Презентація до семінару "Виховуємо справжніх патріотів" дає можливість ознайомитись присутніх із теоретичним підґрунтям виникнення патріотизму, відмінностями між патріотизмом і націоналізмом, запровадженням цього виховного заходу провідними педагогами світу та апропонуваними системою виховних завдань патріотичного спрямування.
«Патріотизм» у словнику «Патріотизм —це любов до своєї батьківщини, відданість своєму народові, готовність для них на жертви й подвиги». Також подано визначення поняття «патріот»,яке, звісно, тісно пов'язане з «патріотизмом»: «Патріот — це той, хто любить свою батьківщину,відданий своєму народові, готовий для них на жертви й подвиги».
У чому полягає різниця між патріотизмом і націоналізмом? Патріотизм — це духовно-моральне почуття, частина суспільної свідомості, що виражається в любові до Батьківщини і готовності ставити державні інтереси вище власних. Націоналізм — це політична ідеологія, основна мета якої — захищати інтереси конкретної нації (народу), її мови, традицій і звичаїв. Поняття зароджується в умовах боротьби з глобальними імперіями, де відносно невеликі соціальні спільності «перемелюють» у жорнах імперських інтересів.
З точки зору етики, любов до батьківщини передбачає наявність таких складових: — турботу про інтереси й історичну долю Батьківщини, готовність заради неї до самопожертви; — вірність Батьківщині, що передбачає готовність до боротьби з ворогами; гордість за соціальні й культурні досягнення своєї країни; співчуття до страждання народу і переживання за соціальні вади суспільства; повагу до історичного минулого рідного краю й успадкованих традицій; любов до місця проживання (до міста, села, області, країни загалом).
К.Д. Ушинський вважав, що патріотизм є не лише важливим завданням виховання, а і його могутнім педагогічним засобом: «Як немає людини без самолюбства, так немає людини без любові до Батьківщини, і ця любов дає вихованню правильний ключ до серця людини і могутню опору для боротьби з його поганими, природними, особистими, сімейними і родовими схильностями».
На основі досвіду пращурів сформувалася народна педагогіка, в якій народні пісні, казки, прислів’я та приказки стали втіленням виховного досвіду, оскільки в них розкривалися моральні принципи, проголошувалися добро, доброчинність, сумлінність, відданість Батьківщині, повага до звичаїв народу та обов'язок.
Виховна система козацьких шкіл (XVII — поч. XVIII ст.) Ідеї патріотизму ґрунтувалися на демократичних засадах рівності в правах та обов'язках.У вихованні молоді основними були: патріотизм, готовність віддати життя за волю і свободу, самодисципліна, взаємодопомога, побратимство, повага до старших, особливо до досвіду бувалих запорожців, релігійне виховання, вивчення історичних переказів і козацьких дум.
У 20-ті рр. XX ст. тему патріотизму розглядав Антон Макаренко. Оптимізм; віра в прогресивне зростання якості виховання; акцент на позитивне, системність, продуктивну і суспільно корисну працю, навчання, участь у різноманітних гуртках, краєзнавчих експедиціях під час канікул, листування вихованців із видатними людьми.
Педагог-гуманіст Василь Сухомлинський у своїй книжці «Як виховати справжню людину» в основу виховного ідеалу (до якого належить і патріотизм вихованців) вкладає загальнолюдські й національні цінності: любов до матері, рідної землі, народу, мови, його історії, культури; повагу до всіх народів світу; гуманне ставлення учнів одне до одного; працелюбність; потребу відповідальності за інших людей; необхідність допомагати слабшим, живим істотам, людям похилого віку; потребу в естетизації власного двору, села, довкілля загалом.
Завдання та цінності патріотичного виховання Патріотичне виховання молоді — основа, на якій тримається суспільство країни. Водночас стати свідомим патріотом, відданим своїй країні не так просто, як здається. Тому вчителі повинні у своїй роботі керуватися системою виховних завдань патріотичного виховання та організовувати заходи, спрямовані на формування патріотич-них цінностей учнів.