Формування екологічної свідомісті та соціальної активністі особистості в рамках роботи над програмою «Освіта для сталого розвитку під час проведення уроків природознавства, географії та в позаурочній діяльності.
РЕАЛІЗАЦІЯ СОЦІАЛЬНОЇ ТА ЕКОЛОГІЧНОЇ СКЛАДОВОЇ ПРОГРАМИ «ОСВІТА ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ» НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ ТА В ПОЗАУРОЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
Наша школа працює над програмою «Освіта для сталого розвитку». Саме тому під час проведення уроків природознавства, географії та в позаурочній діяльності я формую екологічну свідомість та соціальну активність особистості в рамках роботи над програмою «Освіта для сталого розвитку.
Поняття сталого розвитку трактується просто і конкретно: це такий розвиток, який задовольняє потреби сучасності, але не ставить під загрозу здатність майбутніх поколінь задовольняти свої потреби .
Мета мого досвіду – сприяти забезпеченню стійкого розвитку особистості учня, його родини через зміну власної поведінки та способу життя.
Основним завданням вважаю розвиток в учнів екологічних, громадянських соціальних та загальнокультурних компетентностей.
Працюючи вже стільки років у школі, розумію: щоб бути цікавою дітям, необхідно завжди вчитися, постійно бути у творчому пошуку. При цьому потрібно поставити себе до рівня світосприйняття учня. Розкрити матеріал з його допомогою, зробити так, щоб він відчув себе значущою частиною уроку. А з цього починається становлення Людини, коли дитина знає, що вона потрібна не тільки рідним, а й ще комусь. В цьому вся робота вчителя.
В роботі над проблемою використовую такі методи та форми організації роботи:
Проведення традиційних уроків із додаванням до основного змісту навчального матеріалу окремих питань, які стосуються сталого розвитку. Наприклад, у 6 класі при вивченні кожної оболонки Землі обов’язково визначаємо вплив людини на неї. За допомогою ІКТ переглядаємо відеоролики, презентації, які створили учні старших класів. Наприкінці курсу під час вивченні тем: «Зміни природи під впливом господарської діяльності людини», «Населення і природокористування» – як узагальнення проводжу екологічний урок-конференцію.
Під час вивчення «Географії материків і океанів» у 7 класі ми розпочинаємо працювати над екологічними проектами. Це можуть бути як міні-проекти, які проходять в рамках одного уроку, так і довгострокові, над якими працюємо під час вивчення цілої теми. У розділі «Земля наш спільний дім» працюємо з інтерактивними картами, на яких наносимо райони екологічного лиха та природоохоронні території. Плідно проходять уроки з теми: «Екологічні проблеми материків і океанів», – на яких використовую метод шоку, розповідаючи про сьомий континент.
У 8-9 класах під час вивчення «Географії України» використовую інтерактивну технологію колективно-групового навчання, що передбачає спільну фронтальну роботу всіх учнів, а саме «мозковий штурм». При вивченні тем «Природні умови та ресурси» у 8 класі працюю фронтально з усім класом, оскільки діти не готові ще самостійно керувати обговоренням. Вирішуючи проблеми захисту навколишнього середовища нашого міста, роботу проводжу під гаслом: «Не питай, що країна може зробити для тебе, а питай, що ти можеш зробити для країни» (Джон Ф. Кеннеді). На таких уроках учні відчувають себе причетними до життя громади. При вивченні теми «Використання природних умов і природних ресурсів та їх охорона» діти самі створюють відеоролики про стан навколишнього середовища України.
В 9 класі при вивченні галузей промисловості обов’язково звертаємо увагу на вплив господарської діяльності людини на довкілля. За допомогою ІКТ розраховуємо «Екологічний слід», який дозволяє порівняти потреби окремої людини, сім'ї, громади, нації та цивілізації в цілому в природному капіталі з обсягами екологічних ресурсів, що є у розпорядженні, а також, з можливостями для їх відновлення.
При вивченні теми «Глобальні проблеми людства» у 10 класі, використовуючи методику «Розвиток критичного мислення», проводжу роботу в групах, в яких обговоренням керують вже самі учні – спікери груп. Зі старшокласниками застосовую такі форми уроків як семінарське заняття, учнівська конференція, круглий стіл.
Освіта - це шлях дитини до самого себе, але цей шлях він проходить не один, він йде по ньому з учителем.
Використовуючи проектну діяльність, я прагну, щоб мої учні були не тільки географічно грамотними, самостійно мислячими людьми, але щоб вони розуміли велич і красу рідної природи, були причетні до проблем своєї країни, своєї місцевості, мали пристрасне бажання їх вирішувати. Приймали світ у всьому його різноманітті, щоб вони були терпимі до вдач і звичаїв інших народів. Адже всі ці якості є складовими сталого розвитку.
Практично вся територія України визнана зоною екологічного лиха. Така ситуація склалася тому, що суспільство не завжди узгоджувало свої дії з екологічними законами.
Якими б досконалими не були прийняті законодавчі акти, без участі широких мас населення зберегти природу неможливо. Тому екологічна свідомість всього людства у розв’язанні нагальних екологічних проблем є вирішальною.
Однією з важливих форм формування екологічної свідомості та соціальної активності є позакласна і позашкільна робота з учнями. Використовуючи гармонійне поєднання класно-урочної та позакласної форм, створюю для школярів атмосферу, яка сприяє розвитку громадянської позиції, причетності до загальнолюдських цінностей.
Особливо важливе місце у цьому процесі повинна займати система екологічно-краєзнавчої освіти та виховання. Учні школи постійно приймають участь у краєзнавчих експедиціях, акціях та конкурсах. Неодноразово були переможцями районних та міських етапів.
Крім учнів не забуваю працювати і з батьками. З метою пропаганди щодо екологічної культури та виховання дітей, знайомлю на батьківських зборах батьків класу із заходами програми «Освіта для сталого розвитку», батьки розуміють, що дії дорослих є прикладом, які формують модель поведінки, що відповідають нормам екологічної освіти.
Досліджуючи територію України, ми разом з учнями побували в таких містах, як Львів, Дніпропетровськ, Одеса, це дало можливість порівняти рівень забрудненості різних регіонів України.
Проаналізувавши, ці показники ми дійшли висновку, що наше рідне місто найбільш забруднене.
І в нас виникло бажання створити власний проект, у якому досліджувалась та аналізувалась екологічна ситуація у Кривому Розі. Цей проект ми назвали «Краплина життя на Криворіжжі». Мета нашої роботи відповідає мотивації та завданням міській програми «Освіта для сталого розвитку».
Проаналізував екологічний стан Кривого Рогу, ми замислились, чи все так погано у нашому місті, і почали збирати інформацію щодо місць відпочинку криворіжців. Ми розглядаємо наші проекти під кутом зору формування нової системи ціннісних орієнтирів та моделей поведінки підростаючого покоління. Краєзнавча робота суттєво доповнює і розширює рамки ноосферо-екологічної освіти та дозволяє висвітити всі аспекти екологічної діяльності.
Адже саме Земля та її неповторна природа здатна пробудити у людини мудрість, гармонічне почуття, та любов до світобудування.
Акція «Збережи ялинку!»
Конкурс «Щаслива планета»
Акція «Чисте подвір’я»
Акція «Збери кришечки»
Друге «життя» використаним речам