ТЕРНОПІЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТ. №22
Тема уроку: Різноманітність ракоподібних, значення їх в природі й житті людини.
Біологія 7 клас
Нова Українська Школа
Автор
Макар І.М., вчитель біології, основ здоров’я
Тема: Різноманітність ракоподібних, значення їх в природі й житті людини.
Мета: розширити знання учнів про різноманітність ракоподібних; ознайомити з представниками рядів Десятиногі, Рівноногі, Гіллястовусі, Веслоногі, Коропоїдні та їх роллю в природі й житті людини; з’ясувати особливості пристосованості видів різних рядів до існування в різних середовишах; розвивати мислення учнів, уміння готувати повідомлення; формувати інтерес до знань;виховувати бережливе ставлення до природи.
Учні повинні знати: різноманітність ракоподібних, їх значення в природі й жилі людини.
Учні повинні вміти:
Тип уроку: комбінований.
Методи та прийоми: розповідь, бесіда, пояснення; робота з підручником та додатковою літературою, демонстрування малюнків, таблиць; самостійна робота; заповнення таблиць; цікаві повідомлення, загадки, прислів’я та приказки,презентації.
Міжпредметні зв’язки: література, народознавство, екологія.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація вивченого матеріалу
1.Графічний диктант
10.Протоки печінки відкриваються в кишечник.
2.Вчора, коли я готувалася до уроку, хтось раптом постукав і попросив мене відчинити двері. Яким же був мій подив, коли до будинку зайшов барон Мюнхаузен — невтомний фантазер і вигадник, хвалько і брехун. Він подивився, що я роблю, і сказав:
Я записала її для вас, , але не впевнена, що все тут правда. Ви допоможете мені виправити?
«Пішов я одного разу на рибалку, щоб впіймати собі рибку для юшки. Сидів, сидів — не клює рибка. Але раптом поплавок почав підстрибувати, вудка напружилася. Спробував тягти — не потягну. Напружив усі сили, і що ви думаєте — на гачок мені потрапив добре відомий усім річковий рак: довжина його 50 см (насправді 15—20), на колір — червоний-червоний (червоний варений, недарма ж кажуть: «Почервонів, як рак»), а хвостом тримає ще й здобич (здобич захоплює клешнями). Я рідко бачив справжнього рака і тому вирішив його краще роздивитися. Тіло рака вкрите міцним панциром із вапна (хітину). Панцир просякнутий хітином (вапном), що додає йому міцності. Тіло складається з двох відділів — головогрудей і черевця.
Голова річкового рака спрямована вперед і закінчується м’якими вусиками (гострим шипом), по боках яких міститься пара складних очей. У нього аж дві пари шипів (вусиків). Ротовий орган знаходиться зверху (знизу) голови. Ходильних ніг — 12 (10: 5пар).”
3. Хто зображений на малюнку? До якого класу, типу належить?
1. На які відділи поділене тіло рака?
(голово груди і черевце)
2. Чим вкрите тіло рака ?
(хітиновим покривом з вапняком)
3. Які органи виділення рака?
( зелені залози)
4. Кровоносна система рака зеленого.
(незалежна)
5. Який шлунок в рака?
(є цідильний і жувальний відділи)
6. Яка травна залоза відкривається у кишечник?
( печінка)
7.Річковий рак гермафродит чи роздільностатева істота?
(роздільностатева істота)
Учні розглядають малюнок рака річкового.
ІІІ Оголошення теми, мети,
завдань уроку.
ІV Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ви дізнаєтеся про різноманітність ракоподібних і їх роль у природі та житті людини, з особливостями пристосованості цих тварин до існування в різноманітних середовищах. А також дізнаєтеся, як за поведінкою ракоподібних передбачають погоду, як вони оспівані в народній творчості.
V Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Коли б існувала книга рекордів природи, то представники цього класу були б занесені до неї як переможці в багатьох номінаціях, бо наявність великої кількості рачків зумовлює той факт, що їх вважають основним запасом тваринної їжі на планеті. Вони також є найстійкішими до екстремальних умов довкілля тваринами: лише ракоподібні живуть у таких солоних водоймах, в яких не живе жоден інший багатоклітинний організм; деякі ракоподібні поширені в струмках, де температура води сягає +60 с. А є й такі рачки, що певний час можуть перебувати в середовищі, позбавленому кисню.
1.Бесіда.
2. Знайти відповідність систематичного положення.
Царство — Тварини
Підцарство — Багатоклітинні
Тип — Членистоногі
Клас — Ракоподібні
Ряд Гіллястовусі |
Ряд Веслоногі |
Ряд Коропоїди |
Ряд Рівноногі |
Ряд Десятиногі |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Представники записуються в ході уроку учнями самостійно.
3. Розповідь учителя про різноманітність ракоподібних.
За способом життя та зовнішнім виглядом ракоподібні дуже різноманітні.
Більшість із них вільно пересуваються, плавають або повзають, але є й сидячі форми. Морський планктон, що заселяє товщу води, не менш як на
90 % складається з ракоподібних. Розміри ракоподібних: від мм (дафнія) до 80 см (омар).
Відкладають яйця: тропічні краби — від 20 до 150 штук, річковий рак —від 60 до 500— 600, паразитичні види — кілька тисяч, лангусти — від 500 тис. до 1,5 млн.
Тривалість життя: Мокриця 3—4 роки, водяний віслюк —1рік, бокоплави — 1—2 роки, креветки — 4 роки, річковий рак до 20 років, омар— до 50 років.
Учні діляться на чотири команди (щоб небуло сперечань, учні отримують карточки різних кольорів кожна група отримує своє завдання. Учні повинні користуватися підручником та додатковою літературою, яку приніс учитель та самі учні, виписати ознаки заданих рядів, цікаву інформацію про представників, а потім познайомити з цими особливостями інші групи.
Завдання для команд .
Група № 1.
Паразитичні |
|
Мешканці суші |
Мешканці водного середовища |
Представники класу
|
Значення ракоподібних
|
Позитивне |
|
Негативне |
Група №2.
Паразитичні |
|
Мешканці суші |
Мешканці водного середовища |
Представники класу
|
Значення ракоподібних
|
Позитивне |
|
Негативне |
Група № 3.
Паразитичні |
|
Мешканці суші |
Мешканці водного середовища |
Представники класу
|
Значення ракоподібних
|
Позитивне |
|
Негативне |
Група № 4.
Паразитичні |
|
Мешканці суші |
Мешканці водного середовища |
Представники класу
|
Значення ракоподібних
|
Позитивне |
|
Негативне |
В класі зявляється рак-самітник, він тягне за собою актинію. Вонаи сперечаються.
Рак. Уф, зовсім заморився . І що за життя в мене – тягнеш всюди за собою власний дім, та ще й цю квартирантку в придачу. Як ти мені надокучила!
Актинія . Ой , загодував він мене зовсім !Подумаєш , якийсь маленький хвостик від рибки раз на два дні перепаде, та і на той зазіхає наш багатощетинковий дармоїд.
Рак. Ти нереїса не чіпай!
Актинія . А нащо він нам здався? Я – наш дім охороняю, - ти – нас годуєш. А він нероба, чим займається?
Рак. А прибирає в домі хто ? Та ми б без нього давно брудом обросли?
Актинія. Та мене за те , що від ворогів вас охороняю , давно на руках носити потрібно!
Рак. Будеш бурчати – кину тебе тут, а сам собі іншу актинію знайду!
Актинія. Нікуди ти від мене не дінешся!
5 Значення ракоподібних у природі та житті людини.
Вчитель: Щоб з'ясувати значення ракоподібних у природі і житті людини , ми переглянемо фрагмент телепередачі «У світі тварин». (Перед уроком відбувся розподіл ролей, учням дано випереджувальні завдання, підібрана література). Під час розповіді гостей телепередачі ви не просто будете їх слухати, а виконувати завдання, які записані у ваших картках. (Це дозволяє активізувати клас та уникнути їхньої пасивності ).
Вчитель: Шановні телеглядачі, сьогоднішня телепрограма присвячена незвичайним тваринам – ракоподібним. Наші гості нам розкажуть багато цікавого про значення ракоподібних у природі та житті людини. До нас у студію надійшло багато листів від телеглядачів. Ось лист від учня Тернопільської ЗОШ №22 8-А класу Грушкевича Дмитра, в якому він хоче дізнатися про промислове значення ракоподібних.
Послухаємо розповідь представника харчової промисловості Лучин Вікторію.
Представник харчової промисловості розповідає про промислове значення ракоподібних, ознайомлює з рецептами приготування страв.
Краби по-французьки
Очистіть краби так, щоб залишилося м'ясо і кришки панцирів. Нарізати м'ясо середніми дольками, гриби – тонкими смужками, а помідори – вузькими дольками. Зєднайте на гарячій сковорідці олію соняшникову з маслом. Обсмажте гриби, потім додайте помідори і м'ясо, додайте соус. Заповніть панцири теплою сумішшю, присипте тертим пармезаном, поперчіть і залишіть до появи рум’яної кірки в розігрітій духовці (слайд страви).
Суп з креветок
Великі креветки відваріть до готовності, акуратно очистіть від панцирів і наріжте невеликими дольками. Очистіть ріпчасту цибулю, моркву і корінь петрушки натріть овочі на дрібній терці. Потім обсмажте овочі на олії до золотистого кольору
Для приготування кльоцків приготуйте густу в’язку манну кашу. Охолодіть її, вимішайте із сирим яйцем і маслом, а потім з отриманої маси сформуйте кльоцки, відваріть їх в підсоленій воді до готовності і відцідіть.
В кип'ячий бульйон з креветок положіть пасеровані овочі, поваріть їх 5-10 хвилин, додайте м'ясо креветок і дайте супу настоятися 10-15 хвилин. В цей час промийте свіжу зелень петрушки, кропу і дрібно на шинкуйте.
Рис з креветками
Рис переберіть, промийте і відваріть в підсоленій воді до готовності. Відваріть креветки, охолодіть, очистіть їх від панцирів. Дрібно поріжте цибулю, зелень кропу, петрушки, селери. Болгарський перець розріжте вздовж, видаліть насіння, на шинкуйте дольками.
В глибокій сковорідці розігрійте олію з горошинами запашного перцю. Коли перець обсмажиться, заберіть його. Покладіть в сковорідку нарізану цибулю з креветками, обсмажте. Додайте перець солодкий і залийте все соєвим соусом. Це все протушкуйте. Викладіть в сковорідку рис і, акуратно помішуючи, добре розігрійте його. Готову ставу заправте за смаком меленим перцем, при необхідності посоліть.
Вчитель: Учень 8-Б класу Глазунов Дмитро запитує, чи приавда, що деякі ракоподібні можуть бути небезпечними для здоров'я людини?
Відповідає на запитання санітарний лікар Тернопільської області Калинюк Владислав
Так, деякі ракоподібні можуть бути небезпечними для здоровя людини, зокрема – циклопи переносять яйця Ришти (Круглі черви – 1 м довжини і живе в нозі, під шкірою людини). Зустрічається в тропічних країнах – Індії. Людини п’є сиру води, ковтає циклопа зараженого Риштою і заражається.
Вчитель: Учні 8-Б класу цікавляться чи можна прогнозувати погоду, спостерігаючи за ракоподібними?
Послухаємо представника Гідрометцентру м. Тернополя Гончарика Максима:
1. Раки виповзають на берег і зариваються в пісок — на негоду.
2. Дрібні рачки — «морські блохи», що звичайно стрибають по піні біля самої води, перед штормом виходять на берег — подалі від небезпечних хвиль.
3. Здатністю передбачати шторм наділені невеличкі краби. Перед штормом величезні шеренги цих тварин шикуються біля берега. Потім ніби по команді вся шеренга «марширує» вглиб материка.
Вчитель: «Людина часто переймає в природи особливості будови організмів. Чи відомі приклади запозичення таких особливостей у ракоподібних?» - цікавиться учень 8-Б класу Шкоропар Андрій.
Відповідь йому дасть учений-гідробіонік Перушка Софія: Клешні рака виконують такі функції: Захоплюють їжу і підтягують її до ротового отвору, служать опорою при попадані перешкоди, досліджують навколишнє середовище. При цьому рухи-клешні рака одноманітні. Кожного разу, коли клешня не досягає цілі вона знову повертається у вихідне положення і повторюється спроба захоплення. Повторні рухи кожного разу коректуються. Сигнали від рецепторів на клешні передаються нервовою системою в нейронову сітку головної частини, яка виробляє керуючі сигнали, які подаються на виконуючі механізми – клешні. При невдалій спробі захопити здобич рак змінює положення свого тіла і клешень, траєкторію їхнього руху, і знову повторює рухи.
Конструктори промислових роботів, вивчивши рухи клешень рака наділили подібними рухами механічну руку робота: захоплення предмета, переміщення його в просторі і вивільнення. Була створена ціла система керування цими простими рухами.
Вчитель: Багато листів прийшло з запитаннями: Чому потрібно охороняти ракоподібних, які ракоподібні занесено до Червоної книги України?
Виступає еколог Котис Вікторія:
Ракоподібні мають велике значення в ланцюгах живлення тварин. Ракоподібні Відіграють велику роль, як біологічні фільтри води. Наприклад, дафнії, як і молюски, пропускаючи воду крізь свій організм, очищають її не тільки від механічних частинок, а й від мікроорганізмів, серед яких є збудники холери, черевного тифу, дизентерії. Особливості живлення ракоподібних, пов’язані із фільтруванням води, роблять їх дуже відчутними до забруднення води. Проціджують крізь себе воду і концентруючи в своєму організмі речовини, що знаходяться у воді, дафнії першими гинуть від забруднення.
V Закріплення знань ,умінь і навичок.
1 Знайди відповідність
1 варіант
А Царство
Б Тип
В Клас
Г Ряд 1. Ракоподібні
Д Вид 2.Членистоногі
3.Багатоклітинні
2 варіант 4.Десятиногі
А Підцарство 5.Мокриця коморна
Б Тип 6.Щелепоногі
В Клас 7.Вищі раки
Г Ряд 8.Тварини
Д Вид 9.Рак річковий
10.Рівноногі
VI Підсумок уроку.
Мікрофон:
На уроці ми вивчили …..
Мене зацікавило, що …..
Ці знання мені знадобляться …..
Учні формують висновки уроку.
VІІ Домашнє завдання.
Вивчити 21 п. підручника.
Додатковий матеріал до уроку:
1. Горошинки-ікринки
1. Твердий хітиновий покрив - ...
2. Назва рачка яким годують акваріумних риб - ...
3. Рак що живе у черепашці молюсків - ...
4. Назва рака, що може бути проміжним хазяїном у паразитичних червів - …
5. Найбільшим за розмірами серед ракоподібних є - …
2. Загадки про ракоподібних.
4. Він шипів, немов гусак,
Ну а звуть щипаку... (Рак.)
5. На дні річковому проживаю, я небезпечні клешні маю, довгі вуса чорні очі, а вперед іти не хочу (Рак)
6. Ножиці в руках тримає і кліщі новенькі має, це не швець і не кравець, а все ж таки молодець (Краб)
7. Цей бандит десятиногий дім чужий забрать схотів, Вбив хазяїна і його на обід тихенько з'їв. Сам в хатині поселився та й живе одинаком, не дверима заченився, а ногою – плескачем (Рак-самітник)
8. Любить він ставок і море, любить річки, береги. Дивно: красить його горе й все у нього навпаки. (Рак)
3. Біологічне лото (Прислів’я та приказки.)
(Скласти розрізані прислів’я)
1. Чи так, чи не так, а не буде з риби рак.
2. Вчепився, як рак.
3. Жвавий, як рак на греблі.
4. Байдуже ракові, в якім горщику його варять.
5. Тоді це буде, як рак свисне.
6. На безриб’ї і рак риба.
7. Почервонів, як рак.
8. Назад тільки раки лазять.
9. Одного рака горе красть.
10. Рак-неборака, де вщипне, там і знак.
4. Розгадування чайнворда «Ракоподібні».
1. Маленький рачок, яким живляться мальки риб (циклоп).
2. Твердий хітиновий покрив рака (панцир).
3. Мешканець прісноводних водойм (рак).
4. Орган захисту, нападу і захоплення їжі (клешня).
5. Інша назва ікри рака (яйця).
6. Складова частина статевої системи рака (яєчник).
7. Складова частина покриву тіла рака, яка виконує захисну й опорну функції (кутикула).
5. Бесіда про значення ракоподібних.
1. Важливий об’єкт промислу, завдяки великим розмірам та чудовим смаковим якостям (раки, креветки, омари, краби, лангусти).
2. Поїдають мікроскопічні водорості й самі є кормом для тварин.
3. Деякі є проміжними хазяїнами паразитичних червів.
4. Паразитують на зябрах і лусці риб, живляться їхніми соками.
Морські жолуді вкривають днища пароплавів, значно зменшуючи їх швидкість.