Конспект уроку з етики для 5 класу на тему "Яку роль відіграє у житті людини родинне коло, сімейні свята і традиції.Якими мають бути сімейні обов'язки? Як уникнути конфлікту в стос

Про матеріал

Девіз уроку: Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно й плідно працювати.

Перегляд файлу

Тема.   Яку роль відіграє у житті людини родинне коло, сімейні свята і традиції? Чому необхідні взаємна повага, допомога і чуйність у родинному колі? Якими мають бути сімейні обов’язки? Як уникнути конфлікту в стосунках з рідними?

Мета:  Уточнити й розширити уявлення про сім’ю, родину, рід;  розвивати увагу, мислення, мову, пам’ять, стимулювати   прояв інтересу до історії свого роду, сім’ї; виховувати шанобливе  ставлення до всіх членів родини, гордість за свій  рід.

Обладнання: картки із зашифрованими прислів’ями,  прислів’я, ребуси

Хід уроку.

 I. Організація класу.

         Девіз уроку:  Не просто слухати, а чути.

                               Не просто дивитись, а бачити,

                               Не просто відповідати, а міркувати,

                               Дружно й плідно працювати.

ІІ.Перевірка домашнього завдання.

Дидактична гра «Незакінчені речення»

1.Внутрішнім суддею, який звіряє вчинки людини з моральними правилами, називають…(Совість)

2.Почуття сильного збентеження, зніяковіння за свою погану поведінку, недостойні дії і вчинки називається… (Сором)

3. Зовнішнім суддею людської поведінки і дій вважається…(Сором)

4.Внутрішнім голосом людини називають її…(Совість)

5.Про яке відчуття кажуть «не знати, де очі діти»? (неприязні, радості, СОРОМУ)

 

ІII. Мотивація навчальної діяльності.

- У мене в руках цікава скринька. У ній – найцінніший скарб планети Земля. Зараз  кожен зазирне і скаже, кого ви побачили.

( На дні скриньки лежить дзеркало).

- То кого ви побачили на дні скриньки?

- Ви побачили кожен себе. Отже, найцінніший скарб – це ви. Кожен з вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій планеті немає і не буде.

А що дитині треба?

Дім красивий, білий.

І, як світлий образ,

Мамин погляд добрий,

Й батька дорого,

Чути добре слово.

А ще гарно б мати

І сестру, і брата.

- Про кого розповідає вірш?

- Діти, послухайте будь ласка прислів’я: «Нащо клад, коли в сім’ї лад»; «Вся сім’я вмісті – так і душа на місті»; «Подивися у воду, якого ти роду»; «Нема в світі дорожчого, як родина».

- Які слова найчастіше повторюються в цих прислів’ях?

- Так, вірно, сім’я, рід, родина. Я невипадково дібрала ці прислів’я. Бо сім’я, рід, родина – це найдорожче в житті кожної людини.

IV. Повідомлення теми і завдань уроку. 

     - Ми будемо говорити про родину, згадаємо, кого відносять до рідні, що таке рід;Знайдемо відповідь на запитання, коли родина буває щасливою., як уникати конфліктів у сім’ї.

- Діти, а що таке сім’я на вашу думку?

Тобто ви живете у своїй сім’ї, серед близьких і дорогих людей.

    Розгадування ребусів

                       Р1а

         Сім’я       Родина

V. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Розповідь з елементами бесіди.

- Людині  важко жити самотньою. Ні з ким поділитися думками, своїми планами. Нікому допомогти, сказати співчутливі слова. Хто ж завжди з тобою в ділах, думках? Навіть тоді, коли перебуває не поруч? Хто підтримає у важкі хвилини? Хто розділить свою радість? Кому буде боляче, коли ти зробиш неправильний крок? І хто ніколи не відмовиться від тебе?

Це – твоя родина.

        2. Побудова асоціативного куща.

   - Яким ще словом ми називаємо нашу родину? Так, сім’я.  Коли ви чуєте чи  вимовляєте це слово, кого ви уявляєте? ( Маму, тата, дітей, брата, сестру). Так, мама – берегиня роду, тато – господар дому. Без дітей родина не буде по-справжньому щасливою. Вони малі помічники, радість для своїх батьків.

– Діти, хто ще входить до складу сім’ї?

Так, вірно бабуся і дідусь.

Дідусь і бабуся – це супутники дитинства. Вони вчать дитину життєвої мудрості, передають свій досвід життя.

- Отже, ми з вами вияснили, що таке сім’я.

Всіх членів родини ми називаємо родичі. Дідусь, бабуся, тітка, дядько, двоюрідні брати, двоюрідні сестри? Це – родичі, або рідня. Вони не просто близькі й дорогі вам, а ще й одного роду.

Родина – це група споріднених людей, яка складається з жінки, чоловіка, дітей, бабусі, дідуся, що живуть разом.

А тепер, давайте попробуємо пояснити, що ж таке «рід»?

Рід – це вся рідня – теперішня і давнішня, це ряд поколінь, що походять від одного предка. Наприклад: Рід – це сім’я прадідуся, сім’я дідуся, ваша сім’я.

Родовід - це рід з усіма родичами та свояками, це родинний кущ, родинне деревце, яке повинен знати й шанувати кожний його член.

           - А рід до роду – то вже цілий наш народ.

Сім´я

( тато, мама і я )

 

 

 

Родина

( всі, хто живе разом )

 

 

 

 

Рід

( кілька родин, що походять від одного предка )

VІ. Закріплення й осмислення знань.

1.Літературна  хвилинка

Вірші про сім’ю

1 учень. Н.Черемис. «Що таке сім’я»


Розкажу вам, друзі, я

Що таке моя сім’я.

Разом дружно проживаємо

І пісні про це співаємо.

Люба матінко моя –

Як пишаюсь нею я.

В неї руки золоті,

Серцем кожного зігріє

Тато сильний і завзятий,

Він – господар в нашій хаті.

Все майструє, все ладнає,

Бо до всього хист він має.

Дід і бабуся у пошані –

Вони праці ветерани.

Всіх онуків міцно люблять

І як пташенят голублять.

Є у мене ще й брати –

Кращих в світі не знайти.

Ось і вийшло: всіх сім «я»

Знайте, це і є сім’я.

 

 2 учень. У нашого Омелька –

 невеличка сімейка.

Тільки він та вона,

та старий, та стара,

Та дві дівки косаті,

 та два парубки вусаті,

Та дві Христі у намисті,

та дві ляльки у колисці.


 

2.Робота над змістом прислів’я.

 

  Інтерактивна метод «Вузлики».

  •                                       На карточках записані зашифровані прислів’я, а розшифруєте ви їх за допомогою методу «Вузлики». І не тільки розшифруєте, а ще й поясните їх зміст. Це завдання ви будете виконувати у групах. Згадаємо правила роботи у групах. (Відповіді дітей). А об’єднатися в групи нам допоможе така  лічилочка: «Тато, мама, брат, сестра – отака моя сім’я».

 (Діти об’єднуються у 4 групи).

 Групова  робота.

Добрі діти - батькам вінець,         нема переводу

Козацькому роду                          а злі діти - батькам кінець

Шануй батька й неньку,                які батьки, такі й діти

Яке дерево, такі його квіти,          то й буде тобі гладенько

Немає цвіту білішого, як цвіт        немає роду ріднішого, як мати

на калині,                                                             дитині

 

Чого навчають прислів’я?

   Розшифровані вами прислів’я ще раз доказують, що хороша сім’я – це найбільше щастя на землі. І в тій сім’ї лад, де всі люблять один одного, поважають один одного, турбуються про всіх членів родини.

VIІ. Узагальнення та систематизація знань.

 1. Розповідь вчителя. 

    - Сім’ю кожного з нас можна порівняти з єдиним людським організмом. Якщо всі органи працюють добре, то й весь організм здоровий.  От і в сім’ї, якщо  кожний член родини турбується  про інших, поважає один одного, то така сім’я  щаслива.

2.Конкурси

а) « Знайди зайве слово»

Які слова заважають щастю родині?

Добробут                  пошана                   вірність

Затишок                   виховання              кохання

Порада                     байдужість             турбота

Сварки                      повага                    піклування

Допомога                 розуміння               зрада

 

2. Обговорення і порівняння текстів.

- Дружна родина. Під цим словами кожний з нас розуміє дуже багато. Це і спокійний дім, тепле і ніжне ставлення один до одного, взаєморозуміння в родині, радість спілкування.

- Я розповім вам про дві сім’ї, а ви , прослухавши, оберіть ту, в якій хотіли б жити.

Дві сестрички, Оля і Юля, живуть дуже добре. Їхній тато - бізнесмен. Він продає автомобілі. Мама - відома красуня. Майже увесь день вона проводить у спортзалі і салонах краси. У дівчат є все: власна кімната, безліч іграшок, красивий одяг, і можуть вони купити все, що забажають. Доглядає їх няня. Свого батька дівчата не бачать декілька днів. Зате мама іноді приходить до них, щоб запитати про їх справи. У дітей  є все.

 

Два братики, Миколка і Сашко, живуть у іншій родині. Тато у них - водій, а мама - листоноша. Щоранку батьки йдуть на роботу, а хлопці - до школи. Зате ввечері всі приходять додому. Тато з хлопчиками займаються домашнім господарством, а мама готує вечерю. У вихідні дні батьки і діти відпочивають на природі. Та, на жаль, нової іграшки братчикам знову не куплять, бо Миколка виріс із штанів і йому терміново потрібні нові.

 - Яку родину ви б обрали і чому?

б)  « Інтелектуал»

Продовжити речення.

Дочка моєї мами – то моя ( сестра)

Найбільше пестить і голубить свою дитину ( мама)

Своїх онуків розуму навчає старенький ( дідусь)

Твою матусю донечкою кличе твоя ( бабуся)

Син мого дідуся – мій ( тато)

Дочка моєї бабусі - моя ( мама)

Тато мого тата – ( дідусь)

Онук чи онучка мого дідуся - це (я)

В) загадка

Дві мами дві доні

 сидять на осонні

 

ОБОВ’ЯЗКИ

ІІ.Особиста відповідальність людини за розв’язання будь-якого питання.

1 . Самостійна робота учнів.

 

Конфлікти і способи їх розв’язання.

Учитель. Як не дивно, найбільше непорозумінь у людей виникає під час спілкування з рідними. Йдеться не лише про ситуації, які називаємо сварками чи конфліктами. Скільки ми завдаємо образ через неуважність, байдужість, нечуйність, нетактовність або просто тому, що кожен сприймає світ по-своєму! Спробуємо вияснити:

Інсценізація. З'являється хлопчик, що грає роль конфлікту (одягнений у буденний одяг).

Конфлікт: Ви мене згадали, от я і прийшов.

Учитель: Згадали, але  не запрошували у гості.

Конфлікт: Певна річ. Щоб я, його величність Конфлікт, чекав персонального запрошення... оце вже ні. Я всюди: в школі, дома, у спортзалі й кінозалі, ну скрізь-скрізь.

(Приходить Етика)

Етика: Зачекайте.  Я вам  потрібна. Дивіться, яка я гарна, чемна, вихована, всюди  допомагаю налагоджувати  стосунки.

Учитель: Розкажіть, як повинні члени сім'ї ставитися один до одного, щоб уникати конфліктів.

Етика: А діти вже знають відповідь. Вони вчили зі мною. Прошу.

Учень 1. Треба любити, терпіти і прощати. Ось доказ.(розказує притчу).     

КИТАЙСЬКА ПРИТЧА. 

 «Гарна сім'я»

Жила-була на світі сім'я. Вона була не проста. Більше 100 чоловік налічувалося в цій сім'ї. І займала вона ціле село. Так і жили всією сім'єю і всім селом.

Сім'я була особлива - мир і лад панував в тій сім'ї  і, отже, на селі. Ні сварок, ні лайки, ні, Боже збав, бійок і чвар.

   І вістка про цю сім'ю  дійшла до самого Імператора країни. І він вирішив перевірити, чи правду кажуть люди. Прибув він у село, і душа його зраділа: кругом чистота, краса, затишок і мир. Добре дітям, спокійно старим. Здивувався владика. Вирішив дізнатися, як жителі села добилися такого ладу. Прийшов до голови родини: розкажи, мовляв, як ти домігся такої згоди і миру в твоїй родині. Той взяв аркуш паперу і почав щось писати. Писав довго – видно,  не дуже сильний був у грамоті. Потім передав лист Імператору. Той взяв аркуш і став розбирати каракулі старого. Розібрав з трудом  і здивувався...    Три слова були написані на папері: любов, прощення і терпіння. Прочитав Імператор, почухав, як водиться, за вухом і запитав:

- І все?

- Так, -  відповів старий: сто раз любов, сто раз прощення, сто раз терпіння, - це і є основа всякої хорошої сім'ї.  І, подумавши, додав:

- І світу теж.

Учень 2. Хлопчик з мого оповідання не розуміє, що найголовніше в житті. (виразне читання оповідання) 

 

В. Сухомлинський «А серце тобі нічого не наказало?»

Андрійко прийшов зі школи і побачив засмучену маму. Він поклав портфель і сів до столу. Чекає обіду.

- А тата відвезли до лікарні, - сказала мама. – Захворів наш батько.

Вона чекала, що син занепокоїться, схвилюється. Та син був спокійним. Мама здивовано подивилась на Андрійка.

- А нам завтра до лісу йти, - сказав Андрійко. - Завтра неділя… Учителька наказала, щоб усі прийшли до школи о сьомій годині ранку.

- І куди ж ти завтра підеш?

- До лісу… Адже учителька наказала.

- А серце тобі нічого не наказало? – запитала мама і заплакала.

 

Учитель. А ви, діти, що сказали б Андрійку? Що повинно підказати серце?

Етика: Дружна родина. Під цим словами кожний з нас розуміє дуже багато. Це і спокійний дім, тепле і ніжне ставлення один до одного, взаєморозуміння в родині, радість спілкування. Я хочу подарувати вам на пам'ять буклет. Користуйтеся ним у складні моменти (роздає буклети.)

 

 

ДЕКІЛЬКА ВАЖЛИВИХ ПРАВИЛ СІМЕЙНОГО ЖИТТЯ

1.    Не критикуйте своїх близьких.

2.    Частіше дякуйте їм за те, що вони роблять.

3.    Приділяйте їм більше уваги і не забувайте робити для них щось приємне.

4.    Під час розмови добирайте слова, які не ображають ваших близьких.

5.    Будьте люб'язні й намагайтеся виконувати прохання рідних.

6.    У ситуації конфлікту старайтеся:

-    вислуховувати того, хто говорить;

-    зрозуміти іншого, поставивши себе на його місце;

-    якщо ви неправі, швидко визнавати це;

-    не забувати вибачатись.

 

Учитель: А я хочу дати вам памятку про правила спілкування.

 

  ПАМЯТКА ПРО ПРАВИЛА СПІЛКУВАННЯ

  1. Будь готовий терпіти і поступатись.
  2. Пристосовуйся до уподобань рідних.
  3. Жертвуй своєю вигодою заради близьких.
  4. Жалій, співчувай, розумій.
  5. Будь поблажливим і терплячим, великодушним і добрим.
  6. Піклуйся про рідних, роби добро.
  7. Виконуй домашню роботу.
  8. Поважай старших і менших.
  9. Сприймай дивацтва, слабкості, недоліки  рідних.
  10. Співпереживай у радості і горі, успіхах і невдачах.
  11. ПАМ’ЯТАЙ: рідні для тебе роблять те ж саме!

 

VII. Підсумок  уроку.

-  Ось і закінчується наш урок .

- Які нові поняття навчилися розрізняти?

 - Це дуже важливо, щоб сім’я була згуртованою, дружною, щасливою. Бо      сильна родина, рідня, рід – це міцна наша держава.

- Який вид роботи сподобався найбільше?

- Оцініть свою роботу на уроці. (Учні з одного ряду оцінюють учнів з другого ряду)

VIII. Домашнє завдання.

«Родина», «рід» — які слова святі!

Вони потрібні кожному в житті.

Бо всі ми з вами — гілочки на дереві,

Що вже стоїть, й стояти буде навіки.

Це дерево — наш славний родовід.

Це — батько, мати, прадід твій і дід.

І з роду в рід кладе життя мости,

Бо без коріння саду не цвісти,

Без устремління човен не пливе,

І без коріння сохне все живе.

 

  1. Намалювати родове дерево сім’ї.
  2. Придумати емблему і девіз сім’ї.
  3. Розповісти про традиції в сім’ї та розподіл обов’язків.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Шарапенко Тетяна Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кишкань Юлія Валеріївна
    Матеріал підібрано дуже добре. у мене єдине зауваження -чи встигне вчитель усе це зробити під час уроку. Але все ж більшість матеріалу для власного конспекту узяла саме у вас. Дякую вам!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Етика, 5 клас, Розробки уроків
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
7608
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку