Мельнице-Подільський ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Позакласний захід
«ПРОСТЯГНІМО РУКУ ДОБРОТИ»
Підготувала: вчитель
зарубіжної літератури
Тимочків Людмила Петрівна
2024 рік
ПРОСТЯГНІМО РУКУ ДОБРОТИ
Виховувати любов, доброту і шанобливе ставлення до людей похилого віку, почуття вдячності, повагу до старших себе; зміцнення сімейних відносин через творчу діяльність учнів.
Вед.1. Тихо та непомітно падає листя з дерев, відчутна вранішня прохолода – так до нас приходить осінь.
Вед. 2. Мабуть недаремно старість людини ще називають осінню життя.
Спакувала валізу іще одну осінь.
Стало важче нести. Стало більше «було».
Ще одна павутинка заплуталась в коси.
Ще одна борозенка зорала чоло.
У букетику «буде» поменшало квітів.
У молитвах ранкових побільшало слів.
Щиро дякую Богу за роки прожиті,
За щасливі хвилини і ночі без снів.
Із-за обрію сонце надії виносить.
Будуть весни і літо, і квіти в саду.
Ще не фініш, я просто іще одну осінь
Спакувала в валізу і далі піду.
Вед.1 Людське життя... Життя людини – найвища цінність. Людина народжується для того, щоб власним життям залишити особливий слід на землі.
Вед.2 Людське життя…
Це:народження і виховання дітей; працею примноження земних багатств і навколишньої краси довкілля; наповнення світу мистецтв його шедеврами.
Вед.1 Все, що нас з вами оточує, створено Природою і невтомною працею людини.
Вед.2 Все, чого досягає людина в житті, бере свій початок в сім'ї.
Пісня «Моя сім’я» Музика і слова О. Рудик
Вед.1 Сім'я – початок життєвої стежки, на яку ступає першим самостійним кроком маля; доріжки – яку торує дитина на шляху до Країни знань, алеї самостійності юних громадян на шляху у виборі майбутньої професії і, звичайно, стрімкої автостради дорослого самостійного життя.
Вед.2 А згодом ця швидкоплинна траса переходить у невеликий путівець, що веде кожного з нас до тихого й неспокійного старечого «заходу»- стежки за горизонт.
Вед.1 Осінь багата на свята. Кожен рік 1 жовтня відзначається як Міжнародний день людей похилого віку, проголошений 50 – сесією Генеральної асамблеї ООН. В Україні цю дату відзначають з 1991 року. Але старенькі люди потребують уваги не тільки у цей день, а завжди – щодня, щогодини, а декотрі і щохвилини.
Вед.2 А 13 листопада відзначається Всесвітній день доброти. Відзначати це свято вперше запропонували учасники волонтерського руху “За доброту”, що виник в Японії у 1997 році. Старенькі люди так потребують цієї доброти.
Похилий вік - заключний етап людського життя. Це зріла пора, коли людина, пройшовши довгий шлях у житті, багато знає, вміє та має цінний скарб - життєву мудрість.
Читець1. Легенда
В одній із країн у минулому був звичай: коли людина старіла, її скидали у прірву, щоб не їла задарма харчів. Та один син надто любив батька, щоб це вчинити. Отож він поселив свого батька на горищі, куди завжди приносив їжу. Та настав у цій країні неврожай. Голод панував серед людей. Бачить батько, що син чимось заклопотаний, чимось зажурений. От він і питає сина: "Що ж ти, любий сину, такий засмучений? Що трапилося в тебе? Ти увесь аж почорнів, напевно, від горя якогось?" Розповів тоді син про своє нещастя та про те, що нічим засіяти поля. А батько порадив: "Зніми снопи з хати, якими вона накрита, та й обмолоти ще раз. Зібраним зерном засій землю."
Послухався син і зробив саме так, як велів батько. І вродило збіжжя у них так, як у нікого. Дійшли слухи і до царя про добрий урожай на полі того сина. Покликав він його до себе та питає: "Хто навчив тебе такої мудрості?" Нікуди було діватись тому чоловікові. Розповів цареві всю правду.
З того часу старі батьки доживали зі своїми дітьми до старості у шані та повазі."
Читець2. ШАНА"
Неправда — все мов, продається:
Давай готівку — і неси
А як людське гаряче серце
Ти покладеш на терези?
Не все, не все міняти можна —
Спинись, задумайся на мить.
Є заповідь одвічна Божа,
Що краще золота блищить.
Шануймо батька, шануймо матір,
І нам воздасться теж добром.
Хай буде шана в кожній хаті
І дух родини за столом.
Шануймо батька, шануймо матір —
Нам каже Біблія свята, —
І щастям будем ми багаті
На всі часи, на всі літа.
Слова ті треба повторяти,
Бо в них основа доброти.
Коли б не батько і не мати,
Чи був би на цім світі ти?
Слова ці треба змалку вчити;
В' них світить істина стара:
Коли в добрі батьки і діти —
Тоді всім вистачить добра.
Вед.2. Не залежить ДОБРОТА від зросту,Не залежить ДОБРОТА від віку. ДОБРОТА з роками не старіє,ДОБРОТА, як сонце, гріє
Пісня «Батькам» («Люба матуся і любий татусь»)
Вед.1 Щасливий той, у кого є дідусь та бабуся. Вже став крилатим вислів : «Є бабуся і дідусь – є діти!». Кажуть, що бабусі і дідусі більше люблять онуків, ніж власних дітей.
Вед.2 Ви тільки вслухайтеся: бабуся, бабусенька, бабуня –солодуня! Дідусь – солодунь. Які ніжні, красиві, лагідні, пестливі й теплі слова! А чому?
Вед.1 Бо ти їх – онучатко, дівчатко чи хлоп’ятко.
Вед.2 . Бо ти їх пташенятко, ластів’ятко, козенятко. Нехай іноді телятко, буває, що і поросятко.
Вед.1 І коли це бабуся з дідусем називали мене поросятком?
Вед.2 . Напевно тоді, коли ти була бруднулею?
Вед.1 Згадала!
Це було тоді, коли я забруднила чоботята
і до бабусі й дідуся утікала, щоб сховатися від тата.
А бабуся з дідусем не сварять, не кричать,
Поцілують лагідно,та й мовчать.
Читець3. Гумореска Про Петю, бабусю та інтернет
З ранку старшокласник Петя
Вже блукає в інтернеті.
На курорті мама з татом,
За онуком приглядати
Ще учора прибула
Бабця здалеку, з села.
Вранці Петю пригостила,
Посуд гарно перемила,
І хотіла ще, як слід,
Борщ зварити на обід.
Але що ж його робити?
Треба дещо докупити…
– Збігай, Петрику, благаю.
Я ж нічого тут не знаю!
Відповів бабусі Петя:
– Не турбуй мене дарма,
Бо коли я в інтернеті,
Хоч я й тут, мене нема!
– Що ж воно така за штука?
– Запитала бабця внука.
– Ти, бабусю, темнота…
Інтернет, це – красота!
Бо, якщо він є у тебе,
То й борщу варить не треба.
Бабця трішки засмутилась:
«Бач, які тепер діла!»
На портрет перехрестилась,
Відпочити прилягла.
А годині десь о третій
Захотілось їсти Петі.
Він бабусю став будити:
– Думаєш мене кормити?
А бабуся здивувалась,
І зпросонку аж злякалась:
– Ти ж сказав, що в тім «тернеті»
Є готове чисто все.
Думала, що звідти, Петю,
Хтось і їсти принесе!
Читець 4.— Лягай спати вже, онучку, —
Дід говорить басом. —
Я, як був такий маленький,
Лягав з курми разом.
А онучок зуби скалить:
— Як же ви там спали?
Як же, діду, ви додолу
З сідала не впали?
Пісня «Зачекайте літа»
Вед.1 Знали б ви, скільки людей живе сьогодні у злигоднях,скільки людей мешкають у напіврозвалених халупах або взагалі навіть не мають даху над головою. Вони жебракують і раді хоча б шматочку черствого хліба.
Читець 5. Простягає руку, молиться натхненно
У благенькім платті, хусточці рябій,
А у шибку вітер стукає студений:
— Що, мовляв, бабусю, треба тут тобі?
Людям на вокзалі клопітно і тісно,
Скоро розвезуть їх вдалину авто.
Потемніло небо, хмари сиві виснуть.
А тебе, бабусю, захистить же хто?
Випрошені гроші, дві-чотири гривні
На шматочок хліба, може, ще й на квас…
Україно-нене! Простягни долоні,
Від лихої долі захисти всіх нас.
Вед.2 Друзі, ми живемо з вами добре, і нам важко уявити, що тисячі людей страждають не тільки від холоду, голоду, а ще й через те, що не чують теплого слова, їм немає з ким поговорити.
Читець 6. Кажімо більше ніжних слів
Знайомим, друзям і коханим,
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи наших почуттів.
Нехай тих слів солодкий мед
Чиюсь загоїть рану
(Чи перший біль, чи то останній —
Коли б то знати наперед!).
Кажімо більше ніжних слів,
Комусь всміхаймось ненароком,
То не життя людське коротке,
Короткі в нас слова черстві.
Кажімо більше ніжних слів
Вед.1 Лікування добротою потребують не тільки хворі й самотні, а й цілком благополучні здорові люди, в яких душа черства й глуха до чужого горя.
Вед.2 Ми всі з вами такі різні люди. Є серед нас добрі, є і злі.
Та якби кожна зла людина зробила на одну злу справу менше, а добра — на одну добру справу більше, наскільки світлішим стало б наше життя. Якби кожний, хто може, допоміг би хоча б одній конкретній людині, світ став би набагато кращим.
Читець 7. Лікуймо наші зболені серця,
Лікуймо наші душі зачерствілі.
Несімо правди непогасний стяг,
І кривда в нашу долю не поцілить.
Є ще спасіння від недуг людських —
Джерела віднайдімо лиш цілющі…
Мов подорожником торкнімося до них,
Й добром розквітнуть, просвітліють душі.
Скропімо серце щире, нечерстве,
Людського милосердя еліксиром,
Воно, хоч кволе, знову оживе,
У справедливість й людяність повірить.
Вед.1 Старість — не радість, ніхто її не жде, всяк прихитряється відсунути її небажаний прихід. Та вона все ж несподівано підкрадається, і ти вже з печальною розсудливістю розумієш, що все найкраще вже було, усе в минулому.
Вед.2 А з тобою лише спомини та недуги. Добре, коли поруч тебе живуть твої рідні — діти, онуки. А якщо їх немає?
Пісня «А роки летять»
|
Вед.1 Діти любі,— каже мати,—
Треба старших шанувати!
То дасть Господь всього світа
Вам прожити довгі літа.
Вед.2 Варт пошани сивий волос
І старий тихенький голос.
До тих зморшок придивіться,
Станьте ближче, поклоніться!
Читець 8.Любіть маму, коли молода,
Любіть маму, коли постаріє,
Бо матуся дала вам життя,
Любіть маму, коли посивіє.
Коли в зморшках її лице,
І в очах її вицвілих втома,
Любіть маму, бо час іде,
Поки поруч із вами , вдома.
Не дратуйтеся на слова,
Що з матусиних вуст лунають,
На поради з її життя,
Мами доньок завжди повчають.
І не сердьтесь, коли не так
Може мама сказати часом,
А цінуйте щодня той час,
Коли можете бути разом.
В край далекий в свій час піде,
Найрідніша у світі людина.
Мама – сонце, що гріє тебе,
І турботу дарує єдина.
Любіть маму,ніхто не знає,
Коли прийде розлука навіки,
То ж не сердьтесь, що мама повчає,
Бо для неї ви завжди діти.
Вед.1 Людська доля… У кожного вона своя – комусь посміхнулася більше, комусь – менше. Старість – така ж частина життя, як і молодість, як дитинство… Вона неминуча для кожної людини
Вед.2 Чи всі люди здатні віддячити любов’ю своїм близьким за їх любов до себе? Часом навіть близькі і рідні душі черствіють, не співчувають горю ближнього, його хворобам, неприємностям і розчаруванням.
Читець9. А ви знаєте, що таке старість?
Це самотність біля вікна.
Тільки в спогадах щастя й радість,
Сльози виплакані до дна.
На столі – корвалол у склянці,
Зупинивсь на годиннику час,
Пахне старість молитвою вранці.
Тихо-тихо так «Отче Наш».
Голосами, що чуються всюди,
Рідних тих, кого бачиш у снах.
Не дай Боже вам старості, люди,
В самоті, край вікна у сльозах.
Читець 10. В житті Людина чуйна
Й пса не вижене з двору,
Коли він проживає
Десяток-другий літ,
Охороняючи садок його й комору.
Притулок дасть,
Поїсти дасть, як слід.
А зла – І рідну матір виряджає,
Коли немає вже користі від неї.
Зате на людях
Розточа єлею:
Він рідний син,
Вона ж чомусь – чужа ..
Інсценізація балади «Король Лір та його дочки»
Король Лір і його дочки
Автор 1
У Англії колись був король Лір
І панував собі на честь і славу,
Мав повагу він, і в сусідів мир,
І забезпечену державу.
Між іншими достатками його
Були також три доні гожі,
Прегарні й свіжі, що перевищали
Красою три червоні рожі.
Та королю подобалось старому
Раз їм питання предложити:
Король
"Котра з дочок моїх найбільш
Мене потрафить ублажити,
Потіха старості моєї — ви,
Тож по черзі хай кожна скаже,
Яку найбільшую любов мені
Вона ділами своїми докаже".
Регана
Регана я – найстаршая ваша дочка .
"Мій отче, як мені вас не любити?
Якби яка пригода надійшла,
Готова я за вас і кров пролити.
А хоч і серце би моє криваве
На штуки посікти хотіли,
Воліла б я, ніж малась допустить,
Аби яку ви прикрість потерпіли".
Гонорелля
"А я, середняя ваша донька,
— Волю хоч би найтяжче бідувати,
Прийняти муки й ганьбу, ніж би ви
Біди якої мали зазнавати.
Я день і ніч готова вам служить,
Стать вам найменшою слугою,
Щоб віку свого ви могли дожить
У радощах та супокою".
Король
"Тепер мені яснішою будучність стала.
Та ще ти,Корделіє, наймолодшая моя,
Свойого слова не сказала".
Корделія
— "Я рада свій довг дитячий все сповняти,
Послушна бути вам у всім,
А більш не в силі я нічого вам сказати".
Король
"Так ти не можеш більш нічого
Дать, ніж повинність повелить дитяча?
То видно, що твоя любов до мене
Не так-то вірна та гаряча.
То ж будь прогнана з мого двору!
Не хочу знать нелюбої дитини.
З мойого царства не дістанеш ти
По моїй смерті ні частини.
Лиш твоїм сестрам, що за мене раді
Хоч голови свої покласти,
Розділю я свою державу й дам
Обом по рівній части.
Дарую їм предківськую корону,
І власть, і королівськую подобу,
Аби мене в любові своїй за те
Пропильнували аж до гробу".
Автор 2
Отак дві старші сестри підійшли
Старого короля облесними словами,
Найменшу ж через королівський гнів
Сей час з двора протурено за брами.
Мов сирота, пішла Корделія,
Блукаючи від міста до села,
Ні в Англії в селі, ні в місті жаднім
Собі притулку не знайшла.
Аж як до Франції дісталася,
Скінчилася її недоля;
На кращім ґрунті запишалася,
Мов гарний цвіт з чужого поля.
Король французький як пізнав її,
Не дбаючи на гнів вітця старого,
За королеву взяв її до себе
На радість королівства свого.
Автор 1
В дочки найстаршої живе
Старий король тим часом;
Що зразу там було мов медове,
Та незадовго стало квасом.
Регана при своїм дворі його
Держати з невеликим почтом мала,
Та почет той у скорому часі
Увесь від нього відібрала.
Король
"Чи се ж така твоя заплата
За те, що царство все своє
Я вам віддав? Тепер донька для тата
Й малої дрібки того не дає!
О ні! Ще до своєї Гонореллі,
Сестри твоєї меншої піду.
Вона не буде так, як ти, лукава
І зглянеться на батькову біду".
Король
О Гонореллє, зглянся на мою біду,
Регана про мене зовсім перестала дбати…
Гонорелля
"Так вам і слід!
— Сестра вам жодну не вчинила шкоду.
У мене захисту для вас нема,
Хіба що з слугами на кухні жити,
Захочете та теє їсти й пити,
Що не доїм та не доп'ю сама".
Король
"О най же світ увесь почує, до чого
Веде батьківська нерозвага!
Та верну до Регани я ще раз,
А чей вона людськеє має серце,
Раз відпихнувши, схаменеться в час
І приязніш прийме мене, як перше".
Регана
«Геть!. Геть із мого двору.
Слуги!. І на поріг його не смійте ви пускати!
Не ліпший буде він тепер
Коли вперед не вмів себе тут шанувати".
Король
О Гонореллю, знов вернув до тебе
Я згоден з слугами на кухні жити,
І їсти все, що подадуть мені,
Аби лиш вік свій продовжити!
Гонорелля
"Не хтів за першим разом те принять,
Тепер і доступу до мене вже немає!"
Автор 2
Так обі донечки по двічі
Його відправили без жодного пардону;
Жебрацький кий узяв у руки той,
Що королівськую носив корону.
Тоді про наймолодшої дочки
Слова згадав і заповіт гарячий:
Завсіди буть послушною йому
І сповняти вірно довг дитячий.
Та він не важився тікать до неї,
Бо королівства мучило похмілля,
Що він ганебно так прогнав її,
— Й перемогло його, нарешті, божевілля.
На голові сніжне волосся рвав,
І в груди бивсь, і дер лице до крові,
І на дочок він помсту визирав
За брак у них дитячої любові.
Автор 1
Долинам, горам, рікам виливав
Палкії про невдячність їх промови,
Аж ріки, гори та твердії скали
З ним разом, бачилось, ридали і зітхали.
Автор 2
Нарешті хворого в тяжкій знесилі
Його до Франції прихильні завезли
Й тут у Корделії та короля
І захист, і підмогу ще знайшли.
Дочка, як лиш про горе батька вчула,
Сей час йому з підмогою прийшла,
Свою зневагу давнюю забула,
Йому потіху й радість принесла.
Автор 1
І ласкаво прийняв його король,
Велів кликнуть по краю всіх охочих,
Хто для відзискання держави Лірові
Підняться хоче до помочи.
В товаристві Корделії вернув
Король до Англії з дочками воювати,
І вспів собі в невдовгім часі
Їх із престолів та столиць прогнати.
Автор2
І Лір прийняв на старості своїй
Знов королівськую корону,
Та в одній битві замордовано
Корделію, його потіху й оборону.
Та скоро про ту передчасну смерть
Корделії до нього вість прийшла,
Що в нерозважнім запалі за нього
Сама у бій пішла,
Автор 1
Впав непритомний і оглушений
На її груди білі
І вмер з тяжким зітханням
Тої самої хвилі.
Вельможі краю серед жалощів
На тіла обоїх гляділи
І обох сестер одноголосно
На кару смерті засудили.
Автор 4.
Хто там запанував по них,
У хроніці читайте,
А повість про дитячую невдячність
Собі запам'ятайте!
Вед. 1 Кажуть, юність живе лиш майбутнім,
Кажуть, зрілість цінує лиш мить.
Тільки старість живе незабутнім,
Тим, чого не вернуть, не спинить.
Вед. 2 Є закони природи незмінні
Для людей, для птахів, для тварин.
Ви простіть нас байдужих, ми винні,
Будем ми ще старими, як ви.
Вед. 1 Нині люди все частіше впадають у депресію. Часи, кажуть, важкі. Але складні часи були завжди. А у людини завжди є свій особистий вибір.
Про це наша притча.
Читець 11. У однієї доброї, мудрої бабусі запитали:
– Бабусю! Ти прожила таке важке життя, а душею залишилася молодшою за всіх нас: завжди весела і привітна, всьому рада – немов і настрою поганого у тебе не буває. Чи є у тебе якийсь секрет?
– Є, милі. Все хороше, що мені зробили, я записую в своєму серці, а все погане на воді. Якби я робила навпаки, серце моє зараз було б усе в страшних рубцях, а так воно – рай запашний. Бог дав нам дві дорогоцінні здатності: згадувати і забувати. Коли нам роблять добро, вдячність вимагає пам’ятати його, а коли роблять зло, любов спонукає забути його.
Вед. 1 А чи можливо забути той біль, ті муки , ті страждання, які випали на долю України? Скільки горя, сліз, втрачених надій та скалічених доль принесла війна. Чи можна змиритися з втратами чоловіків, синів, дочок, внуків?
Вед. 2 Найстрашніше, що відбувається під час війни, це те, що переживають наші матері. Їм найтяжче. Кожен день і час вони чекають повернення із війни синів. Чекають… А інколи так і не можуть дочекатись.
Читець12. Ридає мати. Гірко їй.
Як далі жити, одинокій?
Бо син загинув на війні
У двадцять молодечних років.
Плекала кращі риси в нім,
Щоб разом віку доживати.
Невісточку хотіла в дім,
Хотіла внуків дочекатись.
Гуляти з ними у дворі,
В саду на лавочці сидіти,
Всміхатись мило дітворі,
Життю прекрасному радіти.
Все перекреслила війна!
Немає в мами більше сина.
Тепер лишилася сама.
Не прийде більш її дитина.
Не прийде і не запита:
«Як ваше, матінко, здоров’я?»
Не спиться їй, а вже світа.
Всі дні тепер для неї чорні.
Пісня «Мамо, не плач»
Вед. 1 За них щодня молитви промовляєм,
За сивих матерів, за їх синів.
Надати сили їм у Бога ми благаєм
Щоб ангел - охоронець їх беріг.
Вед. 2 Дякуємо за увагу!