Прямокутник, квадрат та їх периметри

Про матеріал

Урок математики для 5-го класу

Сформувати поняття прямокутника та квадрата; домогтися засвоєння формул для обчислення периметра прямокутника та квадрата. Розвивати просторову уяву, вміння будувати прямокутник, квадрат за допомогою косинця, лінійки; виховувати інтерес до математики.

Перегляд файлу

Урок математики для 5-го класу

Тема: Прямокутник, квадрат та їх периметри

Мета: Сформувати поняття прямокутника та квадрата; домогтися засвоєння формул для обчислення периметра прямокутника та квадрата. Розвивати просторову уяву, вміння будувати прямокутник, квадрат за допомогою косинця, лінійки; виховувати інтерес до математики.

Обладнання: мульмедійна презентація, креслярські інструменти (косинень, лінійка), індивідуальні картки, плакат з завданнями, стікери.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учні розміщуються за партами, вітаються.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  •      Яку тему ми вивчали на минулому уроці?
  •      Які завдання були додому? (Відповідь з підручника № 316, 329)
  •      Для перевірки № 316 пограємо в гру «Знайди помилку»

(Кожен учень порівнює свій розв’язок у зошиті і виправляє помилки у виконаних завданнях на ватмані, піднявши руку).

Перевіримо № 329, сторінка 89, рисунок 94.

  •      Чим на даному рисунку є промінь ВК? (Бісектрисою).
  •      Що таке бісектриса кута? (Це промінь, який ділить кут на дві рівні частини).
  •      Що потрібно було знайти у даній вправі? (< АВК = 153°).  

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

А) індивідуальне завдання на картках: окремі учні будують кути за вказаною градусною величиною. (На виконання 5 хв.);

Б) фронтальне опитування:

1. Який кут називається прямим, гострим, тупим, розгорнутим?

2. За допомогою яких креслярський інструментів можна побудувати кут?

3. Який вид кута, якщо його величина 30°, 3°, 93°, 173°?

4. Визначити вид кута величина якого:

а) удвічі більша за < А = 45°,

б) втричі більша за < В = 60°,

в) вдвічі менша від < С = 140°.

Учні, які виконували завдання на картках здають роботи.

  Вчитель: Діти, коли я готувала завдання, то з довгої смужки відрізала ось такі частини.

- Що  вони вам нагадують? Що це за лінія? (Відрізок).

-Що таке відрізок? (Лінія, яка має початок і кінець).

  • Ось послухайте цікаву історію про маленького хлопчика Відрізка.

Читає учень: Жив на світі маленький хлопчик, якого звали Відрізок. Так склалося, що в ранньому дитинстві його залишила мама Пряма, ніби відрізала від себе, але втішала, сказавши, що буде часто з ним зустрічатися, і в майбутньому у Відрізка буде сім`я. Так почалися у Відрізка пригоди на життєвому шляху. Траплялося йому різні Точки бачити – одні з ним подорожували разом, умостившись на його спині, інші ж тільки поряд проходили, не дивлячись на нього. Якось Відрізок потрапив у дивне місто з назвою «Многокутники». Відрізок пройшов на головну площу міста і дуже здивувався, коли побачив там багато гарних незнайомців, з чудовими формами. Це були трикутники, квадрати, прямокутники, п’ятикутники, шестикутники, всіх і не перелічиш. Відрізок подумав про себе, що він такий тоненький і форми ніякої не має, дуже засмутився і розплакався. Не бачачи від сліз дороги, Відрізок ненароком наштовхнувся на поважну пані Ламану. Вона вирішила поговорити з заплаканим хлопчиком, а дізнавшись, чого той плаче, розсміялася: «Відрізочку, подивися будь ласка на мене! Якби не ти, то не було б і мене, адже я складаюся з таких, як ти відрізків, та і всі інші фігури нашого міста без тебе не можуть жити». Відрізок перестав плакати, витер сльози, а тоді уважно придивився до оточуючих фігур. Справді, він відразу і не помітив, що всі многокутники – це замкнені ламані, які складаються з відрізків, що є для них сторонами. Відрізок усміхнувся і весело побіг уперед. Нарешті у нього з`явилася справжня сім`я.

Вчитель перевіряє індивідуальні завдання.

ІV. Повідомлення теми, мети уроку.

Отже, візьмемо наші відрізки і сполучимо. Можливо хтось знає, яка фігура утворилася?

  • Так діти, це чотирикутник.

І сьогодні ми з вами дізнаємося, яка фігура є прямокутником, квадратом та їх властивості, навчимося будувати ці фігури за допомогою лінійки і косинця.

Розгорніть зошити і запишіть тему уроку.

 

4. Сьогодні ми одержали конверт від печерних людей та спочатку прочитаємо лист, який вони  надіслали і допоможемо їм розшифрувати завдання. (Конверт у вигляді прямокутника, лист -додаток 1, учні повинні самостійно в кінці уроку виконати завдання)

   

  • Діти як ви думаєте, для чого слід зазначати кути прямокутника?

Ймовірна відповідь: Кути всі рівні. Щоб знайти про який кут буде іти мова краще розрізняти літерами.

  • Зазначимо на нашому прямокутнику точки АВСД.
  • Побудуємо прямокутник АВСД у зошитах:

3 клітинки вверх

6 клітинок вбік (це просто зробити по клітинках)

 

Проведіть відрізки, які сполучають протилежні сторони; зазначимо кути.

  • Вправа (слайд про квадрат).
  • Що таке квадрат?
  • Зараз ми навчимось це робити: будувати квадрат за допомогою косинця та лінійки. (Вчитель демонструє-учні відтворюють у зошитах)

 

  • Що називають периметром прямокутника?

Ймовірна відповідь: сума довжин всіх сторін.

На слайді Р=4а: розгорніть підручник на сторінці 96 прочитайте і скажіть, як знаходимо Р квадрата, Р прямокутника.

5. Розвязування вправ:

а) іде учень до дошки записує формулу Р=4а, а=4 см, Р=4*4=16 см.

Задача у підручнику, сторінка 101, № 366 (1);

 

б) учень біля дошки:

записує формулу: Р=2 (а+в)

Задача на слайді: а=14 см, в=14-5=9 (см), Р=2 (14+9)=2*23=46 (см);

 

г) периметр квадрата дорівнює 164 см. Знайдіть довжину квадрата.

Р=164 см

Р=4 а

а=164 : 4 = 41 (см)

 

V. Підсумок вивченого на уроці.

- показати протилежні сторони, протилежні вершини, сусідні сторони, сусідні вершини, діагоналі квадрата.

 

Гра «Доповни речення»

На стікерах записують і прикріплюють у середину прямокутника на дошці.

  1.              У прямокутнику протилежні сторони … (рівні).
  2.              Периметр прямокутника визначають за формулою … (Р=2 (а+в)).
  3.              Прямокутник, у якого всі сторони рівні є … (квадратом).
  4.              Периметр квадрата визначають за формулою … (Р=4 а).
  5.              У прямокутнику всі кути … (прямі).
  6.              Відрізки, які сполучають протилежні вершини прямокутника називаються … (діагоналями).

Вправа на побудову прямокутника.

Самостійно на картках (Додаток 1). Учень-помічник збирає роботи.

-Що було зашифровано у схемі печерних людей?

-Прямокутник

-Вчитель озвучує оцінки за роботу на індивідуальних картках за домашнє завдання та активну участь на уроці.

 

VІ. Домашнє завдання:

  • вивчити §14 на сторінці 96;
  • виконати № 362, 364, 371;
  • додатково № 386 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a=3 см, b=5 см

docx
Додано
10 січня 2019
Переглядів
2143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку