Робота з учнями молодшого шкільного віку
на уроках англійської мови:
цікаво та результативно
Вивчення англійської мови із учнями молодшого шкільного віку викликає складнощі у результативному подальшому застосуванні пісенно-ігрової методики.
Проблематика даного питання виникає тоді, коли ми маємо говорити про результат, адже знання слів пісні чи віршика не завжди супроводжується знанням їх перекладу, і дитина лише автоматично повторює незрозумілі слова.
Метою роботи є практичне вирішення проблеми необхідності об’єднання викладення матеріалу шкільної програми за підручниками та ефективного запам’ятовування лексичного запасу під час уроку для подальшого формування у дітей практичних навичок говоріння та письма.
Практична значимість роботи полягає у створенні методичного набору матеріалів, які б мали творчий характер, були зручними у застосуванні, не об’ємними, містили одразу декілька не обтяжуючих для учнів тем та були продуктивними в процесі навчання.
Коли учні молодшого шкільного віку вивчають числівники в межах 10, вони разом із вчителем проговорюють їх усно у складі віршика чи пісні, і дуже часто «five» вимовляють як [фай], а «eight» - як [ейч]. Вважаю, що доцільним є вивчення числівників разом із їх візуальною картинкою, при цьому пояснюючи та показуючи наявні літери, називаючи їх окремо. Таким чином ми даємо змогу дитині візуально запам’ятовувати набір літер, що в разі неправильної вимови спростить задачу для вчителя пояснити допущену помилку. Актуальність дослідження полягає у тому, аби вчителі мали основу для створення таких методичних розробок, які б могли реалізувати візуальну методику навчання в повному обсязі.
В переважній більшості розробок до уроків та методичних матеріалах мова йде про зручність учнів, їх комфорт та психо-емоційний стан, проте мало хто піднімає питання зручності для вчителя. Справа в тому, що на сьогодні є дуже багато цікавих методичних матеріалів за різними темами англійської мови: картки, плакати, розгортки, відео додатки, тощо. Такий набір є дуже зручним, коли учні приходять на урок до кабінету, спеціально обладнаного для вивчення англійської мови. Але, не рідко вчитель приходить до кабінету початкової школи, або веде групу до вільного кабінету, який зазвичай не є пристосованим для вивчення іноземних мов. Тоді ж постає питання як створити цікавий урок, як зібрати методичний матеріал, як забезпечити його компактність та мультизадачність в обмеженому просторі та зручному форматі.
Інноваційність роботи полягає у створенні компактного набору методичного матеріалу для реалізації візуальної методики навчання з елементами парціальної програми з англійської мови для дітей молодшого шкільного віку.
Засвоєння опорних понять та вмінь:
рахунок, читання, абетка, частини тіла, місяці, сезони, дні тижня.
Категорія аудиторії : учні початкової школи (1-3 класи)
Мета: навчити учнів усному рахунку, здійснити візуалізацію лексики за темою із одночасним повторенням ∕ засвоєнням кольорів, назв частин тіла, місяців, пір року, днів тижня, сформувати практичні навички застосування отриманих знань.
Тип: вставна частина уроку (практичний аспект)
Тривалість: 15-20 хвилин
Обладнання: методичні ігри, картки, кубики, елементи конструктору
Порядок заняття:
Література:
1. Піроженко Т.О. Мовленнєве зростання дошкільника ∕ Т.О. Піроженко. – К. Грайлик, 1999.
2. Жук Н.В., Кравченко Т.В. Парціальна програма «Цікавинка» з англійської мови ∕ Н.В. Жук, Т.В. Кравченко. – Х. Вид-во «Ранок», 2015.
Хід вставної практичної частини уроку:
Теоретична частина, інструкції, опис.
Щоб реалізувати візуальну методику слід використовувати яскраві зображення чисел із записом їх літерами, наприклад «1-one», «2-two» тощо, при цьому робити такі зображення необхідно яскравими кольорами та незвичними шрифтами.
Також, продуктивною у цій сфері є гра «Англійське доміно», де на картках зображені тварини, фрукти або овочі, їх кількість, а на другій частині – буквене зображення числівника, при цьому використовуються правила класичної гри в доміно, спрощені з огляду на вік дитини. Проте варто розуміти, що доміно є парною грою, або грою у міні групах (до 4х осіб), тому варто говорити про застосування групового методу викладення практичної частини уроку. Така гра є компактною, а розподіливши учнів на дві-три групи, вчитель має змогу контролювати процес гри (додатки).
Щодо читання, варто сказати одне – не треба мати за мету навчити дитину спочатку абетці, а потім одразу переходити до читання. Помилкою та ситуацією, яка викликає труднощі у початковій школі, є знання дітьми абетки у формі пісеньки, яку вони наспівують при називанні літер, при цьому окремо не знаючи жодної літери. Етапи читання та вивчення абетки необхідно проводити одночасно.
На кожному занятті, вивчаючи одну або дві літери, варто вчити дитину не тільки називати їх, а ще й надавати їй певні навички у читанні цих літер в деяких простих найпоширеніших словах – at, the, on, in, to,by, be а також у складах із приголосними, що повторюються – bob, tot, pop, dod тощо. Після того, як читання складів із однаковими приголосними не будуть викликати труднощів , варто переходити до читання закритих складів із приголосними, що не повторюються – bot, pot, lot, mok тощо. Таким чином ми можемо навчити дитину одночасно називати літери та впізнавати їх у простих односкладних словах та окремих складах.
Я пропоную уникати використання пісень для вивчення абетки в цілому, а використовувати кубики для утворення складів, які дитина може формувати самостійно. Такі допоміжні предмети можуть бути як спеціалізовані, так і саморобні.
Саморобні матеріали (приклади наведено у додатку) можуть бути того формату та об’єму, які зручно переносити, які є компактними та мультизадачними, адже за кубиками можна повторювати назви кольорів, в разі, якщо застосовуємо різнобарвні додаткові матеріали.
Продовжуючи тему засвоєння кольорів, пропоную систему візуалізації, яку можна реалізовувати поетапно.
І етап. Візуальне початкове запам’ятовування. У додатку наведено картки, колір фону та колір шрифту яких співпадають. Таким чином ми допомагаємо учням запам’ятовувати та візуально сприймати матеріал. Оскільки картки є невеликого розміру, то ми можемо легко їх переносити та давати дітям у руки, щоб вони тактильно сприймали матеріал.
ІІ етап. Візуально-письмове вторинне запам’ятовування. У додатку наведено картки, колір фону та колір шрифту яких співпадають, але слова розірвані на частини. Завдання учня – з’єднати частини слів та кольори . Таким чином ми допомагаємо учням запам’ятовувати спосіб написання слова. В такий спосіб вчитель має можливість оформити частину уроку у формі гри. Також такий дидактичний матеріал є корисним для учнів з особливими освітніми потребами.
ІІІ етап. Первинне відтворення лексичного матеріалу. У додатку наведено картки, колір фону та колір шрифту яких відрізняються. За допомогою такої вправи ми перевіряємо рівень засвоєння знань учнями та допомагаємо їм у разі виявлення помилок.
ІV етап. Вторинне відтворення. У додатку наведено картки, колір фону та колір шрифту яких відрізняються, та слова розірвані на частини. Завдання учня – з’єднати частини слів та кольори між собою. За допомогою такої вправи ми перевіряємо рівень засвоєння знань учнями та допомагаємо їм у разі виявлення помилок на другому рівні.
Важливим моментом та обов’язковим елементом занять із учнями молодшого віку є розподілення уроків на блоки: говоріння, лексика, граматичні навички, навички читання та руханки для активізації уваги та відпочинку. Зазвичай руханки не мають практичного значення, а використовуються у вигляді елементарних простих фізичних дій. Давайте поговоримо про використання руханок з максимальною ефективністю для вивчення та практики англійської мови.
Руханки на заняттях англійської мови дуже ефективні. Підготовка до повноцінного використання даного блоку на заняттях повинна мати декілька етапів, переходячи поступово із блоку лексика та говоріння. На першому етапі повинна бути проведена теоретична підготовка – діти вчать окремі слова, що означають частин тіла, їх рух та напрямок. Після набуття та закріплення окремих навичок вимови та значення простих слів – hand, leg, head, put, jump, sit, left, right, необхідно в рамках блоку уроку «Говоріння» навчитись використовувати їх із прийменниками за займенниками, об’єднуючи у прості словосполучення – put your hand, lift your leg, right hand (left), тощо. Важливо вивчати на кожному занятті два-три слова, які можна помістити в одне словосполучення, та потім одразу закріпити отриманні знання при активному виконанні такої вправи. Таким чином, блоки говоріння, руханки та лексики можливо об’єднати у безперервний цикл.
Отже, при роботі із учнями молодшого шкільного віку є помилковим використання пісенно-ігрової методики без забезпечення дітей лексичним матеріалом та практичними навичками використання мови. Проте, власне ігрова методика є дієвою та результативною для дітей у віці 6-8 років. Таким чином, у даній роботі скомпоновано матеріали для ігрової форми проведення уроку, але в тій мірі та такими засобами, які були б зручними для вчителя у портативному векторі, а також можливості використання таких матеріалів на уроках з учнями, які мають особливі освітні потреби.
Супроводжуюча частина роботи
Додатки
3. Кольори
BLUE
BLUE
РЕФЛЕКСІЯ: