Тема уроку: Поведінка тварин у природі та методи її вивчення
Особливості поведінки тварин
-
Це пристосувальні дії до середовища.
-
Активний рух → складна поведінка.
-
Чим складніша будова (особливо нервової системи), тим складніша поведінка.
-
Етологія – наука про поведінку
Методи вивчення поведінки
-
Спостереження: споглядають і описують за доп.: → ілюстрацій
→ письмовий опис
→ аудіо- і відео
-
Порівняння: спільні і відмінні риси поведінки між близькими видами
-
Експеримент (лабораторні досліди): створення різних штучних умов і спостереження за змінами у них
-
Класифікація: об'єднання у групи за схожими ознаками
-
Мічення: прикріплення кільця із порядковим номером або мікрочіпом → для вивчення пересування
Значення знань з етології
-
У селекції – для створення «врівноважених», неагресивних порід тварин.
-
Для створення приладів і пристроїв (наука біоніка).
-
Правильної організації охорони природи у заповідниках.
-
Передбачення погоди, землетрусів.
Тема уроку: Поведінкові реакції тварин
Поведінкові реакції
(окремі дії тварини, складові поведінки)
-
Вроджені – передаються від батьків до нащадків, у кожного виду – свої, особливі.
-
Набуті - утворюються і зникають протягом життя, пристосування до мінливих умов середовища.
Форми поведінкових реакцій
-
Індивідуальна – поведінка окремої тварини для її виживання (пошук їжі)
-
Репродуктивна – дії при розмноженні (шлюбні танці, турбота про нащадків)
-
Соціальна – поведінка у групі (соціумі): сім’ї, клані, стаді, колонії.
Будова однієї поведінкової реакції (поведінкового акту)
№
|
Складові поведінкової реакції
|
Приклад
(дії голодного собаки)
|
1
|
Пошукова поведінка мотиваційні стимули
|
Бігає, нюхає голод
|
2
|
Ключові стимули – спонукають до наступних дій
|
Запах кістки у землі
|
3
|
Фіксований комплекс дій (ФКД)
|
Відкопування і споживання кістки
|
Стимули
(сигнали, що спричинюють початок дій)
-
Мотиваційні – ті, що є причиною дій (голод, холод)
-
Пускові або ключові – вмикають дію (жовті дзьобики пташенят для батьків – сигнал летіти за їжею)
-
Завершальні – спричиняють завершення дії (собака перестане їсти, якщо шлунок наповнений)
Тема уроку: Вроджена поведінка тварин
Вроджена або інстинктивна поведінка
-
дає пристосованість до звичних для виду умов
-
відображають корисний досвід попередніх поколінь
Види вроджених поведінкових дій
І. Таксиси – вроджені спрямовані рухи при дії чинника
Види таксисів за напрямком:
А) позитивний – до подразника
Б) негативний – від подразника
Види таксисів за характером подразника:
А) фототаксиси – рухи при дії світла
Б) хемотаксиси – рухи при дії хімічних речовин (солі, цукру)
В) механотаксиси – рухи при дотику
ІІ. Кінези - вроджені неспрямовані рухи при дії чинника (щупальця гідри рухаються хаотично)
ІІІ. Безумовні рефлекси – вроджені автоматичні відповіді на дію подразника за участю нервової системи
№
|
Складові поведінкової реакції
|
Приклад
(полювання хижака
|
1
|
Пошукова поведінка біологічна потреба
|
Бігає, нюхає голод
|
2
|
Ключові стимули – спонукають до наступних дій
|
Запах, вигляд жертви → спонукають до полювання
|
3
|
Фіксований комплекс дій (ФКД)
|
Поїдання жертви, наповнення шлунку змушує хижака зупинитися
|
Вроджена поведінка задовольняє інстинкти:
-
Вроджена індивідуальна → харчові, питні, дослідницькі, ігрові, будівництво житла
-
Вроджена репродуктивна → батьківські, гніздові, територіальні
-
Вроджені соціальні → орієнтування в групі, міграції, перельоти, ієрархія
Тема уроку: Набута поведінка тварин
Види набутої поведінки (научіння)
-
Звикання – послаблення вродженої захисної поведінки (шпаки перестають боятися опудала)
-
Наслідування – молода тварина копіює поведінку дорослих (миття бульб макаками
-
Закарбування (імпринтинг) - запам'ятовування вперше побачених рухомих об'єктів (мама гусенят – перша побачена тварина чи людина)
-
Научіння шляхом спроб і помилок – тварина випадково знаходить правильну розгадку (швидкий вихід рибок з лабіринту)
-
Осяяння (інсайт) – раптове розв'язання проблеми (шимпанзе ставить ящики для здобуття бананів
-
Вироблення умовного рефлексу – вироблення реакції на незвичний подразник, що дається перед природним (світло чи звук, що вмикаються перед подачею їжі)
Механізми набутої поведінки
→ залежить від пам'яті:
*генетичної – передається з покоління в покоління
*механічної –виробляється протягом життя у різних ситуаціях
→ в основі набутих поведінкових актів лежить вроджена поведінка
→ відбувається лише їх невелика зміна відповідно до умов середовища
Тема уроку: Елементарна розумова діяльність тварин.
Складові поведінки тварин
Елементарна розумова діяльність
(здатність тварини встановлювати зв'язки між предметами без спеціального навчання)
-
Притаманна тваринам з розвиненою нервовою системою, особливо органами чуття (безхребетні – головоногі молюски, хребетні – плазуни, птахи, ссавці)
-
Проявляється лише за біологічної потреби → голод, холод, житло.
-
Є пристосувальною реакцією найвищого рівня.
Її ознаки
♦здатність правильно передбачати хід будь-якої події (екстраполяція)
♦використання готових та власноруч виготовлених знарядь праці
♦здатність до спілкування (шимпанзе, горили; дельфіни → дають імена при народженні і відгукуються на них)
Тварини за рівнями розумової діяльності
-
Мавпи, дельфіни, бурі ведмеді
-
Вовки, лисиці червоні, собаки, воронові
-
Черепахи, ящірки прудкі.
Тема уроку: Індивідуальна поведінка тварин.
Індивідуальна поведінка
(поведінка однієї особини направлена на її виживання)
Формують
Переважає
Форми індивідуальної поведінки
Форма індивідуальної поведінки
|
Прояв і значення
|
Рухова
|
Переміщення → для забезпечення потреб
|
Харчова
|
Забезпечення їжею і водою → рухи органів травлення
|
Терморегуляція
|
Утворення і збереження тепла → для проходження процесів життєдіяльності
|
Пошуки і будівництво сховищ
|
→ для захисту від хижаків і несприятливих умов
|
Захисна
|
Втеча, напад, попередження, прикидання → самозбереження
|
Гігієнічна
|
Вилизування, вичісування, водні, пилові і грязьові ванни → чистота, знищення паразитів
|
Дослідницька
|
Ознайомлення з предметами → для виживання
|
Ігрова
|
Формування навичок полювання, спілкування → збагачення інформацією
|
Використання знарядь праці
|
Палки, камені, колючки → здобуття їжі,захист
|
Біологічні ритми
|
Періодичність активності (добова і сезонна) → пристосування до періодичних змін у середовищі
|
Тема уроку: Індивідуальна поведінка тварин.
Репродуктивна поведінка
(поведінка по відтворенню собі подібних → збереження виду;
переважає статеве розмноження, тому наз. ще статева поведінка)
Особливості
-
Основа – інстинкти (це система, група вроджених рефлексів), тому
-
Схожі ознаки поведінки у особин одного виду
-
Сезонність – за сприятливих кліматичних умов → достатня кількість їжі
Форми статевої поведінки
-
Залицяння: самка обирає генетично кращого самця
-
Парування: утворення пар та запліднення
-
Турбота про потомство: вигодовування, захист і догляд потомства
Причини циклічності (сезонності) репродуктивної поведінки
-
Зміна довжини світлового дня (збільшення → до
розмноження)
-
Відсутність хижаків і паразитів зовнішні чинники
-
У тропіках приурочене до вологого періоду,
у помірному кліматі – весна, літо → багато їжі.
-
Виділення гормонів щитоподібної і статевих залоз внутрішні чинники
-
Значні витрати енергії – на сприятливий період
Види міграцій під час статевого розмноження
(переміщення тварин)
-
Регулярні (щовесни горбуша із морів – у річки) і нерегулярні (сарана раз на 3-5років)
-
Сезонні (перельоти птахів) і добові (кажани на день – у печери)
-
Активними (за допомогою органів руху) і пасивними (течія, вітер, на крижинах)
-
Вертикальними (наутілуси – товщу води, кальмари – на поверхню) і горизонтальними (антилопи, слони – на інші пасовища)
-
Близькими (ропухи для розмноження – до водойм) і далекими (кити – у теплі води)
-
Рекорди: метелик монарх – 4тис.км, полярний крячок – 22тис.км з Пн.півкулі у Пд.півкулю; копитні (пн.олені, зебри); китоподібні (кити, кашалоти); річковий вугор (із річок Європи – у Саргасове море)
Тема уроку: Соціальна поведінка тварин
Соціальна поведінка
(поведінка у постійних і тимчасових угрупуваннях)
Особливості:
-
Пристосувальне значення
-
Раніше помічають ворога → більша вірогідність вижити
-
Є своя система спілкування → швидкий обмін інформацією
-
Є ієрархія (робітники і керівники) та розподіл роботи (у бджіл – за віком, у мурашок – на усе життя)
Види та організація угрупувань тварин
-
Анонімні: відсутні чітко упорядковані стосунки, найчастіше тимчасові угрупування (місця для ночівлі, відпочинку, зграї для перельоту).
-
Персоніфіковані: упорядковані стосунки, постійні.
Їх риси:
-
найсильніший самець: буйволи, олені
-
самець з найвищим хвостом: павичі
-
найстаріший самець: примати
-
найдосвідченіша самка: слони
-
Територіальність – займають певну територію, мають відносно постійну чисельність
-
Ритуальність – агресія не проявляється у тілесних ушкодженнях, а в певних діях – розпускання хвоста, різкі жести, танці.
Комунікації тварин
(спілкування за допомогою сигналів у групі)
-
Елементи звукової «мови»: повідомлення про небезпеку, знайдену їжу, розпізнавання один одного.
-
«Мова» запахів (феромони): статева зрілість, стать, ворогів, пастки → у Котячих, Собачих, Кунячих.
-
«Мова» рухів → у приматів, «танці» бджіл – це напрям руху і відстань до квіток, пози собак.
Тема уроку: Територіальна поведінка тварин
Територіальна поведінка тварин
(поведінка на використання ресурсів певної території)
-
Значення: бійки за територію → виживають сильніші → дають потомство → краще виживання виду → більш пристосовані і регуляція чисельності.
-
Різні ділянки території використовуються по-різному (сон, гра, полювання)
-
Чим більший організм → більша територія
-
Чим чисельніша група
-
Чим більша територія → тим складніша поведінка.
Прояви територіальної поведінки
-
Для розмноження і живлення (горобці, синиці)
-
Для гніздування (чайки)
-
Для сну (кажани, шпаки, горлиці)
-
Форми охорони: індивідуальна (одна тварина) і групова (пара, колонія, зглая)
-
Спосіб:
-
Спів (птахи)
-
Рев (мавпи)
-
Патрулювання (лев, ведмідь)
-
Погрози (ваблячий краб)
-
Бої (олені)
-
Звук
-
Пахучі мітки (коти, куниці, тигри)
-
Подряпини стовбурів (ведмідь)
-
Сліди, доріжки
-
Облаштування → переміщують у певний час і в певному порядку
-
Будівництво гребель (бобри)
-
Збирання черепашок для гнізда (восьминіг), камінців (пінгвін)
-
Прикрашання гнізда (птахи-альтаночники, ворони)
Хомінг – здатність повертатися на свою територію (інстинкт дому) → далеко мігруючі, але є і в деяких осілих (земноводні і плазуни).
Орієнтування тварин
Тема уроку: Еволюція поведінки тварин
Еволюція поведінки тварин
(зміни поведінки в часі)
-
Причина різноманітності поведінки: спадкова мінливість → створює нові і змінює існуючі типи поведінки.
-
Природний добір – відбирає найбільш пристосованих (рушійна сила).
-
Загальна закономірність – поступове ускладнення поведінки (від таксисів у найпростіших → кінези →до рефлексів.
-
Типи поведінки тварин:
-
з переважанням інстинктів
-
научіння
-
елементарної розумової діяльності.
Стратегії поведінки
(напрямки поведінки між особинами одного виду)
-
Стратегія конфліктів (конфлікти; антагонізм → протистояння) → внесення рангових стосунків (*ієрархії).
-
Перша особина – агресивна (бійка, напад, переслідування, «боксування» кенгуру, стійки)
-
Друга – реагує на агресію (оборона, втеча, завмирання)
-
Стратегія співпраці (взаємодопомога) → виконання певних завдань:
-
Захист від хижаків
-
Здобування їжі
-
Догляд за молодняком
-
Подолання перешкод
-
Стратегія жертовності (альтруїзм) → допомога за рахунок власної беззахисності
-
Попередження зграї про небезпеку → видають свою схованку хижаку
-
Загибель на самоті (слони, мурахи, бджоли)
-
Усиновлення чужих дитинчат
-
Допомога хворим
-
Стратегія виживання (егоїзм) → підвищення власної пристосованості за чийсь рахунок → найменш вигідна.
-
Сильніші вівці → у центр стада, виштовхують слабших.
-
Пінгвіни → скидають один одного зі скелі.