Реалізація наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» на уроках географії - невід'ємна складова сучасного освітнього процесу, який передбачає компетентнісно-орієнтоване навчання. В статті висвітлюється як саме здійснюється формування конкретної змістової лінії у при вивченні кожного з курсів географії.
Реалізація наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» на уроках географії
Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища. Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях. Мета наскрізних ліній – «сфокусувати» увагу й зусилля вчителів-предметників, класних керівників, зрештою, усього педагогічного колективу на досягненні життєво важливої для учня й суспільства мети, увиразнити ключові компетентності.
Наскрізна лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» передбачає формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства.
При вивченні курсу географії 6 класу «Загальна географія» реалізація наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» пов’язана з формуванням в учнів:
Реалізація наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» при вивченні курсу географії «Материки та океани» в учнів 7 класів пов’язана з орієнтацією на формування:
Реалізація наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» у курсі «Україна у світі: природа, населення» для учнів 8 класу орієнтовані на:
Наприклад, при вивченні розділу «Природні умови і ресурси України» учні обґрунтовують зміни природних умов внаслідок інтенсивного природокористування, оцінюють наслідки використання людиною природних багатств України та розуміють і пропонують шляхи їх розв’язування.
Реалізація змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» при вивченні курсу географії «Україна і світове господарство» для учнів 9 класів зорієнтована на:
У курсі географії 10 класу «Географія: регіони та країни» реалізація наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» здійснюється шляхом:
Основні шляхи реалізації наскрізних змістових ліній передбачають формування особливостей організації освітнього процесу, а саме застосування:
Вміння самостійно опрацьовувати навчальний метеріал, здатність розвивати навички самостійного інформаційного і наукового пошуку, прогнозування та проектування, а також практична спрямованість, яка реалізується в ході виконання практичних робіт, аналітичних завдань та досліджень (розвиток умінь і навичок роботи з географічними картами та іншими джерелами інформації, а також передбачають розв’язання географічних, екологічних й соціально-економічних задач, здійснення порівняльного аналізу, проведення міні-досліджень, дискусій, семінарів, презентацій, експертиз, круглих столів, ділових ігор, творчих робіт, індивідуальних і колективних проектів) та вміння опрацьовувати літературу, зокрема працювати з підручником є основою для досягнення поставлених мети та завдань вивчення предмету.
Сучасному вчителю необхідно урізноманітнювати форми організації навчально-пізнавальної діяльності учнів з географії в різних режимах (традиційний, інтерактивний та самостійна робота) та використовувати традиційні й нетрадиційні види уроку географії, практичної й дослідницької, творчої роботи з географії та позакласного й профільного географічного навчання, що сприятиме формуванню не лише предметних (географічних), а й ключових компетентностей.
Така організація освітнього процесу передбачає зв'язок навчання з життям, підвищення мотивації учнів до навчання, реалізацію системно-діяльнісного підходу до навчання, розвиток самостійності й активності учнів, розвиток уміння адаптуватися до дійсності, уміння спілкуватися, співпрацювати з людьми в різних видах діяльності.