Інтелектуальні змагання, зокрема міжнародні освітні конкурси та олімпіади, як форма позанавчальної роботи в умовах сучасності, є дієвим засобом формування мотивації до навчання, підвищення пізнавальної активності, поглиблення і розширення знань, підтримки і стимулювання обдарованих здобувачів освіти, створення умов для збереження й розвитку інтелектуального потенціалу України.
Можна виділити такі складові готовності викладача або майстра до роботи з обдарованими здобувачами освіти:відповідний рівень і постійна підтримка фахово-інформаційного рівня роботи з обдарованими здобувачами освіти (курси, семінари, конференції тощо);володіння методиками роботи з обдарованими здобувачами освіти (індивідуальна робота, робота в групах тощо);володіння психологічними аспектами роботи з обдарованими здобувачами освіти;У педагогічній діяльності творчість викладача або майстра виробничого навчання займає особливе місце. Адже лише неформальне, творче ставлення до своїх обовязків може дати позитивні результати.
застосовування проблемного методу у навчанні;проведення самостійної роботи творчого характеру;застосовування індивідуального підходу у навчанні;впровадження розвивальної творчої гри;виконання креативних завдань. Робота педагога з обдарованими здобувачами освіти не повинна носити хаотичний, епізодичний характер, а має бути системною, неперервною, спланованою на перспективу. У підготовці до участі у міжнародних освітніх конкурсах та олімпіадах береться за основу:
підготовка і участь здобувачів освіти в олімпіадах;участь в інтелектуальних іграх та круглих столах;робота над проєктом;участь у науково-практичних конференціях;участь в Інтернет-олімпіадах та конкурсах. Також є широкий спектр позанавчальної роботи на виявлення та розвиток творчих здібностей здобувачів освіти:
Автор Лавщук Володимир Іванович Період підготовки та реєстрації до участі здобувачів освіти у міжнародних освітніх конкурсах та олімпіадах відбувається на початку навчального року. Ми, члени методичної комісії педагогічних працівників з професії «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення», виробили алгоритм за яким виявляємо здібних здобувачів освіти, проводимо психологічну їх підготовку до участі у конкурсах та олімпіадах, адже вони не були активними в школі і мають проблеми з заниженою самооцінкою. Після цього реєструємо їх на таких міжнародних дистанційних конкурсах, як «Олімпік» та «Брейн Ринг». На цьому етапі вже відчутно зростає підвищення внутрішньої мотивації до навчання, здатність до самостійної роботи та самоорганізації. Це заохочує інших одногрупників до участі в конкурсах, адже є завдання різного рівня складності, тому в них можуть взяти участь всі здобувачі освіти без винятку.
В нашому освітньому закладі викладачі та майстри виробничого навчання реєструють своїх здобувачів освіти на таких міжнародних дистанційних конкурсах, як «Олімпік» та «Брейн Ринг». Головна мета цих конкурсів — підвищення мотивації до вивчення і зацікавлення здобувачів освіти навчальним предметом. Це не олімпіада, у конкурсі є завдання різного рівня складності, тому тут можуть взяти участь всі здобувачі освіти без винятку.
Завдання конкурсу згруповані відповідно до освітньої програми і поділені на 11 рівнів складності: Кожний рівень складається з 24 цікавих завдань різних типів. Завдання мають різний ступінь складності і оцінюються різною кількістю балів. Тривалість конкурсу - 40 хвилин (один урок). Конкурс відбувається з 01.11.2024 до 30.11.2024 на сайті www.olimpis.com.ua. Взяти участь у конкурсі можна в будь-який зручний час. Виконати завдання конкурсу здобувачі освіти можуть в комп’ютерному класі (рекомендується), а якщо такої можливості немає — у себя вдома.
Куратори конкурсів, які зареєстрували здобувачів освіти і оплатили їхню участь, отримають електронний сертифікат організатора конкурсів і грошову компенсацію до 30% від суми внесків за участь здобувачів освіти у вигляді знижки. Викладачі учасників, нагороджених дипломами 1—3 ступенів, отримають електронні свідоцтва, які підтверджують ці досягнення здобувачів освіти.