РАНКОВА ЗУСТРІЧ
«Доброта врятує світ»
Автор Олена Колпакова
ТИЖДЕНЬ «НАЙГОЛОВНІШЕ – БУТИ ЛЮДИНОЮ!»
Мета: з’ясувати зміст поняття «доброта, співчуття», розширити уявлення учнів про добрі
вчинки, їх важливість в нашому житті,
розвивати комунікативні навички, логічне мислення, вміння виловлювати свою думку,
пізнавальний інтерес;
формувати вміння працювати у групі, поважати думку інших дітей;
виховувати бажання особистого зростання, прагнення виховувати у собі моральні
якості.
ДЕНЬ 2 «Доброта врятує світ»
ПРИВІТАННЯ
Вчитель. Посміхнімось, діти, щиро!
Розпочнемо день наш з миром!
Розпочнемо з добрих справ,
Щоби день наш добрим став!
Дітки, сідайте на килимок. Приємно бачити, як на ваших личках сяють усмішки, як ваші очі сяють лагідністю! До речі, у мене сірі очі. А які у вас? Думаю, всі б хотіли дізнатися про те, якого кольору очі в однокласників.
(Діти, повертаючись один до одного діляться тим, якого кольору у них очі)
Я - Оксана, в мене сірі очі. Я – Тимко, в мене карі очі. Мене звати – Андрійко, я маю блакитні очі. Я – Іринка, в мене очі – голубі.
А знаєте, що вас усіх єднає, незважаючи на різний колір очей? Це світло безмежної доброти у ваших оченятах. Давайте поділимося нею і побажаємо один одному того, чого б побажали собі і своїм близьким.
(Діти по колу обмінюються побажаннями)
Ранок настає прекрасний.
Теплий, сонячний і ясний.
Він бажає, щоб й надалі
Ми з вами плідно працювали.
РОБОТА З КАЛЕНДАРЕМ ПРИРОДИ
Вчитель. Діти, яка пора року наступила?
А який місяць осені? (Жовтень)
В жовтні жовте сонце гріє
Так, що все навкруг жовтіє.
Жовті квіти і листочки,
Жовті дині й огірочки,
Що достигли на насіння,
Бо прийшла пора осіння.
Ганна Черінь
Вчитель. А яку погоду принесе нам сьогоднішній день нам розкажуть чергові синоптики.
- Сьогодні черговий синоптик я - ……. . І я - ……… . Ми розкажемо вам про зміни в природі.
- Сьогодні 2 жовтня. (Заповнюється табличка на стіні). Температура повітря +13º тепла. Сонечко визирнуло з-за хмар і яскраво світить, хоча вже і не дарує так багато тепла, як на початку осені. Дує легкий східний вітер.
2 жовтня відмічали день Святого мученика Трохима.
У цей донь хлопці й дівчата обирали одне одного. Звідси й примовлянка: «На Трохима не проходить щастя мимо, куди Трохим, то й воно за ним».
З 2 по 10 жовтня пасічники переносили в омшаники (погрібки) вулики. При цьому спостерігали: якщо бджоли старанно позаліплювали вічка воском чи прополісом, то зима буде суворою, а коли злегка, то теплою.
- А я - ………. познайомлю Вас із народними прикметами, які пов’язані із цим днем.
ОБМІН ІНФОРМАЦІЄЮ
Вчитель. Діти перед вами на пазлах написані математичні приклади. Як тільки ви розв’язуєте якийсь з них, то перевертаєте на зворотній бік і маєте шматочок малюнку. Коли ви знайдете всі відповіді, то можете скласти малюнок і сказати мені, хто там зображений.
Вчитель. Звичайно, це дівчинка, яка допомагає бабусі донести кошика.
Діти, а навіщо дівчинка це робить?
Що таке доброта?
Доброта – це життя людини заради інших, щире бажання допомогти, любов до батьків, ближніх, Батьківщини, здатність до самопожертви.
Три творчих групи дітей витягли з нашого чарівного кошика конвертики із секретом. Засекречено одне-єдине слово. Вони вам його не розкажуть, а покажуть. А ваше завдання, діти, зрозуміти, що саме вам намагаються показати. Найголовніше – пояснити, чому саме так ви вважаєте.
(Діти з допомогою пантоміми показують добрі і не дуже добрі вчинки)
Вчитель. Послухаємо оповідання великого українського педагога Василя Олександровича Сухомлинського і поміркуємо над тим, як би ви вчинили на місці головної героїні?
Ніна живе у великій родині. Бабуся найстарша: їй уже вісімдесят два. Коли сім’я обідає, в бабусі тремтять руки. Несе вона ложку до рота, ложка тремтить, і з неї капає на стіл.
Незабаром у Ніни день народження. Мама сказала, що на іменини приготує святковий обід. На свято Ніна запросить своїх подруг. Ось і гості прийшли.
А Ніна думає: «Це ж і бабуся за стіл сяде, а в неї руки тремтять. Подруги сміятимуться».
Ніна тихенько каже:
– Мамо, нехай бабуся з нами за стіл не сідає.
Чого?- дивується мати.
У неї руки тремтять. На стіл капає.
Мама зблідла. Вона довго сиділа мовчки. А потім сказала: «Бабуся нездужає. Тому святкового обіду не буде. Вітаю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: бути людиною».
ГРУПОВЕ ЗАНЯТТЯ
Кожен із вас має книжечку. Розгляньте у ній малюнки, поміркуйте і скажіть: на яких з них змальовано дітей, що роблять добрі вчинки? Чому ви так думаєте?
Діти визначають вчинок і піднімають картку з хмаринкою або сонечком.
– Якщо я називаю поганий вчинок, ви піднімаєте картку з хмаринкою, якщо добрий – з сонечком.
– Допомагати другові в біді
– Захистити слабкого
– Когось обдурити
– Ділитись тим, що маєш
– Слухатися старших
– Вихвалятися перед кимось
– Сумувати з чужої біди
– Співчувати, якщо з кимось сталося нещастя
– Дражнитись
– Ображатись через дрібниці
– Пробачати і просити пробачення, якщо когось образив
– Поважати інших
Поміняйтеся місцями ті, хто сьогодні допоміг матусі
Поміняйтеся місцями ті, хто привітав всіх дорослих, яких побачив у школі.
Поміняйтеся місцями ті, хто завжди поступається місцем в тролейбусі людям похилого віку.
Поміняйтеся місцями ті, хто допомагає малюкам дістати м’ячик з калюжі.
Вчитель. Діти, як ви гадаєте, якщо ваші батьки зустріли б добру чарівницю, яка пообіцяла би їм виконати лише одне їхнє бажання, то про які би Ваші добрі вчинки попрохали би вони?
Складання невеличких усних розповідей.
Незвичайний день настав,
Що цей день приготував?
Що на діточок чекає –
Зараз вже розповідаю.
Вчитель. Сьогодні, діти, ми будемо разом з Вами працювати у центрах навчальної діяльності. У науковому центрі – ми дізнаємося багато цікавого про добрі вчинки, у математичному - порахуємо скільки зусиль потрібно, щоб робити хоча б один гарний вчинок на день, у мистецькому – організуємо виставку колажів «Доброта врятує світ».
А ще на нас чекає зустріч із людиною, яка щодня допомагає іншим людям. Людиною, яка несе добро у цей світ.
Вчитель. Прошу всіх Вас утворити ранкове коло.
Діти, закрийте ваші сірі, сині, блакитні оченята, поміркуйте і скажіть, які ваші очікування від сьогоднішнього дня?
(Діти відповідають)
1 дитина. Сонце так сяє там за віконцем.
2 дитина. Ми попрацюємо разом із сонцем.
3 дитина. Ми ні хвилинки сьогодні не згаємо,
4 дитина. Бо лиш у праці світ ми пізнаємо.
Використані ресурси: