Урок з історії в 5-му класі на тему "Робота з контурною картою"
План
1. Контурна карта.
2. Походження рідного міста Чорткова.
Тема: Робота з контурною картою.
Мета уроку: продовжувати формувати в учнів поняття про історичну карту як джерело отримання історичної інформації;ознайомитися з поняттям «контурна карта»; навчити знаходити на карті відповідь на запитання вчителя; формувати картографічні вміння учнів; прищеплювати інтерес до історичної науки та виховувати в дусі патріотизму.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атласи, настінна карта, контурні карти.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальне опитування.
1. Що називають картою?
2. Як з’явилися перші карти?
3. Який вигляд вони мали?
4. Наскільки зручними були такі карти для використання?
5. Які види карт вам відомі?
6. Що таке історична карта?
7. Яку історичну інформацію можна прочитати на карті?
8. Чим відрізняються карти в атласі між собою?
9. Що таке легенда карти?
10. Як на картах позначають кордони держав, інші межі?
11. Що позначають стрілками на картах?
12. Що означає перехрещена зброя?
13. Як позначають міста на картах?
14. Для чого використовують кольори на картах?
15. Що позначають штриховкою?
16. Для чого на картах використовують різні шрифти?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Історична задача.
Ви запланували подорож Україною і вирішили відвідати наступні міста – Львів, Одесу, Київ. Вам потрібно вирішити, у якій черзі відвідати ці міста і як зручніше подорожувати – автобусом чи потягом. Що ви будете робити?
Розповідь вчителя.
Так, щоб добре спланувати подорож, ми повинні скористатися картою. Щоб зручно подорожувати Європою і нашою Україною, потрібно вміти користуватися картою, а також створювати на її основі власні маршрути. Такі навички ви можете набути під час роботи з контурною картою.
ІV. Вивчення нового матеріалу + V. Виконання практичної роботи.
1. Контурна карта
Робота з терміном.
Контурна карта – це карта, де нанесені тільки контури країн, основні об’єкти, процеси чи явища.
Інколи такі карти називають німими. Для того, щоб карта «заговорила», її треба заповнити. Під час роботи з контурною картою ви певною мірою стаєте картографом – людиною, що створює карти. Робота з контурною картою захоплива й творча, але потребує дотримання низки правил.
Правила роботи з контурною картою
1. Прочитайте назву карти; зверніть увагу, чи той це період, що вас цікавить.
2. Знайдіть легенду карти, яка містить умовні позначки, що використані для зображень на цій карті; уважно ознайомтесь із ними.
3. Заповнюйте контурну карту після вивчення конспекту та відповідного па-
раграфа підручника.
4. Читайте параграф вдумливо, намагайтеся запам’ятати назви історичних областей, місця битв тощо.
5. Виконуйте завдання на контурній карті послідовно. Нанесіть кордони держав, їхні столиці, потім назви важливих географічних об’єктів — річок, морів, міст, де відбувалися історичні події. Далі виконуйте запропоновані завдання до цієї карти.
6. Не заповнюйте контурну карту механічно, під час нанесення відповідних позначок намагайтеся пригадати суть подій та їхні наслідки.
7. Наприкінці ще раз перевірте правильність заповнення контурної карти — назву карти, легенду, умовні позначення.
Робота з картою
1. Покажіть на карті кордони України та її столицю.
2. З якими країнами межує Україна?
3. Чи потрібно оформлювати візу для в’їзду в країни, що межують з Україною?
4. Що називають історико-географічним регіоном?
5. Покажіть на карті історико-географічні регіони України.
6. Знайдіть на карті історико-географічний регіон, у якому ви живете. З якими історико-географічними регіонами він межує?
Завдання для роботи з контурною картою
1. Позначте на карті державний кордон України.
2. Позначте назви держав-сусідів України.
3. Позначте на карті столицю України.
4. Позначте найбільші річки та моря України.
5. Окресліть кордони історико-географічних регіонів України та підпишіть
їхні назви.
6. Позначте на карті Тернопільську область.
7. У відведеному місці оформіть легенду карти, з’ясуйте, які умовні позна-
чення необхідні для роботи з цією картою.
2. Історичне походження рідного міста.
Давня й незвичайна легенда про Чортків
Легенда оповідає, що в далекі доісторичні часи, коли сам Бог впорядковував землю, а чорт йому чинив у цій креативній роботі усілякі капості та перешкоди. Щойно запустив Бог у річку Серет воду, а чортяка, гаспидська душа, вже тут як тут, і давай бешкетувати, скидати каміння та споруджувати земляні вали, які перегородили русло й зупинили рух води.
Богу вирішили допомогти водяні змії, вони поробили у валі нори. Воно й не дивно, адже це, як тепер би сказали, було в сфері їх прямих життєвих інтересів. Завдяки «підривній» роботі водяних гадів вода розмила намулу та зруйнувала чортову греблю. Легенда переповідає, що чортяка так просто не здався і ще кілька разів намагався накапостити й зупинити річку. Але усі його спроби не мали успіху. І чи то з відчаю, чи з необережності верховний чорт впав у противну йому річку, яка затягнула свого ворога на самісіньке дно і вкрила товстим і щільним шаром намули. Там він і залишився. Долину, що утворилася, люди назвали Чортовою, а місто в цій долині — Чортковом.
В польських публікаціях наводиться саме шляхтич Чартковський, який став власником Чорткова. Але прізвище цього шляхтича зовсім не походить від слова “чорт”, а грецького “чарті”, що означало папір або грамота. Однак не слід забувати, що прізвища шляхта часто переймала від назв набуваних або одарюваних за певні заслуги посесій (земельних маєтків, поселень), які ставали родовими. Отож, найдавніша назва міста Чартковіце.
VІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Що таке контурна карта?
2. Від чого походить назва Чорткова?
Хронологічна задача
Французький інженер та картограф Гійом Левассер де Боплан у 1638 р. створив перший варіант генеральної карти України.
У 1648 р. вона була опублікована та містила 993 назви населених пунктів і 153 назви річок.
— Визначте, скільки років минуло від створення карти до її опублікування.
— Скільки років минуло з моменту публікації карти до сьогодення?
VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Прийом «Сьогодні на уроці я навчився…»
VІІІ. Домашнє завдання
• Підготуватися до уроку узагальнення знань.
• Завершити оформлення контурної карти.
• Дізнатися, чи є вдома карти, які саме і з якою метою вони використовуються.