Різноманітність кісткових риб

Про матеріал
Відкритий урок біології для учнів 7 класу. Урок вивчення нового матеріалу. Даний урок дає можливість познайомити учнів з рядами кісткових риб, особливостями пристосувань до середовища існування, деякими типовими видами місцевого регіону.
Перегляд файлу

Тема уроку: Різноманітність кісткових риб

Мета: познайомити учнів з рядами кісткових риб, особливостями пристосувань до середовища існування, деякими типовими видами місцевого регіону, розвивати навички роботи в групах, вміння працювати з додатковою літературою, творчі здібності учня; виховувати любов до природи, захоплення красою і неповторністю кожного живого створіння на землі.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу 

Обладнання і матеріали: таблиці «Різноманітність риб», підручник, мультимедійний проектор, ноутбук, мультимедійна презентація до уроку, роздаткові матеріали.

Опорні і базові поняття: Кісткові риби, Осетроподібні, Оселедцеподібні, Окунеподібні, Короподібні, Лососеподібні.

Методи: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, проблемний,

                пошуково-дослідницький.

Прийоми: робота з комп’ютерною презентацією, робота з роздатковими картками,   робота з підручником, моделювання.

Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в різнорівневих парах),        

              індивідуальна (різнорівнева).

Хід уроку

І. Організація класу, створення психологічного настрою

     Розповідь вчителя (Слайд 2)

         Добрий день, шановні учні, починаємо урок!

        Сподіваюсь на співпрацю і на цілий шквал думок.

       У вас  нове на кожнім кроці – ви ж такі ще молоді!

      Почувайтесь на уроці, ніби риби у воді.

     Давайте на хвилинку прикриємо  очі й перенесемося на берег моря чи річки. Згадаємо, як лагідно сонечко пестить своїм веселим промінцем наші щічки. І відчувши це, ми відкриємо очі та пригадаємо, яких тварин можна зустріти у водоймах.

    Так, правильно. Це представники класу Риби

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Розповідь вчителя

Дві третини земної поверхні вкриває вода – колиска всього живого на планеті. У воді живе безліч істот, але найдосконаліші з них – риби. Яких тільки риб не існує на світі?

  • Ось риба - клоун. Вона  має органи обох статей одночасно і  протягом життя може побувати і в ролі самця, і в ролі самиці. (Слайд 3)
  • А це риба сарган. Цікава тим, що кістки у неї зелені. (Слайд 4)
  • Південноамериканський електричний вугор може генерувати напругу до 1200 вольт. (Слайд 5)
  • Рибі-жабі потрібно всього 6 мілісекунд, щоб відкрити рот, зловити жертву, проковтнути її і закрити пащу. (Слайд 6)
  • Найотруйніша риба - бородавчатка, яка водиться в Тихому океані поблизу Австралії. На її тілі є 13 отруйних шипів, укол одного смертельний для людини. (Слайд 7)
  • Рибу-краплю називають найсумнішою рибою на землі за її зажурений вигляд. Тепер, схоже, у риби-краплі є реальний привід сумувати, адже вона знаходиться на межі зникнення. (Слайд 8)

Оголошення теми, мети, завдань уроку

Тож тема нашого уроку:  Різноманітність  кісткових риб (Слайд 9)

ІІІ. Актуалізація опорних знань. (Слайд 10)

Вправа  «Ключове слово»

     А зараз я пропоную пригадати, що ми вчили на попередніх уроках і пограти у гру "Ключове  слово”. Вам потрібно відповісти на запитання, і взявши з кожного слова вказану літеру, скласти ключове слово. Для цього ми розділимося  на групи.  У кожної групи своє ключове слово.

   Зверніть увагу, у вас на партах є картки оцінювання. За активну роботу в групах, за правильні відповіді ви зможете отримати золоті рибки, які потім будуть переведені в бали.

  1. Як називаються покриви риб?   (Луска)
  2. Орган дихання риб? (Зябра)
  3. Що зменшує силу тертя, коли риба рухається у воді? (Слиз)
  4. Який орган надає можливості кістковим рибам регулювати глибину занурення? (Плавальний міхур)
  5. Яка форма тіла у більшості риб? (Обтічна)
  6. Орган нюху у риб? (Ніздрі)

  Отже, ключові слова: «Читай», «Пізнавай», «Думай», «Твори», «Ти – талановитий!». І нехай ці слова стануть девізом нашого уроку. (Слайд 11)

    ІV. Засвоєння нового матеріалу.

Розповідь учителя з елементами бесіди

    Скажіть, будь-ласка,  який літературний герой досліджував морські глибини? (Капітан Немо) А хто автор даного твору? (Жюль Верн)  (Слайд 12)

     Отож, сьогодні разом з капітаном Немо ми вирушаємо в експедицію з метою вивчити різноманітність кісткових риб.

   Клас Кісткові риби налічує понад 20 тис. видів, що живуть у прісній і солоній воді.

Запис в опорному конспекті

Характерні ознаки класу Кісткові риби(Слайд 13)

  1. Скелет кістковий
  2. Є зяброві кришки
  3. Запліднення зовнішнє.
  4. Ікра дрібна, вкрита драглистою оболонкою.

Представники кісткових риб та особливості їх будови (Слайд 14)

І. Осетреподібні

ІІ. Коропоподібні

ІІІ. Оселедцеподібні

ІV. Лососеподібні

V. Окунеподібні

Робота з підручником, роздатковим матеріалом, платформа google classroom

   Як ми бачимо світ кісткових риб дуже різноманітний (за 45 хвилин ми звами не встигнемо розглянути всі ряди класу Кісткових риб, тому зараз ми попрацюємо у групах. Кожна група за допомогою підручника, роздаткового матеріалу, платформи google classroom  опрацьовує один із рядів класу Кісткові риби та представляє за планом.

  1. Характерні ознаки ряду
  2. Представники

Захист проектів учнями

Характерні ознаки ряду Осетроподібні

  1. Скелет переважно хрящовий, кістки трапляються лише у черепі.
  2. Передня частина голови у них видовжена і називається рострум.
  3. Рот у вигляді поперечної щілини з нижнього боку голови.
  4. Хвостовий плавець нерівнолопатевий (нагадує півмісяць).
  5. Суцільної луски немає, є великі кісткові луски (бляшки), розташовані рядами.
  6. Ікра осетрових смачна і корисна (чорна).
  7. Спереду рота є 4 вусики

     Найбільші представники виду осетрових – білуга та далекосхідна калуга, які іноді досягають 5-6 м довжини та маси до 1,5 т. Максимальний вік цих риб майже 100 років, але на даний час, в зв’язку з рибним промислом, такі великі екземпляри трапляються рідко. Більшість осетрових відноситься до прохідних риб. В морях та річках України мешкають чорноморська білуга, осетри азово-чорноморський та атлантичний, стерлядь (живе в прісних водоймах) і севрюга. Більшість з них занесено в Червону книгу. Виведено завдяки селекційній роботі гібрид білуги та стерляді – бістер, який швидко росте і має високі поживні якості. Особливістю осетрових риб є те, що більшість із них живе в морі, але для нересту обов’язково заходить у річки, де шукає місця із швидкою течією і там відкладає ікру.

Характерні ознаки ряду Оселедцеподібні

  1. Тіло сплющене з боків.
  2. Зграйні риби.
  3. Колір переважно сріблястий.
  4. Бічна лінія відсутня. Її функції виконують особливі канальці, розташовані в голові.
  5. Хвостовий плавець з великою виїмкою.
  6. Голова не вкрита лускою.
  7. Промені плавців м’які.

      Луска оселедцевих улаштована таким чином, що порушує класичні закони оптики і дозволяє цим рибам максимально відбивати світло і бути непомітними з усіх кутів зору

     Ряд Оселедцеподібні налічує близько 250 видів риб. Більшість з них нам добре відома, так як це промислові види риб, які ми часто вживаємо в їжу. Це такі як атлантичний і тихоокеанський оселедець, кілька, івасі, тюлька, сардина, хамса.

Характерні ознаки ряду  Лососеподібні

  1. Характерною ознакою Лососеподібних є наявність жирового плавця, який розташований на спинному боці тіла перед хвостовим плавцем.
  2. Тіло округлої, валькуватої форми або трохи стиснене з боків.
  3. Більшість видів належить до прохідних риб, але деякі, наприклад, форель райдужна, постійно живуть в прісній воді.
  4. Колір м’яса – червоний, такого ж кольору ікра цих риб.

              Молодість прохідні лососі проводять у морі, а коли через кілка років настає час залишити потомство, вони долають відстані в тисячі кілометрів і пливуть на нерест до тих річок, де вивелися з ікри самі! У міру наближення до місць нересту ці риби змінюються: подивіться якого вигляду набуває самець горбуші у шлюбний період: тіло стискається з боків, забарвлення яскравішає, змінюється форма тіла, щелепи вигинаються.  На подолання значної відстані вони витрачають всі запаси енергії, і давши життя потомству, у більшості лососевих батьки гинуть.

       Представники: лосось, сьомга, горбуша, форель, сиг, омуль, таймень.

Характерні ознаки ряду Коропоподібні, родини Коропові

  1. На щелепах немає зубів, вони розташовані у глотці.
  2. Мають м’які промені плавців.
  3. Спинний плавець розташований посередині тіла або дещо  ближче до хвостового, короткий.
  4. Черевні плавці розташовані далеко за грудними.
  5. Грудні плавці розташовані високо.

      До коропових належать  вобла, плітка,  лин, карась, тарань, лящ, сазан.

Сазан, до речі,  є диким предком коропа.  До України були завезені далекосхідні товстолобик і білий амур, яких тепер успішно розводять у рибних господарствах. Близько 5 тис. років тому в Давньому Китаї були виведені декоративні акваріумні золоті рибки, предком яких був сріблястий карась.

       Досить поширеними в наших водоймах є представники ряду Колючопері.

Характерні ознаки ряду Окунеподібні

Спинна частина плавця перетворена на колючки.

  1. Черевні плавці зазвичай розташовані під грудними, а іноді і попереду них.
  2. Спинних плавців два або один, розділений на дві частини
  3. Забарвлення різноманітне, часто на тілі і плавцях бувають темні стрічки, плями.

Розповідь вчителя

(Слайд 15)

     Подивіться уважно. Я впевнена ви  впізнали представника даного ряду? (бичок). Зупинимося на ньому детальніше. А чи можете назвати види бичків? Якщо ні, уважно дивимося на екран. (бичок – кругляк, бичок – сірман, мартовик, бичок – цуцик, бичок – бабка)

 (Слайд 16)

   І напевно ви впізнали ось цей пам’ятник , розташований на Приморській площі міста Бердянська. А за що бичок удостоївся такої честі? (врятував багатьох жителів міста від смерті у роки Голодомору). Які це були роки? (1932-1933).

Фізкультхвилинка. «Чи знаєш ти свій клас?»

 «Покладіть ручки і закрийте очі. Я називаю предмет, який є в нашому класі, а ви показуєте на нього рукою, коли я скажу розплющити очі, ви побачите, чи правильно показали»

V. Закріплення  знань, застосування вмінь і навичок 

Вправа  «Риболовля» (Слайд 17)

       Таким чином ми розглянули п’ять  рядів Кісткових риб. А тепер я вам пропоную розділити риби на малюнках  по рядах, до яких вони належать. Потім учні кожної групи виходить до дошки і кріплять малюнок до відповідної корзини.

Ідемо далі.

  Робота з підручником(Слайд 18)

Отож часу ми не марнуємо

І по підручнику мандруємо,

Бо він секретів не тримає

І таємниці відкриває!

     Зараз вам необхідно віднайти в підручнику (§16 ст.60) інформацію про родину Сомові та  ряди Коропоподібні, Лососеподібні. Те про що ви дізнаєтеся, необхідно відтворити від першої особи.  Наприклад, «Я сом, живу переважно в прісних водоймах, ….

Вправа – «Складаємо пазли» (Слайд 19)

Працюємо в групі. Необхідно скласти картинку і визначити до якого ряду належить та чи інша кісткова риба. Результати заносимо в залікову картку.

VІ. Підсумок уроку (Слайд 20)

 «Мікрофон»

Доповнити речення:

-   Сьогодні на уроці я дізнався…

-  Мені запам’яталося…

-  До цього мені було відомо…

- Сьогодні я дізналась вперше про…

VІІ. Рефлексія уроку (Слайд 21)

   Все має свій початок і кінець...Підходить до завершення і наш урок, на якому ви збагатилися новими знаннями, і я надіюся, що він залишить в душі кожного із вас певні враження. Подивіться на екран і виберіть «смайлик», який відповідає вашому настрою. Якщо вам все сподобалося намалюйте «смайлик» на заліковій карточці.

VІІІ. Домашнє завдання (Слайд 22)

  1. Опрацювати  параграф 16, відповідати на питання в кінці параграфа .
  2. Творче завдання :  написати твір-мініатюру «Якби я був (була) Нептуном»   (в.р.).

 

 

 

docx
Додано
29 березня 2023
Переглядів
403
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку