Психологічний тренінг для батьків «Батьківське щастя:виховання без насильства»

Про матеріал

Тренінг допоможе класному керівникові у роботі з батьками щодо попередження насильства в сім'ї, профілактики та запобігання жорстокому поводженню з дітьми; дасть змогу усвідомити те, що батьки відповідальні за виховання дітей, жорстоке ставлення до оточуючого світу, сприятиме створенню доброзичливої та відвертої атмосфери в батьківському колективі.

Перегляд файлу

Психологічний тренінг для батьків

«Батьківське щастя:виховання без насильства»

 

Мета: попередження насильства в сім'ї, профілактика та запобігання жорстокому поводженню з дітьми; усвідомлення відповідальності батьків за виховання дітей щодо жорстокого ставлення до оточуючого світу, створення доброзичливої та відвертої атмосфери в групі

Час проведення: 1 год. 30 хв.

Поняття, для засвоєння: насильство, види жорстокого поводження з дітьми , Закон України «Про попередження насильства у сім'ї»

Обладнання: нормативно - правові документи, анкети, проектор, відеосюжети, картки для поділу на групи , роздатковий  матеріал.

Форма проведення: просвітницький тренінг.

План

Вступ

1.Вправа «Знайомство»(5 хв.)

2.Вправа «Правила роботи»(5 хв.)

З.Вправа «Очікування»(10 хв.)

4.Вправа «Мозковий штурм»(15 хв.)

5. Інформаційне повідомлення про проблеми насильства та жорстоке поводження з дітьми(5 хв.)

6. Вправа « Моя сім'я"(10 хв.)

7. Вправа « Обмеження і дозволи» (10 хв.)

8. Інформаційне повідомлення «Пам’ятайте» (5 хв.)

9.Підсумки анкетування  «взаємовідносини у сімї?»( 10 хв.)

10.Підсумки (10 хв.)

11.Вправа «Закінчи речення» (5 хв.)

Хід тренінгу

Вступ

Доброго дня, шановні батьки! Нашу бесіду хотілося розпочати такими словами : «Якщо твої наміри розраховані на рік - сій жито, на десятиліття - саджай дерева, на віки - виховуй дітей»(Народна мудрість).

«Найскладніша й найблагородніша робота,- єдина для всіх і водночас своєрідна і неповторна в кожній сім’ї ”( В.О.Сухомлинський).

Сьогодні  ми проведемо  нашу зустріч у формі тренінгу. Тренінг - це навчання досвідом. Це чудова форма для налагодження спілкування, профілактики конфліктів, які виникають між батьками та дітьми. Ви-люди, у яких різна освіта, різний характер, різні погляди на життя, різні долі, але є одне, що об’єднує вас, це ваші діти, які можуть стати горем чи радістю. Як і що треба зробити, щоб ваша дитина стала для вас щастям, щоб колись можна було сказати собі: «Життя склалось». Тому  на  цьому тренінгу ми розглянемо актуальну проблему, це попередження насильства та жорстокості в сім’ї. 

1.Вправа «Знайомство»(5 хв.)

Мета: познайомити учасників між собою,створити умови для ефективної співпраці.

Але перш, ніж ми спробуємо обговорити цю тему, я пропоную привітати один одного словами: «Добрий день, мене звуть…,про  жорстоке поводження з дітьми я вперше почула…,у своєму житті я зустрічалася ( не зустрічалася) з такими  людьми, що жорстоко поводяться з дітьми.»

2.Вправа «Правила роботи»(5 хв.)

Мета : показати необхідність вироблення й дотримання певних правил, за якими відбувається взаємодія людей у групі; прийняти правила для продуктивної роботи під час тренінгу.

Перш ніж перейти до подальшої роботи, пропоную  вам прийняти певні правила, за якими ми будемо працювати протягом нашої зустрічі. Практика проведення тренінга показує, що найбільш корисними в роботі груп є такі правила:

1.Активність.

2.Право промовчати.

3.Бути відвертим.

4.Бути позитивним.

5.Право піднесеної руки.

6.До всіх звертатися на «ти».

7.Правило «тут» і «тепер».

8.Толерантність.

9.Працювати «від» і «до».

-----Чи згодні ви з першим правилом?...

-----Чи приймаємо ми друге правило?...

------Як ви ставитесь до того, щоб у роботі користуватись вимогами третього правила?...

3.Вправа «Очікування»(10 хв.)

Мета: сформулювати завдання тренінгу, налаштувати учасників на роботу під час тренінгу.

Кожен з вас, почувши  тему тренінгу, поспілкувавшись з іншими батьками, можливо, має певні питання, які хотів би вирішити під час роботи. Кожен з вас щось очікує від цієї зустрічі. Що ж саме? Ви отримаєте умовні піщинки, на яких  зможете  записати свої очікування від цього тренінгу, побажання. Потім  зачитуєте та прикріпляєте Потім всі по черзі виголошують свої очікування та приклеюють  у верхню частину символічного «пісочного годинника».

4.Вправа «Мозковий штурм»(15 хв.)

Мета: з’ясувати рівень обізнаності.

Тема нашого тренінгу складна, оскільки стосується  прояву  до наших з вами дітей жорстокості та насильства. Нажаль, це явище живе серед нас, дорослих.

Найбільш ганебне і недопустиме –  насильство над дітьми.

Ось низка фактів записаних  з вуст дітей:

  • Школярка із сльозами розповідає іншим дітям: « мама мене просто уб’є, якщо дізнається, що я загубила шарф, який вона подарувала»;
  • Дівчинка цілий день переживає, що у неї відірвався ґудзик, тому що вдома її покарають – вона боїться матері;
  • Батько бив дитину  велосипедними спицями ( залишилися сліди на ногах);
  • Хлопчик закриває руками голову, а інших дітей обов’язково б’є по голові – хоче, щоб їм було так же погано й боляче, як йому, коли його б’ють батьки;
  • Батько б’є сина за оцінки: хлопчик в школі поводить себе нахабно і зухвало і в той же час він стає блідим від будь – якого зауваження;

Відеоролик «Не бийте дітей»

Нормальні « не п’яні, не обкурені люди, які не б’ються», для таких дітей можуть бути тільки десь в іншому світі, інопланетному. Ці люди красиві, світлі, добрі…

   Відзеркалене в цих реальних фактах життя ще раз змушує задуматися: як живемо? Як ставимося один до одного? Близькі, дорогі люди, що змушує їх бути такими жорстокими? Чому любов, доброту, терпіння пускають під укіс, і навіть до дітей при цьому немає пощади – над ними знущаються, їх б’ють, вони виростають душевно пораненими, понівеченими… У дітей зникає відчуття захищенності, вони губляться в цьому світі.

  Тому проблема сімейного насильства на сьогоднішній день є дуже гострою

Я пропоную всім вам продовжити речення:»Насильство та жорстокість для мене – це…»

- Чому сьогодні ми піднімаємо  цю тему?

- Хто провокує насильство?

- Чим підкріплюється насильство?

Отже, насильство - будь-які умисні дії   фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування однієї людини по відношенню до іншої людини, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи як людини , так і  громадянина,а також наносять йому  моральну шкоду, шкоду його фізичному чи психічному здоров’ю.

5. Інформаційне повідомлення про проблеми насильства та жорстоке поводження з дітьми (5хв.) Презентація

Ця проблема є актуальною, тому що  близько половини опитаних дітей в Україні вважають себе недостатньо захищеними державою від жорстокості, знущання, брутального поводження з боку батьків. Насильство в сім’ї-серйозна  і поширена проблема в світі. Воно впливає на життя дітей і підлітків: третина дітей в Україні щороку спостерігають акти насильства в сім’ї. Діти матерів, що зазнали знущань, у шість разів частіше намагаються покінчити життя самогубством, а 50% таких дітей мають схильності до вживання наркотиків й алкоголю. Одна третина підлітків зазнає насилля в інтимних стосунках. Найбільш типовими наслідками такої ситуації стають такі скарги батьків чи вчителів на поведінку дітей: бійки, конфлікти з оточенням, низька шкільна успішність, замкненість тощо. До емоційних проблем  таких дітей можна зарахувати: підвищену агресивність, знижений настрій, депресію, тривожність, страхи, нестійкість емоційної системи.

У тоталітарних сім’ях, де прийняті директивні, жорсткі форми виховання або дитину надмірно опікують, не враховуються потреби та психоемоційні особливості дитини, батьки не усвідомлюють жорстокої поведінки з дітьми. Вони вважають, що жорсткі умови виховання корисні, і не розуміють, що це негативно впливає як на психіку дитини, так і на стан її соматичного здоров’я.

Самі діти, які зазнають жорстокого поводження і насильства, звертаються за психологічною  допомогою вкрай рідко. Насамперед, це випадки сексуального насильства щодо підлітків, побиття батьками. А ось на вулицю вони тікають все частіше. Це саме ті підлітки, з якими щодня стикається дільничий міліціонер – чи як з правопорушниками, чи  як споживачами наркотиків, чи як  просто нещасними бездомними дітьми.

Що ж таке жорстоке поводження з дітьми? Як відрізнити послідовні дії батьків при вихованні в дитини дисциплінованості та відповідальності від їхніх насильницьких дій? Які дії треба вважати неприпустимими, які з них підлягають покаранню згідно з Законом України «Про попередження насильства в сім’ї”?

Види та форми жорстокого поводження з дітьми.

Фахівці виділяють 4 типи жорстокого поводження щодо дітей:

1.Фізичне насильство;

2.Нехтування;

3.Сексуальне насильство;

4.Психологічно жорстоке поводження.

Найчастіше тільки фізичне насильство ми вважаємо насильством. Нам складно припустити, як часто ми самі демонструємо насильство або стаємо його жертвами.

Виявляється, насильство - це ще й:

  •      невиразні погрози, як-от: «Ти в мене дограєшся!»;
  •      заподіяння шкоди домашнім тваринам (щоб «помститися»);
  •      ламання та знищення особистих речей;
  •      використання брутальних слів, лайка;
  •      принижування, ображання, постійне підкреслювання недоліків;
  •      контролювання обмеження в спілкуванні, стеження;
  •      заборона лягати спати або насильне позбавлення сну;
  •      звинувачування в усіх проблемах;
  •      принижування думок, почуттів, дій;
  •      поводження з ним /нею/ як із прислугою;
  •      ігнорування.

 

Насильством що до дітей крім цього слід вважати:

  •      нехтування дитиною;
  •      нехтування обов'язками стосовно дитини;
  •      відсутність у сім’ї доброзичливої атмосфери (психологічна ізоляція);
  •      недостатнє забезпечення дитини наглядом та опікою;

 

  •      втягування дитини в з'ясування стосунків між батьками та використовування її з метою шантажу;
  •      недостатнє задоволення потреб дитини в їжі, одязі, освіті, медичній допомозі, за умови, що батьки (опікуни) матеріально спроможні зробити це;
  • нездатність забезпечити дитині необхідну підтримку, увагу, прихильність.

 

Нескладно помітити, що все це не рідкість у наших сім'ях. Ми не розглядаємо це як щось особливе. Так поводилися наші батьки, батьки їхніх батьків. Так поведінка стала для нас звичайною. І часто ми просто не замислюємося над тим, як це може впливати на нас самих і наших дітей.

Коли виникає конфлікт, дорослі часто так захоплюються ним, що думають тільки про те, як би відстояти свою позицію. їм однаково, що відбувається в навколишньому світі. Діти, безумовно, не можуть бути сторонніми спостерігачами.

 

 

6. Вправа « Моя сім’я”(10 хв.)

Мета:усвідомлення, аналіз взаємин та можливість зміни  сформованих  сімейних стереотипів.

Батькам роздають по 5 кружечків.

Інструкція: «Візьміть кружечки і впишіть у них імена усіх членів вашої сім’ї. Покладіть кружечок із вашим ім’ям ( статусом ) посередині, потім розташуйте довкола нього кружечки з вписаними туди іменами членів сім’ї за мірою близькості з ними.

Проведіть лінії від себе до них. Зверху від лінії напишіть те. Що вас пов’язує, знизу – те,  що відштовхує, гальмує процес взаєморозуміння.

Як би ви хотіли  змінити свої стосунки?

Тепер зверніть увагу  на кружечки «Я» і «Дитина».  Що ви написали  над тією лінією, яка вас з’єднує?»

 

Повідомлення: чи знаєте ви, що

  • Діти бачать, чують та пам'ятають більше, ніж вважають дорослі. Нам здається, що дитина в цю хвилину не бере участі у конфлікті (захоплена грою, дивиться телевізор, перебуває в іншій кімнаті, тощо). Але насправді діти завжди знають, коли їхні батьки сваряться.
  • Діти різного віку по - різному реагують, але на всіх дітей, навіть на немовлят, впливає домашнє насильство.

Будь - яке домашнє насильство, незалежно від того, спрямоване воно безпосередньо на дитину чи на іншого члена сім'ї, травмує дитину!

 

7. Вправа « Обмеження і дозволи» (10 хв.)

Мета:проаналізувати обмеження і дозволи у родині.

Інструкція: « Заповніть таблицю «Заборони – заохочення», записавши:

1)Що вам забороняли ваші батьки і чим вони вас заохочували;

2)Що ви забороняєте своїм дітям і чим заохочуєте.

 Порівняйте. Підкресліть пункти, які збігаються. Які ви зробили висновки?»

 

8. ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ «ПАМ'ЯТАЙТЕ!»(5 хв.)

МЕТА: надати учасникам інформацію, які уроки може отримати дитина, що зустрічається з насильством.

ХІД БЕСІДИ

Діти, що були свідками насильства в сімї, засвоюють:

1)Насильство - це засіб розв'язування конфліктів або отримання бажаного.

Ці навички вони переносять в оточення спочатку в дитячий садок і школу, потім у дружні й близькі стосунки, а потім у свою сім'ю та на своїх дітей.

2)Негативні форми поведінки в суспільстві - найвпливовіші.

Діти переконують, що тиск та агресія призводять до бажаного результату, і не шукають інших способів взаємодії з іншими людьми. Вони не знають про те, що можна домагатися бажаного, не обмежуючи прав іншого.

3)Довіряти людям, особливо дорослим - небезпечно.

У своїх сім'ях діти не мають прикладу позитивних стосунків. Тому їм складно встановити близькі стосунки з іншими людьми. Вони не спроможні розуміти почуття інших людей.

4)Свої почуття й потреби не можна виявляти відкрито.

Дитина не може відкрито виявити свої справжні почуття в сімї, тому що або до неї просто нікому не має справи, або за цим настане покарання.

 

БАЖАНО ЗАЗНАЧИТИ,ЩО ВЕЛИКЕ ЗНАЧЕННЯ У ВИХОВАННІ ДІТЕЙ МАЄ ЗАОХОЧЕННЯ: СЛОВОМ, ПОГЛЯДОМ, ЖЕСТОМ, ДІЄЮ.

ДУЖЕ  ВЕЛИКЕ ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ ДИТИНИ МАЄ ПОКАРАННЯ, ЯКЩО ВОНО СЛІДУЄ ВІДРАЗУ ЗА ВЧИНКОМ,ПРОВЕДЕНА РОЗ’ЯСНЮВАЛЬНА БЕСІДА, ВОНО СУВОРЕ, АЛЕ НЕ ЖОРСТКЕ .

Караючи дитину, батько та мати повинні проявляти терпіння, спокій та витримку.

9.Ознайомлення батьків з попереднім анкетуванням учнів (додаток 1)

Відеоролик «Побажання батькам»

10.Підсумки (10 хв.)

Мета: отримати від кожного учасника коротку інформацію про враження від проведеного тренінгу.

Хід вправи

Тренер звертається до учасників із пропозицією скласти йому телеграму з 11 слів, яка містила б відповіді на такі запитання:

-Що ви думаєте про проведений тренінг?

-Що було для вас важливим?

-Що вам сподобалося?

-Чи справдилися ваші очікування?

. Чи впали чарівні „золоті піщинки” в нижню частинку годинника і чи добились ми всі разом певного прогресу у взаємовідносинах в сімї.

Батьки виходять до плакату з годинником. Знімають піщинки, обдумують свою відповідь, а тоді по-черзі говорять і прикріплюють піщинки у верхній чи нижній частині пісочного годинника.

Відеоролик «Найдорожче»

Наша зустріч підійшла до завершення. Сподіваюсь, що вона була для вас корисною, викликала роздуми, а також бажання побудувати по – новому взаємовідносини в своїй сім’ї .

У сім'ях, де в стосунках із дітьми переважають контролювання, нехтування дитячими потребами, тиск  -виростає агресивна, забита дитина.. Тому ми повинні частіше думати про те, кого ми хочемо виховати. Ми весь час маємо пам'ятати, що дитина - це наше дзеркало.

11.ВПРАВА «Серце» (5 хв.)

ХІД ВПРАВИ

Учасникам пропонується закінчити речення: «Я хочу сказати своїй дитині…»(про необхідність дисциплінованості, співчутливості, толерантності тощо). На маленьких сердечках батьки пишуть побажання своїй дитині і прикріплюють до великого серця)

Відеоролик «Притча про 4 свічки»

 

Вчитель роздає пам’ятку і бажає взаєморозуміння та поваги у стосунках  з дітьми.(додаток 2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

  1. Як би ти описав відносини у Вашій сім’ї:

• Дружні

• Іноді бувають сварки

• Іноді ми навіть не вітаємося

• Постійні сварки

• Іноді бувають бійки

• Інші

  1. Вкажи, які «методи виховання» найчастіше застосовують твої батьки по відношенню до тебе:

• Пояснюють, як треба себе поводити

• Хвалять тебе, якщо цього заслуговуєш

• Обіцяють нагороду за хороші вчинки.

• Забороняють тобі робити те, що тобі подобається (наприклад: дивитись телевізор, гуляти тощо).

• Кричать, сварять, обзивають

• Б’ють

• Інше

  1. Напиши, за що тебе найчастіше карають:_____________________

________________________________

  1. Відзнач, хто тебе найчастіше карає:

• Мама       • Тато       • Інші

 

________________________________

  1. Як ти вважаєш, чи завжди покарання застосовують справедливо:

• Завжди справедливо

• Майже завжди справедливо

• Частіше несправедливо

• Завжди несправедливо

  1. Чи вважаєш покарання насиллям щодо себе:

• Так        • Ні        • Не знаю

  1. Вкажи, які почуття в тебе виникають, коли на тебе кричать, принижують, обзивають або б’ють:

• Образа

• Гнів

• Бажання втекти

• Байдужість

• Страх

• Ненависть

• Бажання вирости і відповісти тим самим

• Інше

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

 

Пам’ятка для батьків

1.  Діти – основа сім’ї. У процесі виховання враховуйте індивідуальні особливості розвитку дитини.

2. Не ображайте, не бийте, не принижуйте дитину. Пам’ятайте, навчання – це радість ( негативні емоції не сприяють  засвоєнню матеріалу, вбивають бажання вчитися). Криком ви нічого не зміните.

3.Знайдіть час для бесіди з дитиною. Під час спілкування не реагуйте бурхливо, не засуджуйте, а будьте тактовними, толерантними у вираженні своїх суджень, думок. Намагайтеся контролювати режим дня дитини.

4.Пам’ятайте, що дитина – це ваше відображення ( грубість породжує грубість, крик – крик, а взаєморозуміння і доброзичливість – добро і злагоду в сім’ї ). Запитайте себе: «Чи хочу я, щоб моя дитина була схожа на мене?»

5. Дитина – це цілий світ, сприймайте її як цілісну особистість, дорослу людину, яка має свої права ( на навчання, відпочинок тощо ) і певні обов’язки (вчитися, дотримуватись правил для учнів)

6. Якщо ви помітили, що у дитини «важкий» період, тоді підтримайте її.

7.Не віддаляйте дитину від себе – знайдіть час поговорити, зрозуміти, згадати себе в її віці, допоможіть, якщо потрібно, лагідним добрим словом.

8.Не шкодуйте ніжних слів, будуючи стосунки з власною дитиною.

9. Ви дали дитині життя, тож допоможіть зорієнтуватися у бурхливому морі життєвих подій.

10. Приймайте та любіть дитину такою, якою вона є.

 

docx
Додано
24 вересня 2018
Переглядів
4004
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку