Сценарій "Ми прагнемо миру" розкриває питання збереження миру у всьому світі. Збереження миру є злободенним питанням для кожного свідомого українця, бо на Сході України понад чотири роки триває війна. Війна, якій важко дати пояснення.
Ми прагнемо миру!
Мета:
Обладнання: мультимедійна презентація, карта світу, малюнки, прислів’я та приказки.
Епіграф
«Худий мир краще доброї війни»
Приказка
ХІД УРОКУ
Організаційний момент
Калашнікова К.М. Любі діти, шановні гості, батьки! Ось і відлунав останній перший дзвоник для учнів 11 і частково для учнів 9 класу. Через рік вони, як пташенята, вирушать у вирій, у велике незвідане життя. Але цей рік має бути максимально ефективним для оволодіння знаннями, формування моральних якостей, визначення майбутньої професії. Тож нехай цей навчальний рік усім учням запам’ятається цікавими та змістовними уроками, годинами спілкування, успіхами у районних та обласних олімпіадах, спортивних змаганнях. А найголовніше, бажаємо усім присутнім миру. Бо, зараз це питання є найболючішим для кожного українця.
Оголошення теми, мети уроку
Калашнікова К.М. Невипадково для першого уроку обрана тема «Ми прагнемо миру». Тема збереження миру є глобальною для кожного жителя планети Земля. І не має значення українець це чи вірмен, поляк чи німець, англієць чи єврей. Світ потерпає від війн і цю проблему потрібно вирішувати.
Асоціативний кущ
Решетник О.В. Великий Кобзар Тарас Григорович Шевченко писав:
«Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б’ється — ожива,
Як їх почує!...»
Із почутого можна зробити висновок, що слова по – різному впливають на людину. Одні – викликають радість та приємні відчуття, а інші крають серце, розривають душу.
МИР. ВІЙНА. Цікаво, що спадає на думку, коли Ви чуєте, бачите або читаєте ці слова. Пропоную гру ««Асоціативний кущ». У нас є дві групи. Завдання для першої групи полягає в тому, щоб словесно намалювати картинку, яка виникає при слові МИР. А друга група відобразить свої асоціації, пов’язані зі словом ВІЙНА. (Синіцина А., Сургай Д.)).
Молодці! Ви досить яскраво розкрили значення слів МИР і ВІЙНА. Це Ваше особисте бачення. А як тлумачить ці слова Вікіпедія ми згодом дізнаємося.
Основний зміст роботи
Калашнікова К.М. Напередодні уроку Вам було запропоновано розтлумачити ці слова за допомогою словника, Інтернету, власних роздумів. Давайте заслухаємо підготовлену учнями інформацію.
Загоруйко В. МИР – таке коротке слово, а як багато воно значить для кожного мешканця планети Земля. Мир, перш за все, - це стан спокою і гармонії в душі кожної людини. Зрозуміло, що дотримуватися миру дуже складно. Навіть, у самому собі.
Людині часто здається, що доля до неї несправедлива: друзі відвернулися, робота не влаштовує, рідні не розуміють і все навколо просто дратує. Жадібність, заздрість, злість, гнів виводять людину зі стану рівноваги, і вона починає руйнувати, в першу чергу, саму себе, а потім і навколишній світ. Щоб цього не відбувалося необхідно навести порядок усвоїх думках. Забути про егоїзм, образи, вирішувати повсякденні проблеми спокійно і з посмішкою. Саме така поведінка поверне мир у душу і дозволить передатися йому назовні за допомогою людського спілкування.
Бондарчук Д. Існує й інше трактування поняття «МИР». Мир – це злагода і розуміння між групами людей, народами і, навіть, державами. Мир – це вирішення нагальних проблем без застосування сили та зброї. Пропонуємо переглянути відеокліп «Нам потрібно мирне небо».
Решетник О.В. Завдання для учнів першої групи. На дошці напишіть слова, які першими приходять на думку, коли мова йде про МИР. Ми бачимо, що слово Мир – світле. Воно несе позитив, радість, спокій.
ВІЙНА… Як же тлумачить це слово Вікіпедія?
Пашкова М. ВІЙНА - це комплекс заходів спрямований на захоплення чужих природних, енергетичних та людських ресурсів. Це форма вияву соціальних відносин, в якій панує збройна боротьба як продовження політики, що підпорядковує своїм цілям усі сфери суспільного життя. Війна характеризується колективною агресією, руйнуваннями та високою смертністю. Головним інструментом війни є армія.
Коржов Д. Війни були притаманні для усіх людських цивілізацій і усіх форм економічних стосунків, що існували та існують на землі. За підрахунками дослідників Weslean College («Веслін коледж»), починаючи з 3600 року до нашої ери у світі відбулося приблизно 14600 воєн, в результаті яких загинуло понад 3 мільярди осіб. (Для порівняння, у 2018 році чисельність населення земної кулі сягає 7,6 мільярдів чоловік). А уся людська історія знала лише 292 роки без війни, і то є серйозні підозри, що деякі збройні конфлікти не були зафіксовані істориками.
Серед усіх живих істот лише три види воюють із подібними до себе. Це: мурашки, шимпанзе і люди. Деякі фахівці навіть припускають, що можливо існує якийсь «гормон війни», який передається від одного покоління людей до іншого. На думку американської дослідниці Барбари Еренрейн для того, щоб вести війну, жива істота повинна мати дві важливі психологічні складові. По -перше, бути здатною до агресії, а по - друге, готуватися до війни.
Бєлік Є. Слід зауважити, що іноді війни починалися непередбачувано. Наприклад, Перша світова війна почалася з того, що 28 червня 1914 року у м. Сараєво сербський студент Гаврило Принцип убив спадкоємця австро - угорського престолу, ерцгерцога Франца Фердинанда. Це вбивство спричинило низку наступних подій у міжнародній політиці, внаслідок яких виникла повномасштабна війна, в якій брали участь 38 держав.
Друга світова війна стала логічним продовженням Першої світової. У 1918 році кайзерівська Німеччина програла країнам Антанти. В наслідок чого було укладено Версальський договір, завдяки якому німці втратили частину своєї території. Німеччині було заборонено мати велику армію, флот і колонії. В країні почалася небувала економічна криза. Німецьке товариство важко пережило свою поразку. Виникли масові реваншистські настрої. На бажання «відновити історичну справедливість» стали грати політики - популісти. Великої популярності набула Націонал - соціалістична німецька робітнича партія, на чолі якої стояв Адольф Гітлер (Шикльгрубер). Якби європейські діячі не закривали очі на агресивну поведінку Гітлера і на його політику поглинання нових територій, можливо людство не зазнало б страхіть Другої світової війни. Але це тільки припущення.
Калашнікова К.М. Ви отримали достатньо інформації, щоб виконати наступне завдання. Учням другої групи потрібно написати слова, які приходять на думку, коли Ви чуєте слово ВІЙНА…. І як підсумок… Ці слова чорного кольору, вони приносять людям біль і страждання.
Слід сказати, що з яких би причин не розпочиналася війна (мова не йде про справедливу війну), вона завжди має корисні цілі. Давайте разом спробуємо їх назвати. Проведемо це у формі змагання. Спочатку починає перша група, потім друга. Виграє та група, яка назве більше корисних причин.
Решетник О.В. А який характер, на вашу думку, носила Велика Вітчизняна війна? (Відповіді учнів). Так, це була справедлива війна, що носила визвольний характер.
Леонас Д. (Війна) Настав мій час! Як довго я дрімала. Як довго мій одвічний ворог – мир тримав мене у сні...Чи впізнали ви мене? Мої сповнені жаху холодні очі, мої заплямовані кров’ю руки, мій протяжний моторошний голос гармат... Це все я, я – війна. Ха – ха - ха!
Гітлер дасть мені ще більшої сили. Що там тисячі життів! Що там Європа! Він дасть мені весь світ. Щодня я буду впиватись людським життям... Я буду вічна! За один день Гітлер завоював Данію, за 19 днів – Бельгію, за 44 дні – Францію... За чотири місяці до моїх ніг впаде вся Європа. А потім, потім настане черга Радянського Союзу.
Сплять. Сплять. Поснули всі. Цікаво, що сниться людям? Навіть найжахливіший сон не відає, що чекає їх. Навіки запам’ятають вони цю ніч 22 червня 1941 року. Криваву ніч... Дехто уже ніколи не прокинеться зі сну і не побачить літнього ранку. Тільки вічний морок. Ніч - мені сестра. Вона чорна, як і я, як і смерть. Вперед, вперед, мої фашистські вісники смерті. Я з вами...
Чумаков Д. Спинись, проклятий супостате,
На світ в останнє подивись:
За тіло матері розп’яте
Сини на пару піднялись!
У бій за наші ниви,
За ясний сміх дитячий,
За юний спів щасливий,
За славний труд гарячий.
Вперед, полки суворі,
Під прапором свободи,
За наші ясні зорі,
За наші тихі води.
Решетник О.В. Весь радянський народ, як один, встав проти фашистській армії. Молоді люди, які щойно закінчили школу йшли до військових комісаріатів з однією метою: потрапити на фронт, щоб захистити свою країну від фашистів.
(Відеоролик «Ах, война, что ты подлая сделала»).
Калашнікова К.М. Чотири роки тривала війна. Страшна війна, яка забрала безліч людських життів. І як би важко не було, ми прогнали супостата з рідної землі. …Минали роки. 24 серпня 1991 року Верховна Рада України прийняла історичний документ виняткового значення для долі українського народу - Акт проголошення незалежності України. Врешті – решт наша країна стала суверенною, демократичною і самостійною державою. ЇЇ визнано у світі. Здавалося б живи і радій. Але спокій українського народу знову був порушений. На Сході України виник військовий конфлікт, розпочатий російськими загонами, які вторглися у квітні 2014 року на територію українського Донбасу після захоплення Криму, проросійських виступів в Україні і проголошення «державних суверенітетів» ДНР та ЛНР. С тих пір Україна знаходиться у стані війни. Головним її ворогом є Росія, яка офіційно не визнає свого втручання у конфлікт на Донбасі, але неофіційно є головним постачальником найсучаснішої зброї, техніки і військових кадрів.
Свистунова К. Ти знаєш як хочеться жити
У мирі, добрі, любові,
Щоб починався ранок кавою запашною.
А вечір заходив у хату із світлом зірок яскравих,
Щоб не ревіли гармати,
Не здригалась земля під ногами.
І хто лишень міг припустити,
Що знов піде брат на брата,
І кров потече, як річка.
Заплачуть батько і мати.
Єдиний синок – кровинка
Сьогодні пішов у солдати,
Щоб боронити землю…
Від кого?
Не знаю, брате…
Решетник О.В. 23 роки своєї Незалежності Україна не знала війни. Наш народ пишався тим, що у складні 90 – ті Україні вдалося зберегти мир. Але війна дала про себе знати. Ще чотири роки тому ми з вами не знали багатьох слів пов’язаних з війною, тепер же мирне небо опалене полум’ям війни. Ще чотири роки тому ми не особливо звертали увагу на слова «Слава Україні – Героям Слава!», а тепер вони набули нового святого змісту. Слова «Слава Україні - Героям Слава!» перестали бути лише вітанням. Нині це віддання особливої шани тим, хто у напружений, найкритичніший і найважливіший момент життя нашої країни не відступив і пожертвував собою заради своєї Батьківщини. Сьогодні на Сході України йдуть військові дії, точаться криваві бої. Там вирішується доля і майбутнє України. Весь народ нашої країни об’єднався нині проти російського агресора. Сили АТО намагаються протистояти терористам. На полі битви - захисники, мужні, сміливі, хоробрі. Не шкодуючи власного життя, захищають неньку Україну. Це лікарі, які повертають поранених в АТО до життя, це - волонтери, на плечах яких тримається наша армія. Нехай доля щедрою рукою дарує всім захисникам нашої незалежної України життєві перемоги! Слава Героям!
До нас надійшов лист, в якому дівчина – україночка розкриває свої думки з приводу подій, які відбуваються в Україні. Пропоную заслухати його.
Пономарьова Є. Ті, хто побував на війні, особливо цінують мир - і дуже не люблять розповідати про війну. Це й не дивно: тільки на пропагандистських плакатах війна може виглядати красиво та героїчно. У дійсності ж, війна - це страждання, біль, смерть. Під час війни страждають усі - і військові, і прості люди, що опинилися занадто близько до місця бойових дій. Страждає й економіка країни, що веде війну. Виграють від воєн тільки торговці зброєю, нечесні політики та високопосадові військові. Решта людей – програє. Щоб люди були щасливі, треба, щоб у цілому світі був мир. Тому мир для людей значить дуже багато. Мир на землі для них означає можливість жити повним життям, працювати, ростити дітей - і не боятися за життя своє та своїх близьких. Тому мир - це найцінніше, що тільки може бути.
Висновок
Калашнікова К.М. Скажіть, будь ласка, чи від нас з вами залежить наближення миру на Сході України? Чи можливо ми обмежимося тим, що тільки на словах будемо прагнути миру, розповідаючи оточуючим, як жадаємо миру не тільки на Донбасі, але й у всьому світі. (Відповіді учнів). Так. Від нас з вами дуже багато чого залежить. А що саме, давайте з’ясуємо загальними зусиллями. У кожного з Вас на парті лежить кольоровий папір. Напишіть, будь ласка, що Ви особисто змогли б зробити, щоб наблизити МИР в Україні. На дошці Ви бачите білого голуба – це символ МИРУ. Тож наклейте свої папірці йому на крила. Не забувайте озвучувати написане.
Решетник О.В. У часи радості і скорботи українці ніколи не втрачали почуття гумору. Все, що їх турбувало чи, навпаки, приносило радість, Вони відзначали у народній творчості, у прислів’ях та приказках. Прислів’я та приказки про війну вчать людей цінувати мир. Вони допомагають зрозуміти цінність свободи та незалежності. Ось лише деякі з них:
Калашнікова К.М. Хочу запропонувати вам розтлумачити приказку, яка стала епіграфом нашого уроку. А саме: «Худий мир краще доброї війни». (Відповіді дітей). То ж, який висновок ми можемо зробити на завершення? (Відповіді дітей).Так! МИР є найнеобхіднішою умовою нормального співіснування людей на блакитній планеті Земля. Збереження МИРу залежить особисто від кожного з нас. На завершення пропонуємо вашій увазі відеокліп «Хай буде мир». До побачення. Живіть у мирі та злагоді.