Тема. Рослинництво в рідному краї
Мета. Вчити спільно визначати цілі діяльності, планувати, розробляти, реалізовувати проект, брати на себе відповідальність за прийняття рішень та їх виконання; формувати соціальну компетентність; сформувати уявлення учнів про рослинництво рідного краю, ознайомити їх з основними галузями рослинництва; розвивати мовлення, нестандартне мислення, заохочувати пізнавальну діяльність дітей, виховувати любов до рідного краю, повагу до людей сільськогосподарської праці, виховувати інтерес до пошукової роботи, самостійність та відповідальність.
Обладнання. Мультимедійний проектор (слайди), муляжі овочів і фруктів, колекція «Насіння зернових, овочевих, технічних, плодово-ягідних культур», таблиця «Дешифрувальник», кубик (до технології «Кубування»), паперові моделі квіток, завдання для роботи в парах.
Хід уроку.
І. Мотивація, оголошення теми уроку та очікуваних результатів
1 П Р О С О
2 Л Ь О Н
3 К А П У С
4 К А Р Т О П Л Я
5 С О Н Я Ш Н И К
6 Я Ч М І Н Ь
7 Ч Е Р Е Ш Н Я
8 В И Н О Г Р А Д
9 П Ш Е Н И Ц Я
10 Ж И Т О
11 К А В У Н
12 С О Я
Деметра
Я — могутня богиня. У моєму володіння знаходиться вся земля. Я даю їй найголовніше — родючість. Без мого дозволу ніщо не виросте, не зацвіте, не зазеленіє. Завдяки мені ніжним весняним листям укриваються ліси, рясніють квіти на смарагдовій мураві лук, колосяться хлібні ниви, цвітуть і сповнюються пахощами сади, виблискують на сонці розкішні овочі.
Отже, сьогодні на уроці ознайомимось із основними галузями рослинництва, розширимо знання про сільськогосподарські рослини, їх значення у житті людей.
У нас незвичайний урок, урок у формі проекту. На попередніх уроках ви розділилися на пошукові групи: агрономи, народознавці, науковці, статисти, літератори, знахарі, митці, кулінари. Ви зібрали необхідний матеріал, опрацювали його і зараз на уроці ви будете представляти продукт своєї діяльності — захищати проект. Результатом вашої пошукової роботи буде виготовлення буклету.
Отож розпочинаємо захист проекту. Після виступу кожна пошукова група вплете свою квітку у віночок.
ІІ. Основна частина уроку
Наша пошукова група дізнавалася про те,як наші пращури навчилися вирощувати рослини.
У далеку давнину люди займалися мисливством та збирали насіння, коріння, стебла рослин. Однак їх успіх часто залежав від природи, пожеж у лісах і степах, літньої посухи.
І ось одного разу жінки помітили, що на тому місці, де вони перетирали зерна, виросли рослини з таким же насінням. Вони здогадалися, що це проросли ті
зернята, що розсипалися. Спробували навмисне розсипати зерно — знову виросло колосся із насінням. Так людство почало вирощувати рослини біля свого
помешкання. А не ходити в пошуках їх по лісах, луках, степах.
Спочатку древні хлібороби просто кидали насіння в ямки, зроблені в землі палицею. Потім винайшли плуг. Землю почали орати, тобто перевертати верхній
шар ґрунту, роблячи в ньому борозни. Це полегшило посів насіння.
Ішли роки, минали століття, розвивалася людина, удосконалювалося землеробство, усе різноманітнішими ставали рослини, які вирощувала людина. Першими почали люди вирощувати злаки, зокрема пшеницю і ячмінь, а також бобові культури.
хліб фрукти овочі зелень
чисте повітря РОСЛИННИЦТВО теплиця
дерева кущі трави квіти
У наш час люди навчилися передбачати майбутній урожай. Над цим питанням ведемо клопітку роботу ми — агрономи. Для росту і розвитку різних культурних рослин, як і дикорослих, необхідна певна кількість світла, тепла, води, а також поживних речовин. Серед культурних рослин є теплолюбні і холодостійкі, вологолюбні і посухостійкі. Тому їх вирощують у тих природних зонах, де є для них сприятливі природні умови.
Однак, високі врожаї культурних рослин залежать не тільки від природних умов, а й від праці людей. Виростити добрий урожай дуже важко, хоча є добірне насіння на спеціальних насіннєвих станціях, і трактори, і комбайни. А ще люди мусять добре дбати про підготовку ґрунту до посіву: затримувати вологу на полях, удобрювати ґрунт, вчасно сіяти і саджати та збирати врожай. Тільки тоді наша Деметра віддячить трударям багатими врожаями.
Культурні Дикорослі
Насаджує, Будова: Ростуть самі;
доглядає, збирає корінь,стебло, плодами, насіння
плоди, насіння, листя, квіти, іншими частинами
інші частини плоди живляться комахи,
людина птахи, звірі,
Процеси інколи – людина
життя
Перший науковець.
Наша група отримала дуже відповідальне завдання: зібрати матеріал про галузі рослинництва в рідному краї. Ми працювали із довідниками, енциклопедіями, відшукували інформацію в Інтернеті і тепер хочемо представити результати нашого пошуку.
Отже, перша галузь рослинництва — вирощування зернових культур. До них
належать, в першу чергу, злакові рослини. Це трави, у яких корінь росте пучком, стебло порожнисте (соломина), плід — зернівка.
Основною злаковою рослиною в Україні є пшениця. Вона буває озима і яра. Озиму пшеницю сіють восени, а яру — навесні у добре зволожений ґрунт. Найкращі врожаї пшениця дає на чорноземних ґрунтах лісостепу і степу.
До злаків належать також жито, ячмінь, овес, кукурудза, рис, просо.
Озиме жито — холодостійка невибаглива рослина. Добре родить у північній частині України.
Ячмінь і овес належать до ярих невибагливих рослин.
Кукурудза любить тепло і світло, бо походить із теплих країн. Високі врожаї дає тільки на чорноземах із достатньої кількістю вологи.
Рис дуже теплолюбна і вологолюбна рослина, тому його вирощують на поливних землях півдня України.
Із пшеничного і житнього борошна випікають хліб. Із зерен вівса, ячменю, рису, кукурудзи виробляють крупи, а з кукурудзи — ще й олію та крохмаль.
До зернових культур належать не тільки злакові, а й бобові культури та гречка.
Другий науковець
Друга галузь рослинництва — вирощування технічних культур. До них належать картопля, соняшник, буряк, льон.
На заводах з бульб картоплі виробляють крохмаль, з насіння соняшника — олію, з коренеплодів буряків — цукор. Через те, що ці рослини переробляють
на заводах, їх і називають технічними.
Картопля, цукрові буряки, льон ростуть при помірній температурі, але потребують багато вологи і світла.
Соняшник любить тепло і світло. Найкраще він росте на родючих чорноземних ґрунтах.
Ми повинні гордитися тим, що саме в нашому місті побудований завод, на якому з коренеплодів буряків виробляють цукор. На даний час Лохвицький цукровий завод орендує РАЙЗ «Максимко».
Перший науковець
Славиться Україна і своїми садами, у яких ростуть плодові дерева та ягідні кущі. Ця галузь рослинництва називається садівництвом.
Поширені такі плодові культури як яблуня, груша, вишня, слива, а із ягідних — смородина, аґрус, малина.
У Криму та на Закарпатті ростуть персики та виноград. Усі фрукти надзвичайно корисні для здоров'я людини, бо містять багато вітамінів.
Другий науковець
Четверта галузь рослинництва — овочівництво.
Овочі — цінний продукт харчування, бо, як і фрукти містять необхідні вітаміни. Їх вирощують на полях, городах, у теплицях. Різні овочі потребують певних умов. Більшість овочів теплолюбні. Найкращий урожай дають на ґрунтах, багатих на поживні речовини і вологу.
По всій Україні вирощують цибулю, часник, моркву, помідори, огірки, капусту, баклажани, гарбузи тощо.
Пояснення термінів
Термін «томат» прийшов із Індії. Там це слово означало «улюблене яблуко».
Вживають у їжу плоди овочів (помідори, огірки, кабачки, баклажани, гарбузи), насіння (квасоля, горох, соняшник, соя), квіти (цвітна капуста, артишок), листя (зелена цибуля, кріп, капуста, петрушка).
Перший статист
Наша група дізнавалася про вирощування рослин у нашому районі.
Із цього питання ми звернулися у районний відділ сільського господарства, де головний агроном району повідомив такі дані:
Всього землі в районі 130тис. 347 га
Із неї ріллі 79тис. 166 га
Засівається 65тис. 409 га, що становить 83 %
Другий статист
Найбільше землі орендує РАЙЗ «Максимко» — 26 тис. га. Із них засівається:
цукровим буряком 10 тис. га;
кукурудзою на зерно 12, 5 тис. га;
озимою пшеницею 2 тис. га
соняшником, кукурудзою на силос
багаторічними травами, під пари до 2 тис. га
Перший статист
Товариство МТС «Цукор-сервіс» орендує 6 тис. га
землі
Товариство «Ранок» (с. Харківці) — 4 тис. га
СПК «Дружба» (с. Яхники) — 4 тис. га
Другий статист
Найбільш великі підприємства вирощують в основному зернові культури (злаки, бобові):
озиму пшеницю, ячмінь ярий — по 1 тис. га;
овес, яру пшеницю, кукурудзу, просо, гречку, горох — понад 500 га
Перший статист
Технічні рослини сіє тільки РАЙЗ «Максимко». Це цукровий буряк, соняшник, ріпак. Із зернових бобових — сортову сою, без ГМО (генетично модифікованих організмів). За якістю здійснюється суворий контроль інспекцією карантинних рослин, що знаходиться у м. Лохвиці.
Другий статист
За минулий рік валовий збір зернових склав 178 тис. тонн; цукрового буряка зібрано 138 тис. тонн;
соняшника — 8 тис. тонн; сої — 1, 5 тис. тонн.
Перший статист
Овочі, на жаль, в господарствах не вирощуються. Картоплю саджають тільки поодинокі фермери.
Другий статист
Фрукти раніше вирощувалися у радгоспі «Мічурин». Площа саду складає 272 га. На жаль, урожай саду не має такого попиту, як раніше.
Пояснення термінів
Пар — поле, що не займається протягом певного часу посівами з метою відновлення родючості ґрунту
Перший літератор
Наша група опрацювала багато літератури і
підготувала цікавий матеріал, т ому що про рослини люди складали багато казок, віршів, прислів’ї, загадок.
Розпочнемо із загадок.
Росте хлопчик гарнесенький
на городі в мене:
чорні очі, жовті вії,
капелюх зелений. (Соняшник)
А що то за коні в гаю на припоні:
довгасті, голчасті, зеленої масті,
нікого не возять, лиш солі просять. (Огірки)
Вона червона?
Ні, чорна.
Чому ж біла?
Тому що зелена. (Смородина)
Другий літератор
В полі чистім він росте:
на високих ніжках,
у зелених панчішках.
Квіточки блакитні,
оченьки привітні. (Льон).
Що то за твір, що не чоловік, не звір, а має вуса. (Ячмінь).
Червоний колір, а винний смак;
кам’яне серце, в чому це так? (Вишня)
Перший літератор
А хто не пам’ятає казки про овочі та фрукти «Цибулино».
А наша українська народна пісня «Ходить гарбуз…», яку ми знаємо ще з дитинства?
До вашої уваги ми підібрали прислів’я.
Другий літератор
Перший літератор
Овочам і фруктам присвячують свої вірші українські поети.
Все зійшло: картопля, соя,
редька, сонях, кавуни…
Гострі сапки — наша зброя:
стережіться, бур’яни! (Марія Познанська)
Другий літератор
Яблуні уже одквітували,
вишні і черешні одцвіли,
як мої батьки не бідували,
а таки садок уберегли. (Микола Луків)
Перший знахар
Наша група в ході пошукової роботи дізналася, що люди використовували цілющі властивості культурних рослин з найдавніших часів і не раз переконувалися у високій ефективності таких засобів.
Нині ці властивості добре вивчені. Вони пояснюють тим, що в листі і стеблах, квітках і плодах містяться вітаміни, ароматні, в’яжучі, жарознижуючі та інші речовини, що використовуються у медицині.
Ось як можна без уколів і пігулок втамувати біль за допомогою народних засобів.
Другий знахар
За цифрами відгадати назву культурної рослини
1 2 3 4 5
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М
6 7 8 9 0
Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 7 6 0 5 (Буряк)
Завдання на гранях кубика:
Перший кулінар.
Нашій групі було запропоновано, мабуть, найцікавіше завдання: дізнатися, пригадати, які страви можна приготувати із продуктів рослинного походження.
Ми попрацювали і здивувалися. Та це ж майже усі страви, які існують! Окрім суто м’ясних і рибних.
Смачні соки, компоти, желе із фруктів. Але, друзі, щоб зберегти вітаміни, фрукти краще їсти свіжими. Не забувайте тільки їх мити у проточній воді.
Другий кулінар
А скільки існує овочевих салатів! «Вінегрет», «Олів’є» , «Гранатовий браслет», «Листопад», «Ніжність», «Королівський» і багато інших.
Перший кулінар
А скільки страв можна приготувати з картоплі перелічила головна героїня фільму «Дівчата»: картопля смажена; варена (в «мундирі», пюре); печена, тушкована з м’ясом, грибами, з овочами; деруни…
Другий кулінар
А наш борщик — цар усіх страв на кухні! До його складу входить багато овочів.
Хто бажає зварити борщ на уроці?
Перший кулінар
Не забудемо згадати і про борошняні продукти харчування. Із пшеничного борошна виготовляють макаронні вироби і крупи, печуть: хліб, батони, бублики, пряники, печиво, пиріжки, млинці, кекси.
Другий кулінар
А чого варті наші українські вареники із різною начинкою! Недарма ж про них і пісні складають.
Наша група теж добре попрацювала і зібрала необхідний матеріал. Мені доручили представити наш звіт.
Про культурні рослини люди складали пісні:
Ой підемо, жінко, пшеницю в’язати…»
І багато, багато інших.
А ось подивіться на ці картини знаменитих художників, зокрема К. Білоус «Богданівські яблука», «Натюрморт».
Ми також вміємо добре малювати. Це роботи учнів нашого класу.
А ось яку красу виготовили наші дівчатка з пластиліну. Вони — майбутні знамениті скульптори.
А зараз ми всі разом заспіваємо пісню «Варенички».
Тісто на вареники замішують із пшеничного борошна. А начинка буває із овочів, фруктів: картопля, капуста, яблука, вишні, суниці, порічки. Вареники з картоплею та капустою мастять засмажкою: цибулю і моркву засмажують на соняшниковій олії, а з начинкою із фруктів — посипають цукром.
ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап
Учитель
Зверніть увагу, який красивий віночок ми склали, продемонструвавши результати своєї роботи.
Ви зібрали цікавий матеріал для буклету. Потрібно тільки його естетично оформити, щоб ним могли скористуватися інші.
А – А я добре попрацював на уроці.
Б – Бульби — це видозмінені підземні стебла картоплі.
Було підібрано…
В – Вирощування культурних рослин …
Г – Галузі рослинництва — це вирощування зернових, технічних, овочевих та плодоягідних культур…
Д – Дякую учителю та учням за цікавий урок…
[1] Розповідь кожної пошукової групи супроводжується демонстрацією слайдів
[2] В ході доповіді науковців, учні задають питання стосовно нових термінів. Науковці, користуючись інформацією із довідників, Інтернету, дають пояснення цих термінів.
[3] Після виступу статистів, учні просять пояснити невідомі терміни.