- забезпечити раціональне використання робочого часу під час проведення практичних занять;
- закріпити теоретичні знанняіз дисципліни;
- формувати практичні уміння і навички з екологічної орієнтації;
- ефективно впроваджувати природоохоронні заходи в галузі майбутньої професійної діяльності;
- навчити студентів працювати із підручниками, посібниками і додатковою літературою.
Міністерство освіти і науки України
ВП НУБіП УКРАЇНИ ″Немішаївський агротехнічний коледж″
Робочий зошит
для виконання практичних робіт з дисципліни
″Основи екології″
Студента групи___________________________________________
____________________________________________________________
(прізвище, ім’я, по батькові)
Укладач Гриценко Л.І., викладач вищої категорії відділення «Аграрний бізнес»
ВП НУБіП України «Немішаївський агротехнічний коледж»
Рецензент Григорян Л.В.., викладач вищої категорії відділення «Аграрний бізнес»
ВП НУБіП України «Немішаївський агротехнічний коледж»
Розглянуто та схвалено на засіданні
циклової комісії агрономічних
дисциплін
Протокол №_____від_______2018 р.
Голова________(Григорян Л.В.)
Пояснювальна записка
Робочий зошит складено з метою:
- забезпечити раціональне використання робочого часу під час проведення практичних занять;
- закріпити теоретичні знання із дисципліни;
- формувати практичні уміння і навички з екологічної орієнтації;
- ефективно впроваджувати природоохоронні заходи в галузі майбутньої професійної діяльності;
- навчити студентів працювати із підручниками, посібниками і додатковою літературою.
Після опрацювання програми практичних занять студенти повинні знати:
неї;
уміти:
ресурсів довкілля;
Практичне заняття 1
Тема. Дослідження транспортного навантаження населених пунктів.
Мета. Набути практичних навичок з визначення транспортного навантаження в
населених пунктах .
Матеріали та обладнання: олівці, блокноти.
Місце проведення: певні ділянки доріг населеного пункту, кабінет екології.
Теоретичні відомості
Транспорт– одне з найпотужніших джерел забруднення навколишнього середовища. Крім того, транспорт – основне джерело шуму а також джерело теплового забруднення. Гази, які виділяються внаслідок спалювання палива у двигунах внутрішнього згорання, містять більше 200 найменувань шкідливих речовин, у тому числі канцерогени. Із загальної кількості викидів 25% залишається на самому дорожньому полотні, а решта 75% осідають на прилеглій території, найбільше на відстані 7-15 м від дороги. Основними газоподібними частками, що утворюються під час роботи бензинових та дизельних двигунів, є двоокис вуглецю, оксид вуглецю, двоокис сірки, оксиди азоту. Вихлопні гази накопичуються у нижніх шарах атмосфери, знаходяться в зоні дихання людини. А ще нафтопродукти, залишки від стертих шин та гальмівних колодок, сипкі і пилові вантажі, хлориди, які використовують для посипання доріг взимку, забруднюють придорожні смуги та водні об’єкти. Тому автомобільний транспорт відносять до категорії найнебезпечніших та основних джерел забруднення повітря поблизу автомагістралей. Визначення транспортного навантаження населених пунктів є основою для розробки заходів захисту території від забруднення а також для вдосконалення схем руху транспорту на певній території. Інтенсивність руху транспорту проводять методом прямого підрахунку кількості транспортних одиниць протягом визначеного періоду часу. Збирати матерiал можна як упродовж одного практичного заняття, так i в рiзнi години доби. Для більш точної оцінки транспортного навантаження певної ділянки доцільно проводити обліки в одній і тій же точці протягом трьох разів на добу по 20 хв.
Хід роботи
Завдання 1. Визначити завантаженість дiлянки вулицi автомобiльним транспортом ( на протязі 60 хв ).
Підрахунки автотранспорту проводити візуально, фіксуючи при цьому три види автомобілів: вантажний, автобус, легковий. Дані занести в таблицю 1. Оцiнку завантаженостi ділянок вулиць автотранспортом визначають за iнтенсивнiстю руху:
- дуже низька інтенсивність руху – до 2,0 тис. автомобілів за добу; - низька інтенсивність руху - 2,7 – 3,6 тис. автомобілів за добу;
- середня інтенсивність руху - 8 - 17 тис. автомобілів за добу;
- висока інтенсивність руху - 18 - 27 тис. автомобілів за добу.
Таблиця 1
Час |
Тип автотраспорту |
Число одиниць за 1 год |
Всього |
|
за добу |
за місяць |
|||
|
Легковий автомобіль |
|
|
|
|
Автобус |
|
|
|
|
Вантажний автомобіль |
|
|
|
Висновки________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Розробити заходи охорони атмосферного повітря від шкідливої дії автотранспорту.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Питання для самоконтролю та захисту роботи
1. Яку шкоду довкіллю наносить автомобільний транспорт?
2. Як визначити інтенсивність руху автотранспорту в певній точці населеного пункту?
3. Вкажіть доцільність визначення транспортного навантаження населених пунктів.
4. Які шляхи зменшення негативного впливу автотранспорту на довкілля?
Оцінка______________ ____________________
(підпис викладача)
____________________
(дата)
Практичне заняття 2
Тема. Робота каналізаційних очисних споруд.
Мета. Познайомити студентів із загальною схемою роботи каналізаційних очисних споруд.
Матеріали та обладнання: ручки, зошити, відеофільм «Каналізаційні очисні споруди»
Місце проведення: очисні споруди населеного пункту, кабінет екології.
Література: Голуб Р.А. Методичні рекомендації для виконання практичних робіт з дисципліни «Основи екології» - Немішаєве,2015.
Теоретичні відомості
У результаті господарської діяльності людини змінюються якісні і кількісні показники води. Забруднені води потребують очистки. Стічні води населеного пункту складаються із вод липневої каналізації, стічних побутових вод та промислово забрудненої води. Очищення стічних вод – це руйнування або видалення з них забруднювачів і знищення в них хвороботворних мікробів. Нині використовують 2 методи очищення стічних вод: у природних умовах (на полях зрошення, біологічних ставках) і в штучних умовах (в спеціально створених спорудах). На очисних спорудах очистка води проходить у 3 етапи:
У склад споруд механічної очистки входять решітки, пісковловлювачі, піщані майданчики, первинний відстійник. До біологічної очистки входять такі споруди як аеротенки та вторинні відстійники. До складу споруд для знезаражування очищених вод входять: хлораторна, йоржевий змішувач і контактні резервуари. На території очисних споруд розміщується хіміко-бактеріологічна лабораторія яка проводить аналіз води перед тим як її з резервуарів випустять у відкрите водоймище.
Хід роботи
Завдання 1. Під час екскурсії на очисні споруди населеного пункту ознайомитись з роботою насосно-фільтрувальної станції та побудувати схему очищення стічних вод.
Завдання 2. Описати методи очищення стічних вод та призначення споруд, що входять в схему очищення стічних вод.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Питання для самоконтролю та захисту роботи
1.Що таке очищення стічних вод?
2.Назвіть джерела надходження води в каналізаційно-очисну систему населеного пункту.
3.В чому полягає механічна очистка води?
4. В чому полягає біологічна очистка води?
5.Для чого призначені первинні відстійники?
6.Що таке аеротенки?
7.Для чого проводиться знезаражування стічних вод?
Оцінка______________ ____________________
(підпис викладача)
____________________
(дата)
Практичне заняття 3
Тема. Дослідження грунтів як складового елементу біотопу.
Мета. Ознайомитись із основними методами вивчення грунтів.
Матеріали та обладнання: ручки, зошити, лінійка, лопати.
Місце проведення: навчально-виробнича лабораторія, кабінет екології.
Теоретичні відомості
Грунт – поверхневий шар земної кори, який годує все населення планети Земля і є складним біогеоценозом. Головною особливістю цього природного ресурсу є те, що під час експлуатації він не зменшується, проте має здатність змінювати своє властивості, насамперед родючість. Грунт має трифазну структуру, оскільки складається із твердих частинок, води і повітря. Щоб дослідити генетичні горизонти грунту, необхідно зробити вертикальний його розріз. Розрізняють такі генетичні горизонти грунту: гумусовий, елювіальний, ілювіальний, материнська порода. Потужність грунту – це товщина генетичних горизонтів. Забарвлення грунту залежить від кількості в ньому певних сполук. Гумус обумовлює чорне, темно-сіре чи сіре забарвлення, окис заліза – червоне, жовте, іржасте, кремній і кальцій – білястий та білий кольори. За механічним складом грунти бувають: глинисті, суглинисті, пісчані, супіщані. Глинисті грунти розтираються руками важко, супіщані – легко. Суглинки при розтиранні утворюють тонкий порошок, в якому відчуваються пісчинки.
Структура грунту – це агрегатики на які може розпадатися грунт. Грунт може бути структурний і безструктурний, за ступенем щільності – щільні і рихлі.
Хід роботи
Завдання 1. На вибраній ділянці поля проведіть розріз грунту та опишіть його генетичні горизонти.
Прокопайте грунтовий розріз так, щоб одна стінка його була рівною, а протилежна була у вигляді сходинок. Бічні стінки також мають бути вертикальними, грунт слід викидати в сторони. Після прокопування визначте потужність грунту у см за допомогою лінійки. Візуально оцініть і опишіть забарвлення горизонтів грунту. Розітріть грунт руками і дайте характеристику його механічному складу. На зрізі дайте оцінку структури та щільності грунту. Результати дослідження занесіть в таблицю 2.
Таблиця 2
Назва генетичного горизонту |
Потужність (см) |
Забарвлення |
Механічний склад |
Структура |
Щільність |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Замалюйте досліджуваний розріз грунту, визначте тип грунту та зробіть висновки.
___________________________________________________
___________________________________________________
___________________________________________________
___________________________________________________
___________________________________________________
___________________________________________________
Завдання 2. Розробіть заходи охорони грунтів.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Питання для самоконтролю та захисту роботи
1.Що таке грунтовий профіль?
2.Що таке гумус і як він впливає на властивості грунту?
3. Яка методика дослідження грунтів за грунтовим розрізом?
4. Як визначити механічний склад грунту?
5. Що таке структура грунту?
6. Які ви знаєте заходи охорони грунтів?
Оцінка______________ ____________________
(підпис викладача)
____________________
(дата)
Практичне заняття 4
Тема. Ознайомлення з Червоною книгою України, рідкісними видами рослин і тварин, які занесені до неї.
Мета. Вивчити деякі види рідкісних рослин і тварин, занесених до Червоної книги України, сприяти збереженню біорізноманіття в природі.
Матеріали та обладнання: ручки, зошити, дидактичний матеріал, Червона книга України, Методичні рекомендації для виконання практичних робіт з дисципліни «Основи екології» - Немішаєве,2015, ст..8-16.
Місце проведення: кабінет екології.
Теоретичні відомості
З метою збереження, відтворення та охорони рідкісних і таких, що перебувають під загрозою знищення видів, була створена Червона книга України– основний документ, в якому узагальнено матеріал про сучасний стан рідкісних, і таких, що знаходяться під загрозою зникнення, видів тварин і рослин. Видання Червоної книги України є вагомим внеском у справу збереження різноманітності тваринного і рослинного світу України як основи сталого розвитку держави для теперішнього і майбутніх поколінь. Перше видання Червоної книги України було видано у 1980 р. і до нього було включено 85 видів тварин та 150 видів рослин. Друге видання (ЧКУ) було підготовлено у двох томах. Перший том – «Тваринний світ» - був надрукований у 1994 р. і налічує 382 види. Другий том – «Рослинний світ» - вийшов друком у 1996 р. і налічує 541 вид. Третє видання (ЧКУ) видане у 2009 р. і включає 542 види тварин та 826 видів рослин і грибів. Четверте видання доповнене заходами охорони було видано в 2012 р. За природоохоронним статусом всі види в Червоній книзі України розподілені за такими категоріями: зниклі, зникаючі, вразливі, рідкісні, неоцінені, недостатньо відомі.
Хід роботи
Завдання 1. Ознайомитись з Червоною книгою України.
Завдання 2. Описати природоохоронний статус видів Червоної книги України.
Зниклі______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Зниклі в природі_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Зникаючі______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Вразливі_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Рідкісні_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Неоцінені________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Недостатньовідомі__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3. Ознайомитись з рідкісними видами рослин і тварин України та користуючись дидактичним матеріалом зробити короткий опис 4 видів рослин та 3 видів тварин згідно таблиці 3.
Таблиця 3
№
|
Назва рослини, тварини |
Морфологічні особливості |
Ареал поширення |
Причини зменшення чисельності |
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
Завдання 4. Дати рекомендації щодо комплексу природоохоронних заходів по збереженню та охороні зникаючих і рідкісних видів фауни і флори України.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Питання для самоконтролю та захисту роботи
1. Що таке Червона книга України?
2. Назвіть категорії видів ЧКУ за природоохоронним статусом.
3. Назвіть рідкісні види рослин і тварин Київщини, що занесені до Червоної книги України.
4. Назвіть основні причини зменшення чисельності деяких видів тварин в Україні.
5. Які на Вашу думку необхідно провести термінові заходи в Україні щоб зберегти рідкісні і зникаючі види рослин і тварин?
Оцінка______________ ____________________
(підпис викладача)
____________________
(дата)
Практичне заняття 5
Тема. Ознайомлення з державними актами з охорони природи, зі стандартами і нормами ГДК і ГДВ забруднення повітря, води, с/г продукції.
Мета. Ознайомити студентів із складом екологічного законодавства в Україні, стандартами та нормами ГДК і ГДВ забруднення повітря, води. с/г продукції, формувати навички щодо їх використання.
Матеріали та обладнання: пакет законодавчих актів з охорони природи в Україні, стандарти і норми ГДК і ГДВ забруднюючих речовин, Методичні рекомендації для виконання практичних робіт з дисципліни «Основи екології» - Немішаєве,2015, ст..23-31.
Місце проведення: кабінет екології.
Теоретичні відомості
В Конституції України представлена низка законів та актів по збереженню природи, але, на жаль, далеко не всі дотримуються їх. Саме тому у багатьох містах екологія переживає кризу та ступінь забруднення довкілля постійно підвищується. Задля зупинення цього неприємного процесу, влада видає все нові та нові закони. Залежно від видів відносин, урегульованих нормами екологічного права, законодавчі акти можна поділити на такі групи:
1.Законодавчі акти, що регулюють природоресурсні відносини: Земельний кодекс України –2001 р.; Кодекс України про надра – 1994 р.; Лісовий кодекс України – 1994 р.; Водний кодекс України – 1995 р.; закон України «Про тваринний світ» - 2001 р.; Закон України «Про природно-заповідний фонд» - 1992 р.; Закон України «Про охорону земель» - 2003 р. та інші.
2. Законодавчі акти, що регулюють природоохоронні відносини: Закон України «Про охорону природного навколишнього середовища» - 1991 р.; Закон України «Про охорону атмосферного повітря» - 2001 р.; Закон України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» - 1995 р.; Закон України «Про відходи» - 1998 р. та інші;
3. Законодавчі акти, що регулюють екологічні відносини, пов’язані із здійсненням природоохоронних функцій уповноважених державних органів: Закон України «Про зону надзвичайної екологічної ситуації» - 2000 р.; Закон України «Про екологічну експертизу» - 1995 р.; Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» та інші.
Завдяки встановленню екологічних норм і нормативів визначаються межі впливу господарської діяльності на навколишнє природне середовище і забезпечуються належні умови для існування людини.
Основу екологічного нормування складають:
Санітарними правилами встановлені нормативи якості води у водоймищах двох категорій водокористування:
Під якістю води розуміють її склад та властивості, що визначають доцільність для певного використання.
Екологічні нормативи розробляють і вводять в дію державні природоохоронні органи, органи охорони здоров’я та інші уповноважені на те державні органи в межах своєї компетенції.
Хід роботи
Завдання 1. Ознайомитись із основними законодавчими актами й документами в галузі охорони природи України, описати 5 законів та заповнити таблицю 5.
Таблиця 5
Назва документа |
Рік прийняття |
Основні положення |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2. Ознайомитись із стандартами і нормами ГДК і ГДВ повітря, води, грунту (дивись додатки).
ГДК______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ГДВ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновки__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Питання для самоконтролю та захисту роботи
1. Назвіть групи на які умовно можна поділити всі законодавчі акти з охорони довкілля?
2. Що таке якість води та які є категорії водокористування?
3. Що таке ГДК І ГДВ?.
4. Назвіть найбільш шкідливі забруднювачі атмосферного повітря, грунту, питної води
Оцінка______________ __________________________
___________________ (підпис викладача)
(дата)
Додатки
А. Гранично допустимі концентрації шкідливих речовин у питних водах
Речовина |
ГДК, мг/л |
Цинк, залізо |
0,1 |
Алюміній залишковий |
0,5 |
Ртуть |
0,0005 |
Свинець |
0,03 |
Кадмій |
0,001 |
Миш'як |
0,05 |
Бензол |
0,5 |
Берилій |
0,0002 |
Діоксин |
0,000035 |
Срібло |
0,005 |
Нітрати |
45,0 |
Бензин, гас |
0,1 |
Хром, нікель, мідь, молібден, вольфрам |
0,01 |
Уран |
1,7 |
Радій-226 |
1,2 o 10-10 |
Стронцій-90 |
2,0 o 1010 |
Б. Гранично допустимі концентрації шкідливих речовин у грунтах
Речовина |
ГДК, мг/кг |
Бензопірен |
0,02 |
Мідь |
3,0 |
Ртуть |
2,1 |
Свинець |
20,0 |
Кадмій, гексахлоран |
1,0 |
Нікель |
4,0 |
Бензол, талуал |
0,3 |
Фтор |
10,0 |
Сірководень |
0,4 |
Хлорофос |
0,5 |
Нітрати |
130,0 |
Карбофос, хлорамін |
2,0 |
Кобальт |
5,0 |
Цинк |
23,0 |
Сірка |
160,0 |
Метафос |
0,1 |
В. Гранично допустимі концентрації шкідливих речовин в атмосфері населених пунктах
Речовина |
ГДК, мг/м3 |
Нітробензол, сірководень |
0,008 |
Оксид сірки |
0,5 |
Чадний газ |
3,0 |
Аміак |
0,2 |
Оксиди азоту |
0,004 |
Пил нетоксичний |
0,5 |
Кіптява (сажа) |
0,15 |
Сірчана кислота (пари) |
0,3 |
Фтороводень (пари) |
0,02 |
Пари свинцю, ртуті |
0,0003 |
Хлороформ |
0,03 |
Хлор |
0,1 |
Оцтова кислота ( пари ) |
0,2 |
Ацетон |
0,35 |
|
|
|
|
Список використаної літератури
1. Заверуха Н.М., Серебряков В.В., Скиба Ю.А.Основи екології: Навч. посібн. – К.: Каравела, 2006. – 368 с.
2. Запольський А.К., Салюк А.І. Основи екології: Підручник / За ред. К.М. Ситника. – 3-тє вид., стер. – К.: Вища шк., 2005. – 382 с.: іл.
3. Малимон С.С. Основи екології. Підручник. – Вінниця: Нова книга, 2009. – 240 с. - 240с.: іл.
4. Наслідки споживання людиною забрудненої води. Зображення. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.google.com.ua/
5. Гриценко Л.І. Основи екології: Методичні рекомендації з контрольними завданнями – НМЦ, 2007.- ст..71.
6. Голуб Р.А. Методичні рекомендації для виконання практичних робіт з дисципліни «Основи екології», - Немішаєве, 2015, 32 ст.