Робочий зошит з теми: "Леся Українка"

Про матеріал
Робочий зошит створено відповідно до програми з української літератури (рівень стандарту) для учнів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої Міністерством освіти і науки України (наказ МОН від 23.10.2017 року №1407). Робота над завданнями, розробленими за творчістю відомої української поетеси та письменниці Лесі Українки, допоможе учням творчо підійти до вивчення її життєвого і творчого шляху, зокрема відомих творів поетеси, які стали визначальними в її долі. Зошит прилучатиме учнів до читання художніх творів, розуміння їх тематичного та психологічного спрямування, стане орієнтиром в розвитку зв’язного мовлення здобувачів освіти. За допомогою зошита можлива організація самостійної роботи учнів на уроці, він стане важливим елементом навчально-методичного забезпечення предмета «Українська література».
Перегляд файлу

 

Любарський професійний ліцей

 

 

 

Робочий зошит

 

для учнів Любарського професійного ліцею

з предмета «Українська література»

 

 

 

Тема:

 

«Леся Українка»

 

 

 

 

2018 рік

 

Розробила викладач української мови і літератури, спеціаліст вищої категорії, старший викладач Лавренюк Тамара Костянтинівна

 

 

Передмова

 

Робочий зошит створено відповідно до програми з української літератури (рівень стандарту) для учнів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої Міністерством освіти і науки України (наказ МОН від 23.10.2017 року №1407).

Робота над завданнями, розробленими за творчістю відомої української поетеси та письменниці Лесі Українки, допоможе учням творчо підійти до вивчення її життєвого і творчого шляху, зокрема відомих творів поетеси, які стали визначальними в її долі.

Зошит прилучатиме учнів до читання художніх творів, розуміння їх тематичного та психологічного спрямування, стане орієнтиром в розвитку звязного мовлення здобувачів освіти.

За допомогою зошита можлива організація самостійної роботи учнів на уроці, він стане важливим елементом навчально-методичного забезпечення предмета «Українська література».

 

 

 

 

«Розглянуто та схвалено»

на засіданні метод комісії

протокол від ______   № ___

 

Зміст

1  Леся Українка (1871 – 1913). Огляд життя і творчості ……    4-8 ………

2  Громадянська та філософська лірика Лесі Українки …………9-13……

3  Драма-феєрія «Лісова пісня»………………………………………………14-17…

4  Символічність образів Мавки і дядька Лева. Природа і людина у творі …………………………………………………………………………………………18-19…

5  Звязне мовлення  (твір) ………………………………………………………19-20…

Тема: Леся Українка (1871-1913)

vol02-049cОгляд життя і творчості.

 

 

Я маю в серці те, що не вмирає.

Леся Українка

 

 

  1. Літературний портрет особистості.

Бесіда.

 

Хто така Леся Українка?Що відомо про її життя?

Які твори читали в молодших класах? Чи подобалися вони вам? Чому?

 

 

 

95799532798122 

 

 

 

 

 

                                                                                                         

                                                                                                                      

  1. Літературний диктант
  1.  Леся Українка народилася ….
  2. Мама Лесі Українки - відома дитяча поетеса……
  3. Батька Лесі Українки звали….
  4. У сім’ї Косачів було дітей….
  5. Старшого брата Лесі звали….
  6. Крім написання віршів ,Леся ще мала талант до….
  7. Леся захворіла, коли їй було…. років.
  8. Перший вірш Лесі Українки має назву….
  9. Свій перший вірш Леся Українка написала, коли їй було….років.
  10. Батько Лесі Українки за професією був….
  11. Леся хворіла на …..
  12. Поетеса померла,коли їй було всього….

 

  1. Поясніть значення антонімів в житті Лесі Українки:

                     сильна — слабка (дух — фізичний стан);

                     жінка — чоловік (стать — голос поезії).

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

     4.  Кросворд «Що я пам'ятаю про Лесю Українку»

По вертикалі: 1. Улюблений жанр усної народної творчості Лесі Українки, яким вона скористалась у своїй письменницькій діяльності.

                                                                                                                     По горизонталі: 1. Прізвище письменниці до одруження. 2. Ім'я брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала. 3. Хвороба, від якої поетеса лі­кувалася впродовж всього життя. 4. Село, до народилася Леся Українка. 5. Місто для лікування і відпочинку письменниці.

 

 

5.Основні твори           

                                                                        

 

 

                                                                                Повісті

                                                                                   _________

                                                                                              

                                                                                 

Книги для дітей                                                           

_________________                  Поеми            Поетичні збірки

_________________              __________    ___________

_________________              __________    ___________

__________________            __________    ___________

__________________            __________    ___________

 

Інші…_____________________________

___________________________________

___________________________________

___________________________________

___________________________________

 

6. Дайте відповідь на запитання.

Які найвідоміші екранізації творів ?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Назвіть театральні постанови за творами Лесі Українки.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Яким, на Вашу думку, було життєве кредо  поетеси?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Тестові завдання

 

1. Леся Українка народилася

А) 25 лютого1970 року;     Б) 25 лютого1871 року ;    В)   1 березня 1871 року;

 

2. Мати Лесі Українки – відома письменниця:

А) Олена Пчілка ;           Б) Наталя Забіла ;          В) Ольга Кобилянська.

 

3. Батько за професією був:

А)   письменником ;   Б)  художником;        В) юристом.

 

4. У Лесі Українки сестер було:

А) три;        Б) чотири;            В) дві .

 

5. Перша поезія Лесі Українки мала назву :

А)  «Тиша морська» ;              Б). «Надія» ;      В) «Як дитиною,бувало…»

 

 

6. Перша поезія була присвячена :

А) мамі ;             Б) бабусі ;               В) тітці ;

 

7. Перший друкований вірш «Конвалія» вийшов, коли майбутній письменниці було:

А) 10 років;              Б) 13 років ;              В)  9 років.

 

8. Коли Лесі Українці було 19 років, вона написала для своєї молодшої сестри підручник:

А) «Стародавня історія східних народів» ;

Б) « Міфи та легенди рідного краю» ;

В) « Буквар української мови».

 

9.Скільки років було Лесі Українці, коли вона здійснила свою першу подорож до Одеси: ?                                                                                            6                                

А) 20 ;         б) 17 ;             в) 16.

 

10.Героєм якої поезії  Лесі Українки є лицар:

А) «Тиша морська» ;    Б) «Мрії» ;   В) «Як дитиною,бувало…,».

 

11.Хто підібрав псевдонім «Леся Українка» майбутній поетесі?

А) мама ;        Б).  тато;         В) брат Михайло.

 

12. Під час якого свята Леся Українка простудилася , і це стало причиною її довготривалої хвороби:

А) Івана Купала;       Б) Різдва ;           В) Водохреща

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Тема: Громадянська та філософська лірика Лесі Українки

Я честь віддам титану Прометею,

                                                           Що не творив своїх людей рабами,

                                                          Що просвітив не словом, а вогнем,

                                                         Боровся не в покорі, а завзято

                                                                              Леся Українка

1.Систематизувати у хронологічній послідовності:

 

  1. 1888 рік                  _      Цикл «Подорож до моря»
  2. 1890 рік                  _      Цикл «Сім струн»
  3. 1893-1994 рік         _      Цикл «Мелодії»
  4. 1893-1894 рік         _      Цикл  «Романси»
  5. 1895 -1896 рік        _      Цикл «Невольничі пісні»
  6. 1905 рік                  _      Цикл «Пісні про волю»
  7. 1893 рік                  _      Збірка «На крилах пісень» ;
  8. 1899 рік                  _      Збірка «Думи і мрії»
  9. 1902 рік                  _       Збірка «Відгуки»

2. Як ви розумієте рядки з поезії Лесі Українки? Хто такий Прометей?

Як замальовується життєве кредо поетеси в даних рядках?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.  Літературний коментар

Говорячи про Лесю Українку, ми насамперед говоримо про вірну дочку свого народу, палкого та пристрасного борця за свої ідеали. Недарма ж її називають дочкою Прометея. Такою ж є і її громадянська лірика: гнівна, пристрасна,але разом з тим і світла та доброзичлива.

Тематика творів Лесі Українки багатобарвна. Вона одночасно могла захоплюватися красою рідного краю, згадувати історію рідної землі та боротися з ворогами і шукати місце людини на землі.

Одним з найсуб’єктивніших віршів Лесі Українки є «Contra spem spero!», написаний 2 травня 1890 року . Це бува час найбільшого загострення  хвороби, вірш став для поетеси як гімн життя, вражає своєю витонченістю,стрункістю форми, конкретністю думки, висловленої точно й афористично.

 

4. Дослідницька робота

 

Contra  spem spero!

Ідейно-художній зміст твору

Образи-символи поезії

Алегоричні образи поезії

 

 

 

 

5. Аналіз поезії «І все-таки до тебе думка лине»

Визначити авторську позицію

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Дослідити образи

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Засоби твору

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Аналіз поезії

« І ТИ БОРОЛАСЬ, МОВ ІЗРАЇЛЬ»


І ти колись боролась, мов Ізраїль,

Україно моя! Сам Бог поставив

супроти тебе силу невблаганну

сліпої долі. Оточив тебе

народами, що, мов леви в пустині,

рикали, прагнучи твоєї крові,

послав на тебе тьму таку, що в ній

брати братів не пізнавали рідних,

і в тьмі з'явився хтось непоборимий,

якийсь дух часу, що волав ворожо:

«Смерть Україні!» — Та знялась високо

Богданова правиця, і народи

розбіглися, немов шакали ниці,

брати братів пізнали і з'єднались.

І дух сказав: «Ти переміг, Богдане!

Тепер твоя земля обітована».

І вже Богдан пройшов по тій землі

від краю і до краю. Свято згоди

між ним і духом гучно відбулося

в золотоверхім місті. Але раптом

дух зрадив. Знову тьма, і жах, і розбрат.

1 знов настав єгипетський полон,

та не в чужій землі, а в нашій власній.

Чи довго ще, о Господи, чи довго

ми будемо блукати і шукати

рідного краю на своїй землі?

 

Який ми гріх вчинили проти духа,

що він зламав свій заповіт великий,

той, взятий з бою, волі заповіт?

Так доверши ж до краю тую зраду,

розбий, розсій нас геть по цілім світі,

 тоді, либонь, журба по ріднім краю

навчить нас, де і як його шукать.

Тоді покаже батько свому сину

на срібне марево удалині

і скаже: «Он земля твого народу!

Борись і добивайся батьківщини,

 бо прийдеться загинуть у вигнанні

 чужою чуженицею в неславі»,

і, може, дасться заповіт новий,

і дух новий напише нам скрижалі.

Але тепер? Як маємо шукати

 свого народу землю? Хто розбив

нам скрижалі серця, духу заповіт?

Коли скінчиться той полон великий,

що нас зайняв в землі обітованій?

 І доки рідний край Єгиптом буде?

Коли загине новий Вавилон?

 

 

                                                                   

 


7. Проблемні запитання

Запишіть свої думки.


  Прокоментуйте рядки: «І знов настав єгипетський полон, та не на чужій землі, а на нашій власній».

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Кого змальовано в образі нового фараона? (Новим фараоном показано ди­настію російських царів. Фараон не загинув у розлитому морі крові, зате у ньому загинуло все те, що зробив для України Хмельницький, а тому у вірші сказано, що в Чорнім морі потонув кінь та вершник).

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Які біблійні мотиви використовує авторка?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Прокоментуйте рядки: «...чи довго ми будем блукати і шукати рідного краю на своїй землі?»

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

У кінці вірша письменниця ставить цілу низку риторичних запитань. Прокоментуйте їх.                                                                                                              

                                                                                                                                              

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Розкрийте символічний зміст образів Ізраїлю, Єгипту.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3 якими творами співзвучні мотиви вірша «І ти колись боролась, мов Ізраїль»? Чим вони схожі?

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

А якою ви уявляєте Лесю Українку як поета:

Леся Українка — свідома громадянка-українка — борець за свій народ — трибун свого народу — ..._______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

  1.  Тема :     Драма- феєрія «Лісова пісня»

                          «Не зневажай душі своєї цвіту…

                           Той цвіт від папороті чарівніший –

                            Він творить скарби, а не відкриває».

                                                                    Л. Українка

 

        1. Метод «незакінчених речень»

а) Драматична поема – це …

б) Леся Українка написала такі драматичні поеми …

в) Жанр твору «Лісова пісня» Л. Українки – це …

г) Драма-феєрія – це …

д) Темою твору «Лісова пісня» Л. Українки є …

ж) Ідея твору «Лісова пісня» - це …

2. Проблематика драми «Лісова пісня»

Які проблеми висвітлює авторка в творі? Проаналізуйте їх.

  1. Людина й природа.
  2. Духовне й матеріальне, мрія й буденність.
  3. Сила кохання й сімейне щастя.
  4. Добро й зло, гідність і безчестя.
  5. Людина й мистецтво.
  6. У чому сенс людського життя.
  7. Трагедія самозради.

 

 

 

  1. Сюжетна та композиційна побудова драми.                                   

         У чому полягає особливість сюжетної організації драми «Лісова пісня»?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Завдання на встановлення відповідності

Зав’язка                                       пробудження Мавки

Розвиток дії                                 кохання Мавки й Лукаша;

                                                     зрада Лукаша

Передкульмінація                       смерть Мавки

Кульмінація                                Мавка перетворюється на вербу

Розв’язка                                     смерть Лукаша 

Лісова пісня» - прекрасна казка про любов і зраду, про силу лісову та водяну. Вона приваблює людей глибоким філософським змістом, закликом до гармонії  буття, до миру з власною душею.

  1. Дайте відповідь на запитання.

Що надихнуло авторку до написання драми-феєрії?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Хто є прототипами героїв драми?

           ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

                                                                                                                      

 

  1. Персонажі твору

Міфічні істоти                                                                   Люди

_____________                                                              ___________

_____________                                                              ___________

_____________                                                              ___________

_____________                                                              ___________

_____________                                                              ___________

 

  1. Проблемні питання.

«Як через образ Мавки письменниця розкриває мрію про красиву, щиру, обдаровану, волелюбну людину, утверджує думку, що людина – творець краси ?»

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

«Яким чином у драмі розкривається  внутрішня роздвоєність  духовних поривань Лукаша, його вагання між мрією й буденщиною, між поезією й прозою життя».

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

«Як за допомогою образів матері Лукаша й Килини письменниця зображує їх духовне обмеження, дисгармонію з природою            

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

7. Визначити та записати риси характеру Мавки та Килини.

Картинка 82 из 172Картинка 34 из 78591

Мавка                                                                                       Килина

1.                                                                                           1.

2.                                                                                           2.

3.                                                                                           3.

4.                                                                                           4.

5.                                                                                           5.

6.                                                                                           6.

7.                                                                                           7.

8.                                                                                           8.

 

8.Скласти асоціативний кущ до образу Лукаша.

Лукаш --- сільський хлопець --- поет у душі --- …

 

  1.                                                                               Тема: Символічність образів Мавки і дядька Лева. Природа і людина у творі.

Які образи у творі є символічними?  Розкрийте значення символів.

_____________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Тестові завдання.

 

  1. Жанр феєрія можна визначити словами:

а) музичний, музикальний, ритмічний;

б) чарівний, казковий, міфічний;

в) фантастичний, химерний, непересічний.

2. Яка пора року представлена в пролозі?

а) літо; б) весна; в) зима; г) осінь.

3. Слова «Я маю в серці те, що не вмирає!» належать:

а) Лукашу; б) Перелеснику; в) Мавці; г) Русалці Польовій.

4. У драмі-феєрії «Лісова пісня» Л. Українки порушені всі названі проблеми, крім:

а) краси людських взаємин;                         г) людини й мистецтва;

б) сутності щастя;                                         д) великого кохання.

в) історичної правди;

     5. Бездуховність й обивательську обмеженість утілено в образі:

а) «Того, що в скелі сидить»;                      в) Пропасниці;

б) дядька Лева;                                              г) Килини.

 

     6. Установіть відповідність:

1. Дядько Лев                             а) ріже свого пальця, щоб урятувати красу;   2. Русалка Польова

  1. Перелесник                          б) перетворює Лукаша на вовкулаку;
  2. Лісовик                                в) забирає Мавку під землю;
  3. Той, що в скелі сидить        г) рятує Мавку, огортаючи вогнем вербу, на             

                                               яку вона перетворилася;

                                                      д) захищає дуб від охочих його зрубати.

 

5. Звязне мовлення (2 год.)

   Написати твір на вибір:

  1.                                                              «Життя і мрія в згоді не бувають і вічно борються» (за мотивами «Лісової пісні»)».
  2.                                                              «Невмирущість духовної краси»
  3.                                                              Написати листа до Мавки або Лукаша (на вибір).

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

1

 

docx
Додано
30 жовтня 2019
Переглядів
148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку