
Для реалізації означеної мети визначено такі завдання:
Програма ґрунтується на визначених Державним стандартом ціннісних орієнтирах, а саме:
-повага до особистості учня/учениці та визнання пріоритету його інтересів, досвіду, власного вибору, прагнень, ставлення у визначенні мети та організації освітнього процесу, підтримка пізнавального інтересу та наполегливості;
-забезпечення рівного доступу кожного учня/учениці до освіти без будьяких форм дискримінації учасників освітнього процесу;
-дотримання принципів академічної доброчесності у взаємодії учасників освітнього процесу та організації всіх видів навчальної діяльності;
-становлення вільної особистості учня/учениці, підтримка його самостійності, підприємливості та ініціативності, розвиток критичного мислення та впевненості в собі;
-формування культури здорового способу життя учня/учениці, створення умов для забезпечення його гармонійного фізичного та психічного розвитку, добробуту;
-створення освітнього середовища, в якому забезпечено атмосферу довіри, без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу;
-утвердження людської гідності, чесності, милосердя, доброти, справедливості, співпереживання, взаємоповаги і взаємодопомоги, поваги до прав і свобод людини, здатності до конструктивної взаємодії учнів між собою та з дорослими;
-формування в учнів активної громадянської позиції, патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його
історико-культурного надбання і традицій, державної мови;
-плекання в учнів любові до рідного краю, відповідального ставлення до довкілля.
Програма охоплює формування наскрізних в усіх ключових компетентностях умінь, таких як: читати з розумінням, висловлювати власну думку, критично і системно мислити, логічно обґрунтовувати позицію, діяти творчо, виявляти ініціативу, конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, співпрацювати з іншими.
Інтегрований курс «Етика» через реалізацію компетентнісного підходу якнайширше розкриває компетентнісний потенціал соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі за усіма ключовими компетентностями.
Навчальна програма курсу «Етика» спрямована на реалізацію визначених у Державному стандарті вимог до обов’язкових результатів навчання учнів з соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі, які передбачають, що учень/учениця:
Наступність між циклами навчання на рівнях початкової та базової середньої освіти у програмі «Етика» реалізується через відповідність очікуваних результатів вимогам Державного стандарту, врахування очікуваних результатів навчання, визначених у типових програмах початкової школи.
ІІ
Принципи та пріоритети, на яких ґрунтується програма втілюють нові прогресивні концептуальні підходи, нові погляди на роль дитини і педагога в освітньому процесі, форми організації дитячої життєдіяльності, зокрема дитиноцентризм (відповідність віковим особливостям, потреби та інтереси учнів, особистісно зорієнтоване навчання, суб’єкт-суб’єктна взаємодія), комунікативно зорієнтоване навчання, діяльнісний підхід, принцип системності та наступності, людинознавче спрямування.
Пріоритети викладання предмета: формування здорової особистості учня через взаєморозуміння, взаємоповагу, толерантність, творче співробітництво всіх учасників навчального процесу; осмислення і застосування концепції щодо промоції добробуту, здоров’я і безпеки задля поліпшення життя людини і суспільства; аналіз впливу суспільства, сім’ї, однолітків, культури, засобів масової інформації, технологій та інших чинників на вибір і практикування здорової безпечної поведінки; застосування навичок прийняття рішень для збереження та забезпечення добробуту, здоров'я, безпеки; розвиток підприємницьких якостей та поведінки свідомого споживача.
Зміст навчального матеріалу у програмі складається з двох частин: понятійного і діяльнісного. Види навчальної діяльності пропонуються для відпрацювання ключових життєвих умінь і навичок та мають рекомендаційний характер.
Зміст програми інтегрованого курсу в 5 класі присвячено питанням добробуту, уміння вчитися, безпеки, здоров’я та підприємливості крізь призму особистого розвитку і структуровано за п’ятьма модулями:
Модуль 1. Добробут.
Модуль 2. Добробут і уміння вчитися.
Модуль 3. Добробут і особиста безпека.
Модуль 4. Добробут і особисте здоров’я.
Розділ 4.1. Фізичне здоров’я і фізичний розвиток.
Розділ 4.2. Емоційне здоров’я та етична поведінка. Модуль 5. Добробут і підприємливість.
Зміст програми 6 класу присвячено соціальним аспектам добробуту, уміння вчитися, безпеки, здоров’я, підприємливості та структуровано за шістьма модулями:
Модуль 1. Суспільний добробут.
Модуль 2. Добробут і уміння вчитися.
Модуль 3. Добробут і безпека в соціумі.
Модуль 4. Добробут і громадське здоров’я.
Модуль 5. Добробут, співпраця і спілкування.
Модуль 6. Добробут і підприємливість.
Розділ 6.1. Підприємливість і фінансова грамотність. Розділ 6.2. Волонтерство.
Запропонована програма - самодостатній цілісний освітній продукт для досягнення всіх результатів соціальної і здоров’язбережувальної галузі. Вона надається до реалізації за допомогою різних навчальних матеріалів, а саме: підручників, навчальних посібників, а також індивідуального методичного забезпечення, в т.ч. й розробленого вчителем самостійно.
Водночас окремі компоненти можуть бути підсилені та доповнені іншими навчальними предметами та курсами, зокрема й міжгалузевими інтегрованими рішеннями. Також окремі компоненти програми можуть бути основою для розроблення міжгалузевих інтегрованих модулів (компетентнісний потенціал курсів). Для ефективного втілення програми перевага надається інтерактивним, дослідницьким, проєктним видам діяльності. Може бути реалізована як в межах класно-урочної системи, так і з використанням інших форм освітньої діяльності (навчальні екскурсії, проєкти тощо), а також в умовах дистанційного та змішаного навчання (за наявності відповідного методичного забезпечення).
5 клас
Очікувані результати |
Пропонований зміст навчального предмета |
Види навчальної діяльності |
||
Модуль 1. Добробут |
||||
визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі |
Добробут. Особистий і суспільний добробут.
Складники особистого добробуту: прагнення задоволення життям, турбота про фізичне, психічне та соціальне здоров’я та прийняття стійкого способу життя.
Добробут у школі.
Орієнтовні проблемні питання:
|
Створення мапи думок. « Що таке добробут? добробут».
Обговорення в загальному колі проблемного запитання «Від чого залежить добробут людини?».
Моделювання життєвих ситуацій. «Добробут у школі».
Створення та обговорення дерева асоціацій « Що приносить мені радість?».
|
||
пояснює, що здоров’я, безпека і добробут є підґрунтям успішного майбутнього |
||||
розуміє перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього |
||||
Модуль 2. Добробут і уміння вчи тися |
||||
визначає, ідентифікує та обговорює фізичні, психічні (у тому числі емоційні) і соціальні зміни, які відбуваються під час переходу в основну школу |
Уміння вчитися. Зміни, які відбуваються під час переходу в основну школу.
Менеджмент навчання (планування і організація). Зміна форм діяльності. Втома і відпочинок.
Власний освітній простір. Раціональний розподіл часу . Способи засвоєння |
Обговорення змін, які відбуваються під час переходу в основну школу.
Обговорення очікувань учнів від навчання.
Створення власного портфоліо.
Створення мапи думок. |
||
організовує власний освітній простір, раціонально розподіляє час |
||||
визначає прагнення і |
||||
потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання |
навчальної інформації (активне слухання і читання з розумінням). Використання цифрових пристроїв у навчанні.
Орієнтовні проблемні питання:
|
Самооцінювання сильних сторін та здібностей.
Розроблення дерева цілей до своєї навчальної діяльності.
Відпрацювання навичок планування часу з урахуванням правил здорового життя.
Складання розкладу на день, тиждень.
Мозковий штурм в командах та презентація ідей “Як сучасні технології можуть допомогти мені у навчанні“.
|
||
обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема часу) |
||||
передбачає вплив на власне здоров’я, безпеку, добробут та здоров’я неналежного використання цифрових пристроїв |
||||
виявляє чуйне ставлення до людей з особливими потребами |
||||
Модуль 3. Добробут і ос |
обиста безпека |
|||
діє за алгоритмом у небезпечних ситуаціях, використовуючи інформацію, що міститься в тексті інструкції |
Цінність життя. небезпека. особистості.
Безпечний (екологічний, психологічний інформаційний). З безпеки. життєдіяльності.
Безпека пішохода. пасажира. |
Безпека і Безпека простір фізичний, та агрози для Безпека Безпека Безпека |
Обстеження безпеки класу, дороги до школи, своєї оселі.
Моделювання поведінки самодопомоги у разі небезпечних побутових ситуацій.
Відпрацювання алгоритму дій |
|
моделює ситуацію надання першої долікарської допомоги в разі травматизму чи поганого самопочуття |
||||
здатний викликати необхідні рятувальні |
||||
служби, повідомляючи відповідно до ситуації необхідну інформацію |
користування громадським транспортом. Етика пасажира. Поведінка пасажира при ДТП. Безпека в побуті. Ризики побутового травмування, проникнення в оселю зловмисників тощо. Пожежна безпека. Причини виникнення та способи гасіння невеликих пожеж. Особливості гасіння електроприладів. Захист органів дихання під час пожежі.
Безпека надворі. Місця підвищеної небезпеки. Екстремальні ситуації.
Безпека відпочинку на природі. Алгоритми дій у небезпечних ситуаціях різного походження.
Допомога в разі небезпеки. Домедична допомога. Орієнтовні проблемні питання: • Хто відповідає за мою безпеку?
|
домедичної самодопомоги.
Командне розроблення візуальних алгоритмів - до кого та як звертатися в небезпечних ситуаціях (плакат, презентація тощо).
Моделювання безпечної поведінки з тваринами.
Відпрацювання вмінь аналізу дорожньої ситуації, в т.ч. в умовах обмеженої оглядовості; переходу дороги
Укладання правил поведінки у транспорті “Я - пасажир”.
Відпрацювання поведінки під час небезпечних ситуацій у транспорті.
Відпрацювання алгоритму дій при потраплянні до екстремальної ситуації на природі.
Мапа думок “Як бути дружнім до природи?”
Складання пам’ятки «Мій безпечний відпочинок на природі” |
||
визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (дорожній рух, забруднення, хімічні речовини, ультрафіолетове випромінювання тощо) |
||||
розпізнає ймовірні небезпеки природного, техногенного, соціального характеру і побутового походження |
||||
використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь безпеки та добробуту |
||||
приймає рішення щодо надання самодопомоги та допомоги іншим особам, звернення до інших осіб чи відповідних служб |
||||
звертається до фахівців у небезпечних ситуаціях, наслідкам яких не може зарадити власними силами |
||||
пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників |
||||
розпізнає приклади поведінки, дружньої до навколишнього середовища
|
||||
|
|
|
||
Моду ль 4. Добробут і особисте здор ов’я |
||||
Розділ 4.1. Фізичне здор ов’я і фізичний розвиток |
||||
моделює ситуацію надання першої долікарської допомоги в разі травматизму чи поганого самопочуття |
Здоров’я людини та його складники. Чинники впливу на стан здоров’я.
Захворювання. Інфекційні та неінфекційні хвороби; їх поширення. Захист здоров’я (профілактика, вакцинація, карантин тощо). Допомога в разі погіршення стану здоров’я; домедична допомога.
Зв’язок між способом життя та добробутом тепер і у майбутньому. Здоровий спосіб життя.
Особисте здоров’я; фізичне здоров’я і фізичний розвиток. Особиста гігієна. Складові особистої гігієни підлітка. Особливості гігієни тіла відповідно до стану хвороби і епідеміологічної ситуації тощо.
Харчування. Значення води і харчування для розвитку і здоров’я підлітків. Особливість харчування у підлітковому віці. Правила купівлі, обробки і зберігання харчових продуктів. Перша допомога при харчових отруєннях.
Рухова активність та особисте здоров’я. Спорт та |
Мапа думок «Ознаки здоров'я, та ознаки хвороби?»
Обговорення « Як найменші зусилля допомагають нам залишатись здоровими?»
Моделювання поведінки в разі погіршення самопочуття.
Дискусія « Вплив способу життя на здоров’я і добробут у майбутньому».
Складання пам’ятки «Моя безпечна поведінка в умовах карантину?»
Вибір продуктів харчування з максимальною користю для себе та родини. Відпрацювання вмінь вибору товару (харчових продуктів) серед багатьох запропонованих у найближчій крамниці. Укладання ланчбоксу з огляду на корисність |
||
виявляє ризики неналежного поводження із тваринами (домашні, бездомні, дикі) |
||||
пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах |
||||
використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту |
||||
поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами |
||||
пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників |
||||
приймає індивідуальні темпи вікових змін в організмі як вияв норми |
||||
досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму, зокрема профілактичні заходи щодо інфекційних і |
||||
неінфекційних захворювань |
здоров’я. Відомі спортсмени України. Орієнтовні проблемні питання:
|
продуктів харчування та їх вартості.
Виконання руханок/вправ для формування правильної постави, гімнастики для очей, дихальних вправ тощо.
Складання комплексу вправ ранкової гімнастики.
Створення есе «Рух – це життя»
|
||
обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення і користь для здоров’я, безпеки і добробуту |
||||
знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність |
||||
обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема здоров’я) |
||||
вміє обирати продукти і товари за показниками якості, строків придатності, складу |
||||
правильно інтерпретує інформацію, наведену на маркувальних знаках, упаковках для безпечного і раціонального використання харчових і промислових продуктів |
||||
Розділ 4.2. Емоційне здоров’я та етична поведінка |
||||
демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в соціальному і природному середовищі |
Етична поведінка. Гуманність; чуйність; толерантне ставлення до інтересів та потреб інших осіб. Допомога іншим особам.
Психічне та емоційне здоров’я. Розвиток особистості, її психічних процесів.
Вплив поведінки на здоров’я і |
Укладання правил ефективної співпраці з однокласниками.
Виконання вправ на згуртування колективу.
Робота з картками “Етична та безпечна поведінка”.
Моделювання |
||
протидіє проявам тиску, агресії, маніпуляції і неповаги щодо себе та інших осіб |
||||
бережливо ставиться до власного майна та майна інших осіб, обґрунтовує |
||||
недоторканність чужого майна |
безпеку. Переваги упевненої поведінки. Поняття самооцінки. Булінг і протидія його проявам.
Спілкування з дорослими. Повага до батьків та вчителів. Взаємодопомога членів родини.
Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями і дівчатами. Безпека спілкування в Інтернеті.
Орієнтовні проблемні питання:
|
запобігання конфліктним ситуаціям (“дерево рішень” конфліктних ситуацій).
Аналіз соціальної і комерційної реклами.
Відпрацювання вміння висловлювання почуттів та взаєморозуміння.
Виконання вправ для розвитку самоповаги і поваги до інших людей. |
||
ідентифікує причини та наслідки виникнення конфліктів у різних ситуаціях |
||||
пояснює почуття інших осіб і визнає їх право на вираження своїх почуттів |
||||
моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб |
||||
встановлює нові контакти та ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку |
||||
застосовує вербальні і невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації |
||||
бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби |
||||
толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і доброту |
||||
виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб |
||||
вирізняє ознаки доброчинності |
||||
розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає чужий особистий |
||||
простір під час спілкування |
|
|
||
Модуль 5. Добробут і підприємливість |
||||
пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників |
Підприємливість. Створення цінності для інших осіб. Можливості та ідеї; ресурси; діяльність.
Підприємливість і власний розвиток. Власна діяльність для успішного майбутнього; зв’язок між навчанням, інтересами та професійним майбутнім. Планування власного майбутнього як вид особистої безпеки.
Фінансова грамотність: потреби і можливості; доходи і витрати; бюджет.
Орієнтовні проблемні питання:
|
Створення таблиці «Мої потреби та можливості».
Вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників.
Створення мапи думок “Які професійні сфери я знаю”.
Міні-дослідження: що таке зарплатня; хто, як і чому отримує гроші; чому різні люди можуть отримувати різну зарплатню.
Практична робота «Складаємо бюджет».
Обговорення ощадливого способу життя.
Індивідуальна робота «Мої плани на літо»
|
||
моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб |
||||
доводить, що здоров’я, безпека і добробут є підґрунтям успішного майбутнього |
||||
толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і доброту |
||||
визначає прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання |
||||
аналізує потенціал опанування різних видів діяльності |
||||
аналізує і визначає різні аспекти способу життя, що приносять користь і задоволення (радість) для повноцінного життя |
||||
аналізує взаємозв’язок між потребами людини та обмеженістю ресурсів |
||||
оперує основними економічними поняттями (гроші, зайнятість, підприємництво тощо) |
||||
розрізняє та зазначає законні джерела доходів для свого віку |
||||
|
||||
6 клас
Очікувані результати |
Пропонований зміст навчального предмета |
Види навчальної діяльності |
||
Мо дуль 1. Суспільний добробу т |
||||
аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового, безпечного життя |
Добробут: суспільний добробут. Складники суспільного добробуту (рівень і умови життя громади).
Орієнтовні проблемні питання:
|
Обговорення поняття «суспільний добробут».
Обговорення в загальному колі проблемного запитання «Чому суспільний добробут важливий?»
Обговорення “Чому кожен/кожна з нас важливі для добробуту громади?”
Створення мапи думок “ Добробут у школі – це як?”.
|
||
Модул ь 2. Добробут і уміння вчи тися |
||||
визначає та обґрунтовує прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання |
Уміння вчитися та навчальний прогрес. Особистий розвиток та навчання.
Способи ефективного навчання (розвиток пам’яті та уваги)
Менеджмент навчання (огляд своєї діяльності та планування). Організація відпочинку та позашкільних активностей.
Індивідуальне та групове навчання.
Орієнтовні проблемні |
Перегляд та аналіз портфоліо 5 класу.
Обговорення “Чого я хочу досягнути у 6 класі?”
Моделювання “Що та для чого я хочу підсилити у своїх вміннях?
Створення презентації “Як я використовую мої сильні сторони, інтереси та вподобання”
Ознайомлення з різними способами |
||
організовує власний освітній простір, раціонально розподіляє час |
||||
використовує допоміжні засоби для навчання, зокрема цифрові пристрої, без шкоди для здоров’я |
||||
визначає ефективні способи засвоєння |
||||
навчальної інформації |
питання:
|
засвоєння інформації та складання практичних порад для успішного навчання.
Складання розкладу свого позаурочного часу на місяць.
|
||
аналізує власний навчальний розвиток, вказуючи на причини успіхів та невдач |
||||
визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі |
||||
самостійно створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті |
||||
Модул ь 3. Добробут і безпека в со ціумі |
||||
обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях |
Соціальне середовище і безпека. Види небезпек (природна, техногенна, соціальна).
Ризики і небезпеки. Поняття про ризик. Виправдані і невиправдані ризики. Оцінка ризиків у щоденному житті. Екстремальні і надзвичайні ситуації. Небезпеки природного середовища.
Безпека у віртуальному середовищі; безпечне спілкування.
Наслідки забруднення довкілля для життя і здоров’я людини. Способи збереження природного середовища.
Алгоритми дій у небезпечних ситуаціях соціального походження. Допомога в разі небезпеки.
|
Визначення потенційних небезпек навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини.
Відпрацювання алгоритму дій в екстремальних ситуаціях.
Практична робота зі зчитування маркування на засобах побутової хімії.
Моделювання допомоги при попаданні на тіло речовин побутової хімії та при отруєнні ними.
Відпрацювання навичок комунікації у віртуальному середовищі.
Відпрацювання навичок виклику |
||
визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (забруднення, хімічні речовини тощо) |
||||
розпізнає ймовірні небезпеки природного, техногенного, соціального характеру і побутового походження |
||||
відбирає ресурси для повторної переробки |
||||
вирізняє речовини, які становлять загрозу в разі неналежного використання |
||||
виявляє ризики невідповідності власних потреб і можливостей |
||||
прогнозує наслідки своїх дій у непередбачуваних і надзвичайних ситуаціях, апелюючи до набутих знань та достовірної інформації |
||||
прогнозує ризики комунікації у віртуальному середовищі |
Орієнтовні проблемні питання:
|
необхідних рятувальних служб, повідомляючи відповідно до ситуації необхідну інформацію.
|
||
використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту 6 |
||||
аналізує негативний вплив недотримання правил/інструкцій безпечної поведінки на збереження життя і здоров’я |
||||
обґрунтовує необхідність уникнення місць підвищеної небезпеки |
||||
передбачає вплив на власне здоров’я, безпеку, добробут та здоров’я, безпеку, добробут інших осіб неналежного використання цифрових пристроїв |
||||
виявляє ризики неналежного поводження із тваринами (домашні, бездомні, дикі)
|
||||
Модуль 4. Добробут та громадське з доров’я |
||||
використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту |
Громадське здоров’я . Право на здоров’я. Права дитини.
Збереження здоров'я та забезпечення якісного й повноцінного життя людей. Спорт для всіх. Відомі українці, які досягли значних успіхів у сфері здоров’я та безпеки
Захист здоров’я населення (профілактика, |
Обговорення: «Зв’язок між особистим та громадським здоров’ям»
Проєкт «Відомі українці, які досягли значних успіхів у сфері здоров’я та безпеки»
Обговорення: « Чому усім важливо вакцинуватись від |
||
приймає рішення щодо надання допомоги іншим особам, звернення до інших осіб чи відповідних служб |
||||
моделює послідовність дій у небезпечних ситуаціях природного, техногенного, |
||||
соціального і побутового походження |
вакцинація, карантин тощо). Медичні послуги. Санітарний нагляд.
Вплив соціуму на здоров’я; наслідки соціальних впливів на здоров’я, безпеку і добробут.
Соціальна небезпека інфекційних захворювань (епідемії та пандемії) та запобігання дискримінації людей, що мають (туберкульоз, СНІД, COVID-19 тощо)
Соціальні наслідки неінфекційних захворювань та їх профілактика. |
хвороб? »
Огляд світових прикладів приборкання хвороб.
Практична робота зі зчитування маркування на продуктах харчування.
Дискусія «Вулична їжа – за і проти»
Виконання вправи «Що приховує реклама»
Створення рекламного ролика соціального спрямування (спорт, здоровий спосіб життя, правильне харчування, дружба тощо)
|
||
визначає причини вікових змін в організмі, зокрема в період статевого дозрівання |
||||
досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму, зокрема профілактичні заходи щодо інфекційних і неінфекційних захворювань |
||||
обґрунтовує наслідки вибору альтернативного рішення щодо моделей поведінки, спрямованих на збереження здоров’я, добробуту та безпеки |
||||
визначає форми поведінки, які приносять задоволення без нанесення шкоди здоров’ю інших осіб оцінює надійність різних джерел інформації (засоби масової інформації, реклама, соціальні мережі тощо)
|
Громадське харчування. Маркування харчових продуктів та їх фортифікація. Національна кухня. Вулична їжа.
Вплив реклами на рішення людини. Види реклами; соціальна і комерційна реклами.
Орієнтовні проблемні питання:
|
|||
|
школі, країні)?
|
|
||
Модуль 5. Добробут , співпраця та спілкування |
||||
виокремлює інформацію та обговорює ситуації булінгу, зокрема кібербулінгу |
Ефективна співпраця. Допомога іншим особам. Підтримка осіб з особливими потребами. Прийняття відмінностей між людьми. Толерантне ставлення до поглядів і переконань, інтересів та потреб інших осіб. Повага до ідей інших осіб.
Ефективне спілкування. Розуміння своїх емоцій та емоцій інших людей. Стилі спілкування людей. Засоби комунікації.
Поняття конфлікту. Види і способи розв’язання конфліктів. Самоконтроль у конфліктних ситуаціях.
Стосунки з однолітками. Підліткові компанії. Протидія виявам агресії і насилля в учнівському середовищі.
Орієнтовні проблемні питання:
|
Виконання вправ на відпрацювання навичок розуміння інших людей, себе, а також взаємовідносин між людьми.
Визначення бар’єрів у спілкуванні та окреслення способів їх подолання.
Обговорення поведінкових механізмів в умовах конфлікту.
Проведення дискусії «Чи завжди винна тільки одна сторона?»
Відпрацювання методик ненасильницького розв’язання конфліктів.
Тренінг щодо керування своїми емоціями.
Відпрацювання навичок вербальної і невербальної комунікації .
Дискусія щодо правдивості інформації в інтернеті.
|
||
бережливо ставиться до власного майна та майна інших осіб, обґрунтовує недоторканність чужого майна |
||||
ідентифікує причини та наслідки виникнення конфліктів у різних ситуаціях |
||||
моделює ситуацію з конструктивним залагодженням конфліктів |
||||
розробляє подолання визначає допомоги булінгу, зверта допомогою до інших осіб |
стратегію булінгу, джерела жертвам ється за
|
|||
пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту |
||||
розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами] |
||||
розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає чужий особистий простір під час спілкування |
||||
бере участь у груповій |
||||
роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби |
дотримуватись ввічливості у мережі?
|
Вправи на аналіз джерел інформації, розрізнення фактів та суджень в інформаційних повідомленнях.
Дискусійний клуб за темами: комунікація, конфлікти, особистий простір.
|
||
розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності |
||||
виконує різні ролі в груповій роботі |
||||
встановлює нові контакти та ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку |
||||
визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності |
||||
толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і доброту |
||||
пояснює почуття інших осіб і визнає їх право на вираження своїх почуттів |
||||
пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту |
||||
виявляє чуйне ставлення до людей з особливими потребами
|
|
|
||
Модуль 6. Добробут і підприємливість |
||||
Розділ 6.1. Підприємливість і фінансова грамотність |
||||
визначає свої потреби, бажання та визначає інтереси та цілі (групи, класу) |
Підприємливість для вирішення потреб громади.
Власні та спільні цілі. Розвиток; наполегливість у навчанні та діяльності для |
Повторення, що таке підприємливість.
Обговорення “Що та як ми можемо покращити у нашій громаді?”
Командний проєкт із |
||
самостійно та в команді створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху |
||||
визначає потребу ощадливого використання ресурсів і повторної переробки вторинної сировини |
власного добробуту та добробуту громади.
Діяльність із створення цінності для інших осіб.
Фінансова грамотність та фінансова безпека. Культура споживання; поведінка відповідального споживача.
Потреби людини та обмеженість ресурсів. Повторна переробка; повторне використання.
Бережне ставлення до власного майна і недоторканність чужого.
Орієнтовні проблемні питання:
|
створення цінності для інших “Наші можливості для нашої громади” (пошуковоаналітична діяльність щодо визначення сфер, де потрібні поліпшення/зміни/ вирішення проблем).
Аналіз грошових витрат, пов’язаних зі шкідливими звичками.
Тренінг “Як розробити успішний проєкт”.
Розроблення ідей проєктів “Як зробити спільний простір/громаду зручними для усіх мешканців?”
Дослідження “Як професії співпрацюють?”
Обговорення «Що таке податки, на що вони витрачаються?»
Мозковий штурм “Ощадливе використання кишенькових грошей”.
Мапа думок «Що таке доброчинність?» |
||
виявляє зацікавлення до тривалої систематичної діяльності та наполегливість у досягненні мети |
||||
розуміє перспективність своєї діяльності і співпраці для успішного майбутнього |
||||
виявляє зацікавлення до тривалої систематичної діяльності (хобі, спорт, мистецтво, навчання тощо) та наполегливість у досягненні мети |
||||
аналізує взаємозв’язок між потребами людини та обмеженістю ресурсів |
||||
обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема часу, здоров’я, фінансів) |
||||
визначає цілі власної діяльності і стратегії їх досягнення |
||||
оперує основними економічними поняттями (гроші, зайнятість, підприємництво тощо) |
||||
розрізняє та зазначає законні джерела доходів для свого віку |
||||
вміє раціонально розпоряджатися власними грошима |
||||
розуміє вагу докладених зусиль дорослих для отримання доходів |
||||
пояснює потенціал фінансових ресурсів
|
||||
|
• Як ми можемо проявляти відповідальність у своїх діях у повсякденному житті нашої громади?
|
|
||
Розділ 6.2. Волонтерство |
|
|||
поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами |
Доброчинність. Ознаки доброчинності; гуманність; чуйність; повага до ідей інших осіб; підтримка осіб з особливими потребами.
Повага до живих істот; співчуття; протидія жорстокому поводженню з тваринами.
Волонтерство; волонтерський рух в Україні. Орієнтовні проблемні питання:
|
Роздуми про волонтерську діяльність.
Есе на тему волонтерської діяльності.
Організація благочинної акції.
|
||
вирізняє ознаки доброчинності |
||||
виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги |
||||
пояснює значення волонтерства
|
||||
Прикінцева частина
Вибір форм, змісту та способів поточного та підсумкового оцінювання результатів навчання здійснюється педагогічним працівником, що веде курс, залежно від дидактичної мети. Зважаючи на особливості змісту та види навчальної діяльності, передбачені навчальною програмою «Етика», поточне та підсумкове оцінювання може здійснюватись із застосування таких основних форм та способів:
-практичної, зокрема шляхом планування та виконання експериментальних досліджень, планування та реалізації проєктів, виготовлення виробів тощо;
-письмової, у тому числі графічної, зокрема шляхом тестування, організації роботи з текстами, діаграмами, таблицями, графіками, схемами, тощо;
-цифрової, зокрема шляхом тестування в електронному форматі;
-усної, зокрема шляхом індивідуального, групового та фронтального опитування.
Оцінювання має бути зорієнтованим на:
-очікувані результати навчання на відповідному етапі освітнього процесу; -ключові компетентності, а саме: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, математична компетентність, компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, інноваційність, екологічна компетентність, інформаційно-комунікаційна компетентність, навчання впродовж життя, громадянські та соціальні компетентності, культурна компетентність, підприємливість і фінансова грамотність;
-наскрізні вміння, а саме: читати з розумінням, висловлювати власну думку, критично і системно мислити, логічно обґрунтовувати позицію, діяти творчо, виявляти ініціативу, конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, вирішувати проблеми, співпрацювати з іншими.
Рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти (на базі Наказу Міністерства освіти і науки України 01 квітня 2022 р. № 289).
Ці рекомендації розроблені для учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти.
Згідно Закону України «Про повну загальну середню освіту» кожен учень має право на справедливе, неупереджене, об’єктивне, незалежне, недискримінаційне та доброчесне оцінювання результатів його навчання незалежно від виду та форми здобуття ним освіти.
Основними видами оцінювання результатів навчання учнів, що проводяться закладом, є формувальне, поточне та підсумкове: тематичне, семестрове, річне. За вибором закладу оцінювання може здійснюватися за системою оцінювання, визначеною законодавством, або за власною шкалою. За умови використання власної шкали заклад має визначити правила переведення загальної оцінки результатів навчання семестрового та річного оцінювання до системи, визначеної законодавством, для виставлення у Свідоцтві досягнень. Семестрове та підсумкове (річне) оцінювання результатів навчання здійснюють за 12-бальною системою (шкалою), а його результати позначають цифрами від 1 до 12.
За рішенням педагогічної ради (за потреби) заклад освіти може визначити адаптаційний період впродовж якого не здійснюється поточне та тематичне оцінювання.
Свідоцтво досягнень (Додаток 1) відображає результати навчальних досягнень учня/учениці 5-6 класу з переліку предметів та інтегрованих курсів, визначених освітньою програмою закладу освіти. Надана форма Свідоцтва досягнень є орієнтовною, перелік предметів та інтегрованих курсів визначається закладом освіти відповідно до затвердженої освітньої програми. Перед друком Свідоцтва досягнень рекомендовано видалити зайві рядки або підкреслити назви курсів відповідно до освітньої програми закладу освіти.
Графа «Характеристика навчальної діяльності» сформована відповідно до переліку наскрізних умінь, визначених Державним стандартом базової середньої освіти. Зазначена графа заповнюється класним керівником за результатами спостережень, проведених спільно з вчителями-предметниками, які працюють з класом. Спостереження проводяться упродовж року за планом, визначеним закладом освіти. Рекомендовано позначати особливо виражені наскрізні вміння учня/учениці, зокрема, вияв інтересу до навчання, розуміння прочитаного, вміння висловлювати власну думку, критично та системно мислити, логічно обґрунтовувати власну позицію, діяти творчо, вияв ініціативи у процесі навчання, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, співпрацювати з іншими з метою заохочення подальшого розвитку відповідних умінь. Заповнення графи здійснюється шляхом виставлення відповідної позначки навпроти сформованого уміння. Педагогічні колективи можуть виробляти власні способи спостереження за розвитком наскрізних умінь і застосовувати у тому числі вербальні характеристики замість позначки. Заповнення цієї графи здійснюється по завершенню кожного навчального року або в разі зміни здобувачем освіти навчального закладу.
Заповнення графи «Характеристика результатів навчання» здійснюється відповідно до переліку навчальних предметів, визначених затвердженою освітньою програмою закладу. Заповнюється з урахуванням фіксованих у класних журналах результатів досягнень учнів упродовж навчального року. Рекомендується у класних журналах і в Свідоцтві перед виставленням підсумкової оцінки у відповідних графах результатів навчання зазначати першу літеру («В», «Д», «С», «П»), що відповідає назві рівня досягнень орієнтовних критеріїв оцінювання результатів навчання з предметів (Високий, Достатній, Середній, Початковий) або за допомогою виставлення відповідних балів.
Рекомендуємо систему оцінювання результатів навчання в освітній галузі «Соціальна та здоров’язбережувальна», здійснювати на позитивному ставленні до кожного учня, і враховувати не рівень недоліків та прорахунків а рівень особистих досягнень. Визначення досягнень учнів у рівнях (Високий, Достатній, Середній, Початковий) з зазначених вище галузей нададуть змогу вчителеві об’єктивно, але водночас, не пригнічуючи особистість, оцінити тих, хто не має яскраво виражених художніх чи фізичних здібностей, проте характеризується сумлінним ставленням до навчання, активністю, ініціативністю. За рішенням педагогічної ради заклад освіти може відмовитись від оцінювання навчальних досягнень учнів з предметів освітньої галузі «Соціальна та здоров’язбережувальна», або визначити власну шкалу оцінювання.
Акцентуємо увагу, що заклади освіти мають право на свободу вибору форм, змісту та способів оцінювання за рішенням педагогічної ради.
Формувальне (поточне формувальне) оцінювання, окрім рівневого або бального може здійснюватися у формі самооцінювання, взаємооцінювання учнів, оцінювання вчителем із використанням окремих інструментів (карток, шкал, щоденника спостереження вчителя, портфоліо результатів навчальної діяльності учнів тощо).
Основною ланкою в системі контролю у закладах загальної середньої освіти є поточний контроль, що проводиться систематично з метою встановлення рівнів опанування навчального матеріалу та здійснення корегування щодо застосовуваних технологій навчання.
Основна функція поточного контролю – навчальна. Запитання, завдання, тести, тощо спрямовані на закріплення вивченого матеріалу й повторення пройденого, тому індивідуальні форми доцільно поєднувати із фронтальною роботою класу. Також звертаємо увагу на важливість урахування мотиваційно-стимулюючої функції поточного оцінювання.
Тематичне оцінювання пропонується здійснювати на основі поточного оцінювання із урахуванням проведених діагностичних (контрольних) робіт, або без проведення подібних робіт залежно від специфіки навчального предмета. Під час виставлення тематичного бала результати перевірки робочих зошитів, як правило, не враховуються.
Семестрове оцінювання може здійснюватися за результатами контролю груп загальних результатів відображених у Свідоцтві досягнень. Семестровий контроль проводиться з метою перевірки рівня засвоєння навчального матеріалу в обсязі навчальних тем, розділів і підтвердження результатів поточних оцінок, отриманих учнями раніше. Завдання для проведення семестрового контролю складаються на основі програми, охоплюють найбільш актуальні розділи й теми вивченого матеріалу, розробляються вчителем з урахуванням рівня навченості учнів, що дає змогу реалізувати диференційований підхід до навчання. Звертаємо увагу, що Семестровий контроль може бути комплексним, проводитись у формі тестування тощо. Фіксація записів тематичного та семестрового оцінювання проводиться в окремій колонці без дати. Оцінка за семестр ставиться за результатами тематичного оцінювання та контролю груп загальних результатів.
Залежно від специфіки навчального предмета та кількості годин, передбачених навчальним планом на його вивчення (одногодинні курси) контроль групи результатів може проводитись упродовж навчального року. Вчитель може змістити акценти на результати опанування більш важливих тем, попередивши про це учнів на початку семестру.
Річне оцінювання здійснюється на підставі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри. Окремі види контрольних робіт, як правило, не проводяться.
Запропоновані загальні критерії оцінювання результатів навчання (Додаток 2) є орієнтовними і можуть бути застосовані в частині, що відповідає очікуваним результатам навчання, визначеним відповідною навчальною програмою. Критерії оцінювання за предметами або освітніми галузями розробляються відповідно до загальних критеріїв оцінювання з урахуванням характеристик груп загальних результатів відповідної галузі. Орієнтовні критерії з кожного навчального предмета можуть міститися в навчальних програмах дисциплін і конкретизуються в освітній програмі закладу освіти.
Оцінювання має бути зорієнтованим на очікувані групи результатів навчання, передбачені навчальною програмою з відповідного предмета або курсу.
Якщо рівень результатів навчання учня (учениці) визначити неможливо з якихось причин, у класному журналі та свідоцтві досягнень, табелі навчальних досягнень роблять запис «не атестований(а) ( н/а)».
Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами здійснюють відповідно до індивідуальної програми розвитку, що розробляється на основі висновку фахівців інклюзивно-ресурсного центру, де зазначено труднощі функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я, що можуть впливати на ефективність застосування певних форм оцінювання.
Добір форм оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами здійснюють індивідуально з обов’язковим урахуванням їх можливостей функціонування, життєдіяльності та здоров’я.
При оцінюванні рівня сформованості предметних компетентностей учнів з особливими освітніми потребами вилучають ті складові (знання, вміння, види діяльності та інше), опанування якими є утрудненим або неможливим для учня з огляду на труднощі функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров'я.
Додатки
Додаток 1
до методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти
_____________________________________________________
(назва закладу загальної середньої освіти)
СВІДОЦТВО ДОСЯГНЕНЬ
учня / учениці ______ класу
__________________________________
(прізвище та ім’я учня / учениці)
_______________ навчальний рік
Характеристика навчальної діяльності* |
Стан сформованості ( сформовано/формується ) |
виявляє інтерес до навчання |
|
виявляє розуміння прочитаного |
|
висловлює власну думку |
|
критично та системно мислить |
|
логічно обґрунтовує власну позицію |
|
діє творчо |
|
виявляє ініціативу в процесі навчання |
|
конструктивно керує емоціями |
|
оцінює ризики |
|
самостійно приймає рішення |
|
розв’язує проблеми |
|
співпрацює з іншими |
|
Характеристика результатів навчальної діяльності
Навчальний предмет / інтегрований курс |
Результати навчання |
Рівень досягнення результатів навчання |
||
І семестр |
ІІ семестр |
Рік |
||
Етика / Курси морального спрямування *** ___________________
|
Поводиться етично |
|
|
|
Мислить критично |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Позитивно ставиться до себе та оточуючих |
|
|
|
|
Загальна оцінка результатів навчання** |
|
|
|
|
|
|
|
|
За результатами спостереження за навчальною діяльністю учнів / учениць наприкінці кожного семестру класний керівник робить позначку у разі стабільного вияву певної характеристики в навчальній діяльності учня / учениці.
** У разі виставлення загальної підсумкової оцінки, після визначення рівня досягнень за кожною групою результатів, використовувати окремий рядок для виставлення загальної оцінки. *** Видалити зайве перед друком або підкреслити назву курсу відповідно до освітньої програми закладу освіти.
Додаток 2
Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів.
Рівні результатів навчання |
Бал |
Загальна характеристика |
І. Початковий |
1 |
Учень/учениця розрізняє об'єкти вивчення |
2 |
Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення |
|
3 |
Учень/учениця відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання |
|
ІІ. Середній |
4 |
Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну операцію, дію |
5 |
Учень/учениця відтворює основний навчальний матеріал, з помилками й неточностями дає визначення понять, формулює правило |
|
6 |
Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком |
|
ІІІ. Достатній |
7 |
Учень/учениця правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії |
8 |
Учень/учениця має достатні знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність; відповіді логічні, хоч і мають неточності |
|
9 |
Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизує інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією |
|
ІV. Високий |
10 |
Учень/учениця має повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності, робить висновки, узагальнення |
|
11 |
Учень/учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, знаходить інформацію та аналізує її, ставить і розв'язує проблеми |
12 |
Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує, оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає обґрунтовані рішення |