Презентація до виступу на міській серпневій конфереції учителів біології "Екологічне виховання у сучасній школі". Представлений власний досвід екологічного виховання учнів у Комунальному закладі "Середня загальноосвітня школа № 62" Дніпровської міської ради.
Кожний з нас, тих людей, що зібралися сьогодні у цій залі, розуміє, наскільки важливим на сьогодні для майбутнього наших дітей, нашої держави є екологічне виховання підростаючої молоді. Особливо гостро відчуваєш це після виїзду до річки, парку або лісу, де відпочивають люди, почувши або прочитавши про зникнення з нашої планети ще одного виду живих істот, дізнавшись з новин про чергову екокатастрофу, або просто купуючи для родини очищену воду ( як у фантастичному фільмі 20- річної давнини). І раптом замислюєшся… А що ж далі?...
А отже, екологічне виховання полягає не в тому, щоб надати дитині сухих теоретичних відомостей, а в тому, щоб навчити її бачити, чути, відчувати і співчувати. І тоді, не одразу, поступово, можливо повільніше, ніж нам хотілося б ,наша планета перестане рухатись у тому напрямку, з якого немає вороття, і почне відроджуватись із нашою допомогою.
Тому школа працює над екологічним вихованням не тільки учнів, а й вчителів. Так,у листопаді минулого навчального року була організована екоекскурсія учителів до с. Андріївка, яку проводив кандидат біологічних наук,у минулому викладач ДНУ, а зараз викладач аграрного університету на кафедрі екології Григоренко Олег Сергійович. Було дуже цікаво.
В нашій школі проблемі екологічного виховання приділяється дуже багато уваги. Ми розробили так званий екологічний поверх, де діти можуть ознайомитись з сучасними екологічними проблемами країни та Дніпропетровщини, дізнатися про рослини і тварин, що занесені до Червоної книги, заповідники і заказники Дніпропетровської області. Учні старших класів проводять тут екскурсії для молодшеньких та іноді для батьків. Виконуючи таку роботу учні вивчають теорію, вчаться спілкуватись та швидко орієнтуватися в матеріалі, що розповідають, стають більш впевненими в собі, а запитання, які задають екскурсанти під час екскурсії, спонукають до пошуку відповідей, а отже, самонавчання, розвитку критичного мислення.
Екологічний поверх. Під стендами на фото можна побачити стіннівки на екологічні теми та теми збереження здоров‘я , які учні постійно оновлюють. Теми учні частіше обирають самостійно, іноді з допомогою учителя. Головне, щоб це було їх бажання, дізнатися чогось нового та розповісти про це іншим. Така робота спонукає до пошуку матеріалу, вміння працювати з літературою та узагальнювати отриману інформацію. І ще, обов‘язковою умовою створення статей у газеті є пояснення, чому обрана така тема, висновки і пропонування шляхів вирішення проблеми, якщо така існує , які учні намагаються зробити самі або з допомогою учителя .
На цьому ж поверсі розташувалися дві нові цікаві дитячі фотовиставки “ ЗНАЙ, ЛЮБИ, БЕРЕЖИ!” та “ПРИРОДА ОЧИМА ДІІТЕЙ”, які також постійно оновлюються та доповнюються новими роботами. В них є одна цікавинка – вони підвісні, тому легко замінювати експонати. Але коли ми створювали ці виставки я дуже хвилювалась, що це не надовго ( думала, будуть малювати, обривати і т.д.). Як приємно сказати зараз, що виставки живі, цілісінькі і діти самі приносять нові фотографії для оновлення! Я не кажу, що немає бажаючих щось зіпсувати, але більшість дітей навіть охороняють виставки, бо туди вкладені і їхні зусилля, а виставки вийшли гарними, фотографії оформлені ще й підписами ( частіше такими, що заставляють замислитись, іноді гумористичними, а подекуди – навіть віршами.) Одним словом - робота того вартувала!
Завдяки цим фотовиставкам діти бачать природну красу світу на фото і поступово починають помічати її навколо себе у реальному житті,починають шукати та відчувати моменти прекрасного, які можна зафіксувати фотокамерою, щоб потім пережити це ще раз і ще , а також показати цю красу близьким і рідним. А з цього починається любов до живого, до природи, до Батьківщини і це вже є не тільки екологічне, а й патріотичне виховання.
Оформлення кабінету також дуже важливе у екологічному вихованні дітей. Кабінет біології - це творча лабораторія учителя і учнів. А ще - казкове місце, яке повинне викликати любов до всього живого. Кабінет біології повинен викликати відчуття єднання з природою. Відчуття того, що ти є її маленькою,але невідємною частинкою. Це місце, де можна краще пізнати себе, та ті біологічні закони , за якими існує Всесвіт. Тут можна краще пізнати і зрозуміти старого друга,що живе поряд з тобою ... Тут можна зазирнути у минуле, на мільйони років назад... У таємничі глибини океанів, та з подивом зупинити погляд на неменш таємничих створіннях, що живуть посеред нас...
Кабінет біології – це окремий дивовижний куточок, де все незрозуміле стає зрозумілим, все буденне - цікавим, незнайоме - знайомим, де кожна людина стає ближчою до матері всього живого – до ПРИРОДИ. Наш кабінет біології посів 2 місце у міському конкурсі кабінетів, що проводився у 2012-2013 навчальному році.
Піклування про рослини і тварин у живому куточку кабінету робить дітей ближче до природи, і разом з тим вони дізнаються, як правильно піклуватися ( як і чим погодувати, як вберегти від хвороб, які рослини потребують постійного обприскування,а які навіть поливати необхідно тільки зрідка)… Для цього біля рослин і тварин розташовані загальні відомості про це,а якщо їх не вистачає, діти ведуть пошук у літературі або звертаються по допомогу до учителя.
У позаурочний час ми разом з дітьми навчаємось робити гербарії, але вони дещо відрізняються від звичайних. Цю ідею, а також секрети, як її реалізувати підказав нам Григоренко Олег Сергійович, за що ми йому дуже вдячні. Ці гербарії дуже наглядні, довговічні та зносостійкі. Їх сміливо можна використовувати як роздатковий матеріал на уроках природознавства, екології, генетики та ботаніки.
Матеріали вставлені в рамочки та захищені скельцями, тому їх можна роздивитись з усіх боків. Процес виготовлення цих гербаріїв для дітей – це одночасно і теорія,і практика, це спонукає до пошуку, пізнання і єднання з природою, бо матеріал для гербаріїв діти відшукують і приносять самі. Ми вважаємо, що це також важлива частина екологічного виховання.
Наша школа співпрацює з організацією «Д. А. Р. А.», що піклується про безпритульних тварин нашого міста та регіону. На першій зустрічі учням 5- 9-х класів була запропонована змістовна презентація на тему: «Добро у твоєму серці». Волонтер Світлана Іванівна розповіла учням про роботу організації «Д. А. Р. А.»,способи допомоги, а також наголосила на тому, що кожен може поділитися краплиночкою людяності та милосердя з безпритульними тваринами. Далі учні переглянули невеличкий сюжет про жахливе життя безпритульних тварин. Дітей дуже вразило переглянуте, до сліз розчулили їх побачені фотографії. Перед учнями також виступив волонтер-англієць, який в своїй країні допомагає безпритульним котам та собакам, і також співпрацює з українською організацією. Саме діти були ініціаторами збору макулатури та коштів для тварин, а також запропонували постійну співпрацю.
Кожного року ми приймаємо участь у акції “ Нагодуй пташку ”. Діти приносять самостійно зроблені годівниці і їжу для птахів,слідкують щоб годівниці завжди були наповненими. Ця робота вчить співчуттю і виховує відповідальність. Також в цьому році на території нашої школи ми встановили 2 синичники та шпаківню.
У рамках екологічної шкільної програми “ Поверни річ до життя ”, годівниці для птахів намагаємось виготовити з непотрібних речей, які б потрапили уже на смітник ( це у кращому разі). Діти використовують пусті пластикові пляшки, банки з – під кофе, картонні коробки від печива та інших продуктів. Ця робота проходить під гаслом: «ХТО БАЖАЄ- ШУКАЄ МОЖЛИВІСТЬ, А ХТО НІ - ПРИЧИНУ!»
У рамках акції “ Збережи ялинку” ми провели конкурс на найкращу екоялинку, зроблену своїми руками. Діти різного віку із задоволенням обговорювали свої проекти екоялинки, та разом, групами по 2- 4 дитини, або з батьками,реалізовували їх. Така робота зближує колектив, залучає до співпраці батьків, виховує у дітей свідоме ставлення до природи, формує правильний погляд на природокористування.
Проблемі сміттєпереробки і вторинної сировини ми також приділяємо дуже багато уваги,торкаємось цієї теми на уроках природознавства та екології, на виховних заходах. Особливо наголошуємо на необхідності розділяти сміття ( відходи кухні, скло, пластик, папір та дерево, метал – все це повинно бути окремо, тоді ми зможемо якісно утилізувати сміття, або відправити його на вторинну переробку.)Також необхідно реконструювати сміттєзвалища, адже за кордоном їх використовують для опалення житлових будинків, а після закриття розбивають на їх територіях парки та зони відпочинку. Учні вивчають матеріали, виготовляють агітаційні листівки, що стосуються цієї проблеми та шляхів її вирішення і розповсюджують між іншими учнями, батьками та гостями школи. Та найголовніше, що діти намагаються власним прикладом навчити дорослих і можна сподіватись, що колись навчать власних дітей.
Виїзд учня 11 класу Гнелиці Павла до Комарівщини. Робота про лікарські рослини Дніпропетровщини. Окрім цього в нашій школі працює гурток юних натуралістів і ті діти, які особливо цікавляться природою та екологічними проблемами, мають можливість працювати над цікавими проектами, виїжджаючи разом з учителем на природні об‘єкти.
Також хотілося б відзначити такі проектні роботи, як “Невідоме про відомих. Мурахи”, учня 8 класу Поліщука Дениса, з якою учень посів 3 місце на обласному конкурсі юних зоологів. Ця робота дуже цікава, і головне, що ця дитина дійсно розводить мурах у себе вдома, і йому вдається створювати колонії мурах з однієї впійманої навесні матки. Трішки раніше нашими учнями 8 класу була зроблена інша проектна робота, яку ми представляли на обласному семінарі директорів станцій юних натуралістів “Животные за решеткой” . Робота стосується проблем Дніпропетровського зоопарку на Комсомольському острові. Обидві роботи були високо оцінені фахівцями.
Не можу не зупинитись окремо на Всеукраїнській акції “Птах року”, у якій з 2010 року ,чотири роки поспіль беремо участь. Хотілося б відзначити, що всі чотири представлені нами роботи посіли 1 місця на обласному етапі конкурсу, а остання робота “Бджолоїдка – птах року 2013” посіла 1 місце і на Всеукраїнському етапі акції.
І наостанок хотілося б додати, що багато наших випускників вступають до вишів, технікумів та училищ на спеціальності, що пов”язані з біологією та екологією. Наші учні навчаються зараз у ДНУ на біологічному факультеті, у Медичній академії, Аграрному університеті, Медичному училищі тощо. І ми сподіваємось, що на наше місце коли – небудь прийдуть наші учні, більш розумні та досвіченіші, ніж ми. Адже у справжнього учителя учень не тільки набирається теорії, не тільки займається практикою, а й навчається вчитись самостійно і отримувати цілісну картину світу.