Рольова гра "Основні функції листка" (6 клас)

Про матеріал
Запропоновано сценарій рольової гри "Основні функції листка" (6 клас). Розкрито організаційні і дидактичні аспекти проведення заняття у цьому форматі, наведено методичний інструментарій.
Перегляд файлу

Наводимо приклад рольової гри за темою «Основні функції листка».

Дидактична мета гри – конкретизація, розширення, уточнення та узагальнення поняття про взаємозв’язок листка із навколишнім середовищем, виходячи з виконуваних ним функцій.

В ігровій формі дидактичну мету сформульовано таким чином: використовуючи знання з біології розробити рекомендації з вирощування культурних рослин на присадибній ділянці.

Досягнення мети відбувається у процесі розв’язання навчально-виховних завдань:

Завдання 1. Розширити знання учнів про взаємозв’язок будови листка з його функціями  із умовами росту рослини, про значення листка в житті рослини, конкретизувати знання про роль основних агроприйомів, що забезпечують оптимальні умови для здійснення основних процесів у листку рослини;

Завдання 2. У ході гри включити учнів у систему суспільних відносин

(науковий співробітник, завідувач лабораторії), розвивати інтерес до біології;

Завдання 3. Здійснювати формування  умінь і навичок узагальнення і

порівняння на основі розв’язання практичних завдань.

Навчально-методичне забезпечення гри.

  1. фактичний матеріал щодо листка рослин для кожного учасника групи: внутрішня будова листка, основні функції листка (фотосинтез, дихання, випаровування води), листопад;
  2.   завдання для кожної групи;
  3. картки на столи з назвами  груп: «Лабораторія анатомії рослин», «Лабораторія фізіології рослин», «Лабораторія екології рослин», «Лабораторія рослинництва», «Іноземна делегація»;
  4. аркуш паперу формату А-3, клей, ножиці, лінійка, гумка.

Початку гри передує підготовчий період: за тиждень до гри вчитель об’єднує учнів у шість груп, кожна з яких буде грати роль лабораторії науково-дослідницького інституту біології рослин, а школярі – її співробітників; знайомить школярів з правилами гри. Підготовка вчителя полягає у комплектації фактичного матеріалу і розробленню відповідних завдань для кожної групи учнів. Фактичний матеріал комплектується на основі текстів у чинних підручниках біології для 6 класу і включає знання про основні процеси, що відбуваються в листку рослини: фотосинтез, дихання, випаровування води, газообмін. Передбачається, що учні після опрацювання фактичного матеріалу будуть відповідати на запитання практичного характеру, які орієнтовані на застосування знань у конкретній ситуації. Відповіді на запитання дозволять учням розкрити взаємозв’язок умов середовища та основних функцій зеленого листка.

Сюжет рольової гри полягає в тому, що група власників присадибних ділянок «Букет» звертається у науково-дослідний інститут Біології рослин з проханням надати рекомендації про можливості та оптимальні умови вирощування сільськогосподарських рослин. Керівник інституту вирушає з делегацією власників по науковим лабораторіям НДІ.

На початку уроку після вступного слова вчителя учні в групах виконують завдання упродовж 15 хвилин.

Лабораторія анатомії рослин.

Звернення. «Шановні друзі! Ви – співробітники інституту Біології рослин. Ваша лабораторія досліджує анатомію рослин. У лабораторії працюють завідувач і співробітники. Розподіліть ролі. Розпочинайте виконувати завдання. Бажаємо успіхів».

1. Намалюйте схему будови продихів.

2. Розв’яжіть задачі:

а) на 1 мм листка латаття білого трапляється понад 400 продихів, до того ж розташовані вони тільки на зовнішній поверхні листка. Чим можна пояснити таке розташування продихів у цієї рослини? Скільки продихів на листку латаття біолого, якщо площа листка 450 см?

б) листки, вкриті шаром воску, випаровують за добу з 1 см своєї поверхні близько 3,6 г води. Листки без воску, випаровують за добу з такої самої поверхні 4,03 г води. Як впливає на випаровування листками покриття з воску? Які вам відомі пристосування рослин, що захищають їхні листки від надмірного випаровування води? Наведіть приклади таких рослин. Відомо, що із 1000 літрів води, яку отримують рослини, засвоюється близько 2 літрів. Як витрачається рослиною решта 998 літрів води?

3. Зробіть висновок, як рослини пристосувались економити воду в умовах недостатньої кількісті вологи.

Лабораторія фізіології рослин.

Звернення аналогічне до того, що його адресовано Лабораторія анатомії рослин.

  1. Опрацюйте фактичний матеріал, в якому розкривається сутність

процесу фотосинтезу.

  1. Складіть схему, що відображує сутність фотосинтезу.
  2. Розв’яжіть задачу. Учні зняли з молодого дерева яблуні 162 плода.

Скільки листків брало участь в утворенні цих плодів, якщо відомо, що дозрівання одного плоду яблуні забезпечується діяльністю 70 листків.

  1. Зробіть висновки про те, як ступінь освітленості листків впливає на

утворення плодів. Які умови необхідні для нормального перебігу фотосинтезу в листках рослин?

Лабораторія фізіології рослин.

Звернення аналогічне до того, що його адресовано Лабораторія анатомії рослин.

  1.          Опрацюйте фактичний матеріал  про дихання рослин.
  2.          Складіть схему, що ілюструє дихання рослин удень і вночі.
  3.          Дайте відповідь на запитання. Кімнатні рослини не лише прикрашають помешкання, але й очищують повітря і насичують киснем. Чому не рекомендують ставити багато рослин на ніч до спальні?
  4.          Зробіть висновок, які процеси переважають у листку рослини вдень, а які – уночі.

Лабораторія екології рослин.

Звернення аналогічне до того, що його адресовано Лабораторія анатомії рослин.

  1. Опрацюйте  фактичний матеріал, який ви отримала у вчителя.
  2. Складіть схему «Значення листопаду в житті рослин».
  3. Прочитайте текст і дайте відповідь на запитання. Досить часто під

виглядом турботи про природу людина може завдати їй шкоди. Наприклад, у підготовці до зими у рослин восени настає період формування теплої «ковдри» з рослинних решток (опалого листя в лісі і відмерлої трави на луках), які взимку захищатимуть зимуючі бруньки багаторічних трав’янистих рослин, корені дерев і кущів. До того ж опале листя – їжа для бактерій, дощових черв’яків та інших мешканців ґрунту. Знаючи це, визначте, чи доцільно восени у садах, парках, на газонах згрібати опале листя у купи і спалювати їх. Як ці дії можуть вплинути на життя рослин і біологічний колообіг речовин.

  1. Зробіть висновки про значення листопаду в житті рослин і у природі.

Лабораторія рослинництва.

Звернення аналогічне до того, що його адресовано Лабораторія анатомії рослин. Додається, що рослинництво – це галузь агрономії, що вивчає культурні рослини і методи їх вирощування.

  1. Опрацюйте фактичний матеріал про  процеси фотосинтезу, випаровування води, дихання, газообміну в рослинному організмі.
  2. Дайте відповідь на запитання:

а) чому у теплицях дають додаткове освітлення і періодично насичують повітря киснем?

б) чому зелені овочі (салат, шпинат) для споживання рекомендується зривати увечері?

в) чому суниця, яка росте на сонячній галявині, має солодший смак ніж та, що виросла у затінку?

г) чому розсаду краще висаджувати у другій половині дня, ближче до вечора?

д) на одному полі скосили конюшину на сіно на початку цвітіння, а на другому – вкінці цвітіння. З якого поля сіно буде поживнішим і чому?

3. Розробіть рекомендації з вирощування культурних рослин у

закритому і відкритому ґрунті за планом: умови освітлення та агроприйоми, що забезпечують її оптимальне значення; умови зволоження; правила збирання урожаю листових культур.

Потім спільно з учителем відбувається обговорення за підсумками виконаних завдань, які подано у формі звітів і рекомендацій власникам присадибних ділянок з вирощування рослин у відкритому і закритому ґрунті.

 

docx
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку