Наводимо приклад рольової гри за темою «Основні функції листка».
Дидактична мета гри – конкретизація, розширення, уточнення та узагальнення поняття про взаємозв’язок листка із навколишнім середовищем, виходячи з виконуваних ним функцій.
В ігровій формі дидактичну мету сформульовано таким чином: використовуючи знання з біології розробити рекомендації з вирощування культурних рослин на присадибній ділянці.
Досягнення мети відбувається у процесі розв’язання навчально-виховних завдань:
Завдання 1. Розширити знання учнів про взаємозв’язок будови листка з його функціями із умовами росту рослини, про значення листка в житті рослини, конкретизувати знання про роль основних агроприйомів, що забезпечують оптимальні умови для здійснення основних процесів у листку рослини;
Завдання 2. У ході гри включити учнів у систему суспільних відносин
(науковий співробітник, завідувач лабораторії), розвивати інтерес до біології;
Завдання 3. Здійснювати формування умінь і навичок узагальнення і
порівняння на основі розв’язання практичних завдань.
Навчально-методичне забезпечення гри.
Початку гри передує підготовчий період: за тиждень до гри вчитель об’єднує учнів у шість груп, кожна з яких буде грати роль лабораторії науково-дослідницького інституту біології рослин, а школярі – її співробітників; знайомить школярів з правилами гри. Підготовка вчителя полягає у комплектації фактичного матеріалу і розробленню відповідних завдань для кожної групи учнів. Фактичний матеріал комплектується на основі текстів у чинних підручниках біології для 6 класу і включає знання про основні процеси, що відбуваються в листку рослини: фотосинтез, дихання, випаровування води, газообмін. Передбачається, що учні після опрацювання фактичного матеріалу будуть відповідати на запитання практичного характеру, які орієнтовані на застосування знань у конкретній ситуації. Відповіді на запитання дозволять учням розкрити взаємозв’язок умов середовища та основних функцій зеленого листка.
Сюжет рольової гри полягає в тому, що група власників присадибних ділянок «Букет» звертається у науково-дослідний інститут Біології рослин з проханням надати рекомендації про можливості та оптимальні умови вирощування сільськогосподарських рослин. Керівник інституту вирушає з делегацією власників по науковим лабораторіям НДІ.
На початку уроку після вступного слова вчителя учні в групах виконують завдання упродовж 15 хвилин.
Лабораторія анатомії рослин.
Звернення. «Шановні друзі! Ви – співробітники інституту Біології рослин. Ваша лабораторія досліджує анатомію рослин. У лабораторії працюють завідувач і співробітники. Розподіліть ролі. Розпочинайте виконувати завдання. Бажаємо успіхів».
1. Намалюйте схему будови продихів.
2. Розв’яжіть задачі:
а) на 1 мм листка латаття білого трапляється понад 400 продихів, до того ж розташовані вони тільки на зовнішній поверхні листка. Чим можна пояснити таке розташування продихів у цієї рослини? Скільки продихів на листку латаття біолого, якщо площа листка 450 см?
б) листки, вкриті шаром воску, випаровують за добу з 1 см своєї поверхні близько 3,6 г води. Листки без воску, випаровують за добу з такої самої поверхні 4,03 г води. Як впливає на випаровування листками покриття з воску? Які вам відомі пристосування рослин, що захищають їхні листки від надмірного випаровування води? Наведіть приклади таких рослин. Відомо, що із 1000 літрів води, яку отримують рослини, засвоюється близько 2 літрів. Як витрачається рослиною решта 998 літрів води?
3. Зробіть висновок, як рослини пристосувались економити воду в умовах недостатньої кількісті вологи.
Лабораторія фізіології рослин.
Звернення аналогічне до того, що його адресовано Лабораторія анатомії рослин.
процесу фотосинтезу.
Скільки листків брало участь в утворенні цих плодів, якщо відомо, що дозрівання одного плоду яблуні забезпечується діяльністю 70 листків.
утворення плодів. Які умови необхідні для нормального перебігу фотосинтезу в листках рослин?
Лабораторія фізіології рослин.
Звернення аналогічне до того, що його адресовано Лабораторія анатомії рослин.
Лабораторія екології рослин.
Звернення аналогічне до того, що його адресовано Лабораторія анатомії рослин.
виглядом турботи про природу людина може завдати їй шкоди. Наприклад, у підготовці до зими у рослин восени настає період формування теплої «ковдри» з рослинних решток (опалого листя в лісі і відмерлої трави на луках), які взимку захищатимуть зимуючі бруньки багаторічних трав’янистих рослин, корені дерев і кущів. До того ж опале листя – їжа для бактерій, дощових черв’яків та інших мешканців ґрунту. Знаючи це, визначте, чи доцільно восени у садах, парках, на газонах згрібати опале листя у купи і спалювати їх. Як ці дії можуть вплинути на життя рослин і біологічний колообіг речовин.
Лабораторія рослинництва.
Звернення аналогічне до того, що його адресовано Лабораторія анатомії рослин. Додається, що рослинництво – це галузь агрономії, що вивчає культурні рослини і методи їх вирощування.
а) чому у теплицях дають додаткове освітлення і періодично насичують повітря киснем?
б) чому зелені овочі (салат, шпинат) для споживання рекомендується зривати увечері?
в) чому суниця, яка росте на сонячній галявині, має солодший смак ніж та, що виросла у затінку?
г) чому розсаду краще висаджувати у другій половині дня, ближче до вечора?
д) на одному полі скосили конюшину на сіно на початку цвітіння, а на другому – вкінці цвітіння. З якого поля сіно буде поживнішим і чому?
3. Розробіть рекомендації з вирощування культурних рослин у
закритому і відкритому ґрунті за планом: умови освітлення та агроприйоми, що забезпечують її оптимальне значення; умови зволоження; правила збирання урожаю листових культур.
Потім спільно з учителем відбувається обговорення за підсумками виконаних завдань, які подано у формі звітів і рекомендацій власникам присадибних ділянок з вирощування рослин у відкритому і закритому ґрунті.