Технологічна карта-характеристика допоможе класному керівнику якісно структурувати та систематизувати дані своїх спостережень за учнем, надасть можливість проаналізувати динаміку розвитку особистісних якостей дитини та спланувати подальшу роботу з вихованцем.
Успіх виховної діяльності класного керівника багато в чому залежить від глибокого проникнення у внутрішній світ дітей, від розуміння їхніх переживань та мотивів поведінки.
Умови, що склалися в державі, спонукають до активних дій, відходу від стандартних, консервативних позицій, до обов’язкової заміни авторитарної педагогіки гуманістичною, яка діє на основі врахування індивідуальних ритмів розвитку кожної дитини, залишає право на самобутність, унікальність.
Характер людини багатогранний. У ньому виступають різноманітні риси особистості, які виявляються в її поведінці та вчинках.
Риси характеру людини існують у певній їх єдності, системі та взаємозв’язку. Ступінь поєднаності їх в єдине ціле є ознакою психічного складу особистості і свідчить про цілісність її характеру.
Визначити характер людини – це означає виявити ті її істотні риси, які зумовлюють її поведінку і за якими можна з певною імовірністю передбачати особливості цієї поведінки при тих чи інших умовах.
Головним і найпоширенішим методом вивчення особистості учня є педагогічне спостереження за ним. Спілкуючись увесь час з дітьми, спостережливий вихователь зможе виявити багато цікавого для себе.
В сучасній психологічній літературі пропонується цілий арсенал методів психолого-педагогічного вивчення особистості. Це і анкетування, аналіз продуктів діяльності дітей, соціометрія, тести, бесіда, педагогічний експеримент та інші.
Педагогічна діагностика дуже важлива тому, що забезпечує зворотний зв’язок у педагогічній системі. Вона необхідна для оптимальної організації педагогічного процесу.
Складання характеристики – один зі способів узагальнення та систематизації результатів спостережень за дитиною. Відомо, що у багатьох випадках характеристики, які складаються на учнів мають однобічне спрямування і носять описовий характер. У них бракує відомостей про особливості та перспективи розвитку психічних процесів, мотивів поведінки, спрямованості особистості.
Я для себе вирішила технологізувати процес складання характеристики на першому етапі спостережень та сформувала технологічну карту-характеристику, у якій визначила важливі, на мій погляд, види якісних та діяльнісних характеристик особистості. Аби характеристика була якомога точнішою, я пропоную визначати рівень сформованості цих якостей у звичному для нас форматі: високий, достатній, середній, початковий. Складаючи таку характеристику на учня наприкінці кожного року, учитель матиме можливість аналізувати динаміку розвитку даних якостей особистості, планувати свою роботу з дитиною на основі результатів аналізу. Ця робота не займає багато часу, натомість допомагає структурувати, систематизувати свої спостереження, краще пізнати та зрозуміти учня.
Психолого-педагогічна технологічна карта-характеристика
учня (учениці) ___________ класу
Харківської гімназії № 152
___________________________________________
Вид якісних та діяльнісних характеристик особистості |
Рівень сформованості цих якостей та умінь: в – високий; д – достатній; с – середній; п – початковий. |
Уміння зосередитись на завданні і не відволікатися під час його виконання. |
|
Розуміння вимог учителя та прагнення до їх чіткого виконання. |
|
Уміння зберігати працездатність протягом всього уроку. |
|
Здатність працювати в одному темпі з усім класом. |
|
Уміння правильно і чітко висловлюватись. |
|
Уміння правильно і охайно оформлювати письмові роботи. |
|
Пізнавальна мотивація. |
|
Самостійність. |
|
Відповідальність. |
|
Уміння спланувати та організувати свою діяльність. |
|
Прагнення до саморозвитку та самовдосконалення. |
|
Уміння робити об’єктивну оцінку та самооцінку. |
|
Уміння контролювати свої емоції. |
|
Уміння працювати в команді. |
|
Уміння безконфліктно співіснувати з оточуючими. |
|
Уміння спілкуватися з дорослими, прислухатися до їх зауважень, вимог,порад. |
|
Ставлення до доручень і обов’язків, пов’язаних з суспільно-корисною працею. |
|
Знання морально-етичних норм, уміння їх дотримуватись. |
|
Ставлення батьків до виховання дитини, їх участь у вирішенні задач, які виникають у навчально-виховному процесі. |
|
Визначні індивідуальні риси особистості ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Класний керівник _____________________________