Різноманітність кільчастих червів та їх значення в природі.

Про матеріал
Даний матеріал може бути використаний при підготовці та проведенні уроку біології у 7 класі.
Перегляд файлу

                                                                                      Розробка уроку

 

Тема: Різноманітність кільчастих червів та їх роль у природі.

Мета: розкрити значення кільчастих червів для людини і природи, сформувати цілісне уявлення про тип Кільчасті черви; розвивати вміння порівнювати і аналізувати наведені факти і приклади, розвивати аналітичне і критичне мислення; спрямувати увагу на усвідомлення значення живих організмів для природи і людини.

Тип уроку: закріплення знань.

Обладнання: вологі препарати, таблиці, малюнки дітей, дидактичні картки, слайди презентації.

 

                                                                                                 Не ті черв’яки страшні, що їмо,

                                                                                                                           а ті, що їдять нас.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація і мотивація навчальної діяльності

  На минулому уроці ми вивчали  загальну характеристику типу Кільчасті черви. Давайте перевіримо, як ви її засвоїли. Якщо ви згодні з моїм твердженням, то в зошиті ставите знак «+», якщо ні – знак «-».

1. Кільчасті черви мають радіальну симетрію.(-)

2. Кровоносна система у кільчиків незамкнена. ( - )

3. Тіло кільчастих поділене на сегменти – кільця. ( + )

4. Шкіра кільчиків не має залоз. ( - )

5. Дощові черви збагачують грунт перегноєм. ( + )

6. У кільчиків травна система сліпо замкнена. ( - )

7. Кров кільчиків безбарвна. ( - )

8. У кільчиків є вторинна порожнина тіла – целом. ( + )

9. Кільчики дихають шкірою і зябрами. ( + )

10. У кільчиків є органи зору і нюху. ( + )

11. Серед кільчиків є лише гермафродити. ( - )

12. Личинки деяких кільчиків зовсім не схожі на дорослих. ( + )

 Усі ваші вірні відповіді підраховуємо і виставляємо перші зароблені бали.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  Клас був заздалегідь поділений на три групи. Кожна з груп отримала завдання – вивчити окрему групу кільчастих червів. Виявляється, тип Кільчасті черви не обмежується лише дощовим черв’яком. І це нам підтверджує один історичний фактор.

Повідомлення мандрівника

( використовує карту світу )

   Як відомо, Колумб відкрив у 1492 році не Америку, а острови, що лежать в Атлантичному океані на схід від Центральної Америки, - Вест – Індію. У ніч на 12 жовтня 1499 року Колумб, котрий стояв на кормі свого корабля   «Санта – Марія», приблизно о 22 – й годині за місцевим часом побачив у воді таємничі проблиски світла, описані ним як полум’я свічки, яку то піднімали, то опускали.

 За рахунками сучасних навігаторів, «Санта – Марія» в той час перебувала над значною глибиною, приблизно за 85 миль на схід від острова Ватлінг.

Один натураліст висловив припущення, що світло, яке відродило надії змучених тривалою подорожжю Колумба і його людей, були мінливими проблисками свічення одного дрібного багатощетинкового черв’яка, який, подібно до свого більшого родича – палоло, у жовтні, в останню чверть місяця кожен рік піднімається до поверхні.

Учитель. Отже, існують цікаві й доволі різноманітні представники типу Кільчастих червів. Як і кожен тип тварин, тип Кільчасті черви поділяється на класи. Які?

    Діти з різних груп виходять до дошки і записують їх.

 

                Тип Кільчасті черви ( Анеліди ) 11 тисяч видів.

 

Клас Багатощетинкові                         Клас Малощетинкові                     Клас П’явки

     ( Поліхети )                                             ( Олігохети )                                 ( Грудини )

 

    Учитель оголошує тему і мету уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

    Учитель. Пропоную кожній групі обрати експерта – консультанта, який ознайомить інші групи з особливостями організації того чи іншого класу кільчиків.

   Отже, кожна група ознайомилася з особливостями двох інших класів кільчастих червів. Перевіримо, як попрацювали експерти в групах. Я зачитую опис певного кільчастого черва, а ви вирішуєте в групах, який це представник.

1. Використовується як живець у рибальстві. Живе у нірках з піску. Не здатний до активного пересування. ( Піскожил )

2. Малощетинковий черв’як, що зовні нагадує змію довжиною 2,5 – 3 метри. (Австралійський земляний черв’як )

3. Використовується як їжа для акваріумних риб, поширений на мулистому дні. ( Трубочник )

4. Багатощетинковий черв’як, що здатний активно пересуватися. ( Нереїс)

5. Кільчик, що живеться кров’ю хребетних. (П’явка )

6. Багатощетинковий черв’як, частини тіла якого спливають на поверхню океану і вживаються людьми в їжу.

 ( Тихоокеанський палоло )

Учитель. Добре, ви маєте уявлення про різноманітність і особливості різних класів кільчиків. Але яке їх значення для природи взагалі й людини зокрема?

Робота в парах.

     Результати роботи оголошуються по групах з доповненням відповіді кожною парою.

     Отже, ми виявили, що кільчаки в цілому дуже корисні, особливо найвідоміший представник малощетинкових – дощовий черв’як.

Повідомлення агронома.

      Дощові черв’яки розповсюджені в грунтах, багатих на перегній, особливо тих, що обробляються людиною. Живляться дощові черв’яки гниючими рештками рослин. Своїми екскрементами вони удобрюють грунт і сприяють підвищенню його родючості. Залишаючи після себе численні нірки, дощові черв’яки поліпшують повітряний і водний режим грунту. У разі поширення великої кількості дощових черв’яків ми отримуємо великий врожай на сільськогосподарських землях. Для підвищення родючості наших українських земель почали завозити з Австралії земляних черв’яків. Чому?

 Учні. Тому що вони перетравлюють більше органіки і насичують нею грунт набагато швидше.

 Учитель. Як бачимо, кільчасті черви багато чим відрізняються від своїх плоских і круглих родичів. Як ви гадаєте, чи можна організацію кільчиків вважати складнішою? Чому?

Учні. У кільчаків з’явилися парні надглоткові ганглії ( мозок ), в них замкнена кровоносна система, є органи пересування, целом, а головне – вони займають різноманітні екотопи нашої Землі.

 V. Закріплення вивченого.

 Учитель. Для закріплення знань про кільчиків представляю вам текст із деякими помилками. Опрацюйте його і знайдіть їх.

 Текст для аналізу.

  Дощовий черв’як має кровоносну систему, що складається із «сердець» ( 1 ), якими рухається кров. Упоперек ( 2 ) тіла черв’яка над органами виділення(3) проходить спинна судина, а під ними – бічна (4 ) судина.

   Ці головні судини в кожному членику з’єднує кільцева судина. У передній частині тіла є кілька тонких ( 5 ) кільцевих судин, які виконують роль сердець. Вони мають м’язи і, регулярно скорочуючись, рухають кров по спинній судині від передньої ( 6 ) частини тіла до задньої ( 7 ). «Серця» також переганяють кров зі спинної в черевну судину, по якій вона тече до передньої ( 8 ) частини тіла. Кровоносна система незамкнена ( 9 ).

     Відповіді: 1 – судин, 2 – уздовж, 3 – травлення, 4 – черевна, 5 – товстих,   

                       6 – задньої, 7 – передньої, 8 – задньої, 9 – замкнена.

 Учитель. А зараз я роздам вам назви видів червів, ви повинні розкласти їх по класах: Плоскі, Круглі, Кільчасті ( роздаються картки з назвами тварин ).

Бичачий ціп’як                               печінковий сисун                 ехінокок

Стьожак широкий                         планарія                                 ремінець

Аскарида людська                        трихінела                               гострик

Галова нематода                           волосоголовець                  огіркова нематода

Австралійський черв’як               піскожил                                нероїс

Дощовий черв’як                          медична п’явка                     трубочник

 

   Розтавивши цих представників, давайте спробуємо з’ясувати зміст нашого епіграфа до уроку.

 ( Діти висувають гіпотези з приводу епіграфу).

VІ. Підсумки уроку.

Підсумовуючи все вивчене, проведемо вікторину.

     Запитання до вікторини:

1. Яке походження кільчастих червів? ( походять від війчастих червів )

2. Які групи тварин походять від кільчастих червів? ( членистоногі та молюски )

3. Де мешкають кільчики? (у грунті, солоних і прісних водах )

4. Які риси внутрішньої та зовнішньої будови з’явилися у кільчиків? (сегментація тіла, метамерне розташування органів)

5. Які основні функції забезпечує шкірно – м’язовий мішок кільчастих червів? (локомоторну, захищає тіло від пошкоджень)

6. Яку роль виконують численні слизові залози епітелію кільчиків? (бактерицидну, полегшують пересування завдяки слизу,    забезпечують газообмін через епітелій)

7. Чому кільчаки на сонці гинуть? (тому що висихають, і дифузія кисню через покриви припиняється)

8. Яку назву має спосіб пересування кільчиків? (перистальтичний)

9. Які системи з’явились у кільчиків уперше? (кровоносна і дихальна)

10. Чому в дощових червів немає параподій? (утратили в результаті пристосування до життя в грунті)

Учитель. Під час уроку траплялися нові терміни. Давайте пригадаємо їх, ставлячи питання один одному. (проводиться «симпозіум» з теми уроку).

VІІ. Домашнє завдання.

1.Розглянути відповідний параграф підручника..

2.Творче завдання: скласти сенкани на теми: «Поліхети», «Олігохети», «Гірудина».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Бовкун Ірина
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
10 грудня 2021
Переглядів
1547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку