Психологічна драма «Це тихе сяйво над моєю долею». «Страшні слова, коли вони мовчать».

Про матеріал
Даний конспект уроку дає можливість повторити притчу про «Самсона і Даліла» та розглянути два нових твори Ліни Костенко
Перегляд файлу

Тема:   Психологічна драма «Це тихе сяйво над моєю долею». «Страшні слова, коли вони мовчать».

Мета: дати учням можливість заглибитись у художній світ любовної лірики поетеси, пройнятись його ошляхетнюючим впливом, зрозуміти красу поетичної форми поетеси.

Обладнання: портрет Л.Костенко, записи музичних творів.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний.

Звучить стиха "Елегія" М.Лисенка. Читання поезії Ліни Костенко "Розкажу тобі думку таємну".

Розкажу тобі думку таємну, 
дивний здогад мене обпік:

я залишуся в серці твоєму 
на сьогодні, на завтра, навік.

І минатиме час, нанизавши 
сотні вражень, імен і країн, –

на сьогодні, на завтра, назавжди! – 
ти залишишся в серці моїм.

А чому? То чудна теорема, 
на яку ти мене прирік.

То все разом, а ти – окремо. 
І сьогодні, і завтра, й навік.

  • Вступне слово вчителя.

Дійсно, тема любові є невичерпною, бо невичерпним є духовний світ людини. Кажуть, здатність до любові є мірилом людської душі. Почуття  любові, як ніяке інше, прагне висловлення. Ось чому кохання дуже часто дає поштовх до творчості, до самовираження.
Поезії Ліни Костенко є класикою української любовної лірики. На чому ґрунтується таке твердження? Перш за все, вони красиві своєю викінченістю. Тож у чому їх краса? В чому красива довершеність їх художнього виконання?

Складових чимало. Насамперед, звернувшись до окремих перлин любовної лірики Л.Костенко, прислухаймось до власного серця, створімо атмосферу довіри, тепла і затишку.

ІІ. Мотиваціний.

  • Повторення притчі про  «Самсона і Даліла»
  •  Виступ учня- історика.

Самсон – Богом обраний назорей – був наділений надзвичайною силою. Одначе силу цю він міг утратити, якби йому обстригли волосся. Біда в тому, що він закохався у підступну жінку, філістимлянку на ім’я Даліла, яка тричі намагалася вивідати у Самсона джерело його сили, щоб видати його ворогам. Самсон обманював її, вигадуючи неправдиві способи себе звоювати, а Даліла вночі намагалася їх здійснити: оплутувала його сирими тятивами, новими нитками, пришивала пасма його волосся до тканини. Та щоразу, як на сплячого Самсона нападали вороги (а це були філістимляни, як і Даліла), він легко виривався. А Даліла все мучила його докорами, мовляв, мало ти мене любиш, якщо не хочеш відкрити своєї таємниці. Нарешті Самсон не витримав і все їй розповів. Уночі, коли Самсон міцно заснув, Даліла  обстригла йому волосся і впустила ворогів. Філістимляни полонили й осліпили Самсона, закували в ланцюги і примусили обертати млинове колесо. А тим часом волосся його відростало, і ось одного разу, коли сліпого Самсона привели на свято принесення жертви Дагонові (якого філістимляни мали за Бога) у храм, де зібралося багато філістимлян, він возніс до Господа молитву – і до нього повернулася його нелюдська сила. Тоді він обійняв два найбільші стовпи, що тримали склепіння храму, і зрушив їх. Так під уламками храму загинув і  Самсон, і його вороги.

Така біблійна розповідь. А на її тлі вимальовується сюжет нашого  вірша. Розум вічно опирається голосу серця. Боротися з коханням виснажливо і гірко: Я дуже тяжко Вами  відболіла.

ІІІ. Читання вірша.

Я дуже тяжко Вами відболіла.
Це все було, як марення, як сон.
Любов підкралась тихо, як Даліла,
а розум спав, довірливий Самсон.

Тепер пора прощатися нам. Будень.
На білих вікнах змерзли міражі.
І як ми будем, як тепер ми будем?! -
такі вже рідні і такі чужі.

Ця казка днів - вона була недовгою.
Цей світлий сон - пішов без вороття.
Це тихе сяйво над моєю долею! -
воно лишилось на усе життя.

  • Читання мовчки.

ІV. Аналіз поетичного твору.

  1. Означити образ ліричного героя.
  • Хто ліричний герой?
  •  Що ми дізнаємось про ліричного героя з тексту?
  1. Зясувати, які емоції переживає ліричний герой.
  • Які почуття переживає лірична героїня?
  • На якій стадії кохання знаходиться лірична героїня?
  • До кого звертається лірична героїня у творі?
  1. Проаналізувати, за допомогою яких засобів відтворено їх у тексті.
  • Аналізуємо художні засоби відображені у творі.
  • Визначити ідею твору.

V. Систематизація знань.

  • Виразне читання вірша.
  •    «Щоденник подвійних нотаток» ( Для цього учні проводять вертикальну лінію посередині аркушу паперу в зошиті. Зліва їм треба записати вираз чи образ, який вразив їх найбільше в поезії "Я дуже тяжко вами відболіла". Можливо, він нагадав їм щось з власного досвіду. Може він їх здивував. Можливо, вони з ним у чомусь не згодні. Праворуч від лінії учням потрібно прокоментувати ці вирази: на які думки це їх наштовхнуло? які запитання в них виникли? які асоціації? і т.д.)
  •    Аналіз вірша «Страшні слова, коли вони мовчать».

VІ. Заключний.

Підсумовуючи свої роздуми, замислимось над проблемним питанням: яка ж вона лірична героїня поезії Ліни Костенко?

VІІ. Домашнє завдання.

 

 

 

.

 

 

 

1

 

docx
Додано
5 лютого 2023
Переглядів
235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку