Тема: Різноманітність амфібій
Мета : сформувати знання про різноманітність амфібій, пов’язану з пристосуванням їх до існування в різних середовищах; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення біології; удосконалювати вміння порівнювати і робити узагальнюючі висновки; виховувати культуру спілкування, старанність, працелюбність.
Очікувані результати: учні наводять приклади амфібій; розпізнають тварин на зображеннях; характеризують роль амфібій в екосистемах та значення в житті людини.
Обладнання: зошит, підручник, роздавальний матеріал, малюнки, кросворд
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).
2.2. «Експрес-тести».
1. Шкіра земноводних:
А суха Б волога
2. Чи мають дорослі жаби бічну лінію?
А так Б ні
3. Розвиток жаб:
А прямий Б непрямий
4. Здобич жаба ловить за допомогою:
А довгого липкого язика Б зубів
5. Жаба живиться:
А рухомими безхребетними
Б нерухомими безхребетними
6. Личинки жаби дихають:
А легенями Б зябрами
7. Запліднення амфібій:
А зовнішнє Б внутрішнє
Відповіді: 1 — Б, 2 — Б, 3 — Б, 4 — А, 5 — А, 6 — Б, 7 — А.
2.3. «Цікаві запитання».
— На пуголовка тритона напала риба. Він вирвався, а нога відчахнулася. Що буде з пуголовком? (Відбудеться регенерація, характерна для молодих особин.)
— У ході дослідів було виявлено, що при температурі 0 °С жаби роблять стрибки завдовжки 10–15 см, а при температурі +25 °С — близько 100 см. Поясніть результати дослідів. (Активність жаб залежить від температури навколишнього середовища.)
2.4. «Виправ помилку».
Знайти та виправити помилки в тексті.
Земноводні — це тварини, які живуть у прісних та солоних водоймах. Тіло їх складається з голови, шиї, тулуба і кінцівок. Жаби мають чотири однакові ноги, з допомогою яких легко ходять. Шкіра в жаби гладенька, без залоз. Ковтають їжу з допомогою очей. Органами дихання жаби є зябра. Серце — двокамерне, два кола кровообігу. Температура тіла стала. До органів чуття належить бічна лінія, яка, як і в риб, тягнеться вздовж усього тіла. Нервова система земноводних простіша за нервову систему риб.
2.5. «Мозковий штурм».
— Якщо в тераріум з голодною жабою покласти мертвих комах, то жаба їх не чіпатиме. Чому?
— Відомо, що жабу можна привчити брати їжу з дерев’яної палички. Далі вона хапатиме паличку, навіть якщо на ній не буде їжі. Поясніть поведінку тварини.
— Чому між земноводними і мохами вчені часом проводять аналогію? (І земноводні, і мохоподібні — це перші організми (у світі тварин і рослин), які вийшли з водного середовища на суходіл. Проте вони не втратили зв’язку з водою.)
— Без шкірного дихання жаба озерна живе 3–4 дні, а без легеневого дихання — 20–40 днів. Які висновки можна зробити на основі цих даних?
2.6. «Коло ідей».
— Чому, на вашу думку, земноводні не трапляються на океанічних островах?
(Поширюватися на океанічні острови земноводним заважає солоність океанічної води. Навіть 1% -й розчин солі негативно впливає на розвиток личинок.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Пересування — дивовижна властивість живих організмів. Одні стрибають, як жаба, інші бігають, як тритони, а черв’яги пересуваються, мов черви. Протеї та сирени вправно плавають. Та це ще не все. Квакші спокійнісінько ходять по листках на гілках, а одна з них — яванська летюча квакша — планерує, стрибнувши з дерева і розправивши свої величезні перетинки між пальцями на кінцівках. Так вона пролітає відстань у 12 м. Багато видів амфібій володіють і рятівною здатністю порівняно швидко закопуватися в землю. Так, часничниця вночі полює, а вдень ховається в землі, закопуючись за допомогою рогових мозолів на лапках. Робить вона це досить вправно, тому що менш ніж за хвилину може повністю зануритися в пісок або пухку землю. Де б не застало цих земноводних ранкове сонце, вони тієї ж миті зариваються, зникаючи під землею майже у вертикальному положенні. При цьому часничниці можуть жалібно нявчати, як маленькі кошенята.
Постановка проблемного питання
— Чому в земноводних тварин так багато способів пересування?
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV. Засвоєння нового матеріалу
1. Різноманітність амфібій
Розповідь учителя
В еволюційному відношенні земноводні походять від стародавніх кистеперих риб і дали початок плазунам. Найбільш примітивною групою земноводних вважаються хвостаті. Хвостаті земноводні найбільше схожі з найдавнішими представниками амфібій. Більш спеціалізованими групами є безхвості та безногі земноводні.
Про походження земноводних до цих пір ведуться суперечки, та, згідно з останніми даними, земноводні походять від стародавніх кистеперих риб. За будовою кінцівки і черепа ці риби близькі до викопних земноводних (стегоцефалів), яких вважають предками сучасних амфібій.
Сучасні земноводні представлені трьома групами:
Складання опорної схеми
Презентація груп на теми (випереджальне завдання):
І група — «Хвостаті амфібії».
II група — «Безхвості амфібії».
III група — «Безногі амфібії».
Очікуваний зміст презентацій:
І група — «Хвостаті земноводні».
У хвостатих земноводних видовжене тіло, хвостовий відділ добре розвинений, передні та задні кінцівки розвинені здебільшого однаково, іноді задня пара відсутня (сирени). Довжина тіла — від кількох сантиметрів до 1,8 м, як у велетенської саламандри. Ця тварина мешкає в річках Японії та Китаю, живиться рибами, жабами тощо. Запліднення в більшості хвостатих земноводних внутрішнє. Відомо близько 350 видів цих тварин (у фауні України — 5). Представниками фауни України є плямиста саламандра та чотири види тритонів. Плямиста саламандра має яскраве забарвлення: чорне із жовтими плямами. Її шкірні залози виділяють отруйну речовину, яка слугує для захисту від ворогів. В Україні ця тварина поширена на території Карпат. Звичайний і гребінчастий тритони влітку живуть у водоймах з невеликою течією, порослих рослинами. Зимують вони на суходолі (під пеньками, у купах листя тощо), а навесні знову повертаються до водойм. Інші два види тритонів — карпатський та альпійський — також поширені в Карпатах.
(Учні з інших груп ставлять запитання, які підготували вдома або які виникли в них під час презентації.)
II група — «Безхвості земноводні».
Безхвості земноводні налічують близько 3500 видів, поширених на всіх континентах, крім Антарктиди.
В Україні мешкає лише 12 видів цих тварин. Їхнє тіло коротке, оскільки хвостовий відділ хребта перетворений на єдину хвостову кістку. Задні кінцівки розвинені набагато краще за передні, між їхніми пальцями часто є плавальні перетинки. Розміри безхвостих земноводних відносно невеликі: від 1,5 см (короткоголов) до 32 см (голіаф). Маса голіафа може сягати 3,25 кг.
В Україні поширені жаби, ропухи, квакші та кумки. Зелені жаби (наприклад, озерна) більшу частину свого життя мешкають у воді, а якщо й виходять на суходіл, то лише на короткий час. Від своїх водойм вони нікуди не віддаляються, там вони розмножуються та зимують. Бурі жаби (гостроморда та трав’яна) улітку мешкають на суходолі і лише на період розмноження переходять до водойм.
Ропухи пов’язані з водоймами менше, ніж жаби. В Україні відомі зелена та звичайна ропухи, а також очеретяна, що трапляються на Волині і в Карпатах. У ропух шкіра горбкувата, її верхній шар роговіє, що захищає тіло від пересихання. Ропухи активні переважно вночі, коли повітря більш вологе і прохолодне. Пересуваються вони тільки переповзаючи або невеликими стрибками. На нерест прямують у водойми, а зимують на суходолі.
Квакша звичайна (деревна жаба) — єдиний вид земноводних у фауні України, який живе на кущах і деревах. Її легко відрізнити за яскраво-зеленим забарвленням та особливими круглими присосками на кінчиках пальців. Завдяки їм квакша може прикріплюватися до плоских предметів — листків, стовбурів дерев і навіть до скла — та пересуватися по вертикальних поверхнях.
У чистих джерелах, криницях та інших невеликих водоймах протягом усього літа можна бачити невеликих безхвостих земноводних, які мають темне забарвлення з яскравими жовтими чи червоними плямами на череві. Це кумки. Кумка червоночерева поширена скрізь в Україні, а жовточерева — лише в Карпатському регіоні.
(Учні з інших груп ставлять запитання, які підготували вдома або які виникли в них під час презентації.)
III група — «Безногі земноводні».
У безногих земноводних немає кінцівок, а хвіст значно редукований. Клоака знаходиться на задньому кінці тіла, що зовні часто нагадує передній. Дрібних безногих земноводних (розміром до 10 см) можна легко сплутати з дощовим черв’яком, у той час як великі види (розміром від 1 до 1,5 м) нагадують швидше змій. Шкіра безногих земноводних гладенька і часто забарвлена в матовий темний колір. Деякі види мають кольорові смужки або плями на боках. Через вапняну луску, що міститься в шкірі, а також через зрощені черепні кістки, безногих земноводних раніше відносили до вимерлих панцирних амфібій. Однак сьогодні ці морфологічні особливості вважають вторинними пристосуваннями.
На щелепах на піднебінні безногих земноводних майже немає зубів. Очі покриті тонким шаром шкіри, через що вони можуть розрізняти лише світло і темряву. Сприйняття навколишнього світу відбувається головним чином за допомогою нюху і двох дотикових органів, розташованих між носом і очима. Вібрації землі також відіграють роль при орієнтації.
Безногі земноводні трапляються в тропіках і субтропіках Південно-Східної Азії, Африки і Латинської Америки. Як правило, вони населяють найнижчі шари лісової підстилки. Харчуються дрібними тваринами, в основному дощовими черв’яками. Воліють жити у вологих регіонах, часто поблизу водойм. Представники: цейлонський рибозмій, черв’яги (дрібнозубі, тигрові, земляні та ін.).
(Учні з інших груп ставлять запитання, які підготували вдома або які виникли в них під час презентації.)
Заповнення таблиці
Різноманітність земноводних
Назва групи |
Представники |
Особливості будови |
Безхвості |
|
|
Хвостаті |
|
|
Безногі |
|
|
Це цікаво
• Жаби їдять з феноменальною швидкістю. За допомогою кінозйомки підрахували, що за хвилину жаба робить близько 4000 ковтальних рухів.
• Язика немає в сурінамської, або американської, піпи, що живе в Південній Америці, і в шпорових жаб, що трапляються в тропічній Африці.
• Пуголовки не перетворюються на жаб у воді, у якій зовсім немає Йоду.
• Жодна земноводна тварина не вживає воду звичайним способом — не п’є. Уся вода, потрібна їй для життя, вводиться в організм тільки через шкіру, яка вбирає вологу і виділяє її. Жаба, яку тримають у сухому приміщенні, худне й виснажується. Сила й бадьорість повертаються до неї лише тоді, коли їй дадуть можливість скупатись у воді.
2. Роль амфібій в екосистемах та значення в житті людини
Розповідь учителя
Земноводні відіграють значну роль у природі, входячи до різних ланцюгів живлення. Крім того, більшість з них корисні для людини.
Повідомлення учня
Земноводні — виключно важливі для людини тварини. По-перше, харчуючись дрібною живністю, жаби стримують масове розмноження сільськогосподарських шкідників: винищують комах, що шкодять садам, городам, полям, лісам і лукам. У знищенні личинок комарів особлива роль у деяких місцях належить жерлянкам, які знищують до 50 % шкідників протягом одного місяця. Завдяки цьому вони разом з комахоїдними птахами зараховані до категорії захисників врожаю, друзів садівників і городників. По-друге, земноводні знищують комах — носіїв хвороб людини, наприклад малярійних комарів. Амфібії у більших кількостях, ніж птахи, поїдають комах з неприємним запахом і смаком, а також комах, що володіють протекційним забарвленням. Крім того, вони полюють уночі, коли переважна більшість комахоїдних птахів спить. По-третє, амфібії активно використовуються для експериментів багатьма поколіннями медиків, біологів та вчених суміжних спеціальностей. Вони допомогли зробити масу важливих наукових відкриттів у біології та в інших науках, у тому числі в біоніці. Деякі види земноводних є джерелом отрут, які використовують для виготовлення ліків.
Великі види жаб у багатьох країнах світу вживаються в їжу, і любителі стверджують, що м’ясо жаби на смак не відрізняється від м’яса курки.
Складання опорної схеми
«Біологічний прогноз»
Завдання для учнів:
— Уявіть, що земноводні зникли з нашої планети. Яких наслідків необхідно чекати?
(Обговорення відповідей учнів.)
Запитання до учнів:
— Чи потребують земноводні охорони?
— Які причини зменшення кількості земноводних?
Очікувані відповіді учнів:
Непоправної шкоди популяціям жаб завдає саме людина: осушенням, забрудненням водойм і руйнуванням лісових екосистем. Величезна кількість жаб гине під колесами автомобілів під час весняних переміщень. І ще не менше жаб щороку виловлюють для використання їх у наукових та навчальних цілях.
Розповідь учителя
У деяких країнах Західної Європи в результаті діяльності людини чисельність земноводних різко скоротилася. Тому в Польщі, Англії, Німеччині та деяких інших країнах ці тварини охороняються законом.
Окремі види стали нечисленними і в нашій країні. Повсюдно потребують охорони: плямиста саламандра, жаба прудка, ропуха очеретяна, тритон карпатський, тритон альпійський, які занесені до Червоної книги.
Повідомлення учнів на тему «Амфібії Червоної книги України».
Заключне слово вчителя
Жаби — на диво зворушливі, ніжні й часто дуже красиві створіння. Вони захоплюють феноменальними можливостями свого організму, витонченими рухами і складною поведінкою. Земноводні, як і всі живі істоти, вимагають до себе гуманного ставлення людини та захисту.
V. Узагальнення і закріплення знань
5.1. «Коло ідей».
— У народі кажуть, що жаба сама лізе в пащу вужа чи гадюки. Чому? (Вуж чи гадюка висовують дуже довгий кінчик язика і швидко рухають ним. А в жаби є природжений рефлекс — хапати все, що ворушиться. Ось чому жаба наближається і намагається схопити рухомий язик, тоді змії залишається лише проковтнути здобич.)
5.2. «Творча лабораторія».
— Доведіть, що забобони щодо шкідливості жаб і ропух є безпідставними.
— У давні часи жаб кидали в посудини з молоком і воно довго не скисало. Поясніть цей факт.
5.3. «Поміркуйте».
— Поміркуйте, що ви можете зробити для охорони земноводних. Складіть програму, що містила б прості й доступні для вас дії, виконання яких сприяло б збереженню видів земноводних, які живуть у вашій місцевості.
5.4. Розгадування кросворда «Амфібії».
Наведіть приклади земноводних, у закінченні назв яких є літера А.
|
|
|
|
А
А |
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Наприклад:
|
ж |
а |
б |
А |
|||||
|
к |
у |
м |
к |
|||||
|
р |
о |
п |
у |
х |
||||
|
к |
в |
а |
к |
ш |
||||
с |
а |
л |
а |
м |
а |
н |
д |
р |
VІ. Підбиття підсумків уроку
Учитель нагадує учням проблемне питання, поставлене на початку уроку:
— Чому в земноводних тварин так багато способів пересування?
Учні обговорюють і роблять висновок:
Різноманітність способів пересування пов’язана з освоєнням земноводними різних середовищ існування: водного, ґрунтового, наземно-водного та життя на деревах. А різні середовища існування дають змогу, у свою чергу, не вступати земноводним у гостру конкуренцію за базу живлення і сприяють їх стабільному існуванню.
VІІ. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Опрайювати відповідний параграф підручника
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
1. Підготувати повідомлення про змій, крокодилів і черепах.
2. Скласти п’ять тестових завдань формату А.
|
|
|
|
А |
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1