Отже, перейдемо безпосередньо до розбору питання: як отримати максимум балів з читання та аудіювання?
Не дивлячись на те, що читання йде другим завданням після аудіювання, я завжди починаю з нього. Як всім нам відомо, до частини «Reading. Читання» входять 22 питання, які поділені на 4 завдання з різним рівнем складності (перші два рівні — B1, другі два відповідно — В2).
Чому саме з читання, а не аудіювання?
По-перше ,читання і аудіювання –це рецептивні види мовленнєвої діяльності, які мають багато спільного в механізмах сприйняття, розуміння і переробки інформації, але через різні канали: зоровий і слуховий відповідно.
По-друге, кількість зароблених балів при читанні більша на 4 бали ніж за аудіювання.
По-третє, тут самому можна оперувати часом, чому треба навчитися заздалегідь.
По-четверте, згідно зі статистикою, серед населення 25% аудіалів, 35% візуалів і 40% кінестетиків.
При в підготовці учнів я спираюся саме на спільні характеристики читання та аудіювання. Тому пропоную їх розглянути детальніше.
Якими компетентностями повинен володіти учень для успішного складання ЗНО в частині читання та аудіювання?
Читання |
Аудіювання |
Опанувати стратегії, знати алгоритм виконання кожного завдання.
|
|
Вміти дотримуватися часу виконання
|
|
Володіти розвинутим лексичним запасом |
|
Постійно працювати з інформацією, завданнями різних форматів з метою розвитку критичного мислення і автоматизації навичок роботи. |
|
|
Особливості: вміння асоціювати звуки, через них визначати форму слова Здатність ідентифікувати звуки; Розрізняти інтонацію, ритм наголос, мелодику.
|
Як бачимо, аудіювання має свою специфіку лише в одному пункті, всі інші компетентності співпадають.
Тож підійшли до стратегій читання. Їх всього три:
Які ж стратегії повинен вміти використовувати учень на кожному етапі?
Перша частина: завдання з 17 по 21 (встановлення відповідності) вимагає від учня застосування стратегії 1 – Skimming. Потрібно прочитати короткі абзаци (наприклад, оголошення в газеті або на дошці оголошень) та співвіднести ці уривки з їхньою спільною темою. Або прочитати текст із 5 абзаців та для кожного вибрати заголовок із ряду запропонованих, де 3 опції будуть зайвими. У цьому вся заданні перевіряється вміння зрозуміти основну думку тексту. Читаючи перший раз текст, не потрібно перекладати кожне слово, текст можна просто просканувати, зупиняючись на ключових словах, щоб мати загальне уявлення про зміст .
Я пропоную своїм учням засвоїти ось цей алгоритм:
Я готую своїх учнів за таким алгоритмом.
До речі, з поняттям «ключові слова» працюю постійно, починаючи десь з 5-6 класу. Пояснюю учням, що Ключове́ сло́во — слово, … яке має істотне смислове навантаження. Воно служить ключем під час пошуку інформації На уроках виконуємо вправи типу:
(Це вже заповнена таблиця, дітям дається тільки завдання)
Приклад іншого завдання на попередню тематику.
Друга частина: завдання з вибором однієї правильної відповіді передбачає застосування учнем стратегії 2- Scanning. Сюди входять питання з 22 по 26. Завдання є текстом і п'ять питань щодо нього, у кожному з яких є 4 варіанти відповіді. Тут перевіряється вміння знайти конкретну інформацію, щоб вибрати правильний варіант відповіді на питання, а також вміння здогадатися про значення слова (виразу) по контексту. Учневі треба пройти такі кроки: