Опорні конспекти по темі "Поведінка тварин"

Про матеріал
Матеріал містить опорні конспекти до усіх уроків навчальної теми "Поведінка тварин". Вони стануть у нагоді для учителів під час проведення уроків, особливо в умовах дистанційного або змішаного навчання. Допоможуть учням швидко і якісно повторити матеріал уроку при підготовці домашніх завдань, виконання тестів по цій темі.
Перегляд файлу

Тема уроку:  Поведінка тварин у природі та методи її вивчення

Особливості поведінки тварин

  1. Це пристосувальні дії до середовища.
  2. Активний рух → складна поведінка.
  3. Чим складніша будова (особливо нервової системи), тим складніша поведінка.
  4. Етологія – наука про поведінку

Методи вивчення поведінки

  1. Спостереження: споглядають і описують за доп.: ілюстрацій

      письмовий опис

      аудіо- і відео

  1. Порівняння: спільні і відмінні риси поведінки між близькими видами
  2. Експеримент (лабораторні досліди): створення різних штучних умов і спостереження за змінами у них
  3. Класифікація: об'єднання у групи за схожими ознаками
  4. Мічення: прикріплення кільця із порядковим номером або мікрочіпом → для вивчення пересування

Значення знань з етології

  1. У селекції – для створення «врівноважених», неагресивних порід тварин.
  2. Для створення приладів і пристроїв (наука біоніка).
  3. Правильної організації охорони природи у заповідниках.
  4. Передбачення погоди, землетрусів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку:  Поведінкові реакції тварин

Поведінкові реакції

(окремі дії тварини, складові поведінки)

  • Вроджені – передаються від батьків до нащадків, у кожного виду – свої,    особливі.
  • Набуті -  утворюються і зникають протягом життя, пристосування до мінливих умов середовища.

Форми поведінкових реакцій

  • Індивідуальна – поведінка окремої тварини для її виживання (пошук їжі)
  • Репродуктивна – дії при розмноженні (шлюбні танці, турбота про нащадків)
  • Соціальна – поведінка у групі (соціумі): сім’ї, клані, стаді, колонії.

 

Будова однієї поведінкової реакції (поведінкового акту)

Складові поведінкової реакції

Приклад

(дії голодного собаки)

1

 

Пошукова поведінка             мотиваційні стимули

 

 

Бігає, нюхає                     голод

2

Ключові стимули – спонукають до наступних дій

Запах кістки у землі

3

Фіксований комплекс дій (ФКД)

Відкопування і споживання кістки

 

Стимули

(сигнали, що спричинюють початок дій)

  1. Мотиваційні – ті, що є причиною дій (голод, холод)
  2. Пускові або ключові – вмикають дію (жовті дзьобики пташенят для батьків – сигнал летіти за їжею)
  3. Завершальні – спричиняють завершення дії (собака перестане їсти, якщо шлунок наповнений)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку:  Вроджена поведінка тварин

Вроджена або інстинктивна поведінка

  • дає пристосованість до звичних для виду умов
  • відображають корисний досвід попередніх поколінь

Види вроджених поведінкових дій

І. Таксиси – вроджені спрямовані рухи при дії чинника

Види таксисів за напрямком:

А) позитивний – до подразника

Б) негативний – від подразника

Види таксисів за характером подразника:

А) фототаксиси – рухи при дії світла

Б) хемотаксиси – рухи при дії хімічних речовин (солі, цукру)

В) механотаксиси – рухи при дотику

ІІ. Кінези - вроджені неспрямовані рухи при дії чинника (щупальця гідри рухаються хаотично)

ІІІ. Безумовні рефлекси – вроджені автоматичні відповіді на дію подразника за участю нервової системи

 

 

Складові поведінкової реакції

Приклад

(полювання хижака

1

 

Пошукова поведінка             біологічна потреба 

 

 

Бігає, нюхає                     голод

2

Ключові стимули – спонукають до наступних дій

Запах, вигляд жертви → спонукають до полювання

3

Фіксований комплекс дій (ФКД)

Поїдання жертви, наповнення шлунку змушує хижака зупинитися

 

Вроджена поведінка задовольняє інстинкти:

  1. Вроджена індивідуальна → харчові, питні, дослідницькі, ігрові, будівництво житла
  2. Вроджена репродуктивна → батьківські, гніздові, територіальні
  3. Вроджені соціальні → орієнтування в групі, міграції, перельоти, ієрархія

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку:  Набута поведінка тварин

Види набутої поведінки (научіння)

  1. Звикання – послаблення вродженої захисної поведінки (шпаки перестають боятися опудала)
  2. Наслідування – молода тварина копіює поведінку дорослих (миття бульб макаками
  3. Закарбування (імпринтинг) - запам'ятовування вперше побачених рухомих об'єктів (мама гусенят – перша побачена тварина чи людина)
  4. Научіння шляхом спроб і помилок – тварина випадково знаходить правильну розгадку (швидкий вихід рибок з лабіринту)
  5. Осяяння (інсайт) – раптове розв'язання проблеми (шимпанзе ставить ящики для здобуття бананів
  6. Вироблення умовного рефлексу – вироблення реакції на незвичний подразник, що дається перед природним (світло чи звук, що вмикаються перед подачею їжі)

 

Механізми набутої поведінки

залежить від пам'яті:

                                     *генетичної – передається з покоління в покоління

               *механічної –виробляється протягом життя у різних ситуаціях

  в основі набутих поведінкових актів лежить вроджена поведінка

  відбувається лише їх невелика зміна відповідно до умов середовища

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Елементарна розумова діяльність тварин.

 

Складові поведінки тварин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Елементарна розумова діяльність

(здатність тварини встановлювати зв'язки між предметами без спеціального навчання)

  1. Притаманна тваринам з розвиненою нервовою системою, особливо органами чуття (безхребетні – головоногі молюски, хребетні – плазуни, птахи, ссавці)
  2. Проявляється лише за біологічної потреби → голод, холод, житло.
  3. Є пристосувальною реакцією найвищого рівня.

Її ознаки

здатність правильно передбачати хід будь-якої події (екстраполяція)

використання готових та власноруч виготовлених знарядь праці

здатність до спілкування (шимпанзе, горили; дельфіни → дають імена при народженні і відгукуються на них)

Тварини за рівнями розумової діяльності

  1. Мавпи, дельфіни, бурі ведмеді
  2. Вовки, лисиці червоні, собаки, воронові
  3. Черепахи, ящірки прудкі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Індивідуальна поведінка тварин.

Індивідуальна поведінка

(поведінка однієї особини направлена на її виживання)

Формують

 

 

 

 

Переважає

 

 

Форми індивідуальної поведінки

Форма індивідуальної поведінки

Прояв і значення

Рухова

Переміщення → для забезпечення потреб

Харчова

Забезпечення їжею і водою → рухи органів травлення

Терморегуляція

Утворення і збереження тепла → для проходження процесів життєдіяльності

Пошуки і будівництво сховищ

→ для захисту від хижаків і несприятливих умов

Захисна

Втеча, напад, попередження, прикидання → самозбереження

Гігієнічна

Вилизування, вичісування, водні, пилові і грязьові ванни → чистота, знищення паразитів

Дослідницька

Ознайомлення з предметами → для виживання

Ігрова

Формування навичок полювання, спілкування → збагачення інформацією

Використання знарядь праці

Палки, камені, колючки → здобуття їжі,захист

Біологічні ритми

Періодичність активності (добова і сезонна) → пристосування до періодичних змін у середовищі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Індивідуальна поведінка тварин.

Репродуктивна поведінка

(поведінка по відтворенню собі подібних → збереження виду;

переважає статеве розмноження, тому наз. ще статева поведінка)

Особливості

  1. Основа – інстинкти (це система, група вроджених рефлексів), тому
  2. Схожі ознаки поведінки у особин одного виду
  3. Сезонність – за сприятливих кліматичних умов → достатня кількість їжі

Форми статевої поведінки

  • Залицяння: самка обирає генетично кращого самця
  • Парування: утворення пар та запліднення
  • Турбота про потомство: вигодовування, захист і догляд потомства

Причини циклічності (сезонності) репродуктивної поведінки

  • Зміна довжини світлового дня (збільшення → до

розмноження)

  • Відсутність хижаків і паразитів     зовнішні чинники
  • У тропіках приурочене до вологого періоду,

у помірному кліматі – весна, літо → багато їжі.

 

  • Виділення гормонів щитоподібної і статевих залоз  внутрішні чинники
  • Значні витрати енергії – на сприятливий період

Види міграцій під час статевого розмноження

(переміщення тварин)

  1. Регулярні (щовесни горбуша із морів – у річки) і нерегулярні (сарана раз на 3-5років)
  2. Сезонні (перельоти птахів) і добові (кажани на день – у печери)
  3. Активними (за допомогою органів руху) і пасивними (течія, вітер, на крижинах)
  4. Вертикальними (наутілуси – товщу води, кальмари – на поверхню) і горизонтальними (антилопи, слони – на інші пасовища)
  5. Близькими (ропухи для розмноження – до водойм) і далекими (кити – у теплі води)
  6. Рекорди: метелик монарх – 4тис.км, полярний крячок – 22тис.км з Пн.півкулі у Пд.півкулю; копитні (пн.олені, зебри); китоподібні (кити, кашалоти); річковий вугор (із річок Європи – у Саргасове море)

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Соціальна поведінка тварин

Соціальна поведінка

(поведінка у постійних і тимчасових угрупуваннях)

Особливості:

  • Пристосувальне значення
  • Раніше помічають ворога → більша вірогідність вижити
  • Є своя система спілкування → швидкий обмін інформацією
  • Є ієрархія (робітники і керівники) та розподіл роботи (у бджіл – за віком, у мурашок – на усе життя)

Види та організація угрупувань тварин

  1. Анонімні: відсутні чітко упорядковані стосунки, найчастіше тимчасові угрупування (місця для ночівлі, відпочинку, зграї для перельоту).
  2. Персоніфіковані: упорядковані стосунки, постійні.

Їх риси:

  • ієрархія: «старшим» є:
  • найсильніший самець: буйволи, олені
  • самець з найвищим хвостом: павичі
  • найстаріший самець: примати
  • найдосвідченіша самка: слони
  • Територіальність – займають певну територію, мають відносно постійну чисельність
  • Ритуальність – агресія не проявляється у тілесних ушкодженнях, а в певних діях – розпускання хвоста, різкі жести, танці.

Комунікації тварин

(спілкування за допомогою сигналів у групі)

  1. Елементи звукової «мови»: повідомлення про небезпеку, знайдену їжу, розпізнавання один одного.
  2. «Мова» запахів (феромони): статева зрілість, стать, ворогів, пастки → у Котячих, Собачих, Кунячих.
  3. «Мова» рухів → у приматів, «танці» бджіл – це напрям руху і відстань до квіток, пози собак.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Територіальна поведінка тварин

Територіальна поведінка тварин

(поведінка на використання ресурсів певної території)

  1. Значення: бійки за територію → виживають сильніші → дають потомство → краще виживання виду → більш пристосовані і регуляція чисельності.
  2. Різні ділянки території використовуються по-різному (сон, гра, полювання)
  3. Чим більший організм → більша територія
  4. Чим чисельніша група
  5. Чим більша територія → тим складніша поведінка.

Прояви територіальної поведінки

  • Охорона території:
  • Призначення території
  • Для розмноження і живлення (горобці, синиці)
  • Для гніздування (чайки)
  • Для сну (кажани, шпаки, горлиці)
  • Форми охорони: індивідуальна (одна тварина) і групова (пара, колонія, зглая)
  • Спосіб:
  • Спів (птахи)
  • Рев (мавпи)
  • Патрулювання (лев, ведмідь)
  • Погрози (ваблячий краб)
  • Бої (олені)
  • Мічення:
  • Звук
  • Пахучі мітки (коти, куниці, тигри)
  • Подряпини стовбурів (ведмідь)
  • Сліди, доріжки
  • Облаштування → переміщують у певний час і в певному порядку
  • Будівництво гребель (бобри)
  • Збирання черепашок для гнізда (восьминіг), камінців (пінгвін)
  • Прикрашання гнізда (птахи-альтаночники, ворони)

Хомінг – здатність повертатися на свою територію (інстинкт дому) → далеко мігруючі, але є і в деяких осілих (земноводні і плазуни).

Орієнтування тварин

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Еволюція поведінки тварин

Еволюція поведінки тварин

(зміни поведінки в часі)

  1. Причина різноманітності поведінки: спадкова мінливість → створює нові і змінює існуючі типи поведінки.
  2. Природний добір – відбирає найбільш пристосованих (рушійна сила).
  3. Загальна закономірність – поступове ускладнення поведінки (від таксисів у найпростіших → кінези →до рефлексів.
  4. Типи поведінки тварин:
  • з переважанням інстинктів
  • научіння
  • елементарної розумової діяльності.

Стратегії поведінки

(напрямки поведінки між особинами одного виду)

  1. Стратегія конфліктів (конфлікти; антагонізм → протистояння) → внесення рангових стосунків (*ієрархії).
  • Перша особина – агресивна (бійка, напад, переслідування, «боксування» кенгуру, стійки)
  • Друга – реагує на агресію (оборона, втеча, завмирання)
  1. Стратегія співпраці (взаємодопомога) → виконання певних завдань:
  • Захист від хижаків
  • Здобування їжі
  • Догляд за молодняком
  • Подолання перешкод
  1. Стратегія жертовності (альтруїзм) → допомога за рахунок власної беззахисності
  • Попередження зграї про небезпеку → видають свою схованку хижаку
  • Загибель на самоті (слони, мурахи, бджоли)
  • Усиновлення чужих дитинчат
  • Допомога хворим
  1. Стратегія виживання (егоїзм) → підвищення власної пристосованості за чийсь рахунок → найменш вигідна.
  • Сильніші вівці → у центр стада, виштовхують слабших.
  • Пінгвіни → скидають один одного зі скелі.
docx
Додано
2 квітня 2023
Переглядів
908
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку