Урок математики для 5-го класу
Сформувати поняття прямокутника та квадрата; домогтися засвоєння формул для обчислення периметра прямокутника та квадрата. Розвивати просторову уяву, вміння будувати прямокутник, квадрат за допомогою косинця, лінійки; виховувати інтерес до математики.
Урок математики для 5-го класу
Тема: Прямокутник, квадрат та їх периметри
Мета: Сформувати поняття прямокутника та квадрата; домогтися засвоєння формул для обчислення периметра прямокутника та квадрата. Розвивати просторову уяву, вміння будувати прямокутник, квадрат за допомогою косинця, лінійки; виховувати інтерес до математики.
Обладнання: мульмедійна презентація, креслярські інструменти (косинень, лінійка), індивідуальні картки, плакат з завданнями, стікери.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учні розміщуються за партами, вітаються.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
(Кожен учень порівнює свій розв’язок у зошиті і виправляє помилки у виконаних завданнях на ватмані, піднявши руку).
Перевіримо № 329, сторінка 89, рисунок 94.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
А) індивідуальне завдання на картках: окремі учні будують кути за вказаною градусною величиною. (На виконання 5 хв.);
Б) фронтальне опитування:
1. Який кут називається прямим, гострим, тупим, розгорнутим?
2. За допомогою яких креслярський інструментів можна побудувати кут?
3. Який вид кута, якщо його величина 30°, 3°, 93°, 173°?
4. Визначити вид кута величина якого:
а) удвічі більша за < А = 45°,
б) втричі більша за < В = 60°,
в) вдвічі менша від < С = 140°.
Учні, які виконували завдання на картках здають роботи.
Вчитель: Діти, коли я готувала завдання, то з довгої смужки відрізала ось такі частини.
- Що вони вам нагадують? Що це за лінія? (Відрізок).
-Що таке відрізок? (Лінія, яка має початок і кінець).
Читає учень: Жив на світі маленький хлопчик, якого звали Відрізок. Так склалося, що в ранньому дитинстві його залишила мама Пряма, ніби відрізала від себе, але втішала, сказавши, що буде часто з ним зустрічатися, і в майбутньому у Відрізка буде сім`я. Так почалися у Відрізка пригоди на життєвому шляху. Траплялося йому різні Точки бачити – одні з ним подорожували разом, умостившись на його спині, інші ж тільки поряд проходили, не дивлячись на нього. Якось Відрізок потрапив у дивне місто з назвою «Многокутники». Відрізок пройшов на головну площу міста і дуже здивувався, коли побачив там багато гарних незнайомців, з чудовими формами. Це були трикутники, квадрати, прямокутники, п’ятикутники, шестикутники, всіх і не перелічиш. Відрізок подумав про себе, що він такий тоненький і форми ніякої не має, дуже засмутився і розплакався. Не бачачи від сліз дороги, Відрізок ненароком наштовхнувся на поважну пані Ламану. Вона вирішила поговорити з заплаканим хлопчиком, а дізнавшись, чого той плаче, розсміялася: «Відрізочку, подивися будь ласка на мене! Якби не ти, то не було б і мене, адже я складаюся з таких, як ти відрізків, та і всі інші фігури нашого міста без тебе не можуть жити». Відрізок перестав плакати, витер сльози, а тоді уважно придивився до оточуючих фігур. Справді, він відразу і не помітив, що всі многокутники – це замкнені ламані, які складаються з відрізків, що є для них сторонами. Відрізок усміхнувся і весело побіг уперед. Нарешті у нього з`явилася справжня сім`я.
Вчитель перевіряє індивідуальні завдання.
ІV. Повідомлення теми, мети уроку.
Отже, візьмемо наші відрізки і сполучимо. Можливо хтось знає, яка фігура утворилася?
І сьогодні ми з вами дізнаємося, яка фігура є прямокутником, квадратом та їх властивості, навчимося будувати ці фігури за допомогою лінійки і косинця.
Розгорніть зошити і запишіть тему уроку.
4. Сьогодні ми одержали конверт від печерних людей та спочатку прочитаємо лист, який вони надіслали і допоможемо їм розшифрувати завдання. (Конверт у вигляді прямокутника, лист -додаток 1, учні повинні самостійно в кінці уроку виконати завдання)
Ймовірна відповідь: Кути всі рівні. Щоб знайти про який кут буде іти мова краще розрізняти літерами.
3 клітинки вверх
6 клітинок вбік (це просто зробити по клітинках)
Проведіть відрізки, які сполучають протилежні сторони; зазначимо кути.
Ймовірна відповідь: сума довжин всіх сторін.
На слайді Р=4а: розгорніть підручник на сторінці 96 прочитайте і скажіть, як знаходимо Р квадрата, Р прямокутника.
5. Розв’язування вправ:
а) іде учень до дошки записує формулу Р=4а, а=4 см, Р=4*4=16 см.
Задача у підручнику, сторінка 101, № 366 (1);
б) учень біля дошки:
записує формулу: Р=2 (а+в)
Задача на слайді: а=14 см, в=14-5=9 (см), Р=2 (14+9)=2*23=46 (см);
г) периметр квадрата дорівнює 164 см. Знайдіть довжину квадрата.
Р=164 см
Р=4 а
а=164 : 4 = 41 (см)
V. Підсумок вивченого на уроці.
- показати протилежні сторони, протилежні вершини, сусідні сторони, сусідні вершини, діагоналі квадрата.
Гра «Доповни речення»
На стікерах записують і прикріплюють у середину прямокутника на дошці.
Вправа на побудову прямокутника.
Самостійно на картках (Додаток 1). Учень-помічник збирає роботи.
-Що було зашифровано у схемі печерних людей?
-Прямокутник
-Вчитель озвучує оцінки за роботу на індивідуальних картках за домашнє завдання та активну участь на уроці.
VІ. Домашнє завдання:
Додаток 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a=3 см, b=5 см