Тема. Родина – цінність для мене. Роль родини у моєму становленні. Традиції мого роду.
Мета: розкрити учням поняття «родина», її цінність у житті дитини, допомогти усвідомити роль дитини у становленні учня, поділитися із традиціями роду;
розвивати логічне мислення, вміння й навички у розв’ язанні певних питань, креативність, прищеплювати любов до родинних традицій;
виховувати любов і повагу до українського слова, сприяти підвищенню культури мовлення.
Обладнання: мультимедійна дошка, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
А) вправа « Створення ситуації успіху»
- Любі діти! У мене в руках родинний рушник, він дуже старенький, бо його вишивала ще моя прабабуся. Вона передала у спадок моїй бабусі, бабуся- матусі, а матуся- мені, а я передам – своїм дітям. Це не просто рушник, це – оберіг трьох поколінь, який був вишитий магічними знаками. Погляньте на нього. Які емоції він у вас викликає?
( відповіді дітей)
Б) побажання вчителя
Хочу побажати вам гарного уроку
Щоб було цікаво всім нам працювати,
Щоб допомагало вам вміння міркувати
І гарних спогадів багато отримати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
А) проблемне завдання.
- прослухайте вірш, і скажіть, про що ми будемо говорити на уроці?
« Родина», « рід», які слова святі,
Вони потрібні кожному в житті,
Бо всі ми з вами гілочки на дереві,
О вже стоїть віки.
Це дерево – наш сланий родовід,
Це батько, мати, прадід твій і дід.
( відповіді дітей)
( Додаток1)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
А) робота з «Цікавим ребусом»
Відгадайте слова, букви яких заховані у цифрах алфавіту.
21 19 6 19 3 12 6 – РОДОВІД
21 19 6 11 18 1 – РОДИНА
22 12 17 33 – СІМ’Я
Б) вправа « Асоціативний кущ»
- Які асоціації викликає у вас слово
Р О Д И Н А
IV. Вивчення нового матеріалу
А) слово вчителя
Повертаючись обличчям до духовної культури свого народу, ми повертаємося до забутих джерел, які живили його дух, оберігали чистоту душі, служили добрими охоронцями у повсякденному житті.
Людина є маленькою часточкою космосу – внутрішня її частина підпорядкована вищим законам буття, гармонії Всесвіту. Проте, прийшовши на землю у своїй тілесній оболонці, вона відчуває своє безсилля перед силами природи і шукала захисту не тільки у них, а й у своїх найближчих людях.
Отже, що таке родина? Зазирнемо у тлумачний словник.
Родина – це соціальна група людей, які зазвичай перебувають у шлюбі, їхніх дітей ( власних або прийомних) та інших осіб, поєднаних родинними зв’язками з подружжям, кровних родичів, і здійснює свою життєдіяльність на основі спільного, економічного, побутового, морально – психологічного укладу, взаємної відповідальності, виховання дітей.
( вікіпедія 2 )
Родина – одна з найбільших цінностей, створених людством. Дар життя дається нашими батьками, найріднішими та найближчими людьми, які допомагають нам у будь – яких ситуаціях, які дарують нам тепло і любов. Родинне тепло, родинні уроки життя – це те, що людина бере із собою у доросле життя. Саме батьки навчають своє чадо робити перші кроки , вчать бути розумною, чесною, справедливою, відважною, кмітливою, витривалою, спритною, наполегливою, працьовитою, доброю, щирою. Батько та мати своїм прикладом навчають працювати, творити красу, доброту, відвертість, щирість у взаєминах із людьми, навчають жити у правді, мирі та злагоді. Люблячі батьки стають взірцем для своїх дітей. Саме із сім ‘ї іде у світ людина і несе в нього своє серце, наповнене добротою і любо’ю, відчуттям краси і справедливості. Саме з родини несе вона у світ правду, чесність, віру, традиції і звички і передавати їх із покоління в покоління.
Б) виступи дітей
Учень. Моя сім’я і дорога родина-
Це тато, мама, бабця і дідусь,
Сестричка, братик і любов єдина,
І я у них також любити вчусь.
Учениця. Мені тут тепло, затишно і тихо,
Надійно, світло, радісно завжди.
Мене родині оминає лихо.
З усім на світі я біжу сюди.
Учень. Батько і мати – два сонця гарячих,
Що нам дарують надію й тепло.
Батько і мати у долі дитячій.
Так необхідні, щоб щастя було!
( Додаток 3)
В) Вправа « Інтерв’ю»
- Дайте відповіді на питання:
1. Що таке родина для вас?
2. Яку роль відіграє родина у вашому житті?
3. Чи є у вашої сім’ї традиції, обряди, які передалися ід ваших пращурів. Поділіться, будь ласка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
А) українознавчий квест.
Правила квесту.
Станція 1. « Впізнай свято»
Завдання. Яке свято зображено на малюнку.
( додаток 4)
Станція 2. « Чи знаєш ти…?»
Завдання. Установіть відповідність, завершивши прислів’я.
1.До свого роду….. 7. і крашанки цілуються.
2. Краще Різдво тріскуче….. 8. тому гріхи прощаються.
3.На Святвечір і худобина… 9.а узвар – на базар.
4.Кутя – на покуття,…. 10. людську мову розуміє.
5.Хто на Йордан скупається…. 11.ніж пекуче.
6.На Великдень... 12.хоч через воду.
Ключ: 1-12, 2-11,3-10, 4-9, 5-8, 6- 7.
Станція 3 « Юний поет»
Завдання. Скласти сенкан до слова РОДИНА
Станція 4 « Спіймай слово»
КЛЮЧ: рід, сім’я, челядь, сімейство, посімейство, фамілія, хата, домашні, рідня, гніздо, плід, плем’я, хатні.
Станція 5. «Найспритніший»
Завдання. Складіть пазл та скажіть, яке свято зображено на малюнку.
( Меланкування) ( Свято Миколая)
( Сватання)
Станція 6 « Хмаринка слів»
Завдання. Запишіть відомі свята, які вшановує український народ.
V. Домашнє завдання.
Підготувати презентацію традиції, якої дотримується вся родина.
VI. Підсумок уроку.
А) вправа « Мікрофон»
Продовжіть речення….
Додатки