Тема. Внутрішня будова кореня
Мета:
Тип уроку: комбінований
Обладнання: мікропрепарати кореня рослин, таблиці, гербарії, дидактичні картки.
Ход урока
Прийом «Вірю – не вірю».
Визначте, правильні чи неправильні те чи інші твердження. Випишіть номери правильних тверджень.
1. Бічні корені розвиваються на нижній частині стебла.
2. На черешку тополі, поставленому у воду, розвиваються додаткові корені.
3. Бічні корені, на відміну від головного, не гілкуються.
4. У кульбаби коренева система стрижнева.
5. Додаткові корені утворюються тільки на головному корені.
6. Головний корінь добре помітний в кореневій системі квасолі.
Прийом « Закінчіть речення».
1. Через корінь рослина отримує з грунту ... і ....
2. Якщо головний корінь не розвивається або не відрізняється від численних інших коренів, то коренева система називається ....
3. Всі корні рослини становлять його ....
4. На головному корені і придаткових коренях розвиваються ... коріння.
5. Головний корінь розвивається з …
Гра "Хто зайвий" .
Прийом «Індивідуальні завдання».
Картка 1
1. Розставте позначення.
2. Який тип кореневої системи зображений на малюнку?
3. Напишіть приклади рослин з вказаним типом кореневої системи.
Картка 2
1. Розставте позначення.
2. Який тип кореневої системи зображений на малюнку?
3. Напишіть приклади рослин з вказаним типом кореневої системи.
Методика шести питань.
III. Вивчення нового матеріалу
Прийом «Виділи особливе».
За виконуваних функцій корінь складається з кількох зон.
На поздовжньому розрізі зростаючого кореня можна бачити кілька зон: зону ділення клітин, зону росту, зону всмоктування і зону проведення.
Одна зона переходить в іншу поступово, різких кордонів між ними немає.
Прийом «Заповни таблицю»
Вид тканини |
Місцезнаходження тканини в корені |
Виконуванні функції |
Покривна |
|
|
Твірна |
|
|
Провідна |
|
|
Основна функція кореня - харчування рослини речовинами, всмоктуються з грунту. Корінь здійснює мінеральне живлення рослини.
Прийом «Асоціації».
Які асоціації в вас викликає поняття «мінеральне живлення»?
?
? ?
? ?
? ? ?
Мінеральне живлення - це поглинання корінням рослин необхідних елементів з грунту, їх пересування і засвоєння рослинами. Більшість поживних речовин доставляється в пагони рослин у вигляді мінеральних розчинів. Провідна система коренів доводить поживні речовини до всіх тканин.
Для нормального росту і розвитку рослин необхідні багато елементів, а насамперед - азот, фосфор і калій.
Для поліпшення росту та розвитку рослин в грунт вносять добрива, які збагачують грунт тими чи іншими речовинами.
Прийом «Знайди відмінності».
Виділіть відмінності органічних добрив від мінеральних.
Органічні добрива - речовини рослинного і тваринного походження: гній, торф, пташиний послід і т.д.
Мінеральні добрива - спеціальні комплекси, що складаються з одного або декількох мінеральних компонентів.
Прийом «Проблемне питання».
Прийом «Тестові завдання».
1. Найнеобхідніші для рослин солі:
А. фосфору Б. азоту
В. калію Г. все приблизно в рівній мірі.
2. Твірна тканина в корені знаходиться:
А. на верхівці Б. на всій його довжині
В. біля основи Г. в зоні всмоктування.
3. Кореневий чохлик відсутній у:
А. пшениці Б. лука
В. ряски Г. берези.
4. Довжина кореневих волосків у пшениці може досягати:
А. 9 мм Б. 2 мм
В. 16 мм Г. 24 мм.
5. Найбільшу довжину коріння деревних рослин має:
А. зона поділу Б. кореневої чохлик
В. зона росту Г. зона проведення.
6. Бічні корені відходять від головного:
А. в зоні проведення Б. в області кореневого чохлика
В. в зоні росту Г. бічні корені не пов'язані з головним.
7. Фосфорні добрива:
А. підсилюють ріст кореня Б. прискорюють дозрівання плодів
В. підсилюють ріст стебла Г. прискорюють розкриття листя
Прийом «Проблемне питання».
1. В умовах арктичної тундри коріння рослин розташовуються в ґрунті не глибше 15-20 см, а в пустелях Середньої Азії, наприклад, коріння верблюжої колючки йдуть у грунт на глибину 15 м. Поясніть це явище.
2. Учень, вимірюючи коріння декількох рослин одного виду, зібраних з різних ґрунтів, отримав наступні результати: 10 см, 28 см, 70 см. У якому ґрунті могло рости кожне з рослин: глинистої, піщаної, чорноземної?
Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок за відповідями учнів і підсумками перевірки домашньої роботи.