Реалізація завдань освіти на сучасному етапі в галузі «Суспільствознавство». (з досвіду роботи

Про матеріал
Реалізація завдань освіти на сучасному етапі потребує звернення до особистості учня з ії потребами та інтересами. Такий підхід дістав назву гуманістичного, в основу якого покладено сприйняття навчального процесу як вільного розвитку та зростання особи. Відповідно до нього основними завданнями вчителя є сприяння активізації пізнавальної діяльності учнів, створення умов для їх самовдосконалення та саморозвитку
Перегляд файлу

 

   Реалізація завдань освіти на сучасному етапі в галузі «Суспільствознавство».

 (з досвіду роботи)

Реалізація завдань освіти на сучасному етапі потребує звернення до особистості учня з ії потребами та інтересами. Такий підхід дістав назву гуманістичного, в основу якого покладено сприйняття навчального процесу як вільного розвитку та зростання особи. Відповідно до нього основними завданнями вчителя є сприяння активізації пізнавальної діяльності учнів, створення умов для їх самовдосконалення та саморозвитку. На це націлюють освітян останні нормативні документи. Зокрема «Державний стандарт базової і повної середньої освіти» передбачає формування вміння знаходити інформацію, аналізувати, інтерпретувати, відтворювати та оцінювати її, характеризувати явища та процеси суспільного життя, встановлювати зв’язок між подіями і явищами, формулювати, висловлювати, доводити власну думку, робити висновки, вимагаючи широкого застосування вчителем та учнем у спільній освітній діяльності нових методів, які я розумію як спосіб співробітництва . Вміння висловлюватися та активно слухати, створюють між вчителем та учнями атмосферу довіри та взаємоповаги що дає можливість виявити позиції з певної проблеми або суперечливі питання; а також набути досвіду поведінки в реальному, дорослому житті через почуття і досвід набутий під час навчання,та спрямоване на самостійне вирішення проблем. У своїй роботі я поділяю таку освітню діяльність учня і вчителя на безпосередньо творчу, наукову, виховну та пошукову діяльність, прагнучи виховати вільного свідомого громадянина незалежної правової держави.

Орієнтиром своєї діяльності вважаю слова К.Ушинського : « Готувати уми! Сіяти ідеї! Ось наше призначення». Своє завдання вбачаю у реалізації домінант Концепції загальної середньої освіти і громадянського виховання особистості: « Виховання цілісної інтелектуально розвинутої особистості, яка прагне максимальної реалізації своїх можливостей, свідомого громадянина, професіанала, здатного до свідомого вибору»,- керуючись гіпотезою, що реальні результати в освітньому процесі приносить лише поєднання діяльнісного, особистого та компетентнісного підходів до здобуття знань. Вивчення правознавства сьогодні - це не тільки гарне засвоєння ідей, подій, а й виховання правової культури, усвідомлення неухильного дотримання всіма суб’єктами права вимог законодавства, кваліфікованого його застосування, поваги до людської гідності та на засадах рівності.

Завдання реалізуються через ідеї гуманізації у навчанні, організацію діяльності, що базується на домінуванні діалогічної взаємодії вчителя і учнів, вибудові цілісної системи урочної, позаурочної та самостійної діяльності, яка сприяє  розвитку та самовдосконавленню учня, створює умови для самовиховання та системного творчого мислення, стимулює до розкриття таланту, свідомості, уміння всебічно аналізувати, дискутувати, дебатувати, робити висновки. При цьому діяльнісний підхід до здобуття знань переростає у креативний – здатність перетворювати будь-яку діяльність у творчий процес.

Головними принципами, покладеними в основу діяльності є гуманізація, культурологічність, антропоцентризм, оптимізація навчального процесу, його науковість та інтегративність. Вони реалізуються через особистісну спрямованість, творчий розвиток і саморозвиток, особистісно-орієнтований підхід та інші. Мою діяльність вирізняє  переорієнтація навчального процесу на інноваційні методи навчання; психологічне та індивідуальне вивчення особистості школяра; особистісний підхід до навчання, виховання та діяльності школяра; опанування нових освітніх методик та технологій; акцентування уваги на позакласну та самоосвітню діяльність; залучення учнів до активної науково-дослідницької діяльності, надання консультативної допомоги не тільки дитині але й батькам.

Що стосується вимог до себе, то це вивчення і впровадження в освітній процес нових форм і методів роботи, авторських програм, презентація наробок перед колегами, самовдосконалення і саморозвиток.

Теоретичною основою досвіду є ідеї Л. Виготського, В. Сухомлинського щодо гуманістичного підходу до навчання та виховання, гуманізація школи С. Гончаренка, положення про навчальну діяльність П. Гальперіна,  В. Давидова, Л. Занкова, І. Лернера, особистісно-орієнтовані моделі І. Якиманської, О. Савченко, В. Кременя, методика та технологія інноваційного навчання, нові підходи до сучасного уроку К. Баханова, О.Пометун, Л. Пироженко, Г. Фреймана, виховання творчої особистості В. Моляко, Є. Громова, розвитку критичного мислення як основи творчості С. Векслера тощо.

Серед технологій що використовуються на уроках:

  • особистісно-орієнтовна,
  • розвивального та проблемного навчання,
  • групової роботи,
  • інтерактивні – зокрема технологію кооперативного навчання та технологію опрацювання дискусійних питань.

Проектуючи діяльність по впровадженню і використанню на практиці інтерактивного навчання виділяю таку систему завдань:

  • формувати розвинуте критичне мислення, здатність виробити власний погляд і бути толерантним, виявляючи повагу до поглядів інших;
  • виховувати загальнолюдські цінності орієнтації, комунікативні здібності, якості правосвідомого громадянина;

розвивати громадянську активність, вміння усвідомлювати процеси та явища, що відбуваються у сучасному світі, зіставляти засвоєні правові поняття та терміни з даними інших гуманітарних дисциплін, осмислювати їх. .

 

Література

  1. Бабанов. К.Т. Педагогічні інновації. І.Ш.І.№2-2002.
  2. Баханов. К.О. Сучасна шкільна історична освіта: інноваційні аспекти: Монографія.- Донецьк. 2005.
  3. Баханов К.О. Інноваційні системидехнології та моделі навчання історії в школі: Монографія.- Запоріжжя 2000.
  4. Бех. І.Д. «Особистісно-оріентоване навчання». Київ.2001.
  5. Богомолов. В.І. «Педагогічні технології». Київ.2002
  6. Дяченко. В.К «Нова дидактика: Донецьк.2001.
  7. Занков. Л.В. дидактика і життя.- М.:провосвещеніє.,1968
  8. Пометун. О.І., Піроженко. Л.В., Сучасний урок.Інтерактивні технології навчання: Науково-методичний посібник.-К.,2004.

9. Пометун. О.І., Фрейман. Т.О., Методика навчання в школі.-К.,2005.
10.Пометун.О.і.,Енціклопедія інтерактивного навчання.-К.,2007.
И.Хуторський. Л.В.,Сучасна дидактика: Підручник для вузу.-СПб,2001.
12.Черевата. О.В. Як підготувати сучасний урок.3авуч.-2008.-№10 квітень.
ІЗ.Якиманська. І.С., Особистісно- орієнтоване навчання в сучасній школі.-М.:1996.

 

 

 

docx
Додано
24 квітня 2020
Переглядів
705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку