Птахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. Різноманітність птахів.

Про матеріал
Мета: • дати загальну характеристику птахам; сформувати знання про особливості організації та процесів життєдіяльності птахів, пов’язаних із пристосуванням до польоту; • розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати свою думку; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; • виховувати етично-ціннісне ставлення до природи. Тип уроку: засвоєння нових знань. Методи і методичні прийоми: словесні, наочні, репродуктивні, проблемно-пошукові, інтерактивні методи. Обладнання та матеріали: підручники, таблиця «Клас Птахи», зошити.
Перегляд файлу

Тема: Птахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. Різноманітність птахів.

Мета:

  • дати загальну характеристику птахам; сформувати знання про особливості організації та процесів життєдіяльності птахів, пов’язаних із пристосуванням до польоту;
  • розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати свою думку; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання;
  • виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми: словесні, наочні, репродуктивні, проблемно-пошукові, інтерактивні методи.

Обладнання та матеріали: підручники, таблиця «Клас Птахи», зошити.

Хід уроку:

I. Організаційний момент.

Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.

 

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.

Сьогодні ми відправимось разом з вами в дивовижний світ птахів, дізнаємось їхню будову та особливості процесів їх життєдіяльності.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Наука, що займається вивченням птахів називається орнітологією. Які ще зоологічні науки ви пам’ятаєте з попередньо вивчених тем?

 

ІV. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.

ПТАХИ - це хордові хребетні теплокровні тварини, пристосовані до польоту (перегляд навчальної презентації).

  1. Відділами тіла птахів є голова, шия, тулуб і хвіст.

На голові є очі з рухливими повіками (верхньою, нижньою та мигальними перетинками), ніздрі та слухові отвори. Зір птахів у 8 разів гостріший, ніж у людини. Птахи здатні вловлювати навіть слабкі звуки, а ось нюх у більшості недорозвинений.

Птахи мають дзьоб, який складається з верхньої (наддзьобок) та нижньої (піддзьобок) частин. В основі наддзьобка відкриваються ніздрі. Форма дзьоба залежить від характеру живлення птахів.

 Шия птахів видовжена, рухлива, завдяки чому вони можуть повертати голову на 180° і більше (наприклад, у сови - 270°).

Тулуб має обтічну форму та кінцівки у вигляді крил і задніх ніг.

Крила птахів - видозмінені передні парні кінцівки, які складаються з плеча, передпліччя й кисті, у якій збереглися лише три пальці.

Результат пошуку зображень за запитом "крило голуба. схема розташування махових пер"У деяких птахів (пінгвіни) крила слугують для плавання.

 Птахи - двоногі тварини. Ноги здебільшого мають чотири пальці. Три з них спрямовані вперед, а один - назад. Це дає змогу птахам охоплювати гілки та створює опору для пересування по землі.

Хвостовий відділ короткий, до якого прикріплюються рульові пера.

 

  1.         Покриви тіла. Птахи, як і плазуни, мають суху шкіру, майже позбавлену залоз, укрита пір’ям. З шкірних залоз присутня лише куприкова залоза, яка міститься в основі хвоста. Секретом цієї залози (жироподібною речовиною) птахи змащують за допомогою дзьоба пір’яний покрив, що робить його еластичним та водонепроникним.

Похідним шкіри птахів є й різноманітне пір’я. Виділяють контурні та пухові пера.

 

 

 

 

 

 

 

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/Parts_of_feather_modified.jpg/400px-Parts_of_feather_modified.jpg

 

 

 

 

  • Будова пташиного пера (на прикладі махового): 1 — опахало, 2 — стовбур, 3 — борідки, 4 — пухова частина, 5 — очин.

Контурне перо має вузький твердий стрижень і широкі м’які опахала по боках. Опахала пера утворюються сіткою рогових борідок.

Під контурними перами ростуть дрібні пухові пера. Опахала в них м'які, без борідок 2 порядку.

 Птахи періодично змінюють свої зовнішні покриви, тобто линяють.

  1. Пов’язане зображенняСкелет птахів.

Скелет у них легкий і міцний, утворений з тонких, пневматичних кісток (заповнені повітрям), частина яких зростається.

Знизу грудної клітки знаходиться великий виступ, що називається кіль. До нього прикріплюються потужні грудні м’язи, які здійснюють піднімання і опускання крил. Нога складається зі стегна, гомілки, цівки і 4 пальців. Один палець повернутий назад, а решта – вперед. Цівка утворюється зі зрослих кісток стопи, що робить саму кінцівку довшою.

Особливості будови скелета птахів, пов’язані з польотом:


l. Скелет легкий.

2. Наявність повітряних порожнин у кістках.

3. Наявність кіля.

4. Кисть із трьома пальцями.

5. Цівка.

6. Зростання хребців грудного, поперекового і крижового відділів.


 

Органи дихання. Політ вимагає великих затрат енергії і відповідної кількості кисню. Тому дихання птахів є найдосконалішим серед хребетних. У птахів є легені, розвинені дихальні шляхи (трахея) й повітряні мішки, які забезпечують подвійний тип дихання. Поглинання кисню з повітря за допомогою такого типу дихання відбувається не лише під час вдиху, а й під час видиху.

Кровоносна система. У птахів серце чотирикамерне і має великі розміри: у ньому артеріальна кров повністю відокремлюється від венозної.

Травна система. Птахи потребують великої кількості енергії для забезпечення сталої високої температури тіла (41-42° С) та під час польоту. Тому їжа в них під час травлення розщеплюється швидко: сухе зерно за 2-3 години, а соковиті ягоди - за півгодини. Птахи їдять багато і майже цілий день, адже їхня життя проходить в постійному русі.

Травна система має такі особливості: 1) наявність розширеної частини стравоходу - вола; 2) поділ шлунку на два відділи - залозистий і м’язовий; 3) вкорочений кишечник. Задня кишка в птахів закінчується розширенням – клоакою.

Особливості будови травної системи птахів, пов’язані з польотом:


1. Відсутність зубів.

2. Наявність вола.

3. Двокамерний шлунок.

4. Швидке перетравлювання їжі.

5. Швидке спорожнення  кишечника.

6.   Швидкий обмін речовин.


Розмноження. Розмноження птахів здійснюється статевою системою, яка представлена парними сім'яниками в самців і одним лівим яєчником у самок. Птахи є роздільностатевими організмами, у яких внутрішнє запліднення. Розмножуються вони за допомогою яєць. У деяких птахів забарвлення яєць часто збігається з фоном навколишнього середовища, це робить їх малопомітними.

Пов’язане зображенняЗародок у яйці птахів розвивається при певній температурі (38-39,5 °С) і вологості. Перед вилупленням пташеня просовує дзьоб у повітряну камеру і вдихає повітря. Майже весь розвиток зародка відбувається поза організмом матері.

Залежно від розвитку пташенят, птахів поділяють на виводкові та нагніздні.

До виводкових належать птахи, чиї пташенята вилуплюються з яйця розвиненими, укритими пухом і здатними через кілька годин або наступного дня рухатися самостійно в пошуках їжі. До цієї групи належать качки, гуси, тетеруки, лебеді тощо. Пташенята в нагніздних птахів (граки, голуби, дятли, кропив'янки) голі та сліпі, не можуть самостійно живитися й довго залишаються в гнізді. Батьки тривалий час зігрівають та годують пташенят.

Класифікація птахів:

Клас Птахи поділяють на три групи - Безкілеві (Бігаючі), Пінгвіни (Плаваючі), Кілегруді (Літаючі).

Безкілеві - група птахів, які не здатні до польоту (страуси). У цих тварин довга шия, недорозвинені крила, грудина без кіля й добре розвинені задні кінцівки. Поширені безкілеві птахи в Південній півкулі (Африка, Австралія, Нова Зеландія, Південна Америка). Тип розвитку - виводковий.

Пінгвіни - група птахів, які втратили здатність до польоту й пристосувалися до плавання та пірнання. У цих істот тіло обтічне з лускоподібним оперенням, крила перетворилися на ласти, пальці з плавальною перетинкою, кістки важкі. Незграбні на суші, пінгвіни можуть розвивати у воді величезну швидкість і долати відстані до 100 км без зупинок для перепочинку. При цьому вони вміють затримувати дихання до півгодини і пірнати на глибину до 500 метрів, для чого проковтують невеликі камені.

Кілегруді - група птахів, які зберегли здатність до польоту. Ці птахи становлять значну частину сучасних видів. У них грудина має добре розвинений кіль, кістки пневматичні, пір'я має зімкнуті опахала, розвинена куприкова кістка.  Кільові об'єднують близько 35 рядів птахів, серед яких виділяють:

Куроподібні, Гусеподібні, Дятлоподібні, Соколоподібні, Совоподібні,Сивкоподібні, Голубоподібні, Лелекоподібні, Журавлеподібні й Горобцеподібні.

V. Узагальнення і систематизація знань.

 

5.1. Виконання завдань в презентації (слайд 27, 28).

5.2. «Швидкі запитання»:

1. На які відділи поділяється тіло птаха? (Голова, тулуб, шия, кінцівки.)

2. Які органи розташовані на голові птаха? (Очі, ніздрі, вушні отвори, дзьоб.)

3. Від чого залежить форма дзьоба? (Від способу живлення.)

4. З яких частин складається дзьоб? (Наддзьобок і піддзьобок.)

5. Чим затягнутий слуховий отвір у птахів? (Барабанною перетинкою)

6. Які особливості будови шкіри у птахів? (Шкіра тонка, суха, позбавлена залоз.)

7. Яка залоза шкіри розвинена у птахів? (Куприкова.)

8. Які види пер характерні для птахів? (Контурні, пухові, пух.)

9. На які групи можна поділити контурні пера в залежності від виконуваних функцій? (Покривні, махові, рульові.)

10. Як називається частина стрижня позбавлена опахала? (Колодочка.)

11. Які пера не мають борідок другого порядку? (Пухові.)

12. Які пера розташовані у хвостовій частині тіла? (Рульові.)

13. Які пера розташовані на крилах? (Махові.)

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.

Закінчіть речення:  «Сьогодні, працюючі на уроці, я зрозумів …».

 

VІІ. Повідомлення домашнього завдання. Опрацювати параграфи в підручнику, підготувати повідомлення про одну з груп птахів.

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
9 лютого 2022
Переглядів
3413
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку