Цікава психокорекційна робота над народною, українською казкою "Курочка Ряба". Мета якої : формувати у дітей поняття про казку як художній твір, розвивати мовлення, уяву, фантазію; вчити дітей розпізнавати внутрішній світ дійових осіб казки; збагачувати мовленнєвий словник дітей, виховувати почуття доброти, уваги до ближнього.
Тема. Українська народна казка «Курочка Ряба»
Мета: формувати у дітей поняття про казку як художній твір, розвивати мовлення, уяву, фантазію; вчити дітей розпізнавати внутрішній світ дійових осіб казки; збагачувати мовленнєвий словник дітей, виховувати почуття доброти, уваги до ближнього.
І етап – педагогічна робота.
Відгадування загадки
Розвиток уяви
– У вас на партах – малюнки яєчка. Візьміть олівці і зробіть його добрим та веселим. Підберіть йому ласкаве ім’я. (Яєчко-раєчко, яєчко-веселечко, яйце-райце)
- Покажіть ваш витвір. Що б ви хотіли нам розповісти про своє яєчко?
- Чому ви так розфарбували його?
– Кому б ви подарували свій малюнок?
Мовна розминка
Ко-ко-ко – гляне сонечко… (в вікно).
Ка-ка-ка – бігла курочка… (ряба).
Ки-ки-ки – ти яєчко нам… (знеси).
Кі-кі-кі – дуже дякуєм… (тобі).
– А які страви з яєчка можна зготувати? (Яєчню, варене яєчко іт. д.)
– Сьогодні ми поговоримо про казочку, в якій головним героєм є яєчко. Можливо, ви знаєте цю казочку?
Потішка (хорове заучування)
– Кого з тварин можна назвати
зайвим у потішці та чому? (Квочку)
Знайомство з казкою «Курочка Ряба»
1. Робота над назвою казки
– Чому курочку звати Ряба?
– Як ще можна назвати курочку? (Квочка, Кудкудашка)
2. Робота з початком казки. Будова твору
– А які початки мають казки?
– Подивіться на малюнок (дід і баба). Як ви почнете таку казку? (Був собі дід та баба… Жили собі дід та баба…)
3. Слухання казки за книжкою-складалкою
4. Відтворення казки за пальчиковим театром
Розвиток мовлення
– Давайте усно намалюємо три картинки до діафільму та підпишемо їх потрібними словами.
Мовно-логічні вправи
– Які букви повторюються у слові курочка?
– Перебудуйте слова так, щоб кожне з них мало букву «к».
Яйце (яєчко), дід (дідик), миша (мишка), баба (бабусенька, бабка, бабулька).
Розмістіть картинки так, щоб утворився сюжет казки
ІІ етап – психокорекційнна робота.
– Коли вам було сумно? А коли ви раділи?
Жили-були дід і баба.
– А як вони жили?
- Що ще вони мали в господарстві?
- Чи працьовиті вони були?
Була в них курочка Ряба.
– Де жила курочка?
- Що вона любила їсти?
- Як її доглядали дідусь і бабуся?
Знесла курочка яйце.
– А яке було яєчко?
Бігла мишка, хвостиком зачепила яйце та й розбила.
- Чому там бігала мишка?
- Що їй було там потрібно?
- Яка мишка була за характером?
- Чи хотіла мишка зробити зле дідусеві та бабусі?
- Якщо вона мала поганий характер, то які б ще лихі справи вона могла зробити?
Дід плаче, баба плаче.
– Як би ви втішали бабусю і дідуся?
-Які б хороші слова говорили?
- Що б могло більше заспокоїти і розрадити стареньких?
– Як курочка у казці заспокоїла дідуся і бабусю?
– Які б події могли продовжити казочку?
Розподіл ролей.
А) запитання для Дідуся і Бабусі:
- Чи хотіли ви без по сторонньої допомоги його розбити?
- Можливо, побачили всередині зовсім інше, ніж очікували?
- А може, насправді хотіли бачити яйце цілим?
- Чи розгнівалися ви на Мишку за її вчинок?
- Як ви гадаєте, чи переживала Мишка через те, що вона вчинила?
- Чи пробачите ви їй цей вчинок?
- Чи зможете надалі жити в одній хатині?
Б) запитання для Мишки:
- Як тобі жилося у хатинці Дідуся і Бабусі?
- Чи бажала ти зла Дідусі і Бабусі?
- Чи ображали вони тебе колись?
- Чи мріяла ти з ними потоваришувати?
- Як ти ставилася до Курочки Ряби?
- Чи хотіла б ти з нею дружити?
- Ти б хотіла допомогти Дідусеві і Бабусі, коли в них настали скрутні часи?
- Чи засмутилася ти, коли яєчко розбилося?
- Як ти гадаєш, що коїлося в цей момент у душі Дідуся і Бабусі?
- Чи співчуваєш ти їм у їхньому горі?
- Як ти гадаєш, тепер ви зможете потоваришувати?
- Чи зробиш ти перший крок, щоб помиритися з господарями хатинки?
- Які ти слова промовиш до них?
- Тепер ви всі четверо будете жити дружньо?
( Пробачати погані вчинки, ставитися з розумінням одне до одного. Бачити глибокий зміст в речах. Тримати будинок в порядку, щоб не заводилися мишей).
Творче домашнє завдання: