Головною метою сучасної загальної освіти в Україні є виховання свідомого громадянина, формування життєво компетентної, творчої особистості, здатної до життєдіяльності в полікультурному соціумі. Згідно з основними викликами сьогодення, школа XXI століття — це передусім відкрита виховна система, спрямована на виховання дитини як суб'єкта особистісного життя й успіху, оволодіння учнем життєвою компетентністю. Школа зобов'язана створити умови для творчого розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України, формувати покоління конкурентоспроможних і мобільних, здатних навчатися впродовж життя, створювати і розвивати цінності громадського суспільства.
ОНЗ «Люб’язівська ЗОШ І-ІІІ ст.»
Роль учнівського самоврядування у формуванні творчої особистості та лідерських якостей
Педагог-організатор
Кух О. П.
"Найкращий володар той,
про кого народ знає лише те, що він існує.
Трохи гірші ті володарі, які вимагають,
щоб народ їх любив і звеличував.
Ще гірші ті володарі, що народ їх боїться;
і гірші від усіх ті володарі,
що народ їх зневажає. "
(Лао Цзи)
Головною метою сучасної загальної освіти в Україні є виховання свідомого громадянина, формування життєво компетентної, творчої особистості, здатної до життєдіяльності в полікультурному соціумі. Згідно з основними викликами сьогодення, школа XXI століття — це передусім відкрита виховна система, спрямована на виховання дитини як суб'єкта особистісного життя й успіху, оволодіння учнем життєвою компетентністю. Школа зобов'язана створити умови для творчого розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України, формувати покоління конкурентоспроможних і мобільних, здатних навчатися впродовж життя, створювати і розвивати цінності громадського суспільства.
Лідерство є специфічним психологічним навантаженням, яке містить у собі цілий блок вимог до особистості. Сучасний лідер — це життєстійка, життєздатна і життєтворча особистість, яка активно інтегрується в суспільство, добре орієнтується та бере активну участь в економічних, соціальних, політичних, культурних процесах, зберігаючи при цьому свою світоглядну позицію, гуманістичні ідеали та цінності. Особистість сучасного лідера характеризується високою громадською активністю, підприємливістю, здатністю знаходити оптимальні шляхи та засоби розв'язання будь-яких проблем у нестандартних ситуаціях. Така особистість має критичне мислення, потребу в досягненнях, в успіху, бачить альтернативи, здатна до самостійних рішень, постійного саморозвитку. Крім того, слід враховувати, і що саме від лідера залежить екологія душі людини, психологічно комфортна атмосфера й організація життєдіяльності колективу.
Метою учнівського самоврядування є формування творчої особистості сучасного лідера.
Для досягнення означеної мети передбачено реалізацію таких завдань:
Принципи діяльності учнівського самоврядування:
З метою громадянського становлення, розвитку ініціативності, лідерських якостей, творчості та активної життєвої позиції учнів у школі вже 12 рік успішно функціонує учнівське самоврядування. Кожна дитина має можливість випробувати себе в ролі виконавця і лідера, в різних сферах шкільної та суспільної діяльності, набути відповідних навичок.
Участь у роботі шкільного самоврядування спонукає кожного вихованця розуміти і поважати інтереси шкільного колективу. Під керівництвом президентської ради в республіці діють 10 міністерств.
Міністерство освіти:
Міністерство культури:
Міністерство культури організовує змістовний відпочинок учнів на перервах та у позаурочний час з урахуванням їхніх інтересів, залучає учнів до підготовки та проведення спортивно-масових, культосвітніх, розважальних програм і заходів.
Традиційними в школі стали свята: «Міс та міні - міс школи», «Золотий грамофон», день учня, свято врожаю, осінній ярмарок, Андріївські вечорниці, свято Миколая, дні самоврядування, свято «Смійтеся на здоров'я», свято школи, села, вечір зустрічі з випускниками, дні здоров'я, дні іменинника, відзначення знаменних та пам'ятних дат календаря. В школі постійно проводяться предметні тижні, під час яких учні беруть активну участь у літературних вікторинах, брейн - рингах, математичних футболах та турнірах, КВК, найкращий знавець предмету, «найрозумніший» тощо.
Міністерство здоров'я і спорту:
Міністерство зв'язків з громадськістю:
Міністерство зв'язків з громадськістю організовує роботу прес - центру. Члени прес - центру видають стінгазету «Романтик», в якій інформують учнів про новини із життя школи, друкують вірші, казки складені учнями школи, пишуть замітки про учнів, учителів, новини школи тощо.
Міністерство дисципліни:
Міністерство порядку:
Міністерство захисту прав:
Міністерство суспільно - корисної діяльності:
Міністерство фінансів :
Міністерство захисту навколишнього середовища:
Про проведену роботу всі міністерства звітують на загальношкільній лінійці, яку проводимо раз у два тижні.
В учнівській республіці діє ігрова країна - Країна барвінкова, в якій живуть учні-барвінчата 2-4 класів. Вони мають свої закони, девіз, карту-маршрут. Барвінчата подорожують дорогами «доброти», «навчання», «охорони здоров'я», «екології», «національно - патріотичного» і зупиняються на станціях: храм Науки, море Доброти, лікар Айболить, острів Білого Лелеки, Барвінковий заповідник.
Перебуваючи на «екологічній дорозі», барвінчата вивчають рослини, дерева свого краю, правила поведінки у лісі, лікарські рослини та їх лікувальні властивості, все про ліси, про їх значення для життя планети; навчаються розрізняти їстівні і неїстівні гриби, турбуватися про птахів, тварин не шкодити їм; читають книги про рослин, тварин, птахів тощо.
На «національно - патріотичній дорозі» вивчають історію села, родини, батьківської хати, державні символи та історичне минуле України; читають твори про козаків, історію України; знайомляться з українськими народними традиціями, звичаями, з Конституцією України.
На «морально - естетичній дорозі» наймолодші школярі грають, працюють, роблять добрі справи, радіють успіхам, співають пісні про дружбу, добро, дотримуються дружніх стосунків між собою, вчаться правильно оцінювати життєві ситуації, допомагати один одному в складних ситуаціях, виховують почуття гідності, самоутвердження, допомагають в оформленні ігрової кімнати.
На «дорозі здоров'я» діти збирають приказки, загадки, прислів'я, складають кросворди про здоров'я, розгадують кросворди, вікторини, допомагають в оформленні кабінету здоров'я, беруть активну участь у проведенні днів здоров'я та місячників.
На «дорозі навчання» слухають розповіді про навчання, є активними учасниками предметних тижнів, інтелектуальних ігор.
Хорошими помічниками барвінчат є помагайки, їх старші друзі. Перспективами розвитку Країни барвінкової є налагодження тісного зв'язку з об'єднанням 5-9 класів «Козачата».
В об'єднанні «Козачата» кожен учень може проявити творчість, ініціативу, прилучитись до романтики козацького походу, звитяжної історії українського козацтва. Робота організована за такими напрямками:
Учні 10-11 класів є членами клубу «Старшокласник» .
Людина - істота соціальна, тому існування поза колективом для неї неприйнятне. Разом з тим кожен має право на особисте життя. Колектив обмежує права своїх членів, збільшує обов'язки, але і збільшує можливості. Наприклад, бджоли, мурахи, терміти, ряд інших істот не спроможні вижити поодинці. Їх життя підпорядковане певним загальноприйнятим правилам. За рахунок цього вони здатні досягати неймовірних результатів, які викликають в нас подив і захоплення. Чи може одна бджола спорудити житло, вижити і дати потомство? - Ні. Щось схоже ми можемо бачити у великому колективі, де за рахунок розподілу функцій досягається кращий результат, ніж якщо кожен діяв би поокремо. Але для ефективної роботи хтось має узгоджувати і координувати діяльність між різними особинами. І цю функцію виконує одна особа – лідер, тобто президент школи.
В кожній соціальній групі є мінімум один - виражений або прихований лідер. Від нього залежить чи буде колектив мати успіх чи ні. Якщо колектив втрачає лідера, то його місце обов'язково рано чи пізно займає новий лідер.
Лідер здатний бачити далі, вище, глибше, діяти швидше, ефективніше, креативніше, здатний брати відповідальність, імпровізувати, творити. Він генерує ідеї, кристалізує власні задуми, відточуючи їх у контактах з колективом, сприймає задуми членів команди як свої власні та допомагає у їх реалізації.
Одним із колективів, через який пройшов, проходить, чи пройде кожен з нас є класний колектив, де є свої лідери, своє самоврядування, як офіційне так і стихійне, постійне чи тимчасове, спільне для всього класу чи для його частини.
При формуванні офіційного самоврядування часто постає проблема з вибором старости. Колектив має зробити важливий вибір - вибрати старосту класу - офіційного лідера, через якого буде триматися зв'язок з педколективом.
Лідер може бути природним або формальним, вибраним або призначеним. Від нього залежить подальший результат розвитку колективу.
Природний лідер є в кожному колективі і діє ситуативно, спонтанно, а стабільний колектив потребує лідера на тривалий термін. Такий лідер стає посередником між педагогічним і учнівським колективом, в нього з’являються обов’язки та права, можливості та відповідальність.
Роль лідера в учнівському колективі виконує президент школи, який обирає собі президентську раду, яка, в свою чергу, складається з лідерів творчих особистостей в своєму напрямку. Якщо президентську раду, учнівський колектив прирівняти до дерева, то це буде дерево з міцним стовбуром (президентом) і не менш міцним розгалуженим корінням (міністри, заступники, старости, учні). І воно буде добре триматись в землі, якщо його триматиме сильне вольове коріння. Тобто якщо всі лідери по своїх напрямках вибрані правильно відносно своїх творчих здібностей.