"Різноманітність кишковопорожнинних та їх роль у природі та житті людини"

Про матеріал
урок з біології має на меті ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесами життєдіяльності кісткових риб; розвивати пам’ять та увагу учнів; виховувати екологічне мислення.
Перегляд файлу

Урок №7


Тема: Різноманітність кишковопорожнинних та їх роль у природі та житті людини

Мета уроку: розповісти про різноманітність кишковопорожнинних; показати єдність їх організації і звязок її із способом життя; розкрити їх роль у природі та житті людини.

Обладнання та матеріали: таблиці «Тип Кишковопорожнинні», «Зовнішня і внутрішня будова гідри», «Розмноження гідри», вологі препарати медузта актиній; колекція коралів.
 

                                           Структура і зміст уроку

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

  1. Мозковий штурм:

 1. Гідра - це поліп чи медуза?

2. Які функції виконують жалкі клітини?

3. Які функції виконують травні клітини?

4. Які функції виконують проміжні клітини?

5. Як рухається гідра?

6. Як розмножується гідра?

     П. Вивчення нового матеріалу:

Розповідь вчителя.

На прикладі коралів, актиній та гідри розглянути основні особливості поліпів.

На прикладі аурелії та коренерота розалянути основні особливості медуз.

Звернути увагу на загальний план будови медуз та поліпів. Типи клітин та і розміщення у двох шарах однакове для обох форм.

Загальна будова цих морфологічних типів дійсно схожа, але є деякі відмінності.

Поліпи є прикріпленими та малорухомими формами. Через це їх органи чуття менш розвинені. Багато поліпів утворюють колонії і часто мають зовнішній або внутрішній скелет із вапняку або рогової речовини. Цей скелет виконує опорну та захисну функції.

Скелет червоного корала використовується для виготовлення ювелірних виробів, а вапнякові скелети мадрепорових коралів беруть участь у формуванні коралових рифів. Ті коралові рифи, які розміщені вздовж узбережжя, називаються барʼєрними. У багатьох випадках коралові рифи, розміщені навколо підводних гір, утворюють острови кільцеподібної форми - атоли.

Коралові поліпи відіграють важливу роль у геологічних процесах, тому що загальні обʼєми утворюваних ними геологічних формацій дуже великі.

 

Представниками поліпів, які не мають жорсткого скелета, є актинії.  Медузи - рухливі форми кишковопорожнинних. У тих випадках, коли у життєвому циклі кишковопорожнинного чергуються покоління медузи та поліпа, медуза виконує функцію поширення виду. Через більш рухливий спосіб життя ця форма має деякі відмінні особливості. Так, у медузи значно більше розвинуті мезоглея (вона забезпечує їх здатність плавати) та органи чуття. Органи чуття медуз представлені світлочутливими вічками та органами рівноваги - статоцистами.



Повідомлення учня: “Отруйні медузи”

Серед кишковопорожнинних для людини найбільше значення, крім коралових поліпів, мають дуже отруйні представники даної групи. Тією чи іншою мірою отруйними є усі представники кишковопорожнинних (це зумовлено наявністю жалких клітин), але безпосередню небезпеку для людини являють собою лише деякі. До них належать медузи морська оса (живе біля Австралії) та хрестовичок (живe на Далекому Сході). Барвистий опис ураження людини отрутою медузи наводиться в оповіданні Конан Дойля «Левова грива».



 

Ш. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦЯ КОНТРОЛЬ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГЕНЬ УЧНІВ

Тест:

  1. Кишковопорожнинні це:

а) двошарова тварина; б) тришарова тварина;
в) колоніальні найпростіші;  г)одноклітинні мікроорганізми.

  1. Рухову функцію у кишковопорожнинних виконують:

а) проміжні клітини; б) епітеліально-мʼязові клітини;
в)драглисті клітини; г) мезоглея,

  1. Кишковопорожнинні дихають:

а) зябрами; б) усією поверхнею тіла;

в) легенями; г) трахеями.

       4) Зовнішній шар клітин тіла кишковопорожнинних - це:

a) ектодерма; б) ентодерма;

в) мезодерма; г) мезоглея.

        5) У кишковопорожнинних є:

а) лише анальний отвір; б)лише ротовий отвір;

в) і ротовий і анальний отвір; г) або ротовий, або анальний отвір.

6. У кишковопорожнинних є:

а) кишкова порожнина; б) первинна порожнина тіла;

в) вторинна порожнина тіла, г) змішана порожнина тіла.

 

 

IV.САМОСТІЙНА РОБОТА УЧНІВ

Робота в групах (1 група - питання 1,2; 2 група - питання 3,4)

1) Навіщо у деяких кишковопорожнинних у життєвому циклі дві стадії - поліпи і медузи? (Поліпи нерухомі, вони закріплюються у сприятливих місцях проживання і забезпечують нестатеве розмноження. Медузи - рухлива стадія. Вони забезпечують розселення виду та статеве розмноження.)

2) Які представники кишковопорожнинних небезпечні для людини?

3) Чи існують представники кишковопорожнинних, які ведуть паразитичний спосіб життя? (Личинки деяких гідроїдних медуз та актиній паразитують на медузах, а поліподіум паразитує на ікрі осетрових риб.)

4) Заповнення таблиці на ст. 15 зошита з друкованою основою.

Домашнє завдання: параграф 10 з підручника

docx
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
1152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку