Біологія 7 клас Урок № 25
Тема: Рептилії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність
Мета: вивчити особливості організації та процеси життєдіяльності плазунів, як справжніх наземних тварин; показати ускладнення будови плазунів порівняно із земноводними; ознайомити учнів з різноманітністю плазунів, дати характеристику ряду Лускаті, Черепахи, Крокодили; розкрити їх значення в природі й житті людини, ознайомити з видами, занесеними до Червоної Книги України; розвивати пізнавальний інтерес, логічне та критичне мислення, культуру спілкування,уміння робити висновки, узагальнювати; виховувати бережливе ставлення до тварин, бажання їх оберігати.
Методи та прийоми:
Обладнання та матеріали: таблиці, ілюстрації, малюнки підручника, слайди на комп’ютері.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент. (5хв.)
Учитель. Щоб урок ми провели цікаво, щоб ви отримали нові знання, опрацьовуючи навчальний матеріал, прошу зібрати всю свою енергію, думки, уміння та навички й бути активними на уроці.
Сьогодні ми з вами працюватимемо під девізом:
Міркуємо – швидко,
Відповідаємо – правильно,
Працюємо – плідно. (Слайд 1).
Епіграфом нашого уроку будуть слова.
Все на землі, все треба берегти –
І птаха й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти –
Бо врешті, ти його частина.
Б.Лепкий
ІІ. Актуалізація навчально-пізнавальної діяльності учнів. (8 хв.)
Бесіда
-Давайте з вами пригадаємо яких тварин ми вивчали на минулому уроці?
Орієнтовна відповідь: Земноводних
-Як можна пояснити цю назву?
Орієнтовна відповідь:Ведуть і наземний і водний спосіб життя.
Які особливості будови сприяли їх виходу на суходіл?
Орієнтовна відповідь:Легеневе дихання, очі вкриті повіками,шкіра має залози.
Але чому вони залежні від водного способу життя?
Орієнтовна відповідь: Розвиток і розмноження відбувається у воді.
-----learningapps " Зовнішня будова жаби"
Вправа «Вияви зайве»
(На екрані зображено саламандру плямисту,черв’ягу, сіру ропуху,змію)
Який із зображених представників зайвий?
Орієнтовна відповідь: змія
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. (7 хв.)
Сьогодні ми вивчимо тварин, які в одних викликають страх, огиду. А в інших - захоплення. Одні- вважають їх мудрими, могутніми, цілителями. Поклоняються їм, будують храми. А інші запевняють, що вони злі і підступні. Ними захоплюються, роблять всілякі прикраси у вигляді цих неповторних створінь. Навіть чаша всіх медиків- це чаша добра і милосердя обвита представником цього класу. Адже змія - це символ мудрості лікарів, яка віддає свою отруту для лікування хворих людей.
Саме ці тварини панували на Землі у Мезозойську еру: Тріасовий, Юрський та Крейдяний період. Тоді вони заселили суходіл, водойми і навіть повітряне середовище.
Зараз їх залишилось не так багато. Близько 9 тисяч видів. В Україні проживає лише-20. Але ї досі серед них є найбільш отруйні, наймогутніші, найбільші, найсильніші представники всієї фауни Землі.
А ще їх вважають найзагадковішими тваринами. З ними пов'язано багато легенд та повір'їв. А ще вони - найчарівніші.
Постановка проблемного запитання: Що ж це за тварини? До якої групи хребетних їх відносять?
(Рептиції або плазуни).
Тому темою нашого сьогоднішнього уроку є «Рептилії. Особливості будови та спосіб життя».
--РОБОТА В ЗОШИТІ
ІV. Вивчення нового матеріалу. (15 хв.)
Ознаки будови та особливості способу життя рептилій. Пристосування до середовища існування
Розповідь учителя
---------------------------------------------------------------------------------------------
Давайте в друкованому зошити та запишемо у верхній частині сторінки, що відомо близько 6 тис. сучасних видів плазунів (в Україні — 20), які поширені на всіх континентах, крім Антарктиди.
Також запишемо, що наука,яка вивчає рептилій – герпетологія (з грец. «герпетон» – плазун, «логос» – наука).
----Завдання №1 в зошиті
Рептилії (плазуни) — холоднокровні, переважно наземні хребетні тварини, розмноження і розвиток яких відбувається на суходолі (навіть у мешканців водойм).
Тож давайте запишемо під номером 1, що кінцівки розташовані по боках тулуба,.
2)У рептилій з'являється груднина та ребра
Тож давайте запишемо під номером 2 поява грудини (груднина з ребрами).
3)Пальці плазунів закінчуються кігтиками. У багатьох видів (змій, деяких ящірок) кінцівки зникають або дуже зменшені.
4)Зовнішній шар покривів рептилій, на відміну від амфібій, роговіє. Шкіра суха, практично без залоз, вкрита роговими лусками, щитками або пластинками. Такі покриви захищають тварин від механічних ушкоджень і зайвих втрат вологи. Щільний покрив заважає росту рептилій, тому він періодично змінюється: старий покрив скидається, і тварина росте, поки новий не зроговіє. Як ви пам’ятаєте, цей процес називають линянням.
Тож давайте запишемо під номером 5 (шкіра суха, практично без залоз, вкрита роговими лусками, щитками або пластинками).
6).Органи чуття плазунів добре розвинені і краще пристосовані до наземного способу життя.
Очі захищені трьома повіками.
Органом дотику є язик.
Добре розвинені органи слуху. У рептилій є внутрішнє, середнє вухо з 3 кісточками : молоточком,коваделком і стремінцем та барабанна перетинка.
Є органи нюху, смаку та рівноваги.
7).У ящірок спостерігають явище самокаліцтва. Якщо схопити ящірку за хвіст, то внаслідок сильного скорочення м’язів один з хвостових хребців переламується й кінець хвоста відпадає. Це явище має захисне значення, бо надає змогу тварині втекти від хижака, пожертвувавши хвостом. Згодом втрачена частина хвоста відновлюється (регенерація).
8) У житті рептилій, як і в житті амфібій, можна відзначити такі сезонні періоди: зимівлі, розмноження та літньої активності.
Для зимівлі рептилії використовують різні місця. Так, болотяні черепахи зимують на дні водойм, зарившись у мул. Змії, вужі та ящірки зимують у норах гризунів, під пеньками дерев тощо. Упродовж зими вони не живляться, процеси обміну речовин у них значно вповільнюються. Щойно навесні промені сонця прогріють землю, на її поверхню виповзають зі своїх зимових притулків гадюки і вужі. У цей час вони ліниво лежать і вигріваються в променях весняного сонця неподалік від місць зимівлі. Пізніше пробуджуються черепахи, ящірки та інші плазуни. У степах і пустелях надзвичайно висока температура влітку спонукає тварин впадати в неактивний стан, сховавшися під землю.
Внутрішня будова.
А тепер давайте звернемося до особливостей внутрішньої будови рептилій.
1) Тож перший процес – рух: хребет більш диференційований і складається з 5 відділів: шийного (шия стала рухомою), грудного, поперекового, крижового та хвостового, що дозволило їм здійснювати активні рухи на суходолі, Є міжребернІ м’язи
2) Другий процес – травлення: травна система плазунів дещо складніша, ніж у земноводних; слина, яку виробляють слинні залози, містить травні ферменти. Зуби у більшості плазунів однакові і слугують лише для захоплення та утримання їжі. Але в отруйних змій з'являються особливі отруйні зуби, призначені для введення отрути в тіло здобичі.
Кишечник плазунів відкривається, як і в земноводних, у клоаку. У плазунів є невеличка сліпа кишка - відділ кишечнику, де їжа перетравлюється за допомогою симбіотичних мікроорганізмів.
3) Третій процес – дихання: дихальні шляхи складаються з послідовно з'єднаних гортані, трахеї та бронхів. Трахея розгалужується на два бронхи, що заходять до легень. У плазунів порівняно із земноводними складніший і механізм дихання. Повітря надходить до легень і виходить із них за рахунок рухів ребер. Унаслідок цього змінюється об'єм порожнини тіла.
4) Четвертий процес - транспорт речовин: у шлуночку трикамерного серця є неповна перетинка, що частково перешкоджає змішуванню артеріальної та венозної крові. А в крокодилів серце взагалі чотирикамерне. Як і земноводні, плазуни належать до холоднокровних тварин. є два кола кровообігу.
5)П'ятий процес – подразливість (нервова система, органи чуття): у плазунів краще, ніж у земноводних, розвинені півкулі головного мозку (передній мозок). Вони вкриті сірою речовиною сукупністю тіл мільйонів нервових клітин. Ця сіра речовина формує кору півкуль головного мозку. Мозочок розвинений добре, що зумовлено необхідністю координації (узгодження) складних рухів.
Органи чуття, які розташовані на голові: очі захищені трьома повіками (верхня,нижня, миготлива) орган дотику язик, нюх, смак, слух. У гримучих змій є теплочутливий орган перед очима на голові.
6)Шостий процес – розмноження: роздільностатеві, відкладання яєць на суходолі.
7) Сьомий процес – розвиток: прямий, без личинкової стадії, дитинчати схожі на дорослих особин.
Тож підведемо підсумок : Що дозволило плазунам стати справжніми сухопутними тваринами?
Фізкультхвилинка
2.Клас Плазуни сьогодні об'єднаний у чотири ряди Дзьобоголові, Лускаті, Черепахи та Крокодили.
Ряд Дзьобоголові. Це найдавніші плазуни, з яких до наших днів дожив тільки 1 вид – гатерія. Зовні гатерії схожі на ящірок завдовжки 50 – 70 см. Гатерії живуть у норах альбатросів та інших птахів. При цьому ніколи не поїдають їхніх яєць і пташенят. Живляться гатерії червами. Комахами та молюсками. У наш час зустрічається на островах поблизу Нової Зеландії. Занесена до Міжнародної Червоної книги.
До ряду Лускаті відносять ящірок, які мають добре розвинуті кінцівки, але є види, в яких ніг зовсім немає. Це веретільниця і жовтопуз — від змій вони відрізняються наявністю середнього вуха та рухливими повіками. Сюди ж відносять геконів, які мають великі очі, бо активні вночі; велетенських варанів, які поширені у тропіках та пустелях; хамелеонів, які пристосувалися до життя на деревах і можуть змінювати своє забарвлення тіла залежно від змін навколишнього середовища. А також безногих лускатих — змій. У них нема барабанної перетинки, а прозорі та нерухомі повіки приросли до поверхні ока. Тільки у них диференційовані зуби. На верхній щелепі є отруйний зуб, у якому є канал, по якому тече отрута. Цю отруту виробляють видозмінені залози. За стану спокою отруйний зуб пригинається до піднебіння, а під час укусу вигинається вперед. Серед отруйних змій найбільша королівська кобра (до 5 метрів). Всіх цих тварин об'єднують в один ряд за наявністю рогових лусок і щитків на поверхні тіла. У всіх видів верхній роговий шар луски скидається при періодичному линянні й заміняється новим.
До ряду Черепахи відносять близько 250 видів, які живуть на суходолі або у водоймах. Ці плазуни відрізняються від інших наявністю кісткового панцира, який вкритий роговими щитками. Панцир захищає плазунів від ворогів. Щелепи черепах позбавлені зубів і мають гострі рогові краї. Голова розташована на довгій рухливій шиї й зазвичай може втягуватися під панцир. Головний мозок черепах розвинений дуже слабко й становить менше однієї тисячної частки ваги тіла. Черепахи здавна служать символом повільності, але це можна віднести лише до сухопутних видів. Прісноводні черепахи рухаються швидко й спритно як у воді, так і на суші. Морські черепахи на суші виглядають незграбно, зате в товщі води їхні рухи за красою, легкістю й маневреністю можна порівняти з польотом птахів.
Сухопутні черепи живляться зеленою рослинністю, плодами, зрідка дрібним тваринами. Прісноводні черепахи, навпаки, здебільшого живляться дрібними молюсками, членистоногими, рибами, а рослинність поїдають у невеличких кількостях. Серед морських черепах переважають травоїдні форми, але деякі з них віддають перевагу тваринній їжі.
Ряд Крокодили — плазуни, які пристосовані до напівводяного способу життя. Налічується близько 20 видів, їх тіло вкрите роговими лусочками та щитками, довгий хвіст слугує для плавання. Загальна форма тіла крокодила ящіркоподібна. Для них характерний довгий, стиснутий з боків, високий хвіст, перетинки між пальцями задніх кінцівок, довга морда й сплющена в спинно-черевному напрямку голова. На передніх кінцівках по п’ять пальців, на задніх — по чотири (немає мізинця). Ніздрі знаходяться на передньому кінці морди, очі підняті й розташовані на верхньому боці голови, що дозволяє крокодилам триматися у воді на її поверхні, виставивши на повітря лише очі й ніздрі.У головному мозку крокодилів сильно розвинений мозочок, що говорить про високий ступінь координації рухів. Органи чуття досить досконалі.У ротовій порожнині немає слинних залоз. Сучасні крокодили населяють різні прісні водойми. Відносно небагато видів терпимо ставиться до солонуватої води — африканський вузькорилий крокодил, нільський крокодил, американський гострорилий крокодил. Лише гребенястий крокодил запливає далеко у відкрите море й був помічений на відстані 600 км від найближчого берега. Більшу частину доби крокодили проводять у воді. На суші крокодили часто лежать із широко відкритою пащею, що, певне, пов’язане з терморегуляцією: деяка тепловіддача відбувається при випаровуванні води зі слизових оболонок ротової порожнини.
Полюють крокодили вночі. Обов’язковим компонентом у дієті всіх крокодилів є риба, але крокодили пожирають будь-яку здобич, з якою можуть упоратися. Тому набір кормів змінюється з віком: їжею молодим служать різні безхребетні — комахи, ракоподібні, молюски, черви; більші тварини полюють за рибами, земноводними, плазунами й водними птахами. Дорослі крокодили здатні впоратися з великими ссавцями.
Рухаються крокодили у воді за допомогою хвоста. На суші крокодили повільні й незграбні, але роблять іноді значні переходи, віддаляючись на кілька кілометрів від водойм. При швидкому русі крокодили ставлять ноги під тулуб (зазвичай вони широко розставлені), що високо піднімається над землею. Молоді нільські крокодили можуть бігти галопом зі швидкістю близько 12 км на годину.
Відомі 22 види сучасних крокодилів (з підвидами число сучасних форм досягає 28), які групуються в 3 родини.
Плазуни мають велике практичне значення.
Вони поїдають велику кількість комах, регулюючи їх чисельність.
Змії мають велике практичне значення. Звичайно, якщо людина необережно наблизиться до них або наступить то змія вкусить її. Але вони поїдають багато гризунів ,які завдають шкоди с/г.
Отрута змій використовується в медицині при виготовленні ліків.
М'ясо деяких черепах вживається в їжу. А з їх панцирів роблять різні прикраси.
Шкіра крокодилів використовується для вироблення предметів побуту
V. Закріплення набутих знань. (6 хв.)
Робота в групах( Поділити тварин на ряди)
А зараз пропоную вам тест «Порівняємо?».
-----learningapps Плазуни чи земноводні
Всі зрозуміли? Тоді починаємо!
VІ. Інструктаж домашнього завдання.(4 хв.)
Підбиття підсумків уроку:
Вам необхідно прочитати параграф 19 (стор. 75, у робочому зошиті ст. 24 завдання 3. На наступному уроці я зберу ваші зошити на перевірку.
1