Етичні аспекти використання цифрових ресурсів

Про матеріал
Етичні аспекти використання цифрових ресурсів є важливою темою, яка охоплює кілька ключових питань: 1.Повага до авторства 2. Цитування та посилання 3. Уникання плагіату 4. Перевірка достовірності інформації 5.Поширення інформації Дотримання етичних норм є добровільним, але свідоме їх виконання є свідченням високого рівня культури особистості.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Етичні аспекти використання цифрових ресурсів. Підготувала викладач інформатики Локайчук Л. П.

Номер слайду 2

Цифрові ресурси - це будь-які електронні або веб-матеріали, що можуть бути використані або доступні через комп'ютери або інші електронні пристрої. Основна характеристика цифрових ресурсів полягає в їхній доступності через інтернет або зберіганні на електронних пристроях. Прикладами цифрових ресурсів можуть бути: Веб-сайти: Наприклад, новинні сайти, блоги, електронні магазини, соціальні мережі тощо. Програмне забезпечення: Включає різноманітні програми, які можна завантажити або використовувати онлайн, такі як офісні пакети, графічні редактори, антивіруси тощо. Мультимедійні файли: Відео (You. Tube, Netflix), аудіо (музика), зображення (фотографії, ілюстрації). Електронні книги: Наприклад, книги у форматі PDF або електронні книги для читання на спеціальних пристроях. Онлайн-ігри: Різні ігри, які можна грати в онлайн-режимі через інтернет. Бази даних: Наприклад, електронні каталоги, ресурси для наукових досліджень, онлайн-банки тощо.Інтернет-послуги: Наприклад, електронна пошта, хмарні сховища, мережеві платформи для співпраці тощо. Що таке цифрові ресурси?

Номер слайду 3

Цифрові ресурси зробили доступ до інформації, розваг та інших корисних послуг дуже зручним та швидким завдяки їхній доступності через Інтернет і електронні пристрої.

Номер слайду 4

Отож, 5 етичних аспектів, які я виділила для себе в роботі з використання цифрових ресурсів1. Повага до авторства2. Цитування та посилання3. Уникання плагіату4. Перевірка достовірності інформації5. Поширення інформації

Номер слайду 5

В онлайн-магазинах, блогах і навіть у ЗМІ ставлять чужі фото, тексти, відео. Так робити не можна. Щоб використати чийсь твір, ви маєте отримати дозвіл автора. «За загальним правилом твори можна використовувати лише з дозволу (зазвичай письмового) автора або правовласника. Крім випадків, які зазначені у статті 22 закону «Про авторське право та суміжні права». Аби не потрапити в халепу з використанням чужих фото та відео, краще купувати їх у спеціальних фото-, відео-, аудіобанках або ж безпосередньо в розробників/митців. 1. Повага до авторства: використання чужих матеріалів (таких як тексти, зображення, аудіо, відео) повинно здійснюватися з дотриманням авторських прав.

Номер слайду 6

ЗДОБУВАЧІ ОСВІТИ ТА ВЧИТЕЛІ ЗВІЛЬНЯЮТЬСЯ ВІД ДІЇ ЗАКОНУ ЗАВДЯКИ ПОЛОЖЕННЮ ПРО ПРАВОМІРНЕ ВИКОРИСТАННЯ ОДНАК …

Номер слайду 7

Положення про правомірне використання захищених авторським правом робіт є частиною Закону про авторське право. Згідно з цим положенням, дозволяється використовувати захищені авторським правом роботи та робити копії для : Критики;Коментарів;Передачі новин;Навчання;Дослідження ЩО ТАКЕ “ПРАВОМІРНЕ ВИКОРИСТАННЯ”?

Номер слайду 8

Частина друга статті 22 Закону України «Про авторське право і суміжні права» визначає порядок вільного використання творів із зазначенням імені автора. Відповідно до вказаної частини статті без згоди автора (чи іншої особи, яка має авторське право), але з обов'язковим зазначенням імені автора і джерела запозичення, допускається:2) відтворення, у тому числі в електронній (цифровій) формі, інтерактивне надання доступу до правомірно опублікованих статей та інших невеликих за обсягом творів, а також уривків з письмових творів, творів образотворчого мистецтва, фотографічних творів, аудіовізуальних творів як ілюстрацій у виданнях, програмах організацій мовлення, звукозаписах чи відеозаписах для забезпечення та реалізації освітнього процесу або з метою наукових досліджень, якщо такі дії не мають самостійного економічного значення, в обсязі, що відповідає визначеній меті, за умови, що обсяг такого використання відповідає визначеній меті;використання творів здійснюється суб’єктами освітньої або наукової діяльності у місцях, де цими суб’єктами здійснюється освітня або наукова діяльність, або через захищене електронне (цифрове) середовище, до якого забезпечується доступ виключно здобувачам освіти та педагогічним, науково-педагогічним працівникам навчального закладу або працівникам наукової установи;

Номер слайду 9

Усі ми знаємо, що соціальні мережі мають свої правила використання, яких повинні дотримуватися користувачі. Ці правила зокрема можуть включати обмеження на використання матеріалів, які порушують авторські права інших користувачів. Їх порушення може призвести до видалення контенту або навіть блокування облікового запису. Як приклад, в умовах використання Instagram зазначається: «Ви засвідчуєте, що володієте контентом, який ви публікуєте чи поширюєте, або отримали на нього всі необхідні права». Крім того, платформа забезпечує механізм захисту авторських прав, на випадок якщо користувач все-таки вирішить опублікувати чужі об’єкти інтелектуальної власності. Публікації, які порушують авторські права будуть видалені. У разі, коли користувач неодноразово публікує вміст, що порушує авторські права, його обліковий запис може бути заблоковано або видалено відповідно до політики Instagram щодо повторних порушень. Забезпечення відповідального використання авторських прав допомагає платформі уникнути погіршення репутації та негативного відгуку від користувачів. Крім того, правила дозволяють уникнути потенційних юридичних проблем. АВТОРСЬКІ ПРАВА І СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ

Номер слайду 10

Легальне використання чужого контенту. Чи можна поділитися чужим контентом, не порушуючи авторських прав? Якщо так, то яким чином це можна робити законно та етично? Найпростіша відповідь — публікуйте лише контент, який ви створили самі. Якщо ви зробили фотографію, написали текст або створили будь-що інше, ви є його автором і маєте право на його публікацію. Однак, що робити, якщо ви хочете опублікувати відео з піснею улюбленого виконавця або роботу улюбленого художника? Для цього необхідно дотримуватися декількох простих порад.1. Отримайте дозвіл. Перш ніж публікувати контент, який не є вашою творчістю, важливо отримати дозвіл від автора чи правовласника. Рекомендується отримати письмовий дозвіл або укласти ліцензійну угоду, щоб уникнути можливих проблем. Звісно, якщо, фото створене, наприклад, вашим другом, і він вам надав усний дозвіл на його використання, цього зазвичай достатньо. Однак, якщо ви власник відомого бренду й купуєте рекламу в блогера в Instagram, варто підписати ліцензійний договір про передачу авторських прав на створений ним контент для вашого бренду. Це допомагає уникнути можливих конфліктів або непорозумінь щодо використання контенту в майбутньому.

Номер слайду 11

2. Використовуйте стоки фото та відео. Якщо хочете використати яскраву ілюстрацію до свого блогу, однак не можете зробити її самі, використовуйте стоки фото або відео. Стокові платформи — це сайти, де розміщені зображення, відеоматеріали, музика, доступні для ліцензування та використання в комерційних та некомерційних проєктах. Такі платформи дозволяють фотографам та відеографам пропонувати свої творчі роботи для загального використання. На ринку існують як платні, так і безкоштовні стокові ресурси. За використання стокового контенту важливо уважно читати та дотримуватися їхніх умов ліцензування, оскільки вони можуть встановлювати обмеження на комерційне використання та зміну контенту або вимагати зазначення авторства. Наприклад, платформа Freestocks.org пропонує до використання велику колекцію фото. Усі фотографії доступні до використання безкоштовно на умовах CC0 (Creative Commons Zero). Ви можете копіювати, змінювати і використовувати їх як в особистих, так і в комерційних проєктах. При цьому платформа забороняє продавати фото, або публікувати їх на інших стокових сайтах.3. Використовуйте музичні бібліотеки соціальних мереж. Якщо ви хочете використати музику у своїх відео чи сторіс для соціальних мереж, а ваш улюблений трек не доступний на стоковій платформі, не обов’язково отримувати особистий дозвіл автора або купувати ліцензію. Соціальні мережі отримали ліцензії на їх використання замість вас, уклавши угоди з організаціями колективного управляння музичними творами, великими музичними лейблами та видавцями, які надають користувачам доступ до багатьох популярних треків. Просто виберіть бажаний трек із музичної бібліотеки й додайте його до свого відео. Платформа автоматично вкаже виконавця та назву пісні під вашим постом. Це забезпечує зручний спосіб додавання музичного супроводу до вашого контенту, без отримання додаткових згод.

Номер слайду 12

На сторінці “Список літератури” або “Посилання на джерела” у звіті, презентації або будь-якій іншій роботі зазначайте наступне : Ім'я автора. Назва роботи. Видавець. Місце і дата публікаціїПерелік даних про авторське право внизу будь-яких зображень, захищених авторським правом:©2024 Ім'я автора2. Цитування та посилання: при використанні чужих матеріалів необхідно коректно цитувати джерело і надавати посилання на автора.

Номер слайду 13

Ім'я автора. Назву роботи. Назву сайту. Дату розміщення або зміни на Веб сайтіДату отримання вами роботи з Веб сайту. Адресу Веб сайту (URL)ДЛЯ РОБІТ З ВЕБ САЙТУ, ЯКІ ЗАХИЩЕНІ АВТОРСЬКИМ ПРАВОМ, ЗАЗНАЧАЙТЕ НАСТУПНЕ:

Номер слайду 14

Згідно ст. 42 Закону України «Про освіту», академічний плагіат – це «оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості), та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства»Як уникнути плагіату?1. Використовувати власні ідеї та не копіювати текст інших авторів.2. Користуватися цитуванням, використовуючи пряму мову. 3. Перевірити свою роботу на унікальність за допомогою спеціальних сайтів: Unplag,Content Watch, Advego Plagiatus, e. TXT Антиплагіат і т.д. 4. Записувати всі використані джерела, щоб в разі потреби відновити їх та перевірити достовірність. За порушення академічної доброчесності педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники закладів освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:- відмова у присудженні наукового ступеня чи присвоєнні вченого звання;- позбавлення присудженого наукового (освітньо-творчого) ступеня чи присвоєного вченого звання;- відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;- позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.3. Уникання плагіату: копіювання або використання інших матеріалів без належного дозволу та вказання джерела є порушенням авторських прав і етичних норм.

Номер слайду 15

Як відрізнити фейк від правди1. У фейковій новині чи статті у більшості випадків заголовок не співпадає зі змістом, тому варто уважно перечитувати весь текст до кінця.2. Необхідно перевіряти надійність і репутацію джерела, де викладено інформацію.3. Потрібно дивитися на дату та час публікації. Часто старі публікації можуть видаватися за нові, тому інформація може бути застарілою.4. Важливо ознайомитися з попередніми роботами автора, щоб мати уявлення про його репутацію.5. Варто перевірити наявність посилань на джерела. Якщо такі посилання відсутні, в більшості випадків інформація буде неправдивою.6. Варто перевіряти підозрілі шокувальні цитати та фотографії з місця подій.7. З’ясувати, що про цю новину пишуть на інших сайтах. Якщо жоден ресурс не пише про цю саму подію, отже, інформація фейкова.8. Не варто поширювати новину чи інформацію, якщо ви не впевнені, що це правда, оскільки ті ресурси, які поширюють фейки, розраховують саме на поширення дезінформації серед населення.4. Перевірка достовірності інформації: при розповсюдженні або використанні інформації необхідно перевіряти її достовірність і уникати поширення маніпуляцій або непідтверджених фактів.

Номер слайду 16

Сьогодні багато із нас стали не тільки споживачами інформації, але і її розповсюджувачами, бо ми ділимося нею. Найбільш легким і доступним способом розповсюдження новин для пересічної людини стали соцмережі, у яких ми не лише передаємо власну інформацію, а й поширюємо інформацію для інших. Що треба мати на увазі, коли поширюємо, коментуємо чи публікуємо якусь інформацію? Найперше керуймося таким принципом: що шкідливо для мене, цілком імовірно шкодитиме і ближньому. Однак врахуймо ще такі поради: Будьмо відповідальними. Якщо ви вирішили поширити, прокоментувати чи викласти якусь новину, статтю, картинку, то маєте собі усвідомити, що берете на себе всю відповідальність за ті наслідки, які ваша публікація буде викликати  у споживачів, котрі її отримали через вас, навіть якщо ви не є її автором. Ви до цього готові? Подумайте, а вже потім зробіть. Майте моральне переконання, що те, чим ділитеся, спрямоване для добра, а не для зла. Отож, ви  повинні подумати про плоди, які з цього можуть прорости, а вони обов’язково будуть. Згадаймо тут собі оте наше біблійно-народне: «Що посієш, те й пожнеш». У діленні інформацією має бути добрий намір. Без такого  наміру навіть добро робити шкідливо. Ніколи не беріть участі у цькуванні когось.  Будьте обачними з політичними дописами. Якщо ви у політиці експерт «так собі», то краще стримайтеся від поширення і коментування політичних новин, особливо з підозрілих сайтів. Не погано було б перед читанням та коментуванням політичних дописів знайти і прочитати собі хорошу статтю про поняття популізму. Для політичної грамотності це основа. Ми ж знаємо, що в часі війни політичний контент інтернету є найбільш маніпульований, а на почуття патріотизму можуть тиснути далеко не патріотичні сили. Особливу пильність і настороженість у сьогоденні маємо мати до російськомовних інформаційних ресурсів, де можна зустріти більше пропаганди, ніж достовірності.5. Поширення інформаціїВідповідальність за інформацію, яку ми публікуємо та поширюємо онлайн.

Номер слайду 17

Не судіть. Не беріть участі коментарями і не поширюйте дописи, де через особисті акаунти викривають якийсь людський проступок і під ризик підпадає гідність та добре ім’я якоїсь особи (повідомлення про зраду, крадіжку, недобросовісного роботодавця чи працівника, порушника громадського порядку, позашлюбних дітей…), особливо якщо ви не є свідком або вам невідомі всі деталі викладеного. Ви ризикуєте стати співучасником очорнення чи наклепу. Соціальні мережі – абсолютно непридатний засіб для виправлення чийогось особистого гріха. Уміймо напоумити. Якщо ви помітили, що близька чи знайома вам людина поширює якусь фейкову інформацію, знайдіть спосіб, щоб про це її застерегти. Словесна перепалка у коментарях, на жаль, не завжди найкращий спосіб, тому спробуйте по-братерськи напоумлювати одні одних. Не поширюйте того, чого не прочитали до кінця. Деколи нас може зацікавити якийсь крикливий чи навіть добрий заголовок, але це ще не причина для його поширення. Спершу ознайомтеся із повним змістом новини чи статті, а вже потім вирішуйте, чи поширювати це далі. Не поширюйте інформації із закликами до паніки. Найсвіжіші страшилки, які доводилося зустрічати останнім часом і які можуть нам послужити прикладом – це повідомлення про чіпізацію через вакцини, про те, що експрес-тести на коронавірус є заражені, про секретні лабораторії США в Україні… Ніхто цієї інформації фахово не підтвердив і ніхто ще фахово її не опублікував, а це вже багато людей налякало. Зважмо, що  ці повідомлення є без вказівки на будь-які серйозні джерела чи дослідження з метою  посіяти паніку та недовіру в суспільстві. Тому будьмо пильними, бо чутки – це ще не факти. А страшилки паралізують наше адекватне сприйняття реальності, отруюють наше життя і навіть можуть спонукати нас до необдуманих вчинків. Корисна інформація. І остання порада на завершення. Якщо ви бачите якусь добру і корисну новину, впевнені у її достовірності й надійності джерела, то обов’язково передайте її далі. Та й самі, якщо вмієте публікувати щось хороше, не лінуйтеся цього робити. Ми ж це не для хвальби маємо робити, а щоб наповнити світ добром, і онлайн теж. Хіба нам не приємно зустріти у просторах інтернету якусь позитивну інформацію? ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ Особа яка все ж поширила недостовірну інформацію стосовно інших фізичних чи юридичних осіб може бути притягнута до цивільно-правової відповідальності. Якщо особа, яка розповсюдила недостовірну інформацію, відмовляються її спростувати, а також компенсувати матеріальну та (або) моральну шкоду, – особа, стосовно якої поширено таку інформацію, має право на захист своїх прав та інтересів шляхом звернення до суду щодо захисту честі, гідності та недоторканості ділової репутації.

Номер слайду 18

Дотримання етичних норм є добровільним, але свідоме їх виконання є свідченням високого рівня культури особистості.

pptx
Додано
22 вересня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку