Заняття
Тема. Родина. Сім’я.
Мета. Формувати у дітей уявлення про сім’ю, її склад, родинні стосунки; Викликати пізнавальний інтерес до захоплень членів своєї родини, розвивати зв’язне мовлення, вміння спілкуватися; Виховувати почуття гордості, любові та поваги до членів сім’ї.
Матеріали.
Демонстраційний: Ілюстрація «Сім’я»;
Роздавальний: М’які іграшки з ігрового куточка за кількістю дітей, картки із зображенням різних життєвих ситуацій, кружечки зеленого кольору.
Хід заняття
— Послухайте лічилку і скажіть, про кого в ній іде мова?
Мама, тато, дід, бабуся —
Всіх назву, не помилюся.
Старший братик і сестричка —
В нас сімейка невеличка.
Не спиняйте, бо зіб’юся:
Мама, тато, дід, бабуся…
Старший брат, сестра і я —
Отака у нас сім’я.
Нам лічилочку на «сім»
Повторяти треба всім.
— Сім’я, родина — Це найдорожче, що є в людини. Сьогодні мова у нас піде про родину. (Вихователь вивішує ілюстрацію «Сім’я».) Усі малюють свою родину. Ластівка не може жити однією сім’єю з горобчиком. І ведмідь, і вовчик-братик не пристануть до чужої зграї. Усі вони мають свою родину. І кожний із вас має її. Хто складає родину? (Відповіді дітей.) За допомогою мами і тата ви з’явилися на світ. З перших днів вашого життя вони були поруч і навчили вас ходити, слухати казки, вимовляти перші слова, взувати черевики. Батьки радіють кожному вашому успіху й сумують через невдачі.
В українській родині з давніх часів існує звичай шанувати найстарших її членів — бабусь і дідусів. Вони мають великий життєвий досвід, завжди є розсудливими і мудрими. Бабусі і дідусі добре знають місцеві звичаї і обряди. Вони завжди готові прийти на допомогу і вам, і таткові з мамою. А казки чи історії! Хто з малят не полюбляє послухати їх із вуст бабусі?! А прогулянки з дідусем?!Він терпляче пояснить незрозумілі речі, дасть відповідь на найскладніше запитання. Любіть своїх рідних, ніколи-ніколи не завдавайте їм болю, не забувайте про них. Пам’ятайте , що вередливість, примхи, сльози дуже засмучують вашу родину.
— Що ви можете зробити, щоб ваша родина була щасливою?
— У кого з вас є братик або сестричка?
— Чим ви можете допомогти старшим членам родини? А молодшим? (Відповіді дітей.)
Вірш.
Галюся
У Галюсі є мамуся,
У мамусі є матуся,
А матусина матуся,
То Галюсина бабуся.
А у тата є татусь,
Для Галюсі він — дідусь!
І ще знайте, що Галюся —
Внучка діда і бабусі!
К.Перелісна
— Хто Галюся для своїх татка і мами?
— Ким вона є для своїх бабусь і дідусів?
— Розкажіть, хто складає вашу родину? ( Заслуховуються дві-три відповіді.)
3. Вправа «Лагідні батьки».
Вихователь пропонує кожній дитині взяти будь-яку м’яку іграшку чи ляльку.
— Вашому улюбленцю подобається, коли з ним лагідно поводяться, колихають, наспівують яку-небудь мелодію.
Час від часу розмовляйте з ним, промовляючи голосніше ті слова, які йому до вподоби.
Доки діти ходять по кімнаті зі своїми улюбленцями, вихователь пропонує їм варіанти звертань до іграшок: «Ти такий розумний» , «Ти такий чудовий», «Ти моє сонечко», «Я буду тебе захищати» і т.д.
— Що б ви ще хотіли сказати своєму улюбленцю?
Далі вихователь пропонує:
— А тепер частина дітей сяде на килимок, закриє оченята, інші продовжують стояти. Згадайте всі добрі слова, які б вам хотілось почути від мами чи тата. Ті, хто стоять, будуть грати роль «батьків», а ті хто сидять, «дітей».
«Батьки» промовляють лагідні слова «дітям». Потім дітлахи міняються ролями.
4. Фізкультхвилинка.
Вправу можна виконати разом з іграшками, які залишилися в дітей після попередньої вправи.
Ми сумлінно працювали,
Довго не відпочивали.
На зарядку, любі діти,
Треба гарно відпочити.
Руки – вгору, Руки – вниз
І легесенько прогнись,
Вправо, вліво. Покрутились
І на місці зупинились.
А тепер присіли, встали
Й знов на місце посідали.
5. Гра «Справжня сім’я».
Вихователь запитує, а діти відповідають на запитання:
— Хто у вашій сім’ї найстарший?
— Хто наймолодший?
— Які обов’язки виконують члени вашої родини?
— Як ви себе поводите, коли хтось із родини захворів?
— Як ви опікуєте турботами дорослих?
— Які у вас обов’язки в сім’ї?
Вихователь продовжує:
— Перед вами лежать малюнки. (Перед кожним вихованцем лежить картка на якій чотири-шість малюнків із зображенням різних життєвих ситуацій . Малюнки можуть бути такими: матуся годує мале дитя; старший брат роздягає молодшого; На ліжку хвора бабуся, а поруч онук грає у м’яч; донька спить, а матуся складає її іграшки; мама і донька перуть білизну;) Покладіть зелений кружечок під тим малюнком, де, на вашу думку у родині по-справжньому опікуються одне одним.
6. Гра «Родина».
Вихователь пропонує дітям розбитися на групи по шість осіб та розійтися по груповій кімнаті.
— Визначте між собою ролі: дідусь, бабусь, мама, тато, син і донька. Спробуйте розіграти сценку «родина вечеряє» «Родина разом прибирає кімнату»
Вихователь підходить до кожної групи і допомагає в разі необхідності визначити роль та дії, які діти мають виконувати.
7. Підсумок заняття.
— Що потрібно, щоб родина була щасливою, щоб у ній панував затишок?
— Як потрібно змінити свою поведінку, щоб частіше чути приємні слова?