Девіз уроку: Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати.
Тема. Яку роль відіграє у житті людини родинне коло, сімейні свята і традиції? Чому необхідні взаємна повага, допомога і чуйність у родинному колі? Якими мають бути сімейні обов’язки? Як уникнути конфлікту в стосунках з рідними?
Мета: Уточнити й розширити уявлення про сім’ю, родину, рід; розвивати увагу, мислення, мову, пам’ять, стимулювати прояв інтересу до історії свого роду, сім’ї; виховувати шанобливе ставлення до всіх членів родини, гордість за свій рід.
Обладнання: картки із зашифрованими прислів’ями, прислів’я, ребуси
Хід уроку.
I. Організація класу.
Девіз уроку: Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати.
ІІ.Перевірка домашнього завдання.
Дидактична гра «Незакінчені речення»
1.Внутрішнім суддею, який звіряє вчинки людини з моральними правилами, називають…(Совість)
2.Почуття сильного збентеження, зніяковіння за свою погану поведінку, недостойні дії і вчинки називається… (Сором)
3. Зовнішнім суддею людської поведінки і дій вважається…(Сором)
4.Внутрішнім голосом людини називають її…(Совість)
5.Про яке відчуття кажуть «не знати, де очі діти»? (неприязні, радості, СОРОМУ)
ІII. Мотивація навчальної діяльності.
- У мене в руках цікава скринька. У ній – найцінніший скарб планети Земля. Зараз кожен зазирне і скаже, кого ви побачили.
( На дні скриньки лежить дзеркало).
- То кого ви побачили на дні скриньки?
- Ви побачили кожен себе. Отже, найцінніший скарб – це ви. Кожен з вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій планеті немає і не буде.
А що дитині треба?
Дім красивий, білий.
І, як світлий образ,
Мамин погляд добрий,
Й батька дорого,
Чути добре слово.
А ще гарно б мати
І сестру, і брата.
- Про кого розповідає вірш?
- Діти, послухайте будь ласка прислів’я: «Нащо клад, коли в сім’ї лад»; «Вся сім’я вмісті – так і душа на місті»; «Подивися у воду, якого ти роду»; «Нема в світі дорожчого, як родина».
- Які слова найчастіше повторюються в цих прислів’ях?
- Так, вірно, сім’я, рід, родина. Я невипадково дібрала ці прислів’я. Бо сім’я, рід, родина – це найдорожче в житті кожної людини.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Ми будемо говорити про родину, згадаємо, кого відносять до рідні, що таке рід;Знайдемо відповідь на запитання, коли родина буває щасливою., як уникати конфліктів у сім’ї.
- Діти, а що таке сім’я на вашу думку?
Тобто ви живете у своїй сім’ї, серед близьких і дорогих людей.
Розгадування ребусів
7Я Р1а
Сім’я Родина
V. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
- Людині важко жити самотньою. Ні з ким поділитися думками, своїми планами. Нікому допомогти, сказати співчутливі слова. Хто ж завжди з тобою в ділах, думках? Навіть тоді, коли перебуває не поруч? Хто підтримає у важкі хвилини? Хто розділить свою радість? Кому буде боляче, коли ти зробиш неправильний крок? І хто ніколи не відмовиться від тебе?
Це – твоя родина.
2. Побудова асоціативного куща.
- Яким ще словом ми називаємо нашу родину? Так, сім’я. Коли ви чуєте чи вимовляєте це слово, кого ви уявляєте? ( Маму, тата, дітей, брата, сестру). Так, мама – берегиня роду, тато – господар дому. Без дітей родина не буде по-справжньому щасливою. Вони малі помічники, радість для своїх батьків.
– Діти, хто ще входить до складу сім’ї?
Так, вірно бабуся і дідусь.
Дідусь і бабуся – це супутники дитинства. Вони вчать дитину життєвої мудрості, передають свій досвід життя.
- Отже, ми з вами вияснили, що таке сім’я.
Всіх членів родини ми називаємо родичі. Дідусь, бабуся, тітка, дядько, двоюрідні брати, двоюрідні сестри? Це – родичі, або рідня. Вони не просто близькі й дорогі вам, а ще й одного роду.
Родина – це група споріднених людей, яка складається з жінки, чоловіка, дітей, бабусі, дідуся, що живуть разом.
А тепер, давайте попробуємо пояснити, що ж таке «рід»?
Рід – це вся рідня – теперішня і давнішня, це ряд поколінь, що походять від одного предка. Наприклад: Рід – це сім’я прадідуся, сім’я дідуся, ваша сім’я.
Родовід - це рід з усіма родичами та свояками, це родинний кущ, родинне деревце, яке повинен знати й шанувати кожний його член.
- А рід до роду – то вже цілий наш народ.
Сім´я
( тато, мама і я )
Родина
( всі, хто живе разом )
Рід
( кілька родин, що походять від одного предка )
VІ. Закріплення й осмислення знань.
1.Літературна хвилинка
Вірші про сім’ю
1 учень. Н.Черемис. «Що таке сім’я»
Розкажу вам, друзі, я
Що таке моя сім’я.
Разом дружно проживаємо
І пісні про це співаємо.
Люба матінко моя –
Як пишаюсь нею я.
В неї руки золоті,
Серцем кожного зігріє
Тато сильний і завзятий,
Він – господар в нашій хаті.
Все майструє, все ладнає,
Бо до всього хист він має.
Дід і бабуся у пошані –
Вони праці ветерани.
Всіх онуків міцно люблять
І як пташенят голублять.
Є у мене ще й брати –
Кращих в світі не знайти.
Ось і вийшло: всіх сім «я»
Знайте, це і є сім’я.
2 учень. У нашого Омелька –
невеличка сімейка.
Тільки він та вона,
та старий, та стара,
Та дві дівки косаті,
та два парубки вусаті,
Та дві Христі у намисті,
та дві ляльки у колисці.
2.Робота над змістом прислів’я.
Інтерактивна метод «Вузлики».
(Діти об’єднуються у 4 групи).
Групова робота.
Добрі діти - батькам вінець, нема переводу
Козацькому роду а злі діти - батькам кінець
Шануй батька й неньку, які батьки, такі й діти
Яке дерево, такі його квіти, то й буде тобі гладенько
Немає цвіту білішого, як цвіт немає роду ріднішого, як мати
на калині, дитині
Чого навчають прислів’я?
Розшифровані вами прислів’я ще раз доказують, що хороша сім’я – це найбільше щастя на землі. І в тій сім’ї лад, де всі люблять один одного, поважають один одного, турбуються про всіх членів родини.
VIІ. Узагальнення та систематизація знань.
1. Розповідь вчителя.
- Сім’ю кожного з нас можна порівняти з єдиним людським організмом. Якщо всі органи працюють добре, то й весь організм здоровий. От і в сім’ї, якщо кожний член родини турбується про інших, поважає один одного, то така сім’я щаслива.
2.Конкурси
а) « Знайди зайве слово»
Які слова заважають щастю родині?
Добробут пошана вірність
Затишок виховання кохання
Порада байдужість турбота
Сварки повага піклування
Допомога розуміння зрада
2. Обговорення і порівняння текстів.
- Дружна родина. Під цим словами кожний з нас розуміє дуже багато. Це і спокійний дім, тепле і ніжне ставлення один до одного, взаєморозуміння в родині, радість спілкування.
- Я розповім вам про дві сім’ї, а ви , прослухавши, оберіть ту, в якій хотіли б жити.
Дві сестрички, Оля і Юля, живуть дуже добре. Їхній тато - бізнесмен. Він продає автомобілі. Мама - відома красуня. Майже увесь день вона проводить у спортзалі і салонах краси. У дівчат є все: власна кімната, безліч іграшок, красивий одяг, і можуть вони купити все, що забажають. Доглядає їх няня. Свого батька дівчата не бачать декілька днів. Зате мама іноді приходить до них, щоб запитати про їх справи. У дітей є все.
Два братики, Миколка і Сашко, живуть у іншій родині. Тато у них - водій, а мама - листоноша. Щоранку батьки йдуть на роботу, а хлопці - до школи. Зате ввечері всі приходять додому. Тато з хлопчиками займаються домашнім господарством, а мама готує вечерю. У вихідні дні батьки і діти відпочивають на природі. Та, на жаль, нової іграшки братчикам знову не куплять, бо Миколка виріс із штанів і йому терміново потрібні нові.
- Яку родину ви б обрали і чому?
б) « Інтелектуал»
Продовжити речення.
Дочка моєї мами – то моя ( сестра)
Найбільше пестить і голубить свою дитину ( мама)
Своїх онуків розуму навчає старенький ( дідусь)
Твою матусю донечкою кличе твоя ( бабуся)
Син мого дідуся – мій ( тато)
Дочка моєї бабусі - моя ( мама)
Тато мого тата – ( дідусь)
Онук чи онучка мого дідуся - це (я)
В) загадка
Дві мами дві доні
сидять на осонні
ОБОВ’ЯЗКИ
ІІ.Особиста відповідальність людини за розв’язання будь-якого питання.
1 . Самостійна робота учнів.
Конфлікти і способи їх розв’язання.
Учитель. Як не дивно, найбільше непорозумінь у людей виникає під час спілкування з рідними. Йдеться не лише про ситуації, які називаємо сварками чи конфліктами. Скільки ми завдаємо образ через неуважність, байдужість, нечуйність, нетактовність або просто тому, що кожен сприймає світ по-своєму! Спробуємо вияснити:
Інсценізація. З'являється хлопчик, що грає роль конфлікту (одягнений у буденний одяг).
Конфлікт: Ви мене згадали, от я і прийшов.
Учитель: Згадали, але не запрошували у гості.
Конфлікт: Певна річ. Щоб я, його величність Конфлікт, чекав персонального запрошення... оце вже ні. Я всюди: в школі, дома, у спортзалі й кінозалі, ну скрізь-скрізь.
(Приходить Етика)
Етика: Зачекайте. Я вам потрібна. Дивіться, яка я гарна, чемна, вихована, всюди допомагаю налагоджувати стосунки.
Учитель: Розкажіть, як повинні члени сім'ї ставитися один до одного, щоб уникати конфліктів.
Етика: А діти вже знають відповідь. Вони вчили зі мною. Прошу.
Учень 1. Треба любити, терпіти і прощати. Ось доказ.(розказує притчу).
КИТАЙСЬКА ПРИТЧА.
«Гарна сім'я»
Жила-була на світі сім'я. Вона була не проста. Більше 100 чоловік налічувалося в цій сім'ї. І займала вона ціле село. Так і жили всією сім'єю і всім селом.
Сім'я була особлива - мир і лад панував в тій сім'ї і, отже, на селі. Ні сварок, ні лайки, ні, Боже збав, бійок і чвар.
І вістка про цю сім'ю дійшла до самого Імператора країни. І він вирішив перевірити, чи правду кажуть люди. Прибув він у село, і душа його зраділа: кругом чистота, краса, затишок і мир. Добре дітям, спокійно старим. Здивувався владика. Вирішив дізнатися, як жителі села добилися такого ладу. Прийшов до голови родини: розкажи, мовляв, як ти домігся такої згоди і миру в твоїй родині. Той взяв аркуш паперу і почав щось писати. Писав довго – видно, не дуже сильний був у грамоті. Потім передав лист Імператору. Той взяв аркуш і став розбирати каракулі старого. Розібрав з трудом і здивувався... Три слова були написані на папері: любов, прощення і терпіння. Прочитав Імператор, почухав, як водиться, за вухом і запитав:
- І все?
- Так, - відповів старий: сто раз любов, сто раз прощення, сто раз терпіння, - це і є основа всякої хорошої сім'ї. І, подумавши, додав:
- І світу теж.
Учень 2. Хлопчик з мого оповідання не розуміє, що найголовніше в житті. (виразне читання оповідання)
В. Сухомлинський «А серце тобі нічого не наказало?»
Андрійко прийшов зі школи і побачив засмучену маму. Він поклав портфель і сів до столу. Чекає обіду.
- А тата відвезли до лікарні, - сказала мама. – Захворів наш батько.
Вона чекала, що син занепокоїться, схвилюється. Та син був спокійним. Мама здивовано подивилась на Андрійка.
- А нам завтра до лісу йти, - сказав Андрійко. - Завтра неділя… Учителька наказала, щоб усі прийшли до школи о сьомій годині ранку.
- І куди ж ти завтра підеш?
- До лісу… Адже учителька наказала.
- А серце тобі нічого не наказало? – запитала мама і заплакала.
Учитель. А ви, діти, що сказали б Андрійку? Що повинно підказати серце?
Етика: Дружна родина. Під цим словами кожний з нас розуміє дуже багато. Це і спокійний дім, тепле і ніжне ставлення один до одного, взаєморозуміння в родині, радість спілкування. Я хочу подарувати вам на пам'ять буклет. Користуйтеся ним у складні моменти (роздає буклети.)
ДЕКІЛЬКА ВАЖЛИВИХ ПРАВИЛ СІМЕЙНОГО ЖИТТЯ
1. Не критикуйте своїх близьких.
2. Частіше дякуйте їм за те, що вони роблять.
3. Приділяйте їм більше уваги і не забувайте робити для них щось приємне.
4. Під час розмови добирайте слова, які не ображають ваших близьких.
5. Будьте люб'язні й намагайтеся виконувати прохання рідних.
6. У ситуації конфлікту старайтеся:
- вислуховувати того, хто говорить;
- зрозуміти іншого, поставивши себе на його місце;
- якщо ви неправі, швидко визнавати це;
- не забувати вибачатись.
Учитель: А я хочу дати вам пам’ятку про правила спілкування.
ПАМ’ЯТКА ПРО ПРАВИЛА СПІЛКУВАННЯ
VII. Підсумок уроку.
- Ось і закінчується наш урок .
- Які нові поняття навчилися розрізняти?
- Це дуже важливо, щоб сім’я була згуртованою, дружною, щасливою. Бо сильна родина, рідня, рід – це міцна наша держава.
- Який вид роботи сподобався найбільше?
- Оцініть свою роботу на уроці. (Учні з одного ряду оцінюють учнів з другого ряду)
VIII. Домашнє завдання.
«Родина», «рід» — які слова святі!
Вони потрібні кожному в житті.
Бо всі ми з вами — гілочки на дереві,
Що вже стоїть, й стояти буде навіки.
Це дерево — наш славний родовід.
Це — батько, мати, прадід твій і дід.
І з роду в рід кладе життя мости,
Бо без коріння саду не цвісти,
Без устремління човен не пливе,
І без коріння сохне все живе.